Welke langere termijn boilie


Welke boilie voor langere termijn?

vismeel
42
63%
zoet-kruidig
25
37%
 
Totaal aantal stemmen: 67
eumir teterissa
Berichten: 276
Lid geworden op: 30-08-2005 08:40

06-02-2007 16:45

Benny je hebt nog een PB
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

06-02-2007 17:11

Speciaal een vraag voor Marti.

Mensen kunnen bepaalde smaken proeven.
Zoet, zuur, bitter en zout. (ook unami, maar ik heb geen flauw idee wat dat is)

Is dit identiek aan de karper?
Kunnen de vissen ook onderscheid maken tussen het ene zoete en het andere zoete?

Ik heb geen idee of hier onderzoek naar is geweest, maar benieuwd ben ik wel.
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

09-02-2007 09:54

Ik heb gestemd voor de zoet-kruidige boilie.

Ben ook niet zo'n fan van vismeel-boilies op een redelijk maagdelijk water (ja die zijn er nog steeds!), zoals al eerder gezegd zal je op de zoet-kruidig eerder respons krijgen, en dus eerder gaan vangen.
Met een beetje mazzel heb je binnen afzienbare tijd het grootste deel van het bestand op de kant.

Good luck!
martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

09-02-2007 10:16

hoi Bas,

of vissen het ene zoete met het andere zoete kunnen onderscheiden lijkt mij geen veronderstelling. De toepassings gebieden daar
gaat het om. Er wordt vaak gekeken om zo goedkoop mogelijk..............in te kopen.
heeft veel met de drager te maken, en de zoete componenten. sommige lossen goed op in water, en andere lossen goed op in mygliol of etoh. Vaak wordt er palatone in flavors verwerkt om de room zoete kant uit te gaan. Palatone is niets anders als de sappen uit de lariksboom, vooral de jonge bomen worden hiervoor gebruikt. lost goed op in warme PG, maar niet zomaar in water.

martie
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

09-02-2007 10:23

Martie,

Nogmaals bedankt ;)
Al die vaktermen stijgen alleen wel naar mijn bol. Ik heb geen verstand van flavours, laten we zeggen ik heb totaal geen benul van.

Wordt maar eens tijd om me er goed in de te verdiepen denk. Tot op heden gebruik ik alleen de geur van de producten die ik toevoegde aan mijn mix. (Geen vismeel, maar andere producten)
martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

09-02-2007 10:28

Bas gewoon houden zo. komen er samen wel uit.

martie
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

09-02-2007 21:39

Kijk dit is wat je noemt een boeiende discussie, met vis of zoet, veel of weinig, wel of niet.
ik heb het helemaal gevolgd, en de conclusie voorlopig is dat Martie is er nog niet uit, Bas trouwens ook niet.
en ik ondanks mijn ervaring, twijfel ik, overweeg ik, filofiefeer ik, en formules berekenen, ben ik er ook nog niet uit.
ik neem nog maar een borrel, steek een sigaartje op, en ik kom er later nog wel op terug.
CN :wink:
Unicorn Carp Fisching
Jan Peter Teerling

11-02-2007 16:06

Een karper die kan ruiken????Wordt steeds gekker hier.
janwillem hilverts

12-02-2007 16:50

Jan Peter Teerling schreef:Een karper die kan ruiken????Wordt steeds gekker hier.


Daarom heet het een discussieboard.. Dus ook voor vragen en dergelijke zodat het die persoon uitgelegd kan worden als het niet klopt wat die zegt..
basje van der velde
Berichten: 11
Lid geworden op: 08-01-2004 21:22
Locatie: hoevelaken

15-02-2007 20:02

Naar mijn bescheiden mening kan een karper ook ruiken. In stromend water heb ik de vissen bijvoorbeeld in de zomer zien hangen. Ik ben toen achter stroomopwaarts gaan zitten een aantal meter van de vissen vandaan. Ik geloof dat ik met mais viste maar karpers waren binnen een kwartier al op de stek terwijl ze echt al 20 minuten op die stek hingen. Dit is geen toeval want dit heb ik meerdere keren kunnen meemaken.

Ik vraag me alleen wel af wat jullie nou voor recept zouden bedenken als jullie over een maand gaan vissen. Stel je voor dat het een vrij maagdelijk water is, grote vissen en een lage bezetting( veel witvis) en een echte zandafgraving is. Je begint een week voor aanvang van je sessie te voeren en je wil de stek(ken) onderhouden tot in de zomer! Hou zouden jullie dit oplossen?
Jan Peter Teerling

15-02-2007 20:08

Bas een karper 'proeft' het water wat hij binnen krijgt,er zitten miljarden van die knopjes in zn bek.Net zo iets als een haai bloed 'proeft'in het water.Hij detecteerd dus als het ware dat er wat eetbaars in de omgeving is.Hij volgt dus niet zn neus of zn 'jonge heer' wat mensen nog wel eens trachten te doen. :wink:
Groet,
Jan Peter
basje van der velde
Berichten: 11
Lid geworden op: 08-01-2004 21:22
Locatie: hoevelaken

16-02-2007 10:18

Oke Jan ik wist dus niet hoe het werkte maar ik wist wel dat er iets was waardoor ze het aas wisten te vinden. Dat is denk ik het belangrijst om te weten. Maar dit was eigenlijk niet mijn vraag...........
Jan Peter Teerling

16-02-2007 12:16

Bas,
Als vraag op je antwoord,ik persoonlijk ga voor boilie's,boilie's en nog eens boilie's.Je recept aanpassen aan de tijd van het jaar en het bestand.
Vanuit jou (kosten) oogpunt zal het een mengeling moeten worden van particels (mais,tijgernoten,hennep etc) en grote boilie (25/30 mm) mengen met de particels en eerst verspreid voeren,stroken trekken oid en later meer compact op de stekken waar je de vis verwacht aan te treffen.Particels later achterwege laten en alleen door voeren met boilie's.Vissen in de ruimste zin van het woord zeg maar,zoeken en proberen.Maar maagdelijk karper water in Nederland..het zal dr nog zijn maar zeeeeeer dun bezaaid.Succes.
Groet,
Jan Peter
basje van der velde
Berichten: 11
Lid geworden op: 08-01-2004 21:22
Locatie: hoevelaken

16-02-2007 13:05

Ik denk dat de kosten voor mij niet zo'n heel erg groot probleem zijn om met boilie's te voeren. Uiteraard liever zo laag mogelijk maar wie wil dat nou niet.
Ik heb het geluk dat ik aan een water kan vissen waar bijna niet gevist word. Er zit ook weinig karper in het water en veel grote brasems. Daarom zit ik zelf ook alleen maar aan boilie's te denken en eventueel tijgernoten om die in de zomer in te zetten.
Het lijkt mij ook niet verstandig om erg veel te voeren aangezien ik dan denk veel last te krijgen met brasems. Zeker als ik partikels als mais en hennep ga inzetten. Maar ik zoek dus een boilie's die het op korte termijn goed doet maar ook in de loop van het jaar tot ongeveer juni zijn vangkracht houd. En ik kan elka dag voorvoeren!
Het moet dus een goed uitgebalanceerde boilie zijn.
gr bas
Jan Peter Teerling

16-02-2007 17:26

Basje,
Je zegt het zelf al er zit veel brasem,hoe denk jij dan het kleine bestand aan karper te bereiken als je weinig voert..Eerst beginnen met particels aangevuld met boilie's,zul je eerst idd brasem aantrekken,maar na verloop van tijd trek je ook de karpers op het aas en kun je beginnen met afbouwen of weglaten van de particels.Het recht van de sterkste zal hier opgaan,in dit geval zal de karper de voerstek domineren.Of je zult heel veel moeten kunnen observeren en weten waar de karpers zich regelmatig ophouden en daar gericht beginnen met boilie's voeren.Liefst in de grotere diameters (25/30) niet dat je daar geen brasem mee zult vangen,maar minder last heb je zeker wel.Wat jij zegt je wil de stekken tot in de zomer onderhouden met het liefst boilie's,ga uit van 3x in de week voeren 0,5 kilo per stek,is per week 4,5 kilo boilie's.Reken maar uit hoeveel kilo je dat tot de zomer gaat kosten...Wil je zelf boilie's gaan maken of wil je gaan kopen?
Groet,
Jan Peter
Sam Bos

02-03-2007 20:34

ik kies voor vis maar vind ook wel es leuk om er wat zoetigheid aan toe te voegen