Kikkererwten bewaren


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mario Kok
Berichten: 108
Lid geworden op: 12-02-2007 20:22
Locatie: Mexico Stad
Contacteer:

22-02-2007 17:01

Ik ga morgen op pad voor een vierdaagse sessie. Gemiddelde dag temperatuur zal rond de 28 graden zijn. Ik neem naast mais en boilies zo'n 20kg kikkererwten mee (reeds voorgeweekt en gekookt).

Mijn vraag is hoe ik de kikkererwten het beste kan bewaren: net als de mais enkele dagen onder water laten staan? Of in een grote koelbox bewaren met twee zakken ijs er bovenop.

Iemand hier ervaring mee?

Thanks,

Mario
Davey vd liefvoort
Berichten: 278
Lid geworden op: 02-08-2006 18:29

23-02-2007 11:22

misschien van te voren eerst thuis invriezen, en ook tijdens je sessie in de koelbox met ijs! Blijven kikker erwten anders niet goed dan?
Ik heb nog een emmer van vorig jaar staan, en die zien/ruiken nog goed, en ook zij hebben de hete zomer meegemaakt.
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

23-02-2007 11:34

Zal inderdaad gewoon in het water bewaren en 3 x daags het water verversen, dat beetje ijs is met 28 graden ook zo weg.

Ook een beetje in de schaduw neerzetten of met emmer en al in het water zetten mits de temp van het water het toelaat.

Vang ze

Groeten Joris
Gebruikersavatar
Mario Kok
Berichten: 108
Lid geworden op: 12-02-2007 20:22
Locatie: Mexico Stad
Contacteer:

23-02-2007 12:13

Joris,

Dat ijs blijft in mijn koelbox 4 dagen behouden, en ook tot 35 graden. Ligt er vooral aan hoe vaak je de koelbox opent en uiteraard aan de kwaliteit van de koelbox zelf. Op vierdaagse sessies hoef ik dus nooit mijn ijs te vernieuwen. Wel zo handig als je alleen en afgelegen zit.

Ik heb alles nu in de koelbox verpakt inclusief een grote zak ijs. Voelt aan als een mini koelkast inmiddels, dus ik denk dat dit wel goed gaat zo.

Ik maak me nu meer zorgen over de vier emmers gefermenteerde mais waarvan sommige emmers niet heel goed sluiten. Niet dat dit zich niet goed zo houden, maar meer vanwege de reuk van het mais water dat zich zo meteen gedurende de 7 uur durende reis met de rest van de inhoud van mijn laadbak gaat mengen :roll: :o
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

23-02-2007 12:51

Oke suc6 dan en vang ze.

Ik weet niet of je wel water in de koelbox houd inverband met uitdrogen van de erwtenvooral na 3 dagen .

Groeten Joris
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

23-02-2007 16:39

mario
partikles die gekookt en geweekt zijn laat ik gewoon in het kookvocht buiten de koeling staan,ja zelfs met 30gr!
ok het gaat meuren als een gek maar dat is nu net wat het zo goed maakt
door fermentatie verkrijgen de partikles een veel betere smaak en het stinkende vocht zit dan bomvol met vrije amino"s :wink:

dus lekker laten stinken die handel :wink:

mvg jn
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-02-2007 17:59

Mario Kok schreef:Joris,

Ik maak me nu meer zorgen over de vier emmers gefermenteerde mais waarvan sommige emmers niet heel goed sluiten. Niet dat dit zich niet goed zo houden, maar meer vanwege de reuk van het mais water dat zich zo meteen gedurende de 7 uur durende reis met de rest van de inhoud van mijn laadbak gaat mengen :roll: :o


Mario,
kleinere porties (2 kg) in plastic zakken maken, goed afgesloten kun je ze terug in de emmers doen.
Scheelt in ieder geval een boel 'geklots'.. :P
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie