kleur??? flavour??? of beide?


wilco junior schigt
Berichten: 41
Lid geworden op: 26-11-2002 01:00
Locatie: aalten

03-03-2003 11:37

Hallo,

ik heb een recept op basis van tarwemee, maismeel,griesmeel,aardappelmeel,bogena,soja,trouvit, albumine.

deze mix werkt goed, daar heb ik niet over te klagen, maar wat mij stoort is dat de
boilie's bruin van kleur zijn en dus
geen opvallende kleur hebben. verder ruiken ze goed, mede dankzij de trouvit.

ik stel mij het altijd maar zo voor dat als mijn saaie bruine boilie daar op de donkere
en zanderige bodem ligt, of dit wel attractief genoeg voor de karper is.
ok, ik heb er genoeg mee gevangen dus de mix is ok, maar zal het beter gaan als ik een extra kleur toevoeg (bijv geel) zodat de boilie beter zal op vallen?

of is de geur belangrijker?

ik ben benieuwd wat jullie kijk op deze zaak
is, en hoor het graag
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

03-03-2003 12:37

Mijn kijk op deze zaak is het volgende:

Geen flavour toevoegingen als je al een soort flavour wil toevoegen doe dit dan door middel van garnalensaus of knoflook. En wat kleur betreft zou ik niets aan veranderen je boillies zullen heus niet beter vangen als ze geel, blauw of paars zijn.

MVG Josse
wilco junior schigt
Berichten: 41
Lid geworden op: 26-11-2002 01:00
Locatie: aalten

03-03-2003 12:41

ik heb er ook een twee strijdig gevoel over.

aan de ene kant denk ik van; mischien is bruin ook we ok, omdat het toch ook o.a de kleur is van de karper zijn natuurlijke voeding.

Maar aan de andere kant; misschien is het visuele aspect van de boilie wel belangrijk.
de karper kan de boilie beter zien dus zal hem sneller tot zich nemen??

maar ja op een diepte van 4 meter is het toch ook aardedonker??
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-03-2003 12:51

wilco als het donker is ziet de karper toch geen reet en toch worden de meeste vissen in het donker gevangen! maw de kleur maakt ze niks uit! verder is het op de meeste wateren in nederland onder water ook donker wanneer het licht is buiten omdat het water troebel is! maa je niet druk om de kleur je kan je beter druk maken over je stek, zeker omdat je zelf al aangaf dat de boilies goerd vangen!

mvg martijn
wilco junior schigt
Berichten: 41
Lid geworden op: 26-11-2002 01:00
Locatie: aalten

03-03-2003 12:55

dat idee speelde dus ook al door mijn hoofd, dus de ready mades met alle kleuren van de regenboog zijn alleen maar voor het oog van de klant?? maar zal het dan helemaal geen functie hebben?
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

03-03-2003 13:07

Wilco,

Normaal gesproken heeft het weinig effect omdat, zoals Martijn al zei, de meeste karpers in donkere omstandigheden gevangen worden. Vergeet ook niet dat de ogen van de karper aan de zijkant van z'n kop zitten en hij dus slecht kan zien wat er pal voor z'n neus ligt.

In helder en/of ondiep water kan de kleur denk ik wel meespelen in de attractiviteit van de boilie maar dan nog vind ik persoonlijk de geur, en de mate waarin deze kan uitlekken, veel belangrijker.

Groeten,

Mark
wilco junior schigt
Berichten: 41
Lid geworden op: 26-11-2002 01:00
Locatie: aalten

03-03-2003 13:12

flavours daar heb ik me dus nog nooit in verdiept. en weet er dus echt helemaal nix van.

hoe kan ik deze toevoegen?
gebeurt dit al in het deeg?
of pas aan de waterkant?

mijn boilie's ruiken al goed als ik ze gekookt hebt, de keuken stinkt naar trouvit.
maar als ik ze een tijdje in de vriezer heb gehad en ze daarna weer laat ontdooien heb ik het idee dat de geur er toch al groten deels af is.

alvast bedankt
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-03-2003 13:47

ik denk dat je ook prima zonder flavours kan vissen ...ik gebruik al jaren geen flavours(uitzonderingen daargelaten1)en vang veder prima

mvg martijn
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

03-03-2003 15:52

Beste Wilco,

Flavours voeg je bij het eierstruif.
Doe er niet teveel van in; 8 ml op 10 eieren is prima!Vergeet niet een sweetner te gebruiken ( helft van het aantal ml Flavour)om de gore nasmaak van de flavour weg te krijgen
Gebruikersavatar
Thijs Tweebeeke
Berichten: 216
Lid geworden op: 01-08-2002 02:00

03-03-2003 15:54

ow jah zelf weet ik ook niet of flavours echt invloed hebben, ik zou zeggen : probeer en trek na verloop van tijd je eigen conclusies;

grtz TZ

p.s Kleur maakt in 99% van de gevallen geen schijt uit :roll:
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

03-03-2003 15:58

Wilco,

Ingrediënten als trouvit hebben, zoals je zelf al aangeeft, een prima eigen geur. Het probleem is alleen dat deze geur traag naar buiten komt doordat je je boilie bij het koken een taai huidje meegeeft. Als je een vloeibaar ingrediënt aan je eieren toevoegt en goed mengt en vervolgens het deeg gaat kneden heb je een geur die heel wat rapper uit het aas lekt.

Dat kan een flavour zijn maar ook bijvoorbeeld Maggi of garnalensaus zoals Josse al noemde. Een flavour zal niet van een slechte boilie ineens een superaas maken, maar het kan je helpen om de karpers je aas te leren kennen en sneller te vinden.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-03-2003 18:36

Om te bereiken dat trouvit wat sneller en makkelijker uitlekt zou je het 24 uur van tevoren in de vochtige bestanddelen kunnen zetten (eieren+water), de opgeloste Trouvit krijgt dan dezelfde eigenschappen als Garnalensaus.

Maakt flavours totaal overbodig, bovendien hoef je die gore nasmaak ook niet te maskeren met sweetner.
Lijkt me ook wat dubbel zo, eerst dure bagger toevoegen, dan weer iets wat het ongedaan maakt, gewoon eruit laten dus.
Makkelijk en voordelig.

Sportieve groeten Henk
wilco junior schigt
Berichten: 41
Lid geworden op: 26-11-2002 01:00
Locatie: aalten

03-03-2003 18:39

allrmaal bedankt mannen, ik ben weer een stukje wijzer geworden!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-03-2003 18:55

Wilco Junior,

Vraag anders Da Fox eens.

Dee kump ok uut Aalt'n volgens mien wett'n, kan noojt wiet bij ow vandan wèzz'n dach ik.

Groot'n Henk
wilco junior schigt
Berichten: 41
Lid geworden op: 26-11-2002 01:00
Locatie: aalten

03-03-2003 19:17

da fox???????????????????
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

03-03-2003 20:14

henk, dat haj good, d'n Fox kump ook uut aalt'n, en den is nog steeds good bezig in d'n gansen buurte. steet now nog een betjen stil, moar tkump eran. karpers, opuhpast, keezzie kump zoooo

hej wilco, vragen staat vrij, ik heb je al eens gesproken aan een water in de buurt. jij hebt toch zo'n rode astra?? stuur gerust eens een prive berichtje, ik weet er ook wel het een en ander van, en ben ook volop met aas aan het experimenteren.

_________________
groetjes Da Fox

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: kees vaags op 2003-03-03 20:22 ]</font>
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-03-2003 21:10

Ziejuht jongs,
doar geet wat moois opbluuj'n in Aalt'n.

En hôll ze warm hè, Henk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2003-03-03 21:10 ]</font>
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

03-03-2003 22:13

Dacht dat wij in Friesland een apart taaltje hadden, maar de Da Fox en de rest van de boys uut Aalt'n kunnen er toch ook wat van :lol:

Humphrey
Edward Schrooten
Berichten: 60
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Enter

03-03-2003 22:22

Hoezo apart taaltje,uutstekend te volgen en verstoan dat volk uut den hook van het laand.
MVG Edward uut ENTER
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-03-2003 22:29

FOUTJE,
Friezen hebben een apart taaltje,..?.
Moar wi'j heb dialek.

Groot'n Gr.... Henk
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

03-03-2003 22:33

hej enter...

hoe geet ut eigenluk meh dah cluppie doar, enter vooruut...die zaten ooit nog us bij den van ons inedeeld, azsv. dat effekens terzijde.

zulke apatten bunt wej toch ook neet. ik denk da'k toch meer problemenmet ut frieske taaltje.

hej humphrey. tis niet alleen aalten. we praten nu over een driehoek aalten enter didam, toch een aardige lap grond met heel veel mooi water. maarruuhh...doe eens lollig en gooi er wat friese spreuken tegenaan.

hej henk, alles kits in diem?? hier kump wej dr vast wal uut. mekaar wat tips gevven is nimmer vekeerd. heb wilco als een keer esprohkn ant watr, en dee jongn kan best zien visken vangn ik zal um wal ns ff een berichken doon.

misschien dat wej mekaar nog eens treft op unne meeting of zo...
groetjes Da Fox
Willem Barnas

03-03-2003 22:39

Geuren en kleuren....

....zit er zelf ook middenin! De laatste tijd experimenteer ik veel met flavours, sense appeals, olie en weet ik al wat niet meer, maar of het helpt? Ik vang ze wel, maar een geld dat het kost! Zit er ook zwaar over na te denken om het dit jaar weer over de 'flavourloze boeg' te gaan gooien en op wat visolie na, niets toe te voegen. Waarom dan wel (vis)olie? Daar gaat je mix al wat beter van draaien en 't smaakt goed, maar ja, Trouvit zit vol visolie en vismelen, dus waarom dan olie? Het draaien....

Je kunt met een goed smakende/afwijkend ruikende boilie soms effecten sorteren die je een extraatje geven, maar waarom dan niet veranderingen toepassen 'in-the-mix'? Er zijn zoveel goed smakende en goed ruikende ingredienten, dat het gebruik van flavours haast overbodig is! Trouwens, door geen flavour te gebruiken, kun je ook drssuurdoorbrekend zijn. Er zijn dus vele voors en tegens, maar het grote voordeel van het niet-gebruiken is ook de kostprijs, die gaat zonder flavours e.d. behoorlijk omlaag!

Over kleurstoffen heb ik eigenlijk nog nooit nagedacht, want volgens mij ziet een karper alleen contrast (donker-licht/zwart-wit) en maken al die kleuren dus weinig uit. Geel is licht, wit nog lichter en bruin en blauw zijn donker. Wil je dan toch een lichte boilie, maak deze dan van lichtkleurige ingredienten zoals sojabloem, griesmeel, maismeel, vitamealo, roggemeel, rijstebloem enz. enz. Voor donkere boilies kun je terecht in de veismeelhoek en o.a. bij de notenmelen.

Samenvattend zou ik zeggen: Vis en vang je zonder extra toegevoegde kunstmatige geuren en kleuren en heb je daar vertrouwen in, ga daar dan vooral mee door! Het enige wat daalt door al die nieuwigheden in je mix, is (tijdelijk) je vertrouwen en je banksaldo..... Ik denk dat ik er voor komend seizoen ook wel uit ben als ik weer wat 'in bulk' ga draaien!

Groeten,
WB :wink:
wilco junior schigt
Berichten: 41
Lid geworden op: 26-11-2002 01:00
Locatie: aalten

03-03-2003 22:40

hey kees,

uut Aalten?? kan me eigenlijk niet herinnerren dat ik je gesproken heb, maar dat kan ook aan mij liggen.

waar moet dat trouwens zijn geweest?

welk water vis je veel (in de zomer dan)

oja ik rij trouwens een
blauw paarse cabrio golf 1 g60
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-03-2003 22:41

Da Fox,
An 't water is good,
moar meug i'j mien ooit op 'ne meeting tegenkommen skeet mien dan asteblief af, want dan za'k zelf wel in zo'n kennelukke toostand wèz'ne dak 't zelf neet meer kan, OK?

Groot'n henk
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

03-03-2003 22:46

aha wilco...zeker weten heb ik je gesproken.toevallig een maat van niels???
idd, die van die astra is een ander, verwarde je ff.
waar ik je heb gesproken?? het was afgelopen najaar, op een van de wateren in de buurt.
ik stuur wel ff een privebericht.
groetjes Da Fox