Aardappelen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sjoerd Bakker
Berichten: 293
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00

01-03-2003 20:53

ik heb nu geen boilies meer en wil met aardappelen gaan vissen (dat heb ik van mijn opa) maar hoe lang moet je die koken en moet je ze schillen of niet. en kun je het ook als lokvoer gebruiken (fijnmalen) en zijn er toevallig nog meer alternatieven zoals dit

mvg Sjoerd

:smile: :evil: :roll: :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Bakker op 2003-03-01 20:54 ]</font>
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

01-03-2003 21:23

Sjoerd,
Als je met aardappelen wilt vissen moet je ze koken dit doe ik zonder schil maar kan ook met ho'r. Je moet de aardappels iets minder lang koken dan als je ze zelf op eet.
Als je er mee vist kun je het beste de aardappel op de haak zetten een blokje van 2,5 3 cm is prima.Als voer gebruik ik altijd 1 hele aardappel en die knijp ik helemaal fijn en dat gooi ik op mijn stek en daartussen leg ik wat blokjes tussen

succes verzekerd
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

01-03-2003 21:57

Sjoerd,

aardappelen moet je schillen! De schil bevat namelijk een gif dat zich na het koken in de aardappel opslaat. Dit kan zelfs bij mensen ernstige hoofdpijnklachten veroorzaken.

Na het schillen snijd je ze in stukken van het formaat wat je zelf wilt, maar zoiets van 25 tot 30 mm vind ik zelf ideaal. Ook kun je er bolletjes van maken maar dat is niet persé nodig evenmin als dat boilies rond moeten zijn.
Na het schillen en in stukken snijden ga je ze koken, 4 minuten niet langer! anders worden ze te zacht. In principe kan je ook met rauwe aardappelen vissen maar kort gekookt hebben ze een betere smaak(reuk).
Er zijn verschillende soorten aardappelen maar het bintje is bij mij favoriet.
Je kunt met die zelfde stukken kort gekookte aardappel ook uitstekend voeren. Op precies dezelfde manier als met boilies.

Succes,

Hans
Gebruikersavatar
Sjoerd Bakker
Berichten: 293
Lid geworden op: 27-02-2003 01:00

01-03-2003 21:59

eej Hans hoe zit het dan met aardappels poffen word je daar nie ziek van?
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

01-03-2003 23:30

Sjoerd,

poffen of koken maakt niet uit. Het is de verhitting die het gif vanuit de schil in de aardappel doet opslaan.
Let wel, sommige mensen zijn hier gevoeliger voor dan anderen. Zelf ben ik voor bepaalde stoffen nogal allergies.
Hier in Finland is het gebruikelijk om aardappelen in de schil te koken. Dit leverde bij mij in iedergeval hevige hoofdpijn aanvallen op(geen migraine!)nadat we de aardappelen zijn gaan schillen heb ik nergens meer last van. Als ik nu nog eens last van hoofdpijn heb is dat te danken aan een bepaalde vloeistof maar dat gaat vanzelf weer over. :smile:

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
frank van thiel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-04-2002 02:00
Locatie: schaijk

02-03-2003 09:53

Sjoerd

Kijk eens in de koeling bij de supermarkt daar liggen krielaardappeltjes. Deze miniaardappeltjes hoef je niet meer te schillen alleen maar te koken. Ze zijn ook voorgekookt te krijgen maar ik weet niet of ze dan te hard of te zacht zijn. Ze zijn ongeveer net zo groot als een boilie, je kunt ze gewoon op de hair doen alleen moet je wel wat voorzichtiger ingooien anders ben je hem al kwijt.

succes en groeten Frank
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

02-03-2003 10:14

"aardappelen moet je schillen! De schil bevat namelijk een gif dat zich na het koken in de aardappel opslaat. Dit kan zelfs bij mensen ernstige hoofdpijnklachten veroorzaken"
Weer zo'n voorbeeld van een aassoort waarvan eigenlijk niemand weet dat er ook risico's aan verbonden kunnen zitten en eigenlijk wel in een topic als "Rubriek mbt "gevaarlijke en risico" asssoorten ?" zou thuishoren !
mvrgr Dennis
PS weet iemand bijv nog wat er ook weer met tarwepluten in hoge concentratie's aan de hand is ?
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

02-03-2003 10:43

Zeker een goed idee Dennis! Ik wist dit zelfs niet dus ik heb hier weer van geleerd ik denk dat het juist heel verstandig is om een topic te open die voor dit soort 'BELANGRIJKE' aas info is, om zo te verkomen dat gevaarlijk aas voor de karper gebruiken!

groeten kevin :grin:
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

02-03-2003 11:46

Hoi Dennis,

Tarwegluten, zul je bedoelen. De strafheid van de gluten (eiwitten) in bloem,soja of tarwemeel, is mede afhankelijk van het land van herkomst. Land of zeeklimaat spelen daarin een belangrijke rol. In tarwemeel zit naar verhouding minder gluten, van wegen tarwekiemen en zemelen die aanwezig zijn. Zonder twijfel weer goed voor de spijsvertering. Als je werkt met bloem in boilies voeg ik er geen gluten aan toe. Bij tarwemeel licht het iets anders,maar niet overdrijven, het wordt anders een plakzooi.Of het ook nadelig is voor de spijsvertering is goedmogelijk, je kan er trouwens ook geen boilies van draaien. In bakkerijen voegt men bij volkorenbrood er 6% sojagluten aan toe, is mij verteld. Wat giftige stoffen betreft is er niets aan de hand, bij aanwezigheid moet dit op de verpakking vermeld staan.

Peter
Plaats reactie