zelf boillie´s maken help een groot probleem


Plaats reactie
jan van susteren
Berichten: 246
Lid geworden op: 26-04-2007 12:18
Locatie: horn
Contacteer:

06-09-2007 11:54

ik zit al een tijde op dit forum rond te snuffelen en zie veel topic´s over boilie´s maken enz. en ook van het machine gebruikt (foto´s) ervan maar aangezien ik nog niet over deze spullen machtig heb ik een vraagje en zelf nog nooit bolle heb gedraaid en aangezien moeilijk is als je het aleen moet doen en ook nog voor de eerste keer en je weet niet precies wat je moet doen...! vraag ik aan jullie hulp hoe ik dit het beste aan kan pakken en wat voor matriaalen ik nodig heb enz.. of eventueel iemand bij uit de buurt bolle voor me kan draaien en dat ik er dan voor betaal ik woo nzelf in horn (midden-limburg) en beheers over een scooter ik hoor graag van jullie alle informatie is welkom ik vraag niet om jullie recepten ofwat maar gewoon tips en hoe jullie eerste keer was ik vraag de ervaring van jullie omdat ik helemaal geen ervaring in heb :oops:
mooie karpers en mooie vrouwen zijn moeilijk aan de haak te slaan
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

06-09-2007 12:51

Jan,


Als je begint met zelf je boilies maken, kun je het beste gewoon beginnen met makkelijk materiaal. En niet gelijk van die machines.

Wat heb je nodig om je eigen boilies te maken:

Een mix
Eieren.
Emmer of bak om je deeg in te rollen.


Het materiaal:

1: een boiliespuit

Afbeelding

2: Mondstuk deegspuit ( voor de diameter van je boilie) Afbeelding Zijn overigens in allerlei maten te krijgen.

3: Boilietafel
Afbeelding
(Je kunt ze natuurlijk ook eerst even met de hand rollen, zo kun je zelf de diameter van je boilie bepalen)

4: Pan voor het koken van je boilies

5: Droogrekje


Hoe ga je te werk?


1: Klop de eieren( goed kloppen! ). Afhankelijk van je mix gebruik je ongeveer 8-10 eieren voor 1 kg boilie's. Voeg evt. flavour toe.
2: Voeg je mix geleidelijk toe aan de geklopte eieren. (Het brouwsel) dient goed gekneed te worden. Je blijft steeds wat mix toevoegen en goed kneden totdat je uiteindelijk een goede deegbal hebt. (Zorg ervoor dat de deegbal niet te droog wordt) Dit bereik door dus niet gelijk teveel mix in je brouwsel te verwerken en steeds goed te blijven kneden.
Oke, het deeg is klaar.

Nu pak je de deegspuit, draai je eerst het (knijpgedeelte) van de spuit af, pak je een stuk deeg en maak je die eerst tot zo'n vorm dat ie achter in de deegspuit past. Draai je hem weer dicht, en spuit je de worsten uit de deegspuit op de boilieroltafel. 2 worsten op de tafel is zat. rolluh!! Overigens niet te vaak rollen( dit kan er weer voor zorgen dat je het deeg weer open rolt) Heb je dus geen deegspuit, is dit allemaal n.v.t. en ga je gewoon vanaf het moment dat je deeg klaar is, met de hand je boilies naar eigen wens rollen.

Is al het deeg verwerkt?

Breng je een pan met water aan de kook.
Gooi je het voer even in een netje en zet je het in de pan. Je kunt je boilie's naar eigen wens koken. Wil je je boilie's hard? laat je ze langer koken, wil je ze zacht kook je ze niet zo lang.
Normaliter als je boilie's boven komen drijven, zijn ze kwa hardheid wel redelijk goed. Ligt er dus aan wat je zelf wil.

Nu laat je de gekookte boilie's ongeveer 24 uur drogen.

Hierna zijn ze klaar voor gebruik, of klaar om in te vriezen.
Let wel: zelf gemaakte boilie's blijven niet lang goed, dus laat ze niet een aantal dagen liggen. Je kunt ze beter na gebruik in vriezen. Zo kun je ze de volgende keer dus weer gebruiken.


Succes!



Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
jan van susteren
Berichten: 246
Lid geworden op: 26-04-2007 12:18
Locatie: horn
Contacteer:

06-09-2007 13:00

bedankt rick nog meer mensen met zo´n informatie altijd welkom
mooie karpers en mooie vrouwen zijn moeilijk aan de haak te slaan
Gebruikersavatar
Tim Belshof
Berichten: 635
Lid geworden op: 15-10-2006 17:45
Locatie: twente
Contacteer:

06-09-2007 15:59

GOOGLE!...is al zoveel over beschreven..als je een beetje zoekt kom je complete paginas tegen waar het stap voor stap word uitgelegt met fotos erbij!

Succes!
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

07-09-2007 09:22

Ook de eerder geschreven materialen heb je niet nodig!

Toegegeven het is uiteraard een stuk makkelijker met een deegspuit en een roltafel, maar het kan ook prima zonder ;)

Je voegt eerst inderdaad je droge bestanddelen bij elkaar en zorgt dat je deze goed met elkaar vermengd.

Ook voeg je de natte bestanddelen bij elkaar en mengt deze goed met elkaar.

Dan voeg je beetje bij beetje de droge mix toe aan de natte totdat je er een mooie deegklomp van kan kneden.

Als je dit voor elkaar hebt kun je worsten rollen, dat kan gewoon met de hand.
Met een mes o.i.d. snij je er stukjes van van de gewenste grootte en in principe kun je deze dan al klaar.
Wie zegt er namelijk dat de boilie rond dient te zijn ;)
Wil je ze wel rond hebben dan rol je ze even over het aanrecht met de hand!

Als je een partij boilies klaar hebt zorg je dat je pan met water aan de kook is, pas dan "gooi" je je boilies er in.
Je wacht tot de boilies gaan drijven (wel even roeren af en toe, anders plakken de boilies aan de bodem van de pan vast) en wacht nog een minuutje voordat je ze eruit haalt.

Ik zelf leg ze direct na het koken op een paar handdoeken en als ik alles gekookt heb gaan ze in een waszak van het leger, prima droogzak ;)
Je hangt ze nu te drogen, ik doe dat buiten uit de zon....24 uur (of misschien langer)

En klaar zijn je ballen!
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

07-09-2007 13:09

meer is het niet, draaien maar!!!
wat een *** werk!!!
Gebruikersavatar
Rinus Schuurman
Berichten: 695
Lid geworden op: 26-08-2006 14:50
Locatie: Lelijkstad
Contacteer:

07-09-2007 13:14

hahaha Ron, Tim vertelde me trouwens dat hij al het werk altijd alleen moet doen 8) :lol: :P
Van al degenen die niets te zeggen hebben zijn de meest aangenamen zij die zwijgen.

http://www.icarp.nl
ron bouman
Berichten: 389
Lid geworden op: 14-02-2007 18:51

07-09-2007 13:20

nou rinus daar heeft ie wel een beetje gelijk in. Een heel klein beetje dan want we werken ons allebij dik uit de naad....
Plaats reactie