Tarwebloem is voor mij in hoofdzaak een binder. Het percentage eiwit maakt me niet zo veel uit (niets eigenlijk, het is toch minimaal). Die eiwitten die ik wel belangrijk vind voeg ik wel toe middels andere producten.
De hoeveelheid kiemen c.a. hou ik bij watertemperaturen > 11 graden Celsius het liefst zo laag mogelijk. Niet dat kiemen c.a. ’s zomers geen nut kunnen hebben hoor, dat is weer een ander verhaal. Het past echter niet in MIJN tactiek. Ik doe er alles aan om de doorloopsnelheid van mijn voer dan zo langzaam mogelijk te laten zijn. Langzaam verteerbare ingrediënten kunnen dan welkom zijn.
Maïzena is slechter verteerbaar dan tarwebloem, dus daar zou je een punt kunnen hebben als je het aan mijn tactiek zou staven. Maar maïzena is een waardeloze binder vanwege geen of weinig gluten. En de uitharding is ook nog eens stukken minder dan bij tarwebloem.
WAAROM Tarwebloem ?
-
Ik zou bloem gebruiken wanneer mijn andere producten van de mix een wat grovere structuur bezitten.
Ik zou meel gebruiken wanneer de overige produkten wat fijner van structuur zijn.
Dus bloem als meel zijn goede binders en de voedingswaarde van het meel is wat hoger.
Maar wat het meest aan spreekt voor mij is de prijs.
En van die bloem met hogere eiwitpercentages dat is misschien belangrijk voor de bakker maar voor ons boilies zijn dat peanuts!
Ik zou het percentage in ons boilies wel niet hoger nemen dan 15à 20%!
Ik zou meel gebruiken wanneer de overige produkten wat fijner van structuur zijn.
Dus bloem als meel zijn goede binders en de voedingswaarde van het meel is wat hoger.
Maar wat het meest aan spreekt voor mij is de prijs.
En van die bloem met hogere eiwitpercentages dat is misschien belangrijk voor de bakker maar voor ons boilies zijn dat peanuts!
Ik zou het percentage in ons boilies wel niet hoger nemen dan 15à 20%!
That's live!
- Hans Brinkel
- Contacteer:
Was best wel een geinig topicje deze
Goede ouwe tijd
Goede ouwe tijd