stevigheid boilie bevorderen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

25-04-2007 14:34

Graag wil ik jullie expertise / mening over het volgende:

Ik ben voor de grap eens gaan knutselen met onderstaand recept. Het doel is een boilie te krijgen voor gebruik op lange termijn. ik wil wat mikken op de grotere jongens. Ik wil hem inzetten door bv 1 stek/hengel te vissen en voeren met de beproefde crab(eiwit/vismeel)boilie en op stek 2 dus een koolhydraatrijke, niet al te attractieve boilie. Op die manier hoop ik kans te maken op de grotere vissen, zonder dat ik me hoef te vervelen (verhaal is uiteraard gecharcheerd). gevist wordt op iets grotere plassen en kanalen.

Het ei-albumine wil ik uit dit recept weglaten uit financieel oogpunt. De trouvit heb ik vervangen door gemalen omdat ik het niet klein genoeg kon vinden. Het eialbumine heb ik voor de helft vervangen door eikrachtvoer (als enig excuus voor vervanging, miss enige vitamientjes + boiliestructuur bevorderend?) hier heb ik een proefmix van gedraaid van 200 gram en ik heb 1 ei gebruikt. De eierschaal heb ik er in gelaten. ik heb er oploskoffiepoeder bijgedaan voor de smaak. (voor de hoeveelheid van 1 kop koffie).

De mix laat zich uitstekend rollen. Het kon wellicht ietwat harder, de structuur zou ietwat groffer kunnen en de koffiesmaak vind ik niets van terug. Belangrijkste vind ik de stevigheid van de boilie. Hij lijkt nu wat broos, scheurt snel etc. Je drukt de boilie zo uiteen. ik had hem liever steviger en wat veerkrachtiger zeg maar.

De hoofdvraag is dus: hoe krijg ik mijn boilie wat steviger?

daarnaast de vragen hoe krijg ik de boilie wat harder, de structuur iets groffer? hoe krijg ik wél die koffiesmaak in de boilie? Dit alles graag zonder voedingswaarde etc. al te veel geweld aan te doen. Ik denk dat ik een eiwitrijke binder moet hebben? zelf kwam ik na enig zoeken de (grof gemalen) lijnzaad tegen = betere uitharding plus groffere structuur. lijkt me deels een oplossing, maar koolhydraatrijk ipv eiwit? HEEELP

alle commentaar op bovenstaand verhaal welkom (incl tactiek), sorry voor de lengte van het bericht :roll:

het recept:
henk ter maat schreef
[qoute]Een mix van Evert Aalten dan maar??

Ingrediënten plus toelichting..

Tarwemeel 250 gram : Van dit meel heb ik altijd een volle emmer. Het is een prima bulkingrediënt en de voordelen zijn de volgende. Het bevat veel koolhydraten, het bindt en rolt uitstekend, het bezit veel B-vitamines en bevat verder talloze bruine tarwezemeltjes, ofwel de noodzakelijke voedingsvezel. Dit meel koop ik bij een molenaar in Utrecht. Bij hem krijg ik het versgemalen van de steen: niet te grof en niet te fijn. Die molenaar is lekker goedkoop en een kilo kost fl. 1,30!


Maïsmeel 125 gram : Een vervanger is zoete maïsmeel, polentabloem of fijne maïsgriezen bijv. van Sensas. Die 125 gram is niet toevallig de helft van tarwemeel. De reden is de goede compositie van de mix in het belang van de makkelijke rol- en draaibaarheid. Maïsmeel geeft de vereiste pit en stevigheid aan het anders te slappe deeg. Ook helpt het prima mee om de boilie uit te harden. De beste verhouding van tarwemeel en maïsmeel is dus in grammen: twee op één. Bij deze basis weet ik nu al, dus met mijn ogen dicht, dat later mijn boiliedeeg behoorlijk zal rollen. Deze basis dient minimaal de helft te zijn van de totale mix.


Eieren 100 gram : Dit zijn twee eieren! Nou, voor mijn part mogen het er ook drie zijn of vier, daar zit ik niet mee. Deze mix kan dat makkelijk hebben. De droge hoeveelheid is 615 gram. Dat betekent dat twee eieren duidelijk onvoldoende zijn om de mix mee te bevochtigen. Mijn oplossing is gewoon aanvullen met water! Vermoedelijk denken nu een aantal karpervissers: 'Maar mijn beste Evert, een boiliemix dient toch helemaal te worden aangemaakt met eieren? Er moet toch altijd één ei op 100 gram mix? Wat maak jij nou?' Ik werp tegen: 'Op de eerste plaats hebben ik en mijn vrienden dat in onze hele karpercarrière nog nooit gedaan en er nooit enig nadeel van ondervonden. Op de tweede plaats begrijp ik dat het een traditie is die wordt toegepast door talloze vissers in Nederland, België en Engeland. De exacte reden weet echter niemand! Ik weet wel dat die regel niet gebaseerd is op enig sluitende logica. Als iedereen hetzelfde doet, betekent dat nog niet dat zo'n traditie ook correct is. De juiste hoeveelheid eieren hangt volgens mij af van: De hardheid van de latere boilie en de De rolbaarheid van het deeg De voedingswaarde die ik aflees op mijn beeldscherm! Hoe meer eieren ik gebruik, hoe hoger stijgt mijn vetgehalte! Uiteindelijk bepaalt het gewenste vetpercentage van mijn mix hoeveel eieren erin kunnen. Als ik aan mijn taks kom, gaan er bij mij dus géén eieren meer in. Maar: óók de overige ingrediënten bepalen het vetpercentage van de totale mix. Met andere woorden, als ik weinig andere vette ingrediënten gebruik, kunnen er ook meer eieren in!


Aardappelmeel 100 gram : Een bulkproduct van louter koolhydraten. Het bevat geen vet, geen eiwit, geen vezels en nauwelijks vitamines. Maïzena is een prima vervanger. Het is goedkoop. Doel is vooral de eiwitten en de vetten in de mix te verlagen. Als ik terugloop naar mijn computer en bijvoorbeeld Aardappelmeel selecteer en klik op de knop Delete en aldus die 100 gram Aardappelmeel verwijder, dan stijgen de eiwitten naar 22,6% en de vetten naar 22,5%. Of je die nieuwe balans liever gebruikt, is een kwestie van inzicht. Karpervoer 2000 waardeert in ieder geval die nieuwe mix iets lager in zijn Eindoordeel, het cijfer daalt van 9,3 naar 8,9. Op zich valt dat erg mee.


Soja volvet 40 gram : Een voortreffelijk allround product. Het bevat prima eiwitten, goede vetten, suikers, vezels en uitstekende B-vitamines. Toch kan er niet veel in, het vetgehalte stijgt dan te sterk. Vette soja heeft ook de neiging om boiliedeeg erg plakkerig te maken.


Melkpoeder mager 30 gram : Dit melkproduct bevat uitstekende eiwitten en belangrijke B-vitamines. De koolhydraten zijn het makkelijk te verteren suiker Lactose! Het woord 'mager' geeft aan dat het nauwelijks vet bevat. Met magere melkpoeder hou je bij voorbaat het percentage vet laag. Zo schep je ruimte om later vette ingrediënten als eieren, olie en vette soja te kunnen toevoegen! Om het verschil aan te tonen. Stel dat ik magere melkpoeder in deze mix vervang door Vitamealo, een bekende kunstmelk voor kalveren, dan stijgen de vetten direct van 17,66% naar 19,25% en dan heb ik het maar over 30 gram!


Trouvit 000 30 gram : Dit zijn de kleinste korreltjes waarmee kwekerijen de piepkleine forelletjes voederen. Het eiwitpercentage bedraagt 57%. Met dit vismeelproduct zijn de eiwitten fors op te schroeven. Gebruik ik bijvoorbeeld 100 gram in plaats van 30 gram, klik, dan stijgt het eiwitgehalte al naar 23,86%. Het vetgehalte wordt 18,18%. De waardering verandert weinig, want voor de koele watertemperaturen onder 18° Celsius krijg ik nog steeds een 9,2! Blijkbaar kan ik met deze herfstmix behoorlijk variëren!


Tarwekiemen 20 gram : Een perfect ingrediënt met tal van voortreffelijke voedingsstoffen als eiwitten, vetten, B-vitamines en vooral uitstekende voedingsvezels! Altijd gebruiken!


Ei-albumine 20 gram : Deze dure eiwitten voeg ik vooral toe om straks mijn boilies beter te laten uitharden. Het bevordert tevens de rol- en de behandelbaarheid van het boiliedeeg. Voor de eiwittoevoeging gebruik ik het liever niet. Het is te duur en als voedingsstof ook te eenzijdig. In de noodzakelijke vitamines kunnen namelijk tekorten optreden.


Becelolie 10 gram : Met olie verhoog ik op een eenvoudige manier het vetgehalte. Andere oliën zijn ook goed te gebruiken, bijvoorbeeld hennepolie of visolie. Als ik liever andere vette ingrediënten gebruik bij een gelijkblijvende voedingswaarde, elimineer ik natuurlijk gewoon die olie.[/qoute][/b]
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

25-04-2007 15:56

Je boilie is nu bros en scheurt snel?
Hoe gaat het met rollen, heeft de mix de neiging om open te rollen op de rolplank? Ik bedoel hiermee dat er als je de plank een aantal keren heen en weer beweegt halve of iig open boilies af komen.
Ik denk dat je wat meer binders nodig hebt.
Je laat de ei albumine weg uit financieel oogpunt (begrijpelijk, zou ik ook doen), maar wat doe je met de eieren? Je hebt 1 ei gebruikt voor 200 gram. Ik denk dat je daarmee bij deze mix een stuk uithardend en bindend vermogen te kort komt. Vergeet niet, water doet geen van beiden, het helpt alleen om mix te bevochtigen. Eieren maken de boilie niet alleen hard, maar binden ook een stukje, je mix wordt er wat taaier door.
In plaats van ei albumine dus ei krachtvoer. Totaal ander spul, een stuk grover en niet bindend. Eikrachtvoer kan best een goed ingrediënt zijn, maar is absoluut geen vervanger voor ei albumine. Als je ei albumine wil vervangen kan je ei poeder pakken. Het hardt wat minder goed uit, maar helpt wel je boilie bij elkaar houden.
Waarom wil je zo graag een grove structuur hebben terwijl je tegelijk een koolhydraatrijke, niet al te attractieve boilie wil? Als je weinig attractivieteit wil hoeft een boilie naar mijn mening niet grof van structuur te zijn, daarmee maak je het jezelf onnodig moeilijk.
Wat je koffie betreft, ik heb er geen ervaring mee, maar misschien helpt het als je het oplost in een klein beetje water (hoge concentratie koffie dus) en het dan door de eieren gooit? Anders misschien gewoon dosering verhogen of accepteren dat jij het niet proeft maar de karper waarschijnlijk wel.
Verder is een niet attractieve koolhydraatboilie natuurlijk niet de enige weg naar grote vis. Theoretisch zou je verschil gaan merken tussen je twee hengels, maar ik vraag me sterk af in hoeverre dit in de praktijk het geval zal zijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
janwillem hilverts

25-04-2007 16:42

Voor de grofheid zou je altijd zaden kunnen toevoegen. Denk hier aan onkruidzaad, negerzaad, lijnzaad, cede eivoer etc.

Voor je extra binding en hardheid, zou je, vanuit het kostenplaatje gezien, Red Cell kunnen gebruiken. Dit is een goed alternatief voor ei-albumine. Plus dat het een, naar mijn weten, goede voedingswaarde heeft en hoge aantrekkingskracht (kan verslavend werken)


Voor de koffie...... Laat het er lekker uit, voeg vismeel (vlt, predigest vismeel enz) toe en eventueel een kleine zoetmaker als lammerenmelk om het een "extra" tintje te geven. Zeker geen verkeerde dit!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

25-04-2007 17:01

thx voor de reacties, hier kan ik wel wat mee

[kwoot] daanschreef: voeg ei toe [/kwoot]
dat ik daar niet aan dacht :p. de mix van EA bevatte in mijn ogen behoorlijk weinig ei, ik dacht bijmezelf, met 1 ei op 200 gram zit ik al behoorlijk hoog...maar het lijkt wel een oplossing voor dit probleem. wellicht doe ik voor 200 gram wel het eigeel van het 2e er niet in...lijkt me wel wat onnodig werk in geval van 5 kilo draaien ofzo maar goed.

Waarom groffere structuur: tjah weinig commentaar, laten we het maar op vertrouwen gooien :P?

boilie rolt goed, wellicht mede door het beetje olijfolie wat ik heb gebruikt.

koffieconcentraat in water oplossen, heb ik aan gedacht idd, ik dacht alleen zal het niet beter zijn om het droog in de mix te verwerken zodat het op kan lossen in de boilie in de kookpan? daar had ik simpelweg ervaringen mee willen horen. oplossing twee is natuurlijk nog eens 200 gram op proef te draaien en dan oplossing te gebruiken.

verschil in vangsten tov: dat wilde ik gaan uitvinden of dit in de praktijk werkt. iig wil ik er tevens wat grotere boilies van maken.

kwoot jwh: red cell atractie + verslavend,
lijkt me interessant spul. nog niet gezien is redelijk nieuw voor mij. waar vind ik dit? ik las ergens op dit board dat het voornamelijk in vloeibare vorm is, maar ook wel droog? verschillen? waar te halen? kosten?
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

25-04-2007 17:05

Andre Jacobs schreef:thx voor de reacties, hier kan ik wel wat mee

kwoot jwh: red cell atractie + verslavend,
lijkt me interessant spul. nog niet gezien is redelijk nieuw voor mij. waar vind ik dit? ik las ergens op dit board dat het voornamelijk in vloeibare vorm is, maar ook wel droog? verschillen? waar te halen? kosten?


is eigenlijk gewoon bloedpoeder.
http://www.waterlandbaits.nl, http://www.hollandbaits.nl

ongeveer 3,50 euro voor 1kilo.
~~Dreams can be true.~~
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

25-04-2007 17:11

das goedkoper dan eialbumine, het is speciaal voor het vissen/karper bedoeld, dus niet verkrijgbaar bij molenaar/lokale hengelsportzaak? ik heb het iig niet gezien...
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

25-04-2007 17:26

Red Cell / Hemoglobine geeft ook een mooie donkere kleur aan je boilie als je dit al wilt hebben natuurlijk.
En is een extra attractor, en kan ei-albumine voor een groot deel vervangen.

En qua prijs is het best ok.

Gr.

Edward
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

25-04-2007 23:33

Hoi

gebruik als binder, en om je boilie harder te maken Plasma, het is de witte bloedlichaampjes van het bloed.

het maakt je bal lekker compact, en stevig.

betaat uit 80% eiwit, en is veel beter verteerbaar dan eialbumine, en heeft geen sterke geur zoals bloedpoeder.


is nog niet bekent onder de hobby draaiers.
K. van den Herik

26-04-2007 07:58

raar al die bloed producten. Vroege mikte ze dat allemaal in diervoeder, dat mag nu niet meer zeker?

Volgens mij in trouvit ook verboden geworden.

BSE Weg ermee zeg maar?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

26-04-2007 09:22

juist..plasma... dat heb ik al helemaal nergens zien liggen in de hengelsportzaak :P ...of moet je het direct uit je arm aftappen :lol: ?
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

26-04-2007 09:38

Binden en harden de witte bloedcellen beter dan de rode bloedcellen??
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

26-04-2007 09:48

Het product waar Ray over schrijft is inderdaad een mooi goedje. Ik gebruik het ook al een tijd. De sterke geur en de kleuringsinvloed zoals Red Cell die laat zien bij gebruik is er niet.

En niet onbelangrijk om te noemen, men maakt een bol die gebonden is op een heel andere basis dan traditionele eiproducten. Beter allemaal? Nee dat wil ik niet diirect roepen.. wel anders!


Arjan
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

26-04-2007 10:43

[quote="K. van den Herik"]raar al die bloed producten. Vroege mikte ze dat allemaal in diervoeder, dat mag nu niet meer zeker?

Volgens mij in trouvit ook verboden geworden.




Klaas, het is weer toegestaan, de controlle is wel erg streng hierop, de plasma is ook daarom niet aan te slepen bij de fabriek waar ik het vandaan heb.

in vrijwel alle diervoer, waaronder ook het visvoer wordt het gebruikt ( koi voer bv)

we gebruiken het nu een aantal jaren, en de vangsten zijn er niet minder opgeworden.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

26-04-2007 12:05

juist... fabriek..? wie wat waar hoe? wie verschaft duidelijkheid over de verkrijging ervan?
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-05-2007 09:30

Probeer het eens Bij Henkie Kostense, die weet dat wel te vinden voor je...
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

01-05-2007 10:22

Mitsz

ik heb het ook liggen.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-05-2007 10:26

André, je kunt ook bij Ray proberen dan... :D
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

01-05-2007 13:16

ik ken er nog 1 :wink:
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

01-05-2007 14:08

wie dan jacco?
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

01-05-2007 14:25

8)
K. van den Herik

01-05-2007 14:29

ik weetn hoe jij het weet :lol:
Plaats reactie