Tijgernoten gisten


Plaats reactie
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

15-03-2008 21:08

Hallo Forum- genoten hier een vraag over noten.....

Wil dit seizoen eens flink aan de slag met tijgernoten. (op de Maas)
Nu weet ik dat je ze minstens 36 uur moet laten weken, uurtje koken, etc
Heb al vaker ermee gevist.

Maar nu heb ik gehoord dat je 2 mogelijkheden hebt of weken, koken en dan na 1-2-3 dagen ermee vissen als ze helemaal slijmerig zijn.

Optie 2: weken, koken, en dan in een emmer met een fles(sen) donker bier erbij en wat suiker en dan laten Gisten (deksel wel op de emmer laten dat er geen verse lucht bij komt>> an- aerobe gisting)
Hoe lang moeten ze dan staan in de emmer, zodat ze ook echt gaan gisten. Een maat zei dat je ze er gerust 6-8 weken in kan laten zitten?

Maar vanaf wanneer kun je ermee vissen m.a.w. hoelang is de minimumtijd dat ze in de emmer moeten zitten bij pak 'm beet 18 graden?
Weet dat een echt gistings-proces lang nodig heeft.....
En de stank bij open maken emmer niet te harden is!!

Iemand ervaring hiermee? Met het bewust laten gisten van tijgernoten in een afgesloten emmer?

Ook goede vangstervaring ermee?

groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Gebruikersavatar
jeffrey van bergen
Berichten: 4
Lid geworden op: 16-03-2008 17:34

17-03-2008 16:22

ik heb zelf wel is met tijgernoten gevist ik heb zo ook in het donkerbier gezet maar ik heb ze ongeveer 3weken laten staan en ze waren goed. :wink:

maar het liefste vis ik persoonlijk gewoon met het slijm er op.

maar met donkerbier zijn ze beter op grote wateren :wink:
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

22-03-2008 09:55

Niemand meer ervaring ermee?
Met Tijgernoten gisten?
Worden ze dan wat zachter, als ze een paar weken hebben staan gisten?Hoeveel donker bier erbij? 2-3 flesjes op zeg 10-15 kg?

Ervaringen en/of tips welkom.

Groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-03-2008 10:02

een kelin scheutje donker bier laat de boel al gisten zeker bij hoge tempraturen, ze worden er erchter niet zachter van maar is dat erg?
Je hebt het over een paar weken, ik kan je vertellen dat na een paar dagen het je zoveel slijm hebt dat je de inhoud van je emmer als een grote gelatinepudding op de bodem kan zetten
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

22-03-2008 10:10

Bedankt. Dat er veel slijm uitkomt weet ik.
Maar die gisting moet wel gebueren in een afgesloten emmer he? Zonder zuurstof krijg je namelijk een heel ander soort gisting, heb ik gelezen!
Ik ga het gewoon eens proberen. Ga ze dan wel eens weken laten staan......

Groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-03-2008 10:13

veel plezier bij het opepen van je emmers! als de deksel er door de druk al niet af is gesprongen ik neem aan dat je schuur goed geventileerd is? :D
Etienne Joha 2
Berichten: 258
Lid geworden op: 12-06-2005 17:44
Locatie: Gulpen

23-03-2008 19:55

Dat ze enorm stinken is te verwachten.
Zal de emmer niet te vol doen! Staan (gaan staan) trouwens op het werk...... (psttt niemand zeggen!!) :wink:
Dacht ik zelf ook al aan dat er druk in komt door de vrijkomende gassen. Toch zou een goede gisting zonder zuurstof moeten (dus met gesloten emmer?!)

Groeten Etienne
carpangling rocks society sucks
Dominic Berendsen
Berichten: 56
Lid geworden op: 15-03-2007 10:11

26-03-2008 10:32

Hallo,

Ik kook ze meestal een 30 min. Dan gaan de warme tijgers in een afgesloten emmer met suiker en dan gaat er ook oud bruin bier in.

Meestal 1kg tijgers +1kg suiker+ 2flesjes oud bruin.
Ik heb dan (met lekker warm weer) binnen 2 dagen zoveel slijm in de emmer staan dat ik hem op de kop kan houden zonder dat er iets uitvalt(oke, soms wel wat). :D

Als ik dan langer dan een paar dagen wacht gaat het slijm er wel af. Het word wat dunner. Al moet ik er wel bij zeggen dat de emmer wel een paar keer open is geweest.

Heb het een paar keer langer laten staan en ook toen kwam er slijm op. Ongeveer 2 weken.. Maar of dat nou echt anders was??? De emmer stond wel helemaal bol en meurde verschrikkelijk.

Groetjes
Sam Bos

26-03-2008 11:34

waarom pak je niet gewoon een bult suiker en 3 gram gist?
Gebruikersavatar
Ronald Ermes
Berichten: 388
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Schiedam

26-03-2008 21:23

Ik heb al 6 maanden een 15 kilo emmer staan.

Na verloop van tijd kwam er zelfs een korst op het water te staan. Deze is vanzelf weer weggegaan. De tijgers zijn nu goed slijmerig. Ruiken perfect en zijn helemaal niet zacht!
TTB Baits !
Piet Groot
Berichten: 20
Lid geworden op: 08-01-2008 12:32
Locatie: Sint-Oedenrode
Contacteer:

27-03-2008 09:55

Even de link naar het gebruik van de tijgernoten, slijmerig of niet.
We hebben nu 2 producten, de tijgernoot en het slijm.
Het slijm dan weer gebruiken in voersessies met toevoegingen van allerlei soorten zaden. De tijgernoten na bereiding direkt klaar.
In mijn brede omgeving hoor ik nog wel eens koken van tijgernoten met additieven en dat is mss wel zo aantrekkelijk dan alleen de suiker en het bier
Hier zie ik meer de techniek van de bereiding en het resultaat van die bereiding als de werkelijke toepassing van de twee items slijm en de tijgernoot zelf. Is de tendens meer tijgernoten te gebruiken?
GMS MAAKT VIS ZICHTBAAR
Plaats reactie