Triacetin en andere oplosmiddelen...


Plaats reactie
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

25-01-2007 16:09

De planning voor volgend jaar begint al aardig in vorm te komen. Medio april ben ik weer thuis en kan het vissen beginnen. Ergens de komende maand tot anderhalve maand moet maar eens nagedacht worden over het aas. Waarschijnlijk laat ik de boilies draaien door iemand van dit board die zich nu eerst moet bemoeien met het afbouwen van mijn hengels.
De mix wil ik zelf samenstellen en voorzien van enkele goede attractors. Een van de magische mililiters die ik denk te gaan gebruiken is een squid geurtje/smaakje met triacetin als oplosmiddel. Mij is dit oplosmiddel echter volstrekt onbekend en ik zou graag wat dingen erover weten.

Lichter of zwaarder dan water? Is namelijk fijn om te weten of het net zoals olie richting de oppervlakte opstijgt of zich meer langs de bodem verspreid.

Kookt het snel uit het aas?

Gevaar of geen gevaar voor de vis in de hoeveelheid van maximaal 2 ml van een flavour met dit product als oplosmiddel?

Voordelen en nadelen van dit en andere oplosmiddelen?

In ieder geval bedankt voor de info (als ik die ga krijgen). Ik zou het in ieder geval zeer op prijs stellen aangezien ik graag weet wat er in mijn aas gaat.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-01-2007 16:15

Kevin,

Volgens mij verwerkt "Keen Carp" het ook in één van z'n flavours...

Voor de rest kan ik er niks zinnigs over vermelden. Misschien eens contact
opnemen met "Keen Carp", als dat mogelijk is...? :roll:

groetjes Benny
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

25-01-2007 16:24

Kevin,

Ik heb even gegoogeld, en vond het volgende:

Naam: triacetin, E 1518 Functionele Eigenschappen
Olieachtige vloeistof met bitter smaak. Bezit schimmelwerende eigenschappen. Met water goed te mengen.

Herkomst
Synthetisch uit azijnzuur en allylacetaat bereid.

Toepassing
Als oplosmiddel voor smaak- en geurstoffen.

Ref. Toepassing
Klik hier

Misschien kun je hier verder mee? Anderen kun je vast verder voort hel-
pen anders.

groetjes Benny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

25-01-2007 18:12

Benny,

Laat het nu net om keencarp gaan.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

25-01-2007 18:26

oplosbaar in alcohol en licht oplosbaar in water , smaakt bitter

diacetin , triacetin is het oplosmiddel in de orginele scopex van hutch

gr. ruud
martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

25-01-2007 21:46

Hoi Ruud,

Heeft alles te maken met de overige componenten die de smaak geven. Dus de oplosbaarheid. In vele flavors wordt maltol, palatone, vanilline(natuur identieke smaak) verwerkt(dit zijn poeders). Hiervan is de oplosbaarheid in BV PG 5% in de drager bij kamertemp. Maar in di- en triacetine minimaal. Eerst een warme over verzadigde oplossing in PG maken, en dan In een andere drager, Tri acetine die in grote overmaat is oplossen. Zo kristalliseert de poeder oplossing niet uit in een drager die de poeder niet kan hebben(oplosbaar). Om na te gaan wat er gebeurd bij verhitting(lees koken) met de drager vind ik niet zo belangrijk(is heel belangrijk, maar taaie stof). Het gaat om de componenten.

Een klein voorbeeldje. Synthetische anijs olie lost niet op in water. wanneer je deze olie bij water voegd, zal de anijs smaak en geur duidelijk aanwezig zijn. Wanneer je dezelfde hoeveelheid anijs toevoegd aan melk, dan krijg je een flavor die niet ruikt en smaakt naar anijs, maar nu komt het. In volle melk zit 3% vet in. Olie en vet zijn geen vijanden, ze vermengen(oplossen) een gedeelte van de anijsolie. Je hebt nu een andere flavor: de geur en smaak van pas gemaaid gras. Kijk uit met koken(verhitten van flavors). Kijk uit met dragers(oplosmiddelen) het is een moeilijke materie en is voor maar weinige weg gelegd om er daadwerkelijk mee te stoeien. Moet je gewoon aan de kenners overlaten.

martie
martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

02-02-2007 19:36

De dragers die worden gebruikt bij de flavor goeroes zijn vaak uitgebalanceerde, complexe samenstellingen. Dit neemt niet weg dat er geen andere drager kan worden toegepast. Er zijn scopex flavors die op waterbasis zijn, maar ook op een olie basis. Heeft dus alles te maken met de toepassings gebieden waarin ze verkeren.Daarna wordt er bekeken welke componenten er nodig zijn die de flavor smaak geeft, en op te lossen in de desbetreffende drager.
roy goris

02-02-2007 20:35

:o pffffffffffffff dit gaat mij boven mijn pet hahahaha :lol: lol

erg complexe antwoorden allemaal, is het echt zo ingewikkeld of lijkt het maar zo, ik snap er echt de balle nie van. :o , daar ik het best interessant vind om het wel te begrijpen, ik maak zelf ook mijn boilies en ben zelf ook erg fanatiek voor wat betreft ingrediënten, versheid , rolbaarheid, vitamines noem maar op.

groeten :roll: :roll:
martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

02-02-2007 20:48

hoi Roy,

het creeren is complex,moet je je ook niet druk om maken. doen anderen wel voor je. Lekker wat rommelen met je flavor, wat meer of wat minder, of helemaal geen.
Ik kan het echt niet anders vertalen omdat het namelijk zo is. Heb je vragen stel ze gerust. Dan probeer ik een antwoord te vinden die begrijpelijk is voor je. En schroom je niet om ze ook echt te stellen. Domme vragen zijn er niet.

martie

weet je wat het beter doet........ eerst Bertil en dan onze roed.
Plaats reactie