WinterPeriode Wintermix?


Gebruikersavatar
Luuk van Swaaij
Berichten: 157
Lid geworden op: 16-04-2007 20:45

12-09-2007 19:02

Hoi! Ik was voor de winter al weer aan het denken wat voor een boillie ik zou gaan draaien! Maar weet alleen nog niet wat. Een kruiden boillie, een visboillie,een zoete boillie, ik weet het echt niet. Welke flavours, welke additieven, kleurstof ja of nee. Kortom kunnen jullie mij helpen met een goed boillie recept?

Met vriendelijke Groeten,
Luuk van Swaaij
Wie de kut niet scheert, is het beffen niet weert!
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

12-09-2007 19:13

voor de winter in iedergeval geen vismeel bol!
Gebruikersavatar
Ensar Ozcelik
Berichten: 404
Lid geworden op: 07-05-2007 22:44
Locatie: Arnhem

12-09-2007 20:26

Zoete bol met een goeie geur als het aan mij ligt maakt de voedingswaarde niet veel uit in de winter..

Mvg,

Ensar
Let righteousness cover the earth. Like the water cover the sea & lakes.
Gebruikersavatar
mario niemann1
Berichten: 263
Lid geworden op: 26-02-2006 20:35
Locatie: raalte

12-09-2007 21:19

hallo,

?

oja en waarom dan wel niet.

je vismeel verminderen en (of) minder voeren.



Tim Belshof schreef:voor de winter in iedergeval geen vismeel bol!
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

12-09-2007 21:52

vismeel is verzadigend...moeilijker verteerbaar en in de winter eet een karper niet veel dus ik zou minimaal voeren maar wel elke keer een beetje zodat ze weten dat er wat ligt
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-09-2007 21:58

Tim,

Maakt dat dan wat uit voor een beest zonder maag?

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... t=verteren

Is een steeds terugkerend verhaal. De vertering bij karper gaat in de darm middels inwerking van enzymen die bij lage temperatuur amper actief zijn. Het verteert dus nauwelijks en wordt niet opgenomen. Hoe moet iets dan verzadigen?

Belangrijkste vraag voor mij wanneer wordt het eens echt winter? :roll:

Voor de winter denk ik meer aan aas dat ondanks het koude water een voedselimpuls kan opwekken en er niet bij ligt als een glazen stuiter.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

12-09-2007 22:11

Kees,

Waar komt het verhaal dan vandaan van wateren die compleet stilvallen in de winter nadat er in het najaar flink gestrooid is met vismeelknikkers?

Als het volgens jou geen verzadiging is, wat is het dan wel?
Het beest moet toch ooit een gevoel van verzadiging krijgen anders zou hij continue eten, ongeacht de watertemperatuur.

Of sla ik de plank finaal mis?
Laatst gewijzigd door Eus Molewijk op 12-09-2007 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Freek Swaans

12-09-2007 22:16

Hou het lekker zoet, zijn ze gek op in de winter ;)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-09-2007 22:30

Eus,

Er zijn meerdere redenen aan te wijzen voor periodes waarin de karpers geen aas meer opnemen. Schijnbare relaties zijn vaak maar toevallig. Er doen ook wel meerdere verhalen de ronde. Ook wel eens gelezen dat de karpers verticaal op de kop gingen hangen van vismeel. Ik heb de proef op de som genomen in mijn vijver. Vismeelpellets bleven de koi gewoon opnemen. Ze bleven gewoon normaal tegen de bodem aanliggen

Eerlijk gezegd kan ik mij niet zoveel voorstellen bij verzadigingsgevoel van karpers. Wat ik weet heeft met mensen te maken. Het Atkins dieet suggereert afname van voedselbehoeft door eiwitten. Maar bij ons werkt dat anders.

Een volwassen karper eet ongeveer 2,5 % van zijn eigen lichaamsgewicht per dag. Ken je dat ook, dat één karper je hele voerplek leegschranst alsof er geen limiet is? In de winter voer ik minimaal. Moet je kijken wat er op Engelse putten wordt gestort in de winter. En toch vangen ze.

Enige minpunt van al te visserig aas is dat het in koud water nog maar weinig kan afgeven. Visolie stolt bijvoorbeeld. Pas je ingrediënten daar een beetje op aan.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
levi janssens
Berichten: 36
Lid geworden op: 26-08-2005 23:06
Locatie: schaffen belgie

12-09-2007 23:15

ik geloof dat je karpers de hele winter door kan vangen. (nog niet echt geprobeerd hoor)
ik geloof dat het blijven vangen in de winter afhangt van een gedegen voerbeleid, namelijk vaak maar niet teveel.
er mag geen dag overgeslaan worden en er moet vanaf de herfst begonnen worden (gewenning)
je moet rekenen dat er in de winter niet veel natuurlijk voedsel in het water zit en dus valt onze vriend in een winterroes als er toch niets te rapen valt. (seizoensgebonden prioritaire behoeften)
het niet overdreven voeren is denk ik niet zo goed omdat hij zich in de herfst al vol heeft gegeten en uiteraard verteerd hij trager.

greetz, :D
als de visser van het water is dansen de karpers
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-09-2007 23:55

Lever- vervetting soms?
Schreef ene willem Barnas eens over
Zie ook
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... 61&start=0
peter andrae

13-09-2007 04:53

En toch kan je een heel bestand buitenspel zetten of liever gezegd jezelf door teveel te voeren vooral op afgesloten water waar al een paar vissers actief zijn.

Niet dat je helemaal niets meer vangt maar de vangsten zullen schrikbarend terug vallen instant is de manier om de vissen op dit soort wateren bezig te houden met scharrelen naar aas,laat ze maar zoeken naar die bolletje,s en dan maakt het niet uit of je met een zoete bollie vist of er een met wat vismeel erin.


Ook de hoeveelheid karper die op een water zwemt speelt hierin mee,als je een inzicht hebt wat er op een water ongeveer zwemt en je neemt het aantal vissers wat er zit dan kan je daaraan bepalen hoe te vissen.


Op de meeste wateren Levi hoef je karpers niet meer regelmatig aan te voeren dat word al elke dag gedaan daar zit het hem ook in dat je op sommige wateren in de winter steeds slechter gaat vangen er lopen teveel vissers met dat idee rond.

Dat ik begon met wintervissen viste ik met nog 4 karpervissers op een klein parkwater we vingen altijd wel onze vissen op dit water 3 tot 4 vissen was normaal met dagen erbij dat je constant met een kromme hengel stond,dat is nu wel even anders maar er zitten er nu wel wat meer te vissen en dat merk je ook in de vangsten.

Je kan best wel voeren in de winter dat doe ik ook maar ik kijk wel even op welk water ik dit doe.


Maar ja tegenwoordig hebben we dit soort winters en dit is voor mij geen winter.

Afbeelding
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-09-2007 07:24

vismeel is geen probleem in de winter.

Ik heb aardig wat winters gevist en kan me niet herinneren dat zonder vismeel te hebben gedaan.

Vet is wel een boosdoener. Een aantal winters geleden testte ik een vette (vismeel)bol tegen een "light" vismeelbol. Een duidelijke voorkeur voor de Lightversie. Ik knal er wel altijd een lading vezel in.

30% tarwemeel
25% polentabloem
10% soja ontvet
10% vismeel
10% tarwekiemen
10% kelp
2,5%ei-albumine
2,5%pre-digested

eitjes erbij en lepeltje zout. Met zoiets zou het moeten lukken.

Indien je liever een zoete bol vist, doe er dan geen ladingen suiker in. Dan zit je voor de kerst al weer bij de centrale te vissen :D

Als je nu begint met voeren dan ben je nog lekker op tijd ook.

groetjes Mitsz

Oh helemaal vergeten! Als je instant gaat vissen vervalt die vezelrijke regelgeving. Neem dan maar het aas dat in de zomer lekker ving op dat water. Zo had ik eens een winterversie van de Solution in elkaar gedraaid. Leuk voor het voeren, maar die werd er in januari helemaal uitgevist door de zomerversie (daar heeft die zomerversie sowieso de neiging toe). Instant vissend heb ik dus liever een overattractieve bol.

vang ze
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

13-09-2007 10:14

[birdfood in de winter zou ik zeggen gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Leon Broekhuizen
Berichten: 119
Lid geworden op: 23-05-2007 17:54

25-09-2007 14:56

zal een karper echt gaan kijken wat voor boilie het is dan:P
onee een vismeelbol, dat eet ik echt niet hor met dit weer hehe.
volgens mijn als ze weten dat je bollen eetbaar zijn, gaan ze gewoon lekker schranzen, in de winter zal het wel minder zijn, maar!!!


effe een vraag, vannaf welke watertempratuur gaat de karper ijgenlijk zijn zijn wintermodus?

want je ken wel zeggen, van ja januarie is winter, maar stel dat het water 10 graden is,

kan iemand me daar antwoord op geven?

grtz leon
mvg Leon
peter andrae

25-09-2007 16:30

Bedoel je nou centrale verwarming Mitsz.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

25-09-2007 21:33

Mitsz,
10% tarwekiemen is wel heel veel hoor, het spul weegt bijna niks.

5% tarwekiemen is ruim voldoende, wanneer het om de vezelwaarde mocht gaan. Trassi en geblenderde mosselen maken er ook nog eens een atractieve winterbol van waarmee ook nog gevoerd kan worden.. 8)
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Lukas den Admirant
Berichten: 521
Lid geworden op: 21-11-2006 20:04
Locatie: Hoogeveen

25-09-2007 21:44

Over de calorien en eiwitten gesproken.. ik zou zeggen van beide wat meer! er is amper natuurlijk voedsel te vinden voor de karper en dan zijn eiwitten in een boilie toch juist aantrekkelijk voor hem? en dus bevordelijk voor onze vangsten? geldt denk ik ook voor de calorien; extra tarwebloem/meel(?) bijvoorbeeld, zodat ie meer energie van je bollen krijgt en mogelijk actiever gaat azen?

graag commentaar op mijn verwachtingen, os over dat hoger eiwitpercentage is al veel gezegd en wordt ook veel toegepast en jullie?

voorbeeld mix:
200 gram tarwemeel
200 gram griesmeel
200 gram sojameel
200 gram maismeel
400 gram vismeel
en wat je verder nog wilt toevoegen + de benodigde eieren in dit geval 12 stuks

gr lukas,
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

26-09-2007 12:15

Leon verkeerd uitgangspunt, de vis "denkt" niet he een vismeelbol die laat ik liggen, de karper heeft een trigger nodig om WEL te gaan azen.
Het is niet het "denken" maar wat trekt hem aan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Leon Broekhuizen
Berichten: 119
Lid geworden op: 23-05-2007 17:54

27-09-2007 18:13

en waarom trekt een vismeelbol niet aan in de winter,
en vannaf welke watertempratuur kunnen we van de winterfase spreken>?

grtz leon
mvg Leon
Gebruikersavatar
robert sterrenberg
Berichten: 155
Lid geworden op: 26-08-2006 11:13
Locatie: rotterdam

29-09-2007 20:40

ving afgelopen winter mijn wintervissen op vismeel en met winter secret in de zomer! als je op een water vist waar het op vismeel altijd goed gelopen heeft, waarom dan je bol gaan veranderen? pas gewoon de voerhoeveelheid aan en voer zo verspreid mogelijk. tijdens de vissessies voerden we helemaal niet, gewoon een stringertje van 3 ballen + het haakaas...
Rotterdam - Stad zonder hart maar ik heb hart voor mijn stad...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-09-2007 21:08

Helemaal goed Robert.
Niets veranderen wanneer het goed vangt. 8)

Maar of stringertjes met 3 ballen goed lopen..? :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
peter andrae

29-09-2007 21:41

Leon het antwoord op jou vraag is dat zodra het water de 12 graden bereikt je over wintervissen gaat praten de stofwisseling is dan een heel stuk minder en zal naarmate het kouder word het alleen maar minder worden.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-09-2007 22:07

Beste Peter,
dat zodra het water de 12 graden bereikt je over wintervissen gaat praten de stofwisseling is dan een heel stuk minder en zal naarmate het kouder word het alleen maar minder worden..

Wintervissen begint voor mij wanneer de watertemperatuur onder de 8 graden C zakt.
Het betreft wel stromend water en de voerhoeveelheid word ook daar aangepast, vang daar vissen tot de watertemp daalt tot 4,3 graden C.
6 vissen in 3 uur bij 5,5 gr watertemp is toch niet slecht?

Stekkeuze is zeer belangrijk, maar mocht het zo zijn dat de karper niet meer aast wanneer de watertemp onder de 8 gr C zakt dan zou ook ik daar voor jan met de korte achternaam gezeten hebben.
Groet'n Henk..

still growing Old.
peter andrae

30-09-2007 10:16

Henk ik had vannacht een heel verhaal geschreven maar op het moment dat ik hem wou posten lag het board er weer uit straks maar even eerst wakker worden :wink: