Proeven/prikkelingen?


Plaats reactie
Derk Roelsen

04-10-2007 17:53

Men zegt dat karpers kunnen proeven, daarom noemt men de papillen die de karper heeft "smaakpapillen".

Naar mijn weten, kan een karper alleen prikkelingen waarnemen, toch? Waarom noemen ze de papillen dan smaakpapillen?

Het is nog nooit bewezen dat een karper kan proeven, of wel?

Waarom doen wij karpervissers zo moeilijk om een bol samen te stellen? Waarom niet gewoon een simpele bol met de nodige voedingswaarde, waar veel water oplosbare stoffen inzitten, die ervoor zorgen dat een karper een prikkeling krijgt? Waarom doen wij dan toch zo moeilijk? Een karper kan toch niet proeven, waarom dan zoveel mogelijk ingrediënten, flavours, sweetners etc. in een bol stoppen?

Wij hebben smaakcellen, dus wij kunnen proeven. Hoe zit het dan bij de karper? Wij reageren op vloeibare en vaste stoffen. Een karper kan dus alleen prikkelingen waarnemen?

Ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Groeten,

Roel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-10-2007 19:03

Jawel hoor Roel,

Die smaakpappillen heten chemosensoren en die heeft de karper op heel wat plaatsen. Niet alleen in de bek. Wat de chemosensoren kunnen waarnemen is het onderwerp van diverse onderzoeken. Maar zo zijn er chemosesoren met verschillende functies aangetoond.

Prikkelingen is wat sommige karpervissers gebruiken als vervanger voor het woord smaak. Ik zou niet weten of dit helemaal correct woordgebruik is, maar je zou ook kunnen zeggen dat onze smaakpappillen geprikkeld worden door voedsel. Zit je op hetzelfde niveau.

De moeilijkheid ligt voor ons in de vertaling naar wat de karper van ons aas kan waarnemen. Dat ze het waarnemen is zeker. Maar welk deel daarvan van belang is, daar ligt de moeilijkheid. Van deze onzekerheid wordt door aasfabrikanten wel gebruik gemaak. Maar het is onzin dit compleet te negeren. Experimenteer en zie wat je onderweg tegenkomt.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 04-10-2007 19:06, 3 keer totaal gewijzigd.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
jim versluis
Berichten: 252
Lid geworden op: 09-01-2006 10:54
Locatie: breda

04-10-2007 19:03

he roel,

wateroplosbare stoffen is wat de karper waarneemt om ons aasje te kunnen detecteren.
De wateroplosbare stoffen waar jij waarschijnlijk op doelt (amoninol, l-zero etc..) zijn attractors eerste klas.

Een flavour is net zo zeer een wateroplosbare stof (olie of alcoholbasis) die ook een label aan je aas geeft, of dit echter ook attractors zijn...voor de 1 wel en voor de ander niet.

Feit is dat de karper beide kan waarnemen.

Het waarnemen/proeven gebeurt mede met de smaakpapillen.

Ik weet alleen precies wat je bedoelt met prikkeling...
ervan uitgaande dat je hiermee bedoelt het waarnemen/opmerken van de wateroplosbare stof, dan gebeurt dit bij mijn weten met de smaakpapillen..
Maar ik ben hier niet echt heel erg in thuis, misschien dat er mensen zijn die je hier verder mee kunnen helpen..

Mitsz bijvoorbeeld die kan hier vast wel een zinnig woordje over zeggen.
Andere mensen hier op het board ook iig.

Interesssante materie en leuk om je in te verdiepen.

mzl jim
De KSN is er ook voor jou!

Kwaliteit = TTB BAITS

Check: http://WWW.TTBBAITS.COM
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-10-2007 19:12

Jim,

Het is onjuist om te stellen dat karper alleen vloeistoffen kan waarnemen. Is ook niet zo, want heel fijn lokvoer dat zweeft in het water nemen ze bijvoorbeeld goed waar. Stoffen die oplossen zijn voor ons alleen efficienter te gebruiken omdat ze zich makkelijker vanuit een boilie in het water verspreiden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

06-10-2007 12:37

Komop mensen we wachten op antwoorden :wink:
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Derk Roelsen

06-10-2007 16:45

Dus als ik het goed begrijp, reageert een karper op de ph van een vaste en/of vloeistof?

Of denken jullie, dat vorm/kleur ook een belangrijke factor is, waar een karper op reageert in bepaalde omstandigheden?

Groeten,

Roel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-10-2007 16:56

De pH is een eigenschap van zure en basische stoffen nadat ze opgelost zijn in water. Een vaste stof heeft geen pH. Ik weet niet waar je heen wilt, maar het waarnemen van de ionen van in water opgeloste zuren en basen is één van de waarnemingsmogelijkheden, maar niet de enige. De pH op zich kan de karper trouwens niet waarnemen. Dat is onzin van karpervissers die niet goed opgelet hebben bij scheikunde.

Vorm en kleur zijn herkenbaar voor karper en dat zal ook zijn nut hebben. Bekend gegeven is dat de karper in de war raakt als je zijn natuurlijk voedsel in een boilie verstopt. Muggenlarven zitten in de bodem. Krijgt de karper het signaal van muggenlarven dan is de reactie dat hij in de bodem gaat zoeken en niet door heeft dat het van die boilie komt. Dus de associatie die de karper maakt, moet je met je aas benaderen. Het totale plaatje dient dus te kloppen met de verwachtingen van de karper voor wat betreft het voorkomen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Derk Roelsen

06-10-2007 19:09

Hoi Kees,

Kees Ouwehand schreef:Een vaste stof heeft geen pH.


Dit klopt helemaal, maar ik bedoelde eigenlijk een vaste stof, die is opgelost in een vloeistof. In dit geval dus water.
Dan heeft het wel degelijk een pH.

Was een beetje krom gezegd van mij.

Ik weet nu ongeveer wat de pH waardes zijn, van de wateren waar ik veel vis. Ook meet ik tegenwoordig de pH van de flavours, dit doe ik, omdat het niet/zelden op de verpakking wordt vermeld. Ik vind dan ook, dat dit verplicht zou moeten worden.

Voorbeeld:

Een water is zuur.(pH 6) Het heeft dan toch weinig zin om met een flavour te vissen, die een pH-waarde van 6 heeft? De vis zou dit dan niet kunnen waarnemen, toch? Of zit ik nu fout?

Ook vraag ik me af, of een water verzadigd kan worden. Als je ziet wat er tegenwoordig gevoerd wordt, vooral op de kleine dressuur putjes. Er wordt maar met voer gestort, zonder te weten wat de gevolgen er van kunnen zijn. De meeste stoffen zullen dus worden opgelost in het water. Zullen die wateren "ooit" verzadigd kunnen worden?

Bedankt voor de duidelijke uitleg, hier kan ik zeker wat mee. :wink:

Groeten,

Roel
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-10-2007 20:03

Hoe smaken b.v. vitamine's?
En bevallen ze? :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-10-2007 20:10

Alleen als de vaste stof een zuur of base is.

De pH is niets anders dan een maat voor de hoeveelheid zuur/base ionen opgelost in water. Doe een paar zure boilies in een glas water met een pH van 7 en de pH van het water zal iets dalen in samenhang met de hoeveelheid en sterkte van het zuur in de boilie. Herhaal dit met hetzelfde aantal boilies in een emmer en de pH daalt vele malen minder. Doe dit dan op de enorme plas water waar je vist en je zult geen verandering zien. Gewoon veel teveel water of een te grote verdunning om een verschil te zien. De karper moet dus bijna in staat zijn om enkele zuur of base ionen waar te nemen. Dat kan zo zijn, maar het is onzin om daarbij over pH te praten. Die is voor ons niet instelbaar en meetbaar.

Bij jouw toevoeging is het de vraag of een zuur of base het werkzame bestanddeel is. Als dit niet zo is, dan doet de zuurgraad weinig ter zake. Met de toevoegingen te beperken tot die met een zuurgraad beperk je je tot dat deel van de chemosensoren dat gevoelig daarvoor is. Je maakt dus geen gebruik van de chemosensoren die een andere functie hebben. Eenvoudig voorbeeld, die voor de waarneming van zouten. Zouten splitsen zich ook op in water maar geven geen pH verandering.

Groet, Kees

ps. Vitamine C is een zuur, Henk. :wink:
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

06-10-2007 23:32

Vitaminen zijn stoffen die in geringe hoeveelheden in de voeding voorkomen. Het zijn voedingscomponenten, die in tegenstelling tot de voedingsstoffen (koolhydraten, vetten en eiwitten) geen energie leveren, maar die wel essentieel zijn voor een goed verloop van de stofwisseling (het metabolisme).
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie