eipoeder heel met eiabumine ALWEER? Ja Alweer!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

08-10-2007 20:52

daar gaan we weer :)

Nu heb ik de laatste dagen het 1 en ander gelezen over heel eipoeder in combinatie met wat eiabumine 400 ml water erbij en draaien maar.
Nu hangt de hoeveelheid tegebruiken eipoeder met eialbumine af van het eiwitgehalte in je mix,ok heel begrijpelijk allemaal maar hoeveel % eiwit moet er in je mix zitten om met bv 75 gram eipoeder en 25 gram eialbumine per kilo droge mix tot een harde bal te maken?? nou ja hard,ik bedoel waar gewoon mee te vissen valt.

iemand enig idee? 35% 45% etc?

Ik ben dus zelf ook van plan dit te gaan gebruiken inplaats van de eitjes,nee!! niet omdat het wel eens dressuurdoorbrekend zou kunnen zijn maar omdat het veel sneller werkt en het is goedkoper als je veel wilt draaien.
Ik zie dus alleen maar voordelen mits dat goed werkt natuurlijk.


Zijn er dan ook boarders die hier die hun mix willen delen en hun ervaringen erbij willen zetten?
Dan bedoel ik dus niet alleen alleen de succesverhalen maar ook de eipoeder/eialbumine dieptepunten?
Waar moeten we opletten.
Wat vooral niet te doen.
Welk eipoeder/eialbumine is nou goed? zit er tussen de merken een merkbaar verschil in hardheid of is dit te verwaarlosen?
Welke ingredienten lenen zich hier het best voor?
is er al een basis mix bekend die zeer goed werkt met eipoeder/eialbu?
Dat soort dingen dus.
Ik hoop dan ook dat dit een informatieve topic word waar we allemaal echt iets aan hebben.

met poederige groet

viktor
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

08-10-2007 21:39

Goed laat ik een poging doen een wat constructieve bijdrage te leveren aan het onderwerp.


Ik heb ervaring met zowel het verwerken van ei albumine / eipoeder als het gewone eitje als mede de combinatie van allemaal.


Uitgaande dat je bij een vrij standaard basismix, laten we zeggen soya volvet, polenta, wat griesmeel en vooruit ook nog wat maismeel en wat tarwebloem aan een 10 procent heel eipoeder op de totale mix al een aardig eid in de goede richting zit.


Om de bol wat harder te maken zou je kunnen kiezen voor de volgende optie;


op 1 kg mix 60 gram heel eipoeder en 40 gram ei albumine. Wil je iets anders gebruiken wat tevens een goede bindende en uithardende werking heft is red cell en goede optie. zie http://www.icarp.nl/

Een vriendelijk geprijsd product waar je weinig van hoeft te gebruiken om al resultaat te hebben.


MVG Arjan
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
Jan Peter Teerling

09-10-2007 12:38

Het hangt een beetje van je mix af hoeveel ei-poeder/ei albumine je nodig zult hebben.Hoe meer uitharders in je mix hoe minder je hoeft te gebruiken.

Persoonlijk draai ik altijd een paar proefmixjes,en kijk hoe de boel uithard.
Afhankelijk van het resultaat,voeg je toe of laat je weg.

En idd. gedeelte Red Cell of Plasma zal in je mix niet misstaan.

100gr ei poeder is 400gr eivloeistof (dus eiwit&eigeel)

Zak eipoeder van 20kg kost zo'n 100,-

Ei albumine per kg 10,-
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

09-10-2007 20:01

best arjan en jan peter

hartelijk dank voor jullie reacties,ik heb vandaag effen 2 testjes gemaakt,ik had het 1 en ander liggen en heb het volgende bij elkaar gemixed namelijk:

tarwebloem 200gr
tarwemeel 200gr
tarwekiemen 50gr
polenta 150gr
vismeel lt 100gr
vismeel pre 100gr
bc collant 200gr
zout 25gr

(nu weet ik niet hoeveel eiwit deze mix bevat)


hierbij heb ik bij test 1 100gr eipoeder en 50 gram eialbumine aan toegevoegd en aangemaakt met 500 ml water.
de mix rolde prima en voelde net iets anders aan dan met verse ei namelijk zachter deeg,opzich niks mis mee want dan pers je sneller worst.
bij test 2 heb ik 75 gram eipoeder en 25 gram eialbumine aan de mix toegevoegd en deze ook weer aangemaakt met 500 ml water,ook hier was het deeg prima te rollen en voelde het zelfde als test 1

het handeltje ligt nu te drogen maar het oogt en voelt tot nu toe prima.

ik laat ze nu 2 dagen drogen en dan zal ik van elke mix een boillie aan de hair in het water leggen om te kijken of het daadwerkelijk onderwater het zelfde doet als met verse ei.
dan pas kan ik echt oordelen.

de gebruikte eipoeder en eialbumine is van proline,moet wel zeggen dat de eipoeder klontjes bevatten en deze eerst grondig heb moeten pletten.
ik weet niet of dat altijd zo is met eipoeder,is namelijk de eerste keer dat ik het heb gekocht en heb gebruikt.
ik hoop eigenlijk dat het niet zo hoort te zijn omdat je dan als nog een tijdje bezig bent met het pletten......kan je net zo goed effen wat eitjes tikken.
iemand hier iets zinnigs over te melden?

mvg

viktor
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

09-10-2007 22:40

Viktor

je moet je poeders door de mix heen doen niet door het water, zo klont het niet.

gewoon goed door je mix heen mengen, dan water toevoegen.

En gebruik een beetje zonnebloemolie, 25 tot 40 gr per kilo, draait goed en de vis vind het lekker. ( Omega 3 en 6)
Laatst gewijzigd door Ray v/d Bos op 09-10-2007 22:43, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

09-10-2007 22:43

Viktor,
Pletten??
Zeven gaat sneller. 8)
http://www.baasfood.nl/Nederlands/Webwi ... 0.0016.jpg
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

10-10-2007 16:10

frank,

uiteraard mix ik de poeders door de mix heen voordat ik water toevoeg,de klonten(tjes) zitten in de eipoeder zelf

henk,

nou dat is een optie maar ik heb liever geen klonten,ik mag dan ook aanemen dat dit normaal is? of niet?

mvg

viktor
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

10-10-2007 17:36

Het eipoeder wat ik gebruik heeft ook klontjes. Dat is normaal denk ik, omdat het vrij vet spul spul is.

Om die klontjes kwijt te raken doe ik het volgende:

Ik gooi alle droge mix ingredienten bij elkaar, inclusief het eipoeder en de ei albumine (die ik dus door een zeef schud om de klontjes kwijt te raken), in een grote vuilniszak. Schudden tot je een ons weegt, of tot je er genoeg van hebt.

De reeds gemengde vloeistoffen gaan dan in een bak, en dan schud ik de benodigde hoeveelheid mix wéér door een zeef bij de vloeistof.

Resultaat: geen enkel klontje, en de mix is prima gemengd.

Ook zonder ei-albumine (duur) dus met enkel eipoeder heb ik met mijn huidige mix een redelijk harde bol, die goed genoeg is voor een nachtje aan de haar.
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

10-10-2007 20:56

beste vincent,

pffff met de zeef zoals henk ook al voorstelde,nou mij niet gezien.
ik doe het nu als volgt (zonet nog effen wat test kilo'tjes gemaakt)

ik pleur die klonten ook gewoon door de mix heen,effen goed mixen
dan water toevoegen weer effen goed mixen,dan de kneedhaak erop
en dan heel goed doorkneden................weg klontjes! makkelijk toch?

wat mij verder opviel is dat als ik na het water toevoegen en na het goede doorkneden nog eens 200 ml water toevoeg en dan nog eens heel lang doorkneed ik op die manier het beste deeg krijg wat ontzettend goed verwerkbaar is...
zal natuurlijk van mix tot mix schelen,is dan ook een andere mix dan hierboven vermeld.

mvg

viktor
Jan Peter Teerling

11-10-2007 15:22

Viktor,
De zakken eipoeder worden in de fabriek opgestapeld en het poeder kan daardoor enigzins gaan samen 'klonten'.Als je een zak openmaakt en er met je handen door gaat hoort het direct weer poeder te worden.

M.i.z heb je oude meuk gekocht,de zakken van 20kg die ik koop (100E) hebben dit in iedergeval niet.
Plaats reactie