Voorweken, koken en mengen van particles


Plaats reactie
Marc Verstappen
Berichten: 43
Lid geworden op: 18-07-2003 02:00
Locatie: Brabo

04-05-2007 12:25

Ik gebruik eigenlijk altijd alleen maar boilies. Zowel voor de voercampagne als ook voor haakaas. Dit doe ik al jaren zo en heb me nog nooit echt verdiept in de werking van particles. Met name omdat het zoveel werk met zich meebrengt: weken, koken, flavouren, etc.

Kijk - de boilie blijft een geweldige vanger, maar ik heb toch de behoefte om eens wat te gaan experimenteren met particles.

Na het topic van Jeroen op het Hof (informatief aasoverzicht) gelezen te hebben, ben ik eigenlijk alleen maar enthousiaster geworden.

Nu heb ik echter de volgende vragen:
- stel dat ik met pinda's, mais en tijgernoten wil gaan voeren en vissen - kan ik deze dan bij elkaar laten weken?
- je snapt dat ik ze vervolgens niet van elkaar ga scheiden, dus doet het afbreuk aan de werking van de particles als ik ze gemengd kook?
- vervolgens worden ze uiteraard ook gemengd gevoerd.

m.a.w. Heeft de smaak. geur, afscheiding, etc. van de pinda (negatieve of positieve) invloed op de andere particles? Ervan uitgaande dat je geen aparte smaak of geur bijvoegd.

Tenslotte werkt duivenvoer blijkbaar ook goed en dit zijn ook van allerhande soorten particles door elkaar.
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

04-05-2007 13:06

sommige particles moeten langer weken en koken. wat ik deed; alles apart weken en alles apart koken. na het koken gewoon in een gote emmer gooien en klaar... flavouren doe ik af en toe alleen met de tijgernoten, dan doe ik er een hand suiker en een flinke scheut melasse in.
ik denk dat je met alles tegelijk koken smaakoverdracht krijgt, volgens mij kan dit geen kwaad hoor

vangze
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

04-05-2007 13:15

ik heb laatst mais en tijgers tegelijk gekookt, geen succes.

kon na het koken de mais er tussen uit halen.
na nieuwe mais gekookt te hebben heb ik het bij me tijgers gedaan in het kookvocht van de tijgers.

nog geen gekke dingen mee gebeurt, en de mais krijgt net zo'n slijmlaagje als de tijgers.

dus denk dat het beste is apart koken en vervolgens bij elkaar te gooien.
Marc Verstappen
Berichten: 43
Lid geworden op: 18-07-2003 02:00
Locatie: Brabo

04-05-2007 14:03

okee... dus apart weken en apart koken i.v.m. smaakoverdracht (m.n. tijdens koken denk ik dan).
Daarna samenvoegen is geen probleem.

Het is algemeen bekend dat je bij tijgernoten aardig wat suiker moet toevoegen tijdens het koken. In principe behoeft daarna geen specifieke flavour meer te worden toegevoegd. Geur en smaak zijn dan sterk genoeg.

Hoe zit dat bij bijvoorbeeld bonen en erwten? Die hebben volgens mij van zichzelf niet zo'n sterke geur.
Moet er bijvoorbeeld bij bruine bonen ook suiker worden toegevoegd tijdens het koken? Of wellicht een flavour?

Heeft iemand ervaring met bonen?
Gebruikersavatar
pim starreveld
Berichten: 897
Lid geworden op: 22-09-2005 10:00
Locatie: zaandam

04-05-2007 14:24

als je bonen in een partikel mix gebruikt zou ik ze niet flavouren, als je ze gewoon zonder andere partikels gebruikt zou je ze kunnen flavouren. ik heb geen idee wat je er zoal door kunt gooien...
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

04-05-2007 21:33

Letop bij kleinere partikels, je zult bijvoorbeeld zien als je hennep en mais of andere grotere partikels bij elkaar in 1 emmer hebt. tijden voeren de hennep als eerst het water raakt en daarna de andere partikels.
Dus krijg je dat de hennep voor de mais ligt.
En dat lijkt me nu niet de bedoeling toch ?
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

05-05-2007 08:40

Kenny,

Als jij bedoeld dat de zwaardere particels verder "vliegen" dan bijvoorbeeld de hennep dan heb jij gelijk. Ik hed die fout ook eens gemaakt en dan kun je niet echt spreken van een gevarieerde voerplek. Je hebt dan een paar verschillende smaakjes naast elkaar liggen.

Tijgernoten hoeft trouwens toch helemaal niets doorheen? Ik doe gewoon die dingen weken, koken en in hun eigen kookvocht in een afgesloten emmer. Na een tijdje ligt er een dikke vette slijmlaag op.

Gr M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Plaats reactie