schadelijke gevolgen kruiden/specerijen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

23-12-2006 23:12

Ik heb hier gelezen dat je met kruiden en specerijen een beetje moet oppassen wat de dosering betreft... Ik vraag mij dan af wat eigenlijk de gevolgen kunnen zijn van een overdosis van deze producten?

Kruiden als funegriek en kurkuma kan men toch gebruiken zonder schade toe te richten? Moet je bij kruiden ook oppassen met andere ingrediënten die je toepast? zoals dat met zuur en producten op alcoholbasis een gevaarlijke combinatie kan zijn.......is er ook zo een combinatie met kruiden waar we op moeten letten?

Als er echt een paar kruidjes zijn waarvan je zegt "shit dat ze daar maar mee opletten" gelieve deze dan te vermelden, dan weet iedereen het ineens.......beter voorkomen dan genezen hé.

Ben zelf ook wel benieuwd, heb altijd al kruiden gebruikt gehad (lookpoeder, paprikapoeder, kerriepoeder, kurkuma en allen tot 5% soms zelf 10% :-? ?)
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-12-2006 23:43

Beste Joeri, hoewel een karper een geheel ander spijsverteringsorgaan heeft dan een mens, maar daar wil ik het hier niet verder over hebben, wil ik je het volgende voorstellen:
maak voor jezelf eens wat klaar en doe daar ook 5 % van die kruiden in en als je dat weg kunt krijgen later hetzelfde met 10%.
Daarna spreken we elkaar wel weer...
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

23-12-2006 23:57

beter minima's dan maxima's toepassen hier dus.

Van U wou ik eigenlijk de gevolgen weten. (10% zal mij niet zo smaken nee, maar wat doet het met mij/de vis)
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-12-2006 01:27

Joeri, de smaakzintuigen van een karper zijn veel gevoeliger dan die van een mens. Varieert van vele tientallen tot enige honderden keren zo gevoelig voor bepaalde stoffen als een mens, dat is door wetenschappelijk onderzoek vastgesteld.
Hoe dat specifiek t.a.v. de door jou genoemde kruiden/specerijen zit daar kan niemand je een goed antwoord op geven, simpelweg omdat dat nooit is onderzocht.
Gevolgtrekking uit het bovenstaande is dat een minieme toevoeging al meer dan voldoende is om een karper je aas te laten detecteren c.q. je aas mee te onderscheiden.
In de natuurlijke omgeving van de karper komt dit spul niet voor dus nodig heeft hij / zij het zeker niet en of het gezond voor het beestje is daar kun je de nodige vraagtekens bij zetten.
Je kijkt wel uit om bij je eigen eten 5 of 10% ervan toe te voegen, waarom zou je dat dan bij een karper wel doen?
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

24-12-2006 11:12

Aart,

Lijkt me ook geheel afhankelijk van de soort kruiden die we kiezen.

(Cayenne)peper lijkt me zeker onder jou waarschuwing vallen, maar voor soorten als knoflook, paprika e.d. lijkt me dat je met 10% nog niets schadelijks doet. Ik kan het zelf namelijk makkelijk naar binnen krijgen, je gaat er alleen ontzettend van uit je b*k meuren... 8)

Misschien goed om simpelweg te kijken naar waar de kruiden/specerijen uit onttrokken zijn. Als je dit product met veel gemak in grote hoeveelheden kunt eten zul je niet al te snel bang hoeven zijn voor overdosering. Zo niet dan word het opletten.

Robin Red is ook erg pittig, en daar voegen er velen met heel veel succes toch echt wel meer dan 5% van toe.

Zo zie ik het, maar mocht iemand het echt zeker weten dan ben ik ook benieuwd... :wink:
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

24-12-2006 11:46

Erik, je hebt paprika poeder en paprika poeder om maar eens een kruid eruit te pakken.
Meeste goedkopere paprika poeders zijn vaal rood en stoffig, de goede paprika poeder is donkerrood en glimt van de olie.
Hangt wel een prijskaartje aan.
Van de eerste kan je makkelijk meer als 5% van hebben, de goeie zou ik niet boven de 5% willen proberen.
stassen erwin
Berichten: 202
Lid geworden op: 05-06-2006 23:07
Locatie: st truiden

24-12-2006 12:25

waar kan je die goeie paprika vinden weet iemand dat??
ik ben er al een tijdje naar op zoek(hongaarse)
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-12-2006 13:00

Wil Jeurninck schreef:Erik, je hebt paprika poeder en paprika poeder om maar eens een kruid eruit te pakken.
Meeste goedkopere paprika poeders zijn vaal rood en stoffig, de goede paprika poeder is donkerrood en glimt van de olie.
Hangt wel een prijskaartje aan.
Van de eerste kan je makkelijk meer als 5% van hebben, de goeie zou ik niet boven de 5% willen proberen.


maar ook niet ver eronder toch? :D
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

24-12-2006 13:07

Paprika poeder kun je gerust tot 10% gebruiken. Waarom zou dat niet kunnen? Boven de 10% vind ik zelf dat het te word (heb het ook nog nooit geprobeerd boven de 10%) Heb nog niemand pasklare antwoorden zien geven waarom dit niet zou kunnen om tussen de 5 en 10 in te gaan zitten. Wel suggestieve antwoorden. Iemand het wel al eens geprobeerd?


GR.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-12-2006 13:18

Wil en Mitsz hebben er ongetwijfeld meer verstand van dan ik, het enige waar ik voor wil waarschuwen is, zonder erbij na te denken, 'zomaar' grote toevoegingen van dergelijke spullen in je mix te stoppen daar absoluut niet bekend is welke gevolgen dit op korte of langere termijn op een karper kan hebben en hierdoor mogelijke schade aan de vissen toegebracht kan worden. Als er geen onthaakmat op een foto te zien is schreeuwt men moord en brand, maar anderzijds is voorzichtigheid qua allerlei toevoegingen aan mixen, zonder de gevolgen hiervan te kennen, soms ver te zoeken.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

24-12-2006 13:24

Hier sluit ik me volmondig bij aan Aart.

Wees voorzichtig mannen.
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

24-12-2006 13:28

Dan kun je in het vervolg beter met natuurlijk aas gaan vissen en de boilie links laten liggen. Wat het gros van de ingrediënten maakt geen deel uit van het natuurlijke dieet van de karper.
Bij ons doen de karpers het er iig goed op (al een aantal jaren, maar oke dat is natuurlijk ook niet zomaar uit de hoge hoed komen vallen). Het ging mij in deze even specifiek over het paprika gebeuren.

Verder spreekt het natuurlijk voor zich dat je voorzichtig moet zijn met ingrediënten.

Gr.
E.
Laatst gewijzigd door Eddy Norder op 24-12-2006 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-12-2006 13:34

Dat is een zwart-wit redenering Eddy. In de praktijk blijkt dat die voorzichtigheid soms ver te zoeken is en daar gaat het mij maar om...
Gebruikersavatar
Eddy Norder
Berichten: 1317
Lid geworden op: 16-02-2003 01:00
Locatie: Sappemeer
Contacteer:

24-12-2006 13:35

Ja dat snap ik aart, heb in deze de bovenstaande posting iets aangepast en het alleen toegespitst op het paprika geval.

En zomaar iets doen in natuurlijk uit den boze, je moet wel enigzins weten waar je mee bezig bent en je constant afvragen, Waarom? Waarom doe je iets in je mix, en met wat voor reden.

Maar voorzichtigheid is altijd het belangrijkste.

Gr.
E.
Als afgunst branden wou, konden we de gaskraan dicht draaien.
Chris Gabriele

24-12-2006 13:51

Aart, voorzichtigheid is soms ver te zoeken.
Maar kan dat wel en hoe verstrek je de karper aas dat hij in een natuurlijke conditie blijft?

Wordt een onmogelijke taak lijkt mij.

Je hebt verschillende seizoenen en wat bieden wij de vissen aan?

Kruiden, vrije amino's, suikers, vetten, eiwitten..... koolhydraten, oplosbare vezels, niet oplosbare vezels...
En wie zegt dat bv suikers niet slechter zijn dan kruiden, vrije amino's beter voor de gezondheid zijn dan kruiden?
Wat gebeurd er met de ingredienten na koken, reacties ed..

We moeten er mee leven dat we niet het beste kunnen voorschotelen.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

24-12-2006 13:56

:o ????
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

24-12-2006 14:58

Het beste niet nee, maar wel zo goed mogelijk (binnen ons bereik).
Zo viste ik eens met 5% fenugriek, 2% Stimm finn betaïne, 2% Kurkuma, 2% Zout en 5% Robin Red in één mix. Ik ving er wat vis mee, maar weet nog steeds niet of deze hoeveelheden al schadelijk konden zijn.
Van Fenugriek hoor ik tot maximaal 3% bij sommige mensen en bij anderen zelfs tot 10% Nja wat moet je dan geloven he.
En dan nog wat valt onder kruiden en wat niet, nog zoiets...
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Chris Gabriele

24-12-2006 17:18

Inderdaad Joeri, zo goed mogelijk en dus verantwoord.

Wat ik aan wilde geven is dat men aan geeft dat je met kruiden moet op passen en wij alleen niet echt weten wat te veel is en wat het effect is op een vis.

Aart: jij schrijft dat in de natuurlijke omgeving van de karper kruiden niet voorkomen, dus nodig heeft hij / zij het zeker niet en of het gezond voor het beestje is daar kun je de nodige vraagtekens bij zetten.

Dat is met veel ingredienten lijkt mij zo.


gr Chris.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-12-2006 19:17

Klopt Chris, daarom kan de term 'goed aas', ook alleen maar gelden t.a.v. de vangkracht en NOOIT t.a.v. de gezondheid van de vis. Bij het laatste gelden in het algemeen enkel termen als minder slecht of slecht.
Maar daar hebben we het al wel eerder over gehad...
Blijft een eeuwigdurend fenomeen dat aas :lol:
Chris Gabriele

24-12-2006 19:33

Maar ik gebruik liever de term...verantwoord aas ;-)
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

24-12-2006 19:50

Interessante discussie dit, maar ik denk wel dat we een belangrijk onderscheid moeten maken;

Zoals Chris en Aart al aanhalen, lijtk me dat er een groot verschil is tussen niet goed (dat is dus niet slecht, het voegt alleen niets toe voor de vis!) en schadelijke toevoegingen.

Het overgrote deel van onze toevoegingen zijn attractoren. Of dat ze echt iets toevoegen kunnen we zoals Chris al stelt nooit met zekerheid stellen, en ik denk ook niet dat dit echt nodig is. De vangsten spreken dan al snel voor zich.

Wanneer we het dan over schadelijk hebben, vind ik het wel grappig om te zien dat velen er hier dan de mond vol van hebben, maar niet met een concreet antwoord komen. We weten het dus met zijn allen gewoon niet?

Kom op mannen, ik neem toch aan dat jullie gezien jullie kennis in aas zonder al te veel moeite een korte opsomming kunnen maken van veelgebruikte producten die wel degelijk schadelijk kunnen zijn boven bepaalde hoeveelheden.

Uit concurentieoogpunt lijkt me dit niks uit te maken... :wink: En de gezondheid van de vis gaat boven alles!




Toch??
Elk nadeel heb z'n voordeel...
Ernesto Kamminga
Berichten: 46
Lid geworden op: 30-11-2006 20:05
Locatie: Nw Pekela
Contacteer:

24-12-2006 20:49

Jouri,
Zoals iemand al aangaf zit er veel verschil in kwaliteit, en dit is niet alleen bij kruiden zo, en dan heb je in bijvoorbeeld paprikapoeder diverse soorten, ieder met een eigen max dosering. Het is heel simpel zit je te hoog dan vreten ze het niet, ik sluit me bij Mitsz aan om laag te doseren rond de 5% als max de volgende kruiden stimuleren de spijsvertering en/ of zijn eetlustopwekkend.
Aloepoeder,curcuma,fenegrec, anijs,komijn,steranijs,nootmuskaat, vanille,korriander,paprika,venkel, peper enz.

Gevaarlijke kruiden die ik ken zijn asafoetida, en absinth, als je ze gebruikt moet je ze erg laag doseren.
Plaats reactie