WinterPeriode Wintermix?


peter andrae

30-09-2007 10:57

Ik zal het kort houden Henk dit keer,het veranderen van de stofwisseling treed trouwens al veel eerder op.

Vissen op stromend water en stilstaand water is niet hetzelfde vooral niet bij een contineue water verplaatsing zoals die op een rivier plaatsvind de karper is daar veel actiever.

Op plassen heeft de vis de neiging om bij die 12 graden de rustkant op te zoeken om daar te overwinteren dat zij niet eten lees je nergens,ik weet wel beter er zijn wateren die in de winter zelfs beter lopen als in de warme periode,wat je al aangeeft stekkeuze is van groot belang.


Die 12 graden is meer een punt waarbij na het aasgedrag ook het gedrag van de vissen verandert ik doelde meer daarop eigenlijk,vaak zeggen de mensen dan dat de vissen niet meer eten maar het is meer dat zij op de verkeerde plekken aan het vissen zijn zitten zij eenmaal op de goede plek dan vang je de vissen gewoon weer,dat is wat ik weet en heb geleerd in al die jaren dat ik al in de winter vis.


Vooral op grote wateren speelt dit zich af jij moet naar de vissen toe zij komen niet meer naar jou toe.

6 vissen in 3 uur ik zou niet weten waarom niet,ik heb wel sessie,s gehad met 10 vissen of meer bij een watertemperatuur van 4,5 graden en dan praten we niet over een overbezet water wintervissen is volhouden niet het kopje laten hangen maar zoeken naar de plekken waar ze ook daadwerkelijk overwinteren.

Over aas gaan we het de volgende keer hebben ik lees dat je met vismeel slechter gaat vangen mijn ervaring is dat dit reuze meevalt aanpassingen in je aas ja de percentage,s zullen iets omlaag moeten.

En nu ga ik genieten van mijn bakkie koffie 8) :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

30-09-2007 18:48

Met vismeel ben ik nooit slechter gaan vangen Peter, zeker in de winter niet.
Goede viseiwitten, beetje Trassie en geblenderde mosseltjes en een zo laag mogelijk koolhydr gehalte.
Koolhydraatjes en vetten verzadigen eerder dan eiwitjes, dit zijn echter persoonlijke ervaringen opdat niet alle aasgoeroe's over mij heen donderen.. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
peter andrae

01-10-2007 16:00

Die aasgoeroe,s vallen wel mee hoor Henk ik lees nog niets dus je zit nog op de goede lijn :wink:
Gebruikersavatar
Leon Broekhuizen
Berichten: 119
Lid geworden op: 23-05-2007 17:54

02-10-2007 18:07

12 graden vind ik nog best warm eerlijk gezegd om van een wintertempratuur te spreken.
en hebben we het dan over 12 graden aan het oppervlak van het water, of vlak boven de bodem:P
of stel ik nu te moeilijke vragen

grtz leon
mvg Leon
Gebruikersavatar
levi janssens
Berichten: 36
Lid geworden op: 26-08-2005 23:06
Locatie: schaffen belgie

04-10-2007 19:56

Tjah hoe zit het dan ? wel vismeel zoja wat voor vismeel ofwel zoweinig mogelijk eiwitten. En wel goed koolhydraten.
Grappig hoe de karper toch aan het laatste eindje trekt ondanks al onze overpeinzingen. En theoriën. :D
als de visser van het water is dansen de karpers
dennis hooiveld
Berichten: 122
Lid geworden op: 17-01-2007 16:17
Locatie: Emmen

04-10-2007 21:26

ik heb dit topic even doorgelezen , en ik zag vaak dat ook de visplek van groot belang is om toch in de winter je visjes te vangen .
en dat dit misschien wel belangrijker is dan het aas als ik het goed lees.
maar de goede visplekken in de winter zijn toch de diepste stukken??? omdat het daar dan het warmst is ??
of kunnen het ook de ondiepere stukken zijn die met de zon het snelst opwarmen of spreken we hier al weer van voorjaar???
MVG dennis
Gebruikersavatar
Leon Broekhuizen
Berichten: 119
Lid geworden op: 23-05-2007 17:54

09-10-2007 16:17

ik denk testen:P gewoon dan 1 hengel op het diepste punt wat je kunt vinden, en die andere hengel waar het zonnetje opgestaan heb.
dan op het diepe stuk een soort aas, en op het ondiepe een ander soort aas, en dan de volgende sessie de soorten aas weer omwisselen, en dan kunnen we miss een egte conclussie trekken, i.p.v. een beetje gissen over van alles.
mvg Leon
peter andrae

09-10-2007 19:00

Gissen is het niet wel jaren ervaring met wintervissen je kan met wereldaas zitten maar veel zul je niet vangen op de verkeerde plek dat is in andere jaargetijden ook zo dus de winter is geen uitzondering.

De temperatuur is voor mij van ondergeschikt belang we praten tenslotte over de winter dus op welke diepte je ook vist de temperatuur blijft nagenoeg gelijk of je nou op 10 mtr vist of op 2 mtr,op groot water zullen de vissen gewoon de kant opzoeken waar de meeste rust heerst en waar het liefs het langst de zon op staat de windrichting is dan niet echt doorslaggevend meer.

De vissen zullen reageren op lichtintensiteit zodra het zonnetje op een winterdag schijnt zullen ze zeker actiever worden en vaak de ondiepe gedeelte opzoeken om daar van het zonnetje te genieten,maar het is toch iets wat je zelf zult moeten uitzoeken.

Op veel wateren die ik zelf bevis vang ik toch de meeste vis in de avond/nacht/en ochtend meestal is het overdag niet veel op een uitzondering daargelaten.

Op kleine cultuurplasje,s of singels is het weer een heel ander verhaal vaak zijn deze ondiep en zal een windje uit het zuiden die altijd gepaart gaat met een temperatuurs stijging de vissen aanzetten tot azen als je het leuk vind om op dit soort watertje,s te vissen dan zou ik deze dagen er zeker uitpikken vooral de nachten zijn dan erg goed.

Op groot water zullen de vissen deze capriolen zeker niet uithalen voor een paar bollen op uitzonderingen daargelaten

Dus.

Op groot water zijn de vissen wat honkvaster in de wintermaanden en weet je deze plekken dan kun je leuk vangen.

Op cultuurwater zijn het net gillende keukenmeiden en kun je ze overal verwachten vooral de windkant is dan productief.

Aas ik vis met een vismeel birdfoodbol en wat vloeibare toevoegingen het liefst heb ik de bollie niet te hard, en kruimig van samenstelling beter voor het uitlekken van je atractors en de vissen hebben er ook geen moeite mee,ik heb niks met die harde knikkers in de wintermaanden.

Het zonnetje,diepte waar de vissen azen,de tijd waarop zij dit doen ook daar is nog veel over te vertellen maar dan zou dit een erg lang verhaal worden en zou ik morgen hier nog zitten denk dat de richtlijnen er wel staan,en anders kan iemand anders het verhaal aanvullen.