Instant aas?


Melvin Schoonenberg
Berichten: 210
Lid geworden op: 26-12-2005 14:51
Contacteer:

03-04-2007 11:10

Goeie tip Benny om, producten aan te schaffen via deze drogist, zullen de commerciele boys blij mee zijn. Zie ook lossen kruiden erbij staan, heb je enig idee wat de dossering zou moeten zijn van de olie en deze kruiden.
Heb je nog meer adressen, aminol etc moet toch ook in 25 liter vaten te verkrijgen zijn bij een groothandel ?
Misschien een ide voor een nieuwe topic , waar haal ik mijn ingredienten.

Groeten Merlin
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-04-2007 13:06

Hans Peter,

Inderdaad denk ik dat "watersense" of kennis van het water en de gedragingen van de karpers bij instant vissen veel belangrijker is dan het aas. Er is een reden dat de meeste karpervissers instant niet goed scoren en terugvallen op voorvoeren. Dat heeft weinig te maken met aaskeuze. Ik vis altijd instant, maar verander maar weinig van aas. Ik gebruik aas dat zich voor mij bewezen heeft vrij constant. Over dat aas is natuurlijk wel een beetje nagedacht in termen van de combinatie instant en termijnwerking. Maar belangrijker is dat mijn aas op de route ligt die de karper op dat moment kiest. Zit ik ernaast, wat regelmatig gebeurt, dan vang ik met een willekeurig instant high-attraction aasje ook niks. Maar goed, deze keuze heeft er ook mee te maken dat mijn ervaring leert dat veel shoppen bij verschillende boilieboeren eerder minder dan meer vangt. Iemand die begint met karpervissen kan dat beter eerst afleren. Maak je aas keuze en werk het gebruik een beetje uit. Vergeet gerust de verhalen dat grote karpers verslaafd zijn aan iets als een scopex boilie van Nash. Die beesten hebben wel een vast gedrag. Ken je die gedragingen, dan is ze vangen niet zo lastig meer. Allemaal vallen ze voor gewoon goed aas. Ze zullen wel moeten, anders waren ze en stuk slanker gebleven.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-04-2007 14:03

Hans-Peter en Kees,

Watersense is inderdaad in mijn ogen ook het belangerijkste, laat dat
heel duidelijk zijn! Ik zal nu misschien wat personen op 't board voor de
kop stoten, maar de meeste mensen hebben GEEN echte watersense. Ik
denk, dat dit een aan geboren iets is...!?

Maar aas maakt dan nog wel een onderdeel uit van het totale plaatje, en
dat totale plaatje moet kloppen.

Merlin,

Ik zal je vanavond of morgen een pb sturen! :wink:

groetjes Benny
Rob Cuyten

03-04-2007 17:15

Als jullie er uit zijn wie van jullie de beste instant visser is mag ik dan een handtekening?
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

03-04-2007 17:34

Rob,

Het gaat er niet om, wie de beste instant visser is!

Zoveel Karpervissers, zoveel meningen. En dat is maar goed ook. Anders
zou onze hobby één saaie bedoening worden! :wink:

Bij instant vissen ontwikkel je wel de best watersense; tenminste als je
hier de gave voor hebt... :)

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-04-2007 18:36

Ik wist niet dat het een wedstrijd was anders had ik niet meegedaan.

Rob jij bent verrweg de beste.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

03-04-2007 18:39

Benny van de Werfhorst schreef: Ik zal nu misschien wat personen op 't board voor de
kop stoten, maar de meeste mensen hebben GEEN echte watersense. Ik
denk, dat dit een aan geboren iets is...!?

groetjes Benny


Ik denk dat dit niet aangeboren is. Het heeft te maken met ervaring, kennis van het water en je verdiepen in de biologie van de karper/ aquacultuur
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Jan Peter Teerling

03-04-2007 18:40

Herman Esveld schreef:
Benny van de Werfhorst schreef: Ik zal nu misschien wat personen op 't board voor de
kop stoten, maar de meeste mensen hebben GEEN echte watersense. Ik
denk, dat dit een aan geboren iets is...!?

groetjes Benny


Ik denk dat dit niet aangeboren is. Het heeft te maken met ervaring, kennis van het water en je verdiepen in de biologie van de karper/ aquacultuur


Nope,het is iets wat je vanaf je geboorte al hebt,en na mate de jaren verstrijken gaat perfectioneren...
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

04-04-2007 10:58

Kees

Eén van de grote pluspunten van een boillie is haar witvisbestendigheid.
Dit stukje aas is dus uitermate geschikt om mee te gaan voor voeren.
Als men één keer per week instant met boillie's maandenlang op eenzelfde water blijft vissen, dan vraag ik mij af of men nog wel aan het instant vissen is.

Instant vissen houd bij mij in dat ik over schakel op ander aas.
Partikels en boillies worden ingeruild voor aardappel en lucheon-meat(smac).
Het vaste lood wordt schuivend of het aas wordt eventueel freelinend gepresenteerd.
Instant vissen is voor mij de kunst der verleiding onder water.
Er gaat dan ook een groot lerend vermogen van uit, heel anders dan de statische visserij, maar goed voor een ieder in zijn ontwikkeling als karpervisser.

Bennie

Er zullen best mensen zijn (zoals Rob bijvoorbeeld) die het gevoel hebben dat zij de aangeboren afwijking, watersense hebben.
Karpervissen is voor mij schaken op meerdere borden tegelijk.
Rigs, aas, materialen, water-topografie, observatie, informatie-inwinnen etc. allemaal zaken die zo hun belang hebben bij het vangen van karper(s).
Wanneer men zich op al deze 'terreinen' weet te ontwikkelen onstaat er vanzelf zoiets als watersense.

met waterige groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-04-2007 13:22

Hans-Peter,

Heb je ook gelijk in!

Wanneer je maandenlang op 't zelfde water vist, dan vis je inprincipe
niet echt instant nee. Daar heb je gelijk in! Je introduceerd te boilies ei-
genlijk steeds...

Wat ik instant vissers als laatste nog wil mee geven: Probeer meerdere
dingen uit die hier genoemd zijn! Op 't ene water zal het ene werken, en
op 't andere water het andere. Een hogere attractie is wel aan te raden...

groetjes Benny
peter andrae

04-04-2007 17:53

Jan Peter Teerling schreef:
Herman Esveld schreef:
Benny van de Werfhorst schreef: Ik zal nu misschien wat personen op 't board voor de
kop stoten, maar de meeste mensen hebben GEEN echte watersense. Ik
denk, dat dit een aan geboren iets is...!?

groetjes Benny


Benny dat zeg ik ook altijd maar ik wou het hier niet hardop zeggen omdat er dan toch weer mensen zijn die dit proberen te weerleggen,ik zeg altijd het vissersbloed heb je of niet.

Sorry voor diegene die zich aangesproken voelen.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

04-04-2007 18:38

Volgens mij kun je met vissersbloed enkel worden geboren en is watersense te ontwikkelen.

Het zijn ook twee afzonderlijke fenomenen volgens mij.

Als je er van uit gaat dat je watersense moet ontwikkelen dan zijn er inderdaad een hoop op het forum die het niet hebben, wat een direct gevolg is van Peters onderschrift.

Vissersbloed kun je niet peilen op een forum denk ik.

8)

p.s. @oostenwind, FUKJOE
8)
Gebruikersavatar
Stef Jansens
Berichten: 978
Lid geworden op: 09-02-2007 21:59

04-04-2007 18:40

robert de jong schreef:Volgens mij kun je met vissersbloed enkel worden geboren en is watersense te ontwikkelen.

Het zijn ook twee afzonderlijke fenomenen volgens mij.

Als je er van uit gaat dat je watersense moet ontwikkelen dan zijn er inderdaad een hoop op het forum die het niet hebben, wat een direct gevolg is van Peters onderschrift.

Vissersbloed kun je niet peilen op een forum denk ik.

8)

p.s. @oostenwind, FUKJOE

relax man:P zuidwestenwind op komst!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-04-2007 19:16

Is net als alles gewoon aan te leren. Je moet er wel voor open willen staan en er de inspanning voor willen doen. Dat laaste is de crux. Het komt niet echt vanzelf aanwaaien al lijkt dat soms zo.

Heren, ik geef geen betoog om niet met aas te variëren. Waar ik wel het nadeel van wil aangeven is de neiging om steeds maar weer naar een andere boilie te grijpen als het de eerste keer niet vangt. Het vergt namelijk tijd om ervaring op te doen met een aas. Van een enkele toevalstreffer bij een dag die vanzelf lijkt te lopen leer je niets. Een goed werkende instant boilie blijft goed, maar gun je de tijd om dat te ontdekken. Anders worden de statistische conclusies die je trekt net zo onbetrouwbaar als die in die boekjes. Voor nauwkeurige gevolgtrekkingen is consistentie gewenst.

Op eenzelfde water vissend werkt het voor de langere termijn ook in je voordeel bij een bepaald aas te blijven. Echt flauwekul om dat dan ineens niet instant meer te willen noemen. Bij steeds op een ander water vissend heb je ook voordeel van een door anderen al geintroduceerd aas. Vaak zonder dat je het weet. En dat is dan wel instant? Wel een erg puriteinse opvatting. Instant vissen is optimaal gebruik maken van de mogelijkheden die het water en zijn vissers biedt.

Net zoiets als maagdelijk water. Een tijdje geleden dacht ik weer eens een stek te gaan bevissen waar ik 10 jaar terug voor het laatst bezig was geweest. Komt er iemand op de fiets een praatje maken. Hoe ik het van die stek wist, vroeg hij? De winkelier waar hij het er wel eens mee besproken had, had dat zeker aan mij verklapt. Niemand wist van het bestaan af en dat ik er 10 jaar terug al viste bestond niet. Ja, zo lust ik er wel een paar. Ik woon in Noord Holland, een van de waterrijkste provincies. Er is geen maagdelijk water te vinden. Of het moet een "privéplasje" zijn waar een collega wat karpers in gedumpt heeft. :roll:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
peter andrae

04-04-2007 22:26

Ja bij sommige mensen krijg ik echt het gevoel dat toen ze werden geboren het schepnet het eerste naar buiten kwam 8) en er al druk in het rond werd gekeken of er al karper was waar te nemen.


Maar alles valt te leren als je intresse en inzet maar groot genoeg is,en belangrijkste je moet er wel plezier in hebben en het leuk vinden.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

05-04-2007 08:56

Kees

Juist in dat ontbreken van maagdelijk water in jouw provincie, schuilt het feit dat men met boillies op bepaalde wateren niet echt meer instant vist.

Naar mijn ervaringen zit er weinig verschil in al die gekookte stukjes aas.
Ingrediënt A of B zal bij het instant vissen met een boillie echt niet zomaar het verschil maken.
Als ik op een water zit te vangen, dan vangen de andere aanwezige vissers vaak ook hun visje, ongeacht geur, smaak of vorm van de boillie.
Zit iedereen te blanken, dan zal het veranderen van aas mij het meest vooruit helpen.
Of ik moet natuurlijk een ander 'puzzelstukje' over het hoofd hebben gezien.
Maar ik ga hier dan ook niet beweren dat ik 'watersense' heb.

Robert

Als men met visserbloed wordt geboren, dan heeft men waarschijnlijk ook vinnen en schubben :lol: :lol: :lol: :lol:

Maar ff zonder dollen.

Veel familie-leden van mij vissen of hebben gevist.
Mijn ouders hebben ook altijd graag aan het water vertoefd.
Aangezien ik een kind van hun ben, zat ik regelmatig als drie-jarige peuter, naast mijn vader aan het Veluwe-meer.
Mijn vader ving daar altijd vloermatten van brasems.
Ik ving lieve-heersbeestjes in het gras.
Mijn vader zette de brasems gewoon terug.
De rood-zwarte insectjes uit het gras verdwenen echter in mijn maag.

Toen ik op de lagere school zat, brachten mij ouders mij elke schoolvakantie naar Opa en Oma in het polderdorp Stolwijk.
Van 's morgens vroeg tot 's avonds was het vissen en nog eens vissen.

Nu heel wat jaartjes later, kan ik geen meer water voorbij lopen zonder ff in- en rond het water te 'neuzen'.
Heb ik nu vissersbloed, of zijn het gewoon 'vissers-genen' en de oer-drang naar het willen buit maken van 'groot-wild' ?

met jutterende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-04-2007 09:12

Natuurlijk Hans Peter,

Het is fijn dat er elders in Nederland, in streken met minder hengelsportopties dan bij ons, nog maagdelijke wateren zijn die het mogelijk maken zulke eenduidige conclusies te trekken. Dan leren we nog eens wat.

Voor een beest wiens instinct ingericht is op overleven en daarbij lang niet kieskeurig is op wat hij precies eet maken we onszelf heel wat wijs.

Bij de meeste karpers is de strijd tussen voedingsimpuls en wantrouwen dat wat wij karpervissers moeten overwinnen om ze te vangen. Daarbij spelen vele factoren waarbij de kwaliteit van het aas meespeelt, maar zeker niet overheersend is. Wat mij wel opvalt is dat de meest naiëfe karpers het altijd verliezen. In elk groepje zitten er altijd wel een paar.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

05-04-2007 10:00

ik en de sloot, 1988 , met broodvlok op de karpers, totaal geen watersense toen, maar overlopend van het vissersbloed 8)

Afbeelding

altijd al een materiaal freak geweest dat zie je er wel aan af :)

splitcane spinhengels roeleren 8)
8)
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-04-2007 19:27

waar is je onthaak mat???? hahaha
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

06-04-2007 10:31

Kees

In mijn directe omgeving is weinig water.
Laat staan maagdelijk water.
Trek ik echter het nabij gelegen rivieren-gebied in, dan zwemmen daar op bepaalde wateren nog steeds maagdelijk karpers.

Ik vis zowel instant, als op meerdaagse voer-stekken/sectoren.

Echt heel veel kilo's voer ik niet.
Als een karper op zoek gaat naar vreten, dan is het vinden van vijftien boillies op vijf hectare water absoluut geen enkel probleem voor het visje.
Het gaat er bij mij puur om de gewenning plek/sector met een beetje gemakkelijk voer.
En de beste resultaten boek ik dan met boillies als aas.

Instant vis ik met andere aassoorten.
Het aantal bijvangsten neemt dan wel toe.
De één ziet dat als verstoring van de stek.
Ik niet.
Zij moeten voor mij de karper lokken.

Flavours gebruik ik wel om de vismeel-lucht in de keuken te verhullen tijdens het kookproces. :lol:

Dat jouw de mening is toegdaan dat ik een éénduidige conclucie trek, kan klopt aardig, al is het dan alleen maar voor mezelf.
Tevens betwijfel ik ook ten zeerste of wij karpers tot een voedingsimpuls kunnen aanzetten.

Karpers kunnen soms urenlang loom op half water, boven karpervoer hangen.
Wat ze op zo'n moment aan het doen zijn dat weet ik niet.
Toch komt er een moment dat de 'heads down' gaan.

En bovenstaand gedrag veranderd men zo maar even niet, door bijvoorbeeld produkt X toe te voegen aan de boillie.

Wij karpersvisser gaan er graag prat op dat bij klinkende vangsten, het bestand naar de hand is gezet.
Maar hoe vaak overkomt iemand dat echt??
En zomaar even het gehele bestand van een bepaald water op de mat leggen is een utopie.
Hier spelen de door jouw reeds aangehaalde naïeve karpers vaak een rol in mee.

Robert

Totaal Helemaal Clean vissersbloed toen zeker :lol:

met stomende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

06-04-2007 11:37

Totaal Helemaal Clean ja, dat begon pas hier, na die statisch gevangen brasem, ik kon het niet aan zien.

Afbeelding

Oppervlakte vissen leende zich niet zo voor Totaal Helemaal Chillen

Afbeelding

een vis heeft trouwens vissenbloed 8)
8)
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

07-04-2007 10:22

Robert

Scherp opgemerkt.

Een vis heeft inderdaad vissenbloed....en geen vissersbloed.

Last van watersense ? :lol:

met verkruimelende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!