Caseine of Zem....a?????


Plaats reactie
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

28-02-2003 20:12

Wie kan me vertellen wat het beste vervangingsmiddel is voor Caseine? Tot op heden gebruikte ik het kostbare Caseine 90 (bij gebrek aan 30) om m'n balleke's hard te maken. Nu is mij verteld dat het veel goedkoper is om Zemalina? te gebruiken. Wie kent dit, als ik het al goed spel en waar kan ik het kopen?
Alle info is welkom.
Groet,

John
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

28-02-2003 20:18

John,

't klikt als Maizena, een binder uit de keuken.
Verkrijgbaar bij de buurtsuper.

Sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

28-02-2003 20:20

John,als ik mij niet vergis moet Zemaline semoline zijn(zal ik ook wel fout spellen maarja) wat er echter bedoelt wordt is griesmeel en dit is inderdaad te verkrijgen in de grofheden 30/60/90 mesh.
Griesmeel is een hele goede vervanger van het duurdere,slecht smakende caseine,let wel er zijn 2 soorten griesmeel het gele(maisgriesmeel)en het witte(tarwegries).
Persoonlijk werk ik het liefst met tarwegries maar de werking is van beide bijna gelijk.
Toch niet tevreden over de hardheid voeg dan 5% ei-albumine toe en probleem opgelost,ik hoop dat je er iets aan hebt.

Wil
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

28-02-2003 23:18

Nou John,
ik zou maar voor de antwoorden van Wil en Cor gaan als ik jou was.
Semolina kan wel eens afgeleid zijn van Semoule de blé, tarwe griesmeel in het Frans.

Sportieve groeten Henk
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

01-03-2003 08:32

Kijk Henk, bij je eerste antwoord had ik eerst even het vermoeden dat je dacht dat ik HELEMAAL wereldvreemd was geworden omdat ik waarschijnlijk in de veronderstelling verkeerde dat de tweede wereldoorlog nog niet ten einde was, en zodoende sinds 1945 niet meer buiten de deur was geweest. :cry: Je tweede antwoord begint er meer op te lijken.
Wil en Cor, ook bedankt. Nu blijf ik alleen met de vraag zitten waar ik het kan kopen en of ik het wel moet aanschaffen aangezien m'n mix al voor 1/5 deel uit Tarwegriesmeel bestaat?
Desalniettemin blijft mijn dank groot.
Groet,

John
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

01-03-2003 10:07

Beste John,

Tarwegriesmeel kan je kopen in de supermarkt. Verder is er volgens mij, qua vangkracht, op zich niets mis met een mix die voor een behoorlijk (> 1/5) deel uit tarwegriesmeel bestaat. Wel vraag ik mij af of tarwegriesmeel zo'n goed ingredient is als je harde boilies wil. In mijn ervaring zorgt tarwegriesmeel voor een redelijk stevige boilie, maar een uithardend effect vergelijkbaar met de grofkorrelige variant van caseine (30 mesh) heeft het volgens mij zeker niet. Als je een koolhydraatrijk product wilt gebruiken dat goede uithardende eigenschappen heeft, zou je misschien eens kunnen experimenteren met het grove maismeel. De bindende eigenschappen van maismeel zijn echter veel minder dan die van griesmeel zodat het dan wel raadzaam is om na te gaan of een en ander nog wel goed rolt en niet uit elkaar valt.

Succes,

Humphrey
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

01-03-2003 10:14

Ff voor de beeldvorming:

Maïsgries/polentagries:
Griesmeel van de maïskorrel. Grove korreltjes die worden gebruikt in boiliemixen als binder, echter in een grondvoer nauwelijks bindend & wordt door die eigenschap ook wel gebruikt in feedervoertjes.
Polenta: is gemalen maïsgriesmeel:
De kleefkracht is stukken minder dan maïsmeel, omdat polenta maar een gedeelte van maïsmeel is.In super fijnevorm noemt men het polentabloem.

Dus Cor deze keer zat je er naast....:smile:
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

02-03-2003 11:33

Beste mensen,

Vooropgesteld dat het absoluut m'n bedoeling niet is jullie tegen de schenen te schoppen het volgende:
Erg duidelijk is het niet echt voor me geworden. De antwoorden zijn nogal uiteenlopend, dit ook door de grote verscheidenheid aan bijv. de soorten griesmeel die er bestaan.

1 Is Semolina (?) Tarwe- of Maisgries?
2 Kan ik dit gebruiken om m'n boilie harder te maken ipv Caseine 30?
Of
3 Kan ik door m'n ei-albumine op te schroeven de Caseine weglaten?
Bij voorbaat dank.
Groet,

John
Humphrey Paap
Berichten: 198
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00

02-03-2003 12:48

Beste John,

Kort mijn antwoorden:

1. semolina = tarwegriesmeel
2. volgens mij hardt caseine 30 mesh beter uit dan tarwegriesmeel dus nee
3. ei-albumine is een van de beste uitharders, dus ja

Groeten,

Humphrey
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

03-03-2003 13:21

SPEEEEEEEEEEEEEEECH...................!!!!!

Eeeeeeh.....ja.
Bij deze wil ik iedereen hartelijk danken voor z'n al dan niet vruchtbare bijdrage aan m'n Semolina-perikelen.
Het waren twee fantastische dagen!!!!
Groet,

John
Plaats reactie