Vismix

Plaats reactie
Mark Brouwer

24-12-2006 00:19

Hey mannen,

ik ben eens rond wezen kijken voor het samenstellen van een vismix gezien ik niet langer gebruik wil maken van een basismix. dit vind ik te standaard en leverd bij mij nog niet echt een meerwaarde op tov. readymades.

Ingredienten:

Tarwegriesmeel 30%
Trouvit 20%
Vismeel 15%
Sojameel (volvet) 15%
Eipoeder 10%
Hennep (gemalen) 10%

zouden jullie de waardes van deze boileys veranderen of aanpassen, of gaan bepaalde ingedienten niet met elkaar samen?

Ik heb reeds gebruik gemaakt van de Boiley Validator (http://www.karperstek.be)

Eisen:
-In de koudere periode's een prima mix
-Voornamelijk voor instant visserij en korte voercampagne's
-Er komen bij mij geen massale voerbombardementen voor
-Moet gebruikt gaan worden op "boileyschuwe" vissen....

Ik hoop dat jullie mij wat wegwijs kunnen maken.

Gr Mark
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
mitsz van der kamp
Contacteer:

24-12-2006 00:42

waarom maak je boilies voor boilieschuwe vissen?
Gerard Brondijk
Contacteer:

24-12-2006 09:39

^^ mischien bedoelt ie donkere kleuren en van die pellet vormige boilies ?

Gerard
KSN
Mark Brouwer

24-12-2006 10:23

mitsz van der kamp schreef:waarom maak je boilies voor boilieschuwe vissen?

Hiermee bedoel ik dat ik met deze bollen op wateren wil gaan vissen waar hooguit 2 keer per jaar een keer iemand zit om te karpervissen. Er word door de oude garde wel veel op witvis gevist, dus ik denk niet dat de karper al erg gewend is aan het ronde bolletje. Vissen met pellets/ mais en paticles zie ik niet zitten mede gezien de grote bijvangsten van dikke brasem en de veelzijdigheid van een boiley.
Douwe Bijlsma

24-12-2006 10:38

Dan is de karper niet boilieschuw maar onbekend met het aas dat is een belangrijk verschil!!
Vissen is een hobby, geen religie!
Mark Brouwer

24-12-2006 10:47

Douwe Bijlsma schreef:Dan is de karper niet boilieschuw maar onbekend met het aas dat is een belangrijk verschil!!

Precies, daar wilde ik op uit komen :D
martijn bunte
Contacteer:

24-12-2006 10:57

maismeel:200gr
sojameel (volvet):250gr
vismeel(vlt):200gr
griesmeel:250gr
hennep(gem):50gr
tarwebloem:50gr
zout:20gr
visolie:50ml
evt birfood:50gr
werkt voor mij,maar wie ben ik :lol: :wink:
aldejekes loat goan!
joeri onkelinx

24-12-2006 11:45

Nu jij spreekt over een maagdelijk water dan? Zoja, proficiat in elk geval en koester dat water, want die zijn schaars.

Ik denk dat je beter met particles kunt beginnen (duivenvoer/ kippenmaïs) en een beetje boilies. Op termijn telkens wat meer boilies en minder particles. Ook zou ik kiezen voor zoete birdfoodboilies op zo een water. Als ze niet staan te wachten op je aas kan je ze beter een snoepje voorschotelen vind ik/denk ik.

20% Cédé
10% Lammerenmelkpoeder
10% Koekjesmeel vanille
20% Maïsmeel zoet
20% Rijstbloem
20% Tarwegriesmeel

Goed veel melasse en 10 eitjes
(zo ziet mijn zoete boilie er grotendeels uit)

MAAR als je net zo koppig bent als ik en toch aan de slag wilt gaan met vismeel, zou ik die trouvit weglaten en wat tarwegriesmeel verminderen alsook het sojameel vervangen door wouwbloem (gebruik ik liever niet)

20% Tarwegriesmeel
20% Wouwbloem
30% LTvismeel
5% Predigested (net dat beetje extra)
5% Kelp Of Robin Red (kies maar)
10% Gemalen hennep
10% Eipoeder

waarom Trouvit weglaten??? Omdat je daarvoor toch ook al 2 euro/kg voor betaald (gemalen dan) en als je een beetje zoekt heb je LTvismeel voor 2.25 euro/kg en is van betere kwaliteit.
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Niels Schouten

24-12-2006 12:44

joeri onkelinx schreef:Nu jij spreekt over een maagdelijk water dan? Zoja, proficiat in elk geval en koester dat water, want die zijn schaars.

Sorry voor het even off topic gaan, maar dit vind ik dus zulke onzin. Als ik alleen al kijk naar de wateren bij mij in de buurt. Alleen op de bekende putjes en stukjes kanaal wordt ( zeer ) veel gevist. Blijven er rivieren, kanalen, meren en polders over waar je U tegen zegt. Ram en ramvol met mooie, grote en vooral GAVE vissen. Maar wat schetst mijn verbazing, er zit nooit iemand op karper te vissen. Als je dan al eens een verdwaalde ''karpervisser'' tegenkomt die op zoek is naar een nieuwe stek, blijkt al snel dat de wateren te moeilijk worden bevonden en dat zij het toch maar bij de bekende stekken houden. Stel je immers eens voor dat je een voerplek moet gaan opbouwen of zelfs een paar sessies moet blanken. Nee, daar moeten de meeste ''karpervissers'' niet aan denken. Met zo min mogelijk werk, zo veel en groot mogelijk vangen. Volgens mij was het Aart Lokhorst die in een ander topic al vermelde dat 95% procent van de vissers op 10% van het beschikbare viswater vist ( of iets in die geest ). Als er alleen bij mij in de buurt al zo vreselijk water is waar gewoon NIET op karper wordt gevist, waarom zou dat elders dan anders zijn ? Kortom, maagdelijk water is er genoeg.

Met enige vorm van medelijden aanschouw ik dan ook de foto's van trotse vissers die op een put in het zuiden van La France een ''mooie'' 40-er of 50-er vasthouden, die al door Jan en alleman op de kant is getrokken. Vang er een stuk of tien op jaarbasis en je aanzien stijgt binnen het karperwereldje.

Hoe anders kan het ook, als je een pracht van een plaat ziet: man van middelbare leeftijd midden in de polder, vangt een 15 ponds schub. Voor nagenoeg 100% zeker nooit eerder gevangen, zelfs nog nooit een boilie mogen aanschouwen voordat de betreffende heer er ging zitten. Je kunt je voorstellen dat deze betreffende heer na einig succes zijn activiteiten eens wat ging uitbreiden en verdomd, nog meer succes. Aangezien deze vissen nog geheel onbekend waren met voerplekken ging de een na de ander voor de bijl. En wat bleek, voor een 40-er en ja zelfs een 50-er hoefde hij helemaal de grens niet meer over.Sterker nog, niet eens zijn woonplaats uit ! En dat alles op zo'n maagdelijk poldertje. Vreemd, want van de ''grote'' namen binnen het karperwereldje had hij toch altijd begrepen dat die extreem hoge gewichten enkel bereikt konden worden door overmatig bijvoeren. Aangezien hij de enige is die hier vist en voert ( en pas sinds een paar weken ), kunnen die gewichten hier onmogelijk aan te relateren zijn. Hoe dan ook, de gewichten van de vissen liegen niet en de betreffende visser besluit dan ook de verhalen en kunde van de grote namen naast zich neer te leggen en meer zijn eigen spoor te volgen. Tot op de dag van vandaag is dit een zeer succesvol visser met een indrukwekkende vangstenlijst, waar menig buitenlandvisser een punt aan kan zuigen.

Uiteraard ieder zijn ding en ik gun een ieder zijn of haar vis. Maar af en toe snap ik veel vissers gewoon niet. En maar klagen dat het te druk is aan de waterkant, reizen naar Frankrijk of Marokko, terwijl op mijn thuiswateren geen mens te bekennen is.

Wat wil ik nu bereiken met mijn off-topic gezwets ? Helemaal niets. Hopelijk zet ik er een enkeling mee aan eens iets verder te kijken de de neus lang is en niet klakkeloos achter de meute aan te hollen. En al helemaal niet blind te varen op de verhalen van de heren op de dvd's en in de magazines. Net als ik hebben ook zij de wijsheid niet in pacht.
mitsz van der kamp
Contacteer:

24-12-2006 12:58

gewoon rollen die zooi en vangen maar :D
Rick Van Derks
Contacteer:

24-12-2006 13:52

Ach, Niels dat is toch al jaren zo.
Ga voor de lol eens op een beurs kijken :( .
je kunt ook je voordeel hieruit halen, bij ons is het al niet veel anders, maar ik zit wel redelijk rustig te vissen omdat iedereen op zijn eigen vertrouwde watertjes blijft vissen, mooi blijven doen, denk ik dan.

met vr. kerstgroet,

henk
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist

http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
martijn bunte
Contacteer:

24-12-2006 15:18

niels schouten je slaat wat mij betreft de spijker op de kop,laat ze mooi zitten op die onbetaalde betaalwateren doe ik mijn ding wel op de(maagdelijke)wateren of op de plaatsen waar je wel eens een blank kan maken
aldejekes loat goan!
Kenny Willems
Contacteer:

08-01-2007 03:09

Op de beurs is het altijd mooi, 3/4 van de mensen in leger kleren, nou nou en dan ben populair :P
Zie er gasten lopen die weten niet eens wat moeilijk is (niet dat ik dat weet) maar gaat het niet om, Ik heb ooit gezegt dat ik pas naar frankrtijk zou gaan als ik een 30 ponder in nederland heb, en na 2 jaar nog steeds niet gegaan eigenlijk ben ik dat ook niet verplan ook veelste mooi hier.
Ga dit jaar verder op een wel zeer moelijk water waar een leuke 40 plus in nederland, nieuwe uitdaging en ik zie wel hoever ik kom.
Maagedelijk water hebben we niet veel hier (helemaal niet eigenlijk) heb al wel wat gezien wat potentie heeft tot maar niks is zeker google earth kom je vermee (hint) .

Maar iedergeval ging dus over een ballen mix.

300G tarwemeel
100G maismeel
200G Vismeel
100G trouvit
100G Eivoer
100G Sojameel
100G Robinred (is wat duurder maar werkt wel)
Plaats reactie