Bijvoeren


Plaats reactie
Ooms Jeroen
Berichten: 64
Lid geworden op: 18-02-2003 01:00
Locatie: Zundert

13-03-2003 21:42

ha mede karpervissers,
ik ga voor de eerste keer op een kanaal vissen met mais en voer ook bij mee mais,
er is niet zoveel stroming en er is geen vaarverkeer, het mais blijft dan toch wel op zijn plek liggen? en hoeveel blikjes mais zou ik per dag mee moeten bijvoeren rond deze periode, ik voer 3 dagen van te voren

Mvg

Jeroen
Gebruikersavatar
Dirk Sahner
Berichten: 258
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: landgraaf

13-03-2003 22:03

Ik denk dat je beter harde mais kunt halen bij de boeren bond en deze zelf koken en eventueel flouveren dat scheelt je een hoop geld want om te voeren kan je makkelijk aan een halve kilo tot ander halve kilo per hengel denken.
Dat zijn heel wat potjes dacht ik zo een kilo mais kost ongeveer 50 cent bij de boerebond
Patrick Bosch
Berichten: 95
Lid geworden op: 28-02-2003 01:00
Locatie: Best

14-03-2003 09:43

Je kunt beter harde mais gebruiken ja,voor de koste te drukken en nog veeeel belangerijker:Blikmais wordt heel snel zuur,dus als je teveel voert ten opzichte van de bezetting dan blijft het mais liggen en wordt zuur,weg stek!
Groeten,de Best(s)e karpervisser!
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-03-2003 11:38

Beste Jeroen,
Ik zou zeker harde mais gebruiken, een kilotje per dag, versprijd over een behoorlijke opervlakte, is meestal genoeg.
De meeste mensen weken hun mais eerst 24 uur en koken het dan. Ik zou aanraden om het andersom te doen, eerst korte tijd koken, dan 2 dagen laten staan. Als het sneller klaar moet kan je het na het koken in een thermosfles of koelbox doen. Na bereiding altijd onder water laten staan! Dit geld overigens voor alle particles.
groetjes, Daaf
Ferdi van Essen
Berichten: 149
Lid geworden op: 13-06-2002 02:00
Locatie: Nijverdal

14-03-2003 15:49

Jeroen,

Mais, Voeren en Vissen.

Ik heb dit zeer vaak gedaan (lekker goedkoop namelijk) en zeker harde mais gebruiken!!! (weken-koken, koken-weken)Ik doe altijd het eerste. Ik voerde meestal wel veel meer dan dat ze hierboven doen, ongeveer 5 kilo of meer lekker verspreid ongeveer 4 dagen(periode mei t/m Oktober) dit omdat de witvis (vooral brasem) er ook dol op is. Hier moet je je niets van aantrekken, als je eerst een paar brasems vangt is het meestal alleen maar een goed teken, de karper is onderweg.

Gewoon proberen denk ik zo. Lukt vast wel!!

Mvg,

Ferdi
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

14-03-2003 17:32

Quote

"Na bereiding altijd onder water laten staan! Dit geld overigens voor alle particles. "

/Quote

Dit hoeft niet persé. Sommige mensen vinden dit een meerwaarde geven aan hun aas / voer, maar het is niet noodzakelijk voor de particels.
Björn Goossens
Berichten: 8
Lid geworden op: 03-05-2002 02:00
Locatie: Stein (Limburg)
Contacteer:

14-03-2003 19:02

Op 2003-03-14 17:32, schreef Christiaan van Klaveren:
Quote

"Na bereiding altijd onder water laten staan! Dit geld overigens voor alle particles. "

/Quote

Dit hoeft niet persé. Sommige mensen vinden dit een meerwaarde geven aan hun aas / voer, maar het is niet noodzakelijk voor de particels.


Helemaal mee eens. Sommige particles worden er ook niet beter op als je ze te lang in het water laat staan.

En als antwoord op de vraag: Ik kook zelf altijd eerst de mais (1uurtje) en dan 1 tot 2 dagen weken. Flavouren hoeft eigenlijk niet. Mais heeft al best ee goede eigengeur na deze bereiding.
Wat het voeren betreft: 3 dagen voeren (1kilo) per keer over een redelijk oppervlak.

Veel succes ermee.
De Steinse Karper (DSK©)
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

14-03-2003 21:52

De meeste particles worden er zowiezo niet beter op als je ze te lang laat staan. Sommige particles kunnen zeker met warm weer heel snel weer uitdrogen.
Joop Caris
Berichten: 17
Lid geworden op: 11-03-2003 01:00
Locatie: melick

15-03-2003 00:55

Meng eens een blikje zoete mais onder de harde mais werkt goed en je kunt groot verbruik blikken krijgen van zoete mais stukke goedkoper.

Joop Caris
Als ze me zoeken ben ik zeker niet aan het snoeken.
remco van esch
Berichten: 314
Lid geworden op: 05-03-2003 01:00
Locatie: Utrecht

15-03-2003 19:52

Op 2003-03-15 00:55, schreef Joop Caris:
Meng eens een blikje zoete mais onder de harde mais werkt goed en je kunt groot verbruik blikken krijgen van zoete mais stukke goedkoper.

Joop Caris



je kunt natuurlijk ook voeren met harde mais, en vissen met mais uit blik! :wink:
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

15-03-2003 21:41

Als je vis met mais uit blik met een gevlochten hair en je moet hard gooien, gooi je elke keer je mais eraf.
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

16-03-2003 09:24

Dat eraf gooien van de mais valt reuze mee Daaf mits je het fatsoenlijk op de hair rijgt.
Een stripje dikker plastic(uit een vacuumzak geknipt bv.)als stopper en je haalt makkelijk 60-70 meter (hoewel je daar weer niks aan hebt want zover krijg je je mais niet gevoert).

Wat Joop bedoelt Remco is dat je de blikmais mengt met de harde mais,gebruik het vocht van de blikmais om de harde mais te weken,er zal wat water extra erbij moeten,koken en dan het restant blikmais onder de gekookte mais mengen (bewaar de blikmais wel in een gesloten verpakking in de koeling zolang)
Je kunt kiezen tussen harde mais of blikmais op je hair en ook beide valt goed te combineren.
Het is inderdaad te krijgen(die blikmais dan) in 3 ltr. blikken en is dan relatief goedkoop ik meen wat van 2 euro per blik maar pin me hier niet op vast aub.
Gewone mais koken/weken en dan een paar dagen laten staan werkt trouwens ook perfect daar niet van.
En mais in tomaten soep laten weken en koken,och zo zijn er tal van mogelijkheden die met wat zoek werk hier op dit board vast wel te vinden zijn.

Het versprijd voeren van mais is een optie,echter als je er achter kunt komen of dit water de laatste tijd weinig met mais is bevist kun je er misschien beter voor kiezen om wat geconcentreerder te voeren kleine hoopjes compact gevoerd geven een veel hoger signaal af dat er iets te halen is(en geven ook een hoger signaal af dat er gevaar is als deze methode vaker toegepast is).
Hoewel mais veel gevoerd wordt wordt er betrekkelijk weinig mee gevist,bij ons in de buurt tenminste het wordt vaak gevoerd als onder steuning van de boilie,haal hier je voordeel uit.

Tight lines,
Wil
Plaats reactie