Biergist .....wie gebruikt dit ingedieent nog? of heeft er e


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-04-2003 21:39

Ben bezig om een nieuw boillie-recept te maken.
Kocht het afgelopen weekend namelijk een grote bus gedroogde biergist bij een diervoederzaak.Het product wordt oorspronkelijk gebruikt voor de conditie van vogels en de groei van jongen

Dit product veel vitaminen van het B complex en is rijk aan aminozuren!!!!(Niet verder vertellen hoor!!)Gezien deze gegevens en de goedkope prijs dacht ik een goed product in handen te hebben om als extra toevoeging te gaan gebruiken in mijn mix...echter....ik kwamnadat ik het artikel gekocht had een oud artikel tegen van Jan junge waar ook over biergist wordt gesproken..het product had een goed rapport..echter Jan besluit zijn verhaal omtrent biergist met de woorden;" ik ben nogal geschrokken van de respons in hoge concentraties aangeboden aan witvis..deze zwommen zo snel mogelijk weg!!!een ingredient voor wie er in gelooft..." en ja..dat laatste had die er natuurlijk voor mij niet bij hoeven te schrijven hehehe..want nu begin ik toch heftig te twijfelen of het wel een goed product is om te gebruiken.
Ik vis niet vaak genoeg om daadwerkelijk te kunnen uitvinden of er wel of geen verschil in zit als je biergist wel of niet gebruikt..vandaar mij oproep..wie heeft er ervaring met BIERGIST en dan bedoel ik niet in vloeibare vorm a la Heineken..hik hik hik.
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

09-04-2003 22:01

Biergist Hans,
ik heb het gebruikt in allerhande concentraties in mijn boilies maar nooit een gevoel bracht dat het wat extra's bracht,of het moet zijn dat het in hoge doseringen inderdaad vis afstoot.
In een geringe dosering kan het geen kwaad en een toevoeging van wat vitamine B kan nooit kwaad.
Ik gebruik biergist nog steeds,echter alleen voor mijn honden in de rui tijd en 3 weken voor aanvang van een keuring,in mijn boilies niet meer.

Wil
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

09-04-2003 22:12

Wil, bedankt voor je vlotte reactie, kun je mij een veilige hoeveelheid opgeven wat ik in mijn mix kan gebruiken per kilo droge mix?
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

09-04-2003 23:29

Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 25-09-2004 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

10-04-2003 00:17

En daarnaast was Jan Junge nogal geschrokken van de concentraties witvis die het op de vlucht joeg.

Gr. Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-04-2003 00:25

Ruud..correct dat is wat er in dat beet special staat..maar dit is natuurlijk ook alweer wat jaren terug, voor mij is dit product enkel eventueel zinvol om te gebruiken om het feit dat het aminozuren bevat, gezien de relatie zuren en ph water gehalte ben ik tot inzicht gekomen dat een flavour als lokstof in wezen niet veel doet, en dat het waarschijnlijk het zuurgehalte van de boillie is wat de karper lokt (verschil in zuurgraad t.o.v water/voedsel)(zie karperwereld nummer 14)
Tenzij je weer een zure flavour gebruikt of andere zuurhoudende lokstoffen..veel producten zoals betaine hcl, en de veel te dure aminozuren bevattende lokstoffen of additieven van bekende karperlokstof fabrikanten zijn schrikbarend duur, tot ik dit product biergist in handen kreeg en las dat het ook aminozuren bevat..dus mij gaat het enkel om het feit dat er aminoZUREN in biergist zit, het is bovendien nog redelijk goedkoop te noemen product ook.
( Een tweede goede lokstof is wat de karper goed kan opmerken is zetmeel..maar dit even terzijde.)

Andere mogelijkheden zijn om boterzuur te gebruiken (Dit schijnt te stinken "as hell" ) en of het echt veilig is voor de karper is nog maar te vragen, of nog simpeler 50 gram thee op een kilo(thee bevat looiZUUR)..dit las ik ook in de karperwereld #14)..wellicht moet ik gewoon maar thee een eerlijke kans geven.
Het probleem waar ik echter mee worstel is dat sjef van der hoven (En dat is toch ook niet de minste toch?) terecht opmerkt dat het "not done" is om ph waardes te meten daar deze telkens op verschillende dieptes verschilt en per periode ook nog eens (na regenval bijvoorbeeld).Bovendien schrijft hij dat een te hoge ph waarde van voer wellicht afstotend kan werken..en dat is natuurlijk ook weer niet de bedoeling.
Wel ben ik mij gaan realiseren dat het succes van veel golden oldies producten zonder dat velen het wisten simple aan het feit lag dat het een zuurhoudende product bevat of een zetmeelhoudende product(Veel
producten bevatten citroenZUUR) ZOALS:
# Roggebrood bevat vaak citroenzuur.
#laat particles een week afgesloten staan in een emmer en het gaat enigzins gisten en ZUUR worden (vangt vaak beter dan vers gekookte particles)
# BROOD = zetmeel
#Aardappel =zetmeel EN bevat enigzins zuur
(laat een doorgesneden aardappel twee weken in een afgesloten glazen potje geheel!! gevuld met water zitten en houd het op 30 / 40 graden celcius (kachel of CV kast) en je hebt BOETRZUUR!).
# sweetcorn Mais = zetmeel van suiker en bevat ook zuur
Toeval ......of????????????????????
Ik weet het ook allemaal niet , maar ik denk dat ik er niet ver naast zit.....Gaarne reacties van de voedingsexperts..zowel positief alswel negatief
Met vragend e groet
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-04-2003 00:30

Hans..wederom correct..maar dit stond al in mijn oorspronkelijke posting
by the way..excuses voor de vele taalfouten in mijn tweede bericht..it's better going to sleeeeeeep!..talk tomorrow1
Hans Brinkel
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

10-04-2003 16:52

Hans,

wat kan jij zuur doen zeg :smile:

Ik zat vannacht in de baas zijn tijd ff snel de laatste nieuwtjes te chekken en had daardoor je openinings posting niet gelezen. De tekst in de posting van Ruud kwam mij heel bekend voor, vandaar mijn overhaaste aanvulling.

Met biergist heb ik geen ervaring. Na dat artikel van Jan Junge gelezen te hebben was dat voor mij reden genoeg om het maar niet te gebruiken.

Boterzuur van aardappelen??? Dit is een nieuwe benaming voor mij, maar ik weet wel dat als aardappelen verzuurd zijn de karpers er niks meer van moeten hebben.
Ik heb namelijk op een waterje met een relatief klein bestand eens de fout gemaakt om een beetje te overdadig te voeren met aardappel. Toen het na twee dagen niet allemaal weg gevreten was bleef het liggen en hebben waarschijnlijk de micro organismen hun werk gedaan want langzaam aan verdween het spul natuurlijk wel maar de karpers meden die plek als de pest.
Als je iets met zuren zou willen proberen zou ik het in ieder geval zeker niet overdrijven. Ik heb een beetje de indruk dat overdaad schaad in dit geval.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

10-04-2003 22:42

Hoi Hans

Da's een goeie!! hehehe
Tja back to topic..het blijft een moeilijke materie soms..overdaad schaad altijd!

Wat betreft dat boterzuur van aardappelen..na een zoektocht via google naar boterzuur kwam ik een aantal tips tegen hoe dit zelf te maken, dit gaat dus inderdaad met aardappels, het resultaat is een echte heuse STRINKBOM!!!!!!, deze tips kwamen dan ook van krakers of alternatievelingen..of hoe noem je dit soort lui tegenwoordig?? hehehe

Boterzuur is tegenwoordig ook te koop bij UCP carpproducts, slechts enkele druppels op een pond mix moet het doen

Back to biergist..had het idee om dit te gebruiken als een soort dip/coating voor mijn boillies

Ben benieuwd naar overige reacties..heren kom op!!
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-04-2003 22:55

Hansen,

Probeer de bijeffecten te vinden bij het combinatie gebruik van alcohol en boterzuur.
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.lumc.nl/1080/archief/2000/20000707.html#De%20bijeffecten%20van%20combigebruik" target="_blank" class=bericht>http://www.lumc.nl/1080/archief/2000/20000707.html#De%20bijeffecten%20van%20combigebruik</a><!-- BBCode auto-link end -->

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

11-04-2003 12:43

Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 25-09-2004 10:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-04-2003 13:20

Hallo Ruud,
ligt een beetje aan welk zuur, denk ik.

Onderstaand een antwoord van Gerard Wittebol op een vraag van HPE.
----------------------
Bekend is, dat Boterzuur de enteropathogene [size=1](soort bacterie zoals bijv Salmonella)[/size=1] in de darmflora onderdrukt

Boterzuur, of te wel de gamma-hydroxy-boterzuur (GHB), in combinatie met alcohol is zeer gevaarlijk!
Is ook wel bekend als een “olifantendrug” omdat je er bij voldoende hoge dosering zelfs een olifant plat mee kunt krijgen!
Denk vooral niet dat ik dit uit me mouw schudt, daar hebben immers internet voor.
[size=1][url="http://www.lumc.nl/1080/archief/2000/20000707.html#De%20bijeffecten%20van%20combigebruik"]Bron: Zie de bijeffecten van combinatie gebruiken[/url][/size=1]
-----------------------------

Combinatiegebruik van veschillende stoffen hoeft niet per se goed uit te pakken dus..

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-04-2003 14:16

Dat is waar, maar GHB zou ik maar niet in je boilies verwerken. :smile:

Lees het 2e deel "Uitgaansdrugs en de Opiumwet" over GHB.

<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.sidv.nl/uitgaansdrugs/landelijk_beleid/wetten/opiumwet.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.sidv.nl/uitgaansdrugs/landelijk_beleid/wetten/opiumwet.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->

Gewoon boterzuur mag natuurlijk wel.

Kees
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

11-04-2003 16:10

Hallo Thuisbakkers,

Gist is; <!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.voedsel.net/vragen/vraag16.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.voedsel.net/vragen/vraag16.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.voedsel.net/product/gist.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.voedsel.net/product/gist.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->
<!-- BBCode auto-link start --><a href="http://www.voedsel.net/vitmin/vitam2.htm" target="_blank" class=bericht>http://www.voedsel.net/vitmin/vitam2.htm</a><!-- BBCode auto-link end -->
Sportieve groeten Henk


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-04-11 16:13 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-04-11 16:19 ]</font>
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-04-2003 23:53

Hallo Heren
Back online again
Henk..heavy stuff!!!
Lijkt me dan beter om niet beide producten te mengen...bedankt voor de waarschuwing!
Henk..wat zijn jouw ervaringen omtrent biergist?
Hans Brinkel
Jongen, Jan
Berichten: 16
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

16-04-2003 23:05

gamma-hydroxyboterzuur (591-81-1)
4-hydroxybutaanzuur

GHB is meestal verkrijgbaar als kleur-, geur-, en smaak loze vloeistof, maar soms ook als poeder of in een capsule. GHB onderdrukt sociale remming (net zoals alcohol). Te hoge doses kunnen leiden tot duizeligheid moeilijke ademhaling en coma.

GHB is oorspronkelijk ontwikkelt als narcosemiddel en werd in ziekenhuizen gebruikt

boterzuur (107-92-6)
IUPAC naam: butaanzuur


engelse vertaling: butyric acid, butanoic acid
duitse vertaling: Buttersäure
Groepen: alkaanzuren , zuren






Esters van dit zuur komen in boter voor.


Samenhang:

boterzuur heeft als zuurrest butyraat
boterzuur is de homoloog met een koolstof meer van propionzuur
boterzuur is de homoloog met een koolstof minder van valeriaanzuur
boterzuur behoort tot de groep alkaanzuren
boterzuur behoort tot de groep zuren


p.s Butagas met alcohol is ook zeer schadelijk...

gegroet,

Jan
Jongen, Jan
Berichten: 16
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

16-04-2003 23:22

Oh ja Henk en Gerard, ook dit komt van Internet...

Boterzuur (N-Buteric Acid) is zeker niet geurloos, maar ruikt ook weer niet zo ..dat je er van onder zeil gaat.

maar een karper met een boterzuurbol en fles wodka lijkt me wel een geinig gezicht...

zijn boterzuurboilies aan een stringertje PVA (waar stond die A ook al weer voor?) ook gevaarlijk voor olifanten..? ff testen in Artis.

gegroet,

Jan
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-04-2003 19:02

Hans,
ik heb geen ervaring met biergist.
Wel veel ervaring met bakkersgist, schijnt echter grote overeenkomsten te hebben.

Ik gebruik het vanwege meerdere voordelen,
1. deeg met gist laat zich smeuïger en soepeler verwerken.
2. de toegevoegde waarde van het vitamine B complex.
3. bij het vervaardigen van pop up boilies met behulp van de magnetron, ongekookte boilies even nat nevelen met de plantenspuit, dan 3 minuten op 600 watt en kaar is K..Henk.
ps, het nevelen of bevochtigen voorkomt het barsten of scheurvorming in je pop ups, tijdens het groeien is er namelijk nog geen huidje gevormd.
En groeien willen ze wel door het gist!

Jan,
geen Wodka, maar wel vaak en wel veel flavour op alcohol basis, het resultaat kan wel een minder prettig gezicht geven.

Maarja, geven we de schuld gewoon weer aan 1 of ander virus, schijn in te zijn tegenwoordig...

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-04-2003 19:35

Henk......wederom bedankt voor je expertise!
hans Brinkel
Plaats reactie