eerste x boilies maken


Plaats reactie
stephen meijer
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-04-2007 08:43
Locatie: zoetermeer

17-04-2007 17:23

goeden dag vissers ik ga voor het eerst me eigen boilies maken alles staat al klaar en ben al ff aan het rollen geweest maar nu mijn probleem is dat de mix aan me boilie roller blijft plakken zou dit komen doordat deze te vochtig is of is dit iets wat vaker voorkomt en kan je er iets aan doen ??
alvast bedankt :D
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

17-04-2007 17:31

Vertel even iets over je mix, dan kan misschien iemand vertellen waarom het teveel plakt.
stephen meijer
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-04-2007 08:43
Locatie: zoetermeer

17-04-2007 17:35

het is gewoon aknt en klare boilie mix
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

17-04-2007 17:57

Dan heb je het waarschijnlijk te nat gemaakt.
Gewoon wat laten drogen, of eventueel nog wat mix toevoegen als je dat nog hebt. Als je mix toevoegd netzo lang kneden dat het niet meer aan je handen blijft plakken dan is het goed te verwerken.

Succes der mee
stephen meijer
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-04-2007 08:43
Locatie: zoetermeer

17-04-2007 17:59

ok bedankt nog ffies laten drogen dan :)
stephen meijer
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-04-2007 08:43
Locatie: zoetermeer

18-04-2007 10:27

heeft iemand nog leuke ingredienten om bij een kant en klare boiklie mix te gooien of andere handige tips ?? mijn boilies worden trouwen niet rond omdat ze tijdens het koken open barsten heeft iemand hier een oplossing voor of weet iemand watik fout heb gedaan ???
Frankie Weber
Berichten: 11
Lid geworden op: 10-04-2007 22:10
Locatie: Driehuis

18-04-2007 19:43

en teveel eieren....

idd drogen of meer mix...toevoegen..


Suc 7 Frankie
Tight Lines...
Frankie Weber
Berichten: 11
Lid geworden op: 10-04-2007 22:10
Locatie: Driehuis

18-04-2007 19:49

Waarschijnlijk te lang gekookt....laat ze 2min... in kokend water borrellen....tot ze boven drijven....(stoomen gaat eigelijk beter dan Behoud je de geur beter..)

Laat ze daarna 1min.... doorgaren...die naar boven zijn gedreven...


24 uur laten drogen...

tijdens het rollen van je bollen....beetje mix in je handen doen..en daarmee rollen....
of deegspuit kopen...
en boilierol tafel...ook ideaal...voor een snelle productie...


en meerdere mixen toevoegen is experimenteren....heb zelf 5 jaar geexperimenteerd tot een ultieme mix....(dus suc 7)


Greeetz Frankie
Tight Lines...
Jan Peter Teerling

19-04-2007 02:03

Frankie Weber schreef:Waarschijnlijk te lang gekookt....laat ze 2min... in kokend water borrellen....tot ze boven drijven....(stoomen gaat eigelijk beter dan Behoud je de geur beter..)

Laat ze daarna 1min.... doorgaren...die naar boven zijn gedreven...


24 uur laten drogen...

tijdens het rollen van je bollen....beetje mix in je handen doen..en daarmee rollen....
of deegspuit kopen...
en boilierol tafel...ook ideaal...voor een snelle productie...


en meerdere mixen toevoegen is experimenteren....heb zelf 5 jaar geexperimenteerd tot een ultieme mix....(dus suc 7)


Greeetz Frankie


Heb je uberhaupt ooit 1x zelf boilie's gedraaid Frankie,of heb je gewoon een erg dikke duim?
stephen meijer
Berichten: 19
Lid geworden op: 17-04-2007 08:43
Locatie: zoetermeer

19-04-2007 11:02

Waarschijnlijk te lang gekookt....laat ze 2min... in kokend water borrellen....tot ze boven drijven....(stoomen gaat eigelijk beter dan Behoud je de geur beter..)

Laat ze daarna 1min.... doorgaren...die naar boven zijn gedreven...


24 uur laten drogen...

tijdens het rollen van je bollen....beetje mix in je handen doen..en daarmee rollen....
of deegspuit kopen...
en boilierol tafel...ook ideaal...voor een snelle productie...


en meerdere mixen toevoegen is experimenteren....heb zelf 5 jaar geexperimenteerd tot een ultieme mix....(dus suc 7)
bij mij beginnen ze al na 20 seconden te drijven
Frankie Weber
Berichten: 11
Lid geworden op: 10-04-2007 22:10
Locatie: Driehuis

19-04-2007 17:26

je leest het toch in de tekst...? 5 jaar dus....


ieder maakt ze boilies anders....mijn manier is zo.... die tekst is puur om iemand te helpen....commetaar ?

zeg hoe doe jij het dan?

Doei doei...
Tight Lines...
Frankie Weber
Berichten: 11
Lid geworden op: 10-04-2007 22:10
Locatie: Driehuis

19-04-2007 17:31

zou op internet verschillende recepten kunnen vinden voor een goede mix...

bij mijn zijn 6 verschillende ingredienten 100 gram
en 1 ingredient 150 gram...dus totaal 750 gram daar doe ik 8 a 9 eieren bij...en zo 2 min...koken en daarna even nagaren. en bij stoomen die ik precies hetzelfde...

Maar als ze na 20 sec als naar boven drijven naar heb je naar mijn idee te weinig eieren of niet goed gekneed... zodat er nog te veel lucht in de boilies zitten.....

gr. Frankie
Tight Lines...
Jan Peter Teerling

19-04-2007 22:05

Frankie Weber schreef:zou op internet verschillende recepten kunnen vinden voor een goede mix...

bij mijn zijn 6 verschillende ingredienten 100 gram
en 1 ingredient 150 gram...dus totaal 750 gram daar doe ik 8 a 9 eieren bij...en zo 2 min...koken en daarna even nagaren. en bij stoomen die ik precies hetzelfde...

Maar als ze na 20 sec als naar boven drijven naar heb je naar mijn idee te weinig eieren of niet goed gekneed... zodat er nog te veel lucht in de boilies zitten.....

gr. Frankie


Frankie,

De eieren voeg je juist toe dat ze gaan drijven (eiwit stolt).

Kneed jij je deeg of klop je je mix op met een garde?
Als je je deeg kneed zul je geen of zeer weinig lucht in je deeg hebben.

Hoe snel je boilie's gaan drijven,zal van de gebruikte ingredienten af hangen en de temparatuur van het water waar je je boilie's in kookt.

En negen eieren bij 750 gram mix? :o Zijn dat duiven eieren?
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

19-04-2007 22:20

@Jan Peter

9 eitjes op 750G kan makkelijk 10 ook nog wel ! ook dat is net wat voor mix je hebt.

"en de temparatuur van het water waar je je boilie's in kookt." :o
100 graden minimaal , toch ?

Beetje ver gezocht ? of zo .. hoe moet ik dat zien ?

De eitjes voeg je juist toe o.a. als eventuele binder en voor het buitenste schilletje , ze gaan er echt niet van drijven ofzo.
Jan Peter Teerling

19-04-2007 22:35

@Koos,

Als jij een hoeveelheid boilie's in 1x in de pan donderd zal de temparatuur direct zakken naar onder het kook punt,van idd 100c.

Dus hoe kouder/minder warm het water is,hoe langer jet duurd voordat de boilie gaard en zal gaan drijven.

Met stomen zal de temparatuur een stuk hoger liggen.

Maak jij maar eens een mix zonder eieren,en neem een andere binder voor de eieren (soja oid) kijk dan nog maar eens of je boilie's gaan drijven..
Frankie Weber
Berichten: 11
Lid geworden op: 10-04-2007 22:10
Locatie: Driehuis

19-04-2007 22:36

Jan Peter Teerling schreef:
Frankie Weber schreef:zou op internet verschillende recepten kunnen vinden voor een goede mix...

bij mijn zijn 6 verschillende ingredienten 100 gram
en 1 ingredient 150 gram...dus totaal 750 gram daar doe ik 8 a 9 eieren bij...en zo 2 min...koken en daarna even nagaren. en bij stoomen die ik precies hetzelfde...

Maar als ze na 20 sec als naar boven drijven naar heb je naar mijn idee te weinig eieren of niet goed gekneed... zodat er nog te veel lucht in de boilies zitten.....

gr. Frankie


Frankie,

De eieren voeg je juist toe dat ze gaan drijven (eiwit stolt).

Kneed jij je deeg of klop je je mix op met een garde?
Als je je deeg kneed zul je geen of zeer weinig lucht in je deeg hebben.

Hoe snel je boilie's gaan drijven,zal van de gebruikte ingredienten af hangen en de temparatuur van het water waar je je boilie's in kookt.

En negen eieren bij 750 gram mix? :o Zijn dat duiven eieren?


gewonen eieren.... jij heb echt overal commetaar op.....sjonge jonge
Tight Lines...
Gebruikersavatar
Koos Snijders
Berichten: 172
Lid geworden op: 07-01-2005 16:06

19-04-2007 23:03

"Dus hoe kouder/minder warm het water is,hoe langer jet duurd voordat de boilie gaard en zal gaan drijven." (Citaat)

@ Jan Peter

Als je inderdaad al je bollen in 1x in de pan plettert zal de temperatuur ineens zakken, maar als je zo als wij, je boilies verdeelt over verschillende keren in het pannetje dan weet jij net zo goed als ik dat het gewoon goed komt !
Stomen is altijd beter inderdaad !
En als je gelatine gebruikt dan heb je helemaal geen eitjes nodig en ook geen conserveermiddel (eventueel) om je bolletjes lekker en goed te houden. (Sterker nog , je hoeft helemaal niet te koken of te stomen !)
En eh .. ben je ook dyslectisch ? (niet kwaad bedoelt hoor, maar je Nederlands is niet echt je van het. (Sorry)) ..

Groetjes .. :wink:
Jan Peter Teerling

19-04-2007 23:16

@Koos,

IK weet idd. dat het goed komt als je beetje bij beetje de boilie's in de pan donderd,of beginnende draaiers dat ook gelijk snappen..

Bij mij gaan ze via een stuk zeil,direct van de machine zo in het kokende water.

Ik ben benieuwd hoe jij gelatine(poeder of velletjes) stijf wil krijgen zonder het te verwarmen.

En ik ben idd. dyslectisch,maar ik typ ook nog eens met 2 vingers dus er wil nog wel eens een foutje in sluipen.
Plaats reactie