boilies zonder eieren?


raimon wartaa
Berichten: 39
Lid geworden op: 12-01-2003 01:00
Locatie: tweede exloermond

12-01-2003 22:46

De Carp choise boelies hebben echte eieren gebruikt en volgens mij is dit ook de enigste freezer baits die dat doen de rest gebruikt allemaal eieren vervangende produkten, wat dan het zelfde resultaat opleverd als readymades. En door verschillende tests uitgehaald komen de CARP CHOICE Freezerbaits bij mij het beste uit de Bus. Als iemand meer ervaring heeft met deze boeilies mail mij dan even <!-- BBcode auto-mailto start --><a href="mailto:Raimonwarta@hotmail.nl" class=bericht>Raimonwarta@hotmail.nl</a><!-- BBCode auto-mailto end -->
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

13-01-2003 12:28

Zoals bij een andere discussie, dit voor de kijkdichtheid,

DAN VOOR DE LAATSTE KEER HET EIVERHAAL, MENSEN LEES DIT ZORGVULDIG EN GOED EN BEOORDEEL DAN NOG EEN KEER HET EINDELOZE GEZEIK.

In de boilies zitten inderdaad geen eieren, nee er zit een combinatie van eipoeder en ei albumine is. Deze combinatie is gemakkelijker omdat je niet met snel bederfelijk vloeibaar ei zit te werken. Dit is namelijk het probleem als je met eieren werkt, ze bederven binnen enkele dagen en dit dus ook in de boilie. Dit BEDERF geeft de boilie een andere smaak die over het algemeen bij de vissen herkenbaar is. Het albumine en eipoeder (met uiteindelijk dezelfde voedzame stoffen) bederven verhoudingsgewijs lang niet zo snel en zijn daardoor anders qua smaak en daardoor in onze ogen (en dus ook Eddy zijn ogen) dressuur doorbrekend. Je kan het hiermee eens zijn of niet, dat is een tweede. Dan nog even kostentechnisch. Voor de zelfdraaiers is het inderdaad duurder om met Albumine of Eipoeder te werken, maar dan is het vaak de kans dat hij bij ons vandaan komt. Als de grootste afnemer binnen de hengelsport heb je ook betere prijzen dan de rest en is het daardoor kostentechnisch nog voordeliger. Dit omdat een koeltank nodig is voor de vloeibare eieren en hiervan bijna dagelijks een vracht moet komen. Ik zeg er nog even bij dat de echte goedkope readymades over het algemeen inderdaad helemaal zonder eierproducten worden gedraaid, maar puur met binders. Dit is niet slecht, maar de eieren geven de boilie veel voedingswaarde die de binders niet geven. Vandaar waarschijnlijk ook de verklaring nogmaal buiten het conserveer verhaal om dat deze goedkope ready's niet zo goed werken.

IK HOOP NA HET TWEE OF DRIE KEER SCHRIJVEN VAN DEZE TEXT HET NU EINDELIJK DUIDELIJK IS. Al ZULLEN DEGENE MET HET NIVEAU VAN EEN STOEPTEGEL HET NOOIT SNAPPEN.

Met enigzins gefrustreerde, maar altijd vriendelijke groet,

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

13-01-2003 20:49

Hehe

eindelijk, een mooi stukkie Bart :smile:

Over dat dressuurdoorbrekend effect kunnen(en zullen) we wel eens deftig discusieren :smile:. In mijn ogen namelijk kul, er zijn andere dingen die daar verantwoordelijk zijn....... Wat eventueel aan te voeren is als mogelijkheid is dat er meer dan waarschijnlijk een aantal aroma's uit je ei gegaan is tijdens het productieproces van ei naar eipoeder. Aan de andere kant kan ik je verzekeren dat er ook rotte eieren in eipoeder gaan!!! dus.....

Even terug op dat conserveerverhaal van eieren. wist men dat er in ei(gewoon kippe-ei) conserveerstoffen zitten(ik meen zelfs 6 verschillende!!!)...

maybee we are getting somewhere now...

Met vriendelijke groet

Roger Feijen

Ps Raimon, er worden wel meer Freezerbaits met ei gemaakt
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

13-01-2003 22:14

leuk comercieel praatje hoor bart maar jou verhaal is alleen maar van toepassing voor fabrikanten van bollen i.v.m. salmonella`s
bv. worden er geen eieren gebruikt.

het gaat de fabrikanten maar om 1 ding en dat is winst en dat is bij proline niet anders als bij de rest van de boilie fabrikanten er moet immers brood op de plank nietwaar ?
dus een proline bal is ook gewoon crap net als de rest.
maar het gaat in deze topic over de thuis draaiers die op een goedkopere manier hun bollen willen draaien dus zonder eipoeder enz. erin.
vandaar bv. een vervanger zoals besanmeel
dat de kost prijs drukt.

het valt mij in ieder geval op dat je gelijk reageert nadat er iemand een ander commercieel bericht plaatst (carp choise).
geeft niet hoor bart blijf het produkt waar je voor vist maar verdedigen dat word immers ook wel van je verwacht.

m.v.g. ruud
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

14-01-2003 09:28

Ruud,

Tuurlijk moet er brood op de plank, maar dit hoeft niet ten koste van alles! Als je kwalitatief slechte producten zou maken zodat je nog meer verdiende, dan komt die niet ten goede van de continuiteit van het bedrijf en gooi je je eigen ruiten in. Ik reageerde omdat het net als bij Menno, ook bij mij overkwam als een reclamecampagne. Aangezien ik hier op afgerekend ben ongeveer een jaar geleden, wilde ik raimon hiervoor waarschuwen. That's all!

Over goed of slecht valt trouwens te twisten, gelukkig blijven er ook mensen zelf draaien. Je zou al die boilies ook nog eens moeten draaien, had je helemaal geen tijd meer om te vissenn :smile:

Dat eierverhaal wou ik voor eens en altijd nu eens duidelijk hebben, er wordt te veel over gespeculeerd omdat Eddy 1 zinnetje op zijn folders zet en op zijn site zonder dit voor de 'Ollanders duidelijk te maken.

mvg

Bart van den Hurk
Jan Van Calenberg
Berichten: 136
Lid geworden op: 09-01-2002 01:00
Locatie: Kalken (buurt van Gent in Belgie)
Contacteer:

14-01-2003 15:00

Ik vind het ook raar dat mensen daar over vallen, mij maakt het helemaal niks uit dat eiverhaal. Ik vis met proline omdat ze redelijk qua prijs zijn, het geen slechte boilies zijn en het de dichste freezerbaitfabrikant voor mij is. Als morgen Carp Choice of UCP of Herman Coenen m'n freezers hier aan de deur komt brengen wel dan zal ik wel met die bollen vissen. Dat Eddy er -tig dertigers en veertigers op een seizoen mee vangt maakt me ook geen zier uit. Als Eddy dit seizoen 500 dertigers vangt op die bollen maar ik merk dat ze bij mij aan vangstkracht inboeten dan ga ik er echt niet mee blijven doorvissen. En omgekeerd is ook waar, als Eddy dit jaar een abominabel slecht resultaat heeft met die bollen maar ik blijf er lekker op vangen wel dan zal ik er wel mee doorvissen.
Op mij (en waarschijnlijk op vele anderen) hebben al die commerciele verhaaltjes geen enkele uitwerking qua geloofwaardigheid van die boilies. Maar ja, dat is nu eenmaal de marketingstrategie van proline.
Voor sommigen denken dat ik me hier verlaag tot platvloerse reclame, gelijk welke andere freezerbait is minstens even goed (of slecht, te zien hoe je het bekijkt) dan die proliners.

Mvg,
Jan Van Calenberg
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

14-01-2003 15:50

hoi jan ,

denk zelf ook wel dat die freezers van eddy best wel oke` zijn jan voor die prijs kan je ze haast niet eens zelf draaien.
probleem voor mij is dat ze geen kleine maten hebben anders had ik ze zeker geprobeerd.
wat nu wel aan de orde is,is dat iedereen een beetje mee wil varen op het succes van deze bollen.
iedereen komt ineens met die freezers uit dat terwijl half jaren tachtig richwort er al mee op de markt kwam , toch verdween dit produkt weer vrij snel vanwege de opmars van de geconserveerde bal.
dus eigenlijk is het cirkeltje nu wel rond denk ik zo en kan iedereen nu zelf doen en laten wat ie wil er is keuze genoeg .
overigens denk ik zelf dat er niet echt veel slechte boilies in de handel zijn op het moment , ze kijken wel uit denk ik voor je het weet word je door de bagger getrokken met je produkt.
waar ik me wel beetje aan erger is bv. als ik dan weer zo`n bericht ziet staan als van dat carp choise ,ken het produkt overigens niet .
denk dat zulke berichten dan ook eerder negatief als positief worden gezien .

wil dit nog wel even kwijt ,wat ik een beetje mis bij deze handel is bv. een label met de gebruikte ingredienten ,verpakkings datum , houdbaarheid enz.enz.
bij alle anderen diervoeders is dit wel het geval , en volgens mij zelfs ook verplicht.
maar goed we dwalen weer af want daar gaat deze topic niet eens over.

wens je verder een goed jaar toe jan met veel mooie vissen en never chance een winning bait.

gr. ruud
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-01-2003 16:00

Daan,

Ei poeder is voor jou een vervanger voor ei, alleen heeft het iets andere eigenschappen als ei.

Hard bijvoorbeeld niet uit. Nu geeft dat niet, maar als je hard aas wilt, valt het toch tegen. Ei albumine wel.

Nu zijn er meer middelen om je aas hard(er) te maken hoor.

Je gelooft toch niet echt, dat wel/of geen eieren het succes voor Eddy bepalen?

Denk je niet dat dezelfde aanpak, maar dan aas bereid met eieren tot hetzelfde suc6 zouden leiden?

MVG

Klaas
Cor Blokhof

28-01-2003 16:54

Hallo,

Weet iemand misschien wat vloeibaar eiwit/eieren bij de groohandel kosten ?

En dan per paar liter

Groeten,

Cor
HansPeter van Ee

28-01-2003 17:31

Heren

Ik heb nimmer last van bedorven boilie's daar ik alleen met zeer vers aas vis.
Als ik morgen ga vissen draai ik vandaag mijn boilie's.
Vanavond zal ik eens een aantal boilie's draaien, drogen en een week laten liggen.
Daarna breng ik ze bij ons naar het lab en dan zal ik eens laten checken of het bederf van de eieren (nadat ze dus gekookt zijn) zich doorzet in de boilie.

Bart

Wanneer men smaakarom's toevoegd zoals Proline doet bij zijn freezer-baits dan betwijfel ik ten zeerste of de karper nog proeft of een boilie met of zonder eieren is geproduceerd.
Maar goed, dat is mijn mening en ach gelukkig weet ik niet zoveel van smaakaroma's...

met smakende groet

HPE
Cor Blokhof

28-01-2003 17:45

HPE,

Wel leuk en aardig met vers aas vissen
Alleen heb ik daar gewoon weg geen tijd voor.

Lijkt mij sowieso onhandig als je flinke voercampagnes houdt.

Groeten,

Cor
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-01-2003 18:52

Als je gaat sector voeren tenminste Cor,

Grootverbruikers kunnen beter een heel grote vriezer hebben. Maar wat is zo de gemiddelde doorzet aan boilies per week en hoeveel tijd kost het om die te maken? Ik stel me voor als je zelf draait dat je dan toch een keer al die kilo's vooruit moet maken.

Groeten, Kees
Cor Blokhof

28-01-2003 18:58

Kees,

Precies.

Ik kan ongeveer 50 kg bollies in mijn vriezer kwijt :smile:

En zo vol is die nog nooit geweest in ieder geval.

Ben trouwens van mening dat als je een flinke voercampagne gaat houden de karper je aas toch wel pakt of het vers is of niet.

Het is gewoon een hele makkelijke voedsel bron voor ze.

Groeten,

Cor
HansPeter van Ee

28-01-2003 19:10

Cor

Wat noem jij een flinke voercampagne ?

Voer moet voor mij de vis er op attenderen dat er op een bepaalde plek wat te halen is, de vis(sen) moet(en) zich niet verzadigen aan mijn voer.
Doe ik dat d.m.v. een meerdaagse voercampagne dan voer ik hooguit een kilo per keer.

Mijn voorkeur gaat echter vaak uit naar het instant vissen.
Instant vissen houdt voor mij wel in, dat ik het water veel vaker van te voren bezoek, dan wanneer ik voorvoer.
De stekkeuze maak ik altijd pas op het moment dat ik ga vissen.
Grote hoeveelheden zijn niet aan mij besteed dus Carp Choice, Proline etc. kunnen reclameren wat ze willen, maar ik zal geen klant van ze worden.

met zelf-producerende groet

HPE
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

28-01-2003 19:11

Cor,

In dat geval zou ik zelf overwegen om op de visdag vers gedraaid haakaas te gebruiken eventueel ondersteund met wat verse vrije voerboilies. De voercampgane gaat dan met boilies uit de vriezer.

Maar ik maak me eigenlijk helemaal geen zorgen om die gekookte eieren. Volgens mij had die beperkte houdbaarheid met name met verse eieren te maken. Maar wellicht zie ik het helemaal verkeerd. Wat zo een aasfabrikant toch al niet te weeg brengt. :smile:

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

29-01-2003 00:25

Kees,

Dat weten jij en ik en ik hoop het merendeel van deze boardgebruikers. Het vervangen van die eieren in de boilies kan een klein onderdeel zijn (als het ware een extra trede van de trap) om de karper over die drempel te krijgen. Maar staat in het niets bij het gevoel en inzicht wat je in de loop der jaren ontwikkeld. Dat is voor het grootste gedeelte de oorzaak van de recente superjaren van "De Rukker" :smile:

Hans,

Je moet het effect idd niet overschatten, maar het kan wel bijdragen aan een betere smaak.

Daan,

Zonder die albumine krijg je die hardheid zeker niet vergeleken met enkel eipoeder. Het eiwit is de harder en daar bestaat de albumine voornamelijk uit. De voedingswaarde (vitaminen, mineralen en vetten) zit voornamelijk in de dooier.

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-01-2003 08:48

Bart,

Hier kan ik het helemaal mee eens zijn. Maw het is de visser en het aas is slechts een onderdeel van zijn gereedschap. Neem Terry Hearn voor de verandering. Al die grote vissen heeft hij gevangen met jarenlang dezelfde vismeel boilie op basis van Nash mixen. Is het daarmee een superaas? Waarschijnlijk wel, maar dan wel in handen van een supervisser op water waar het ook allemaal kon gebeuren. En, hij nam er de tijd voor! (In de beginjaren 2 weken aan het water en dan een weekendje thuis).

Groeten, Kees
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-01-2003 10:58

Heren,

hoorde er pas 1. Heb er over nagedacht en kom er nog niet helemaal uit.

X een goeie visser? Weet ik niet, maar hij kan in elk geval goed voeren.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

29-01-2003 14:10

Heren,

Het gebruik van eieren of ei-poeder/-albumine komt voor mij op hetzelfde neer.
Alleen om technische redenen wordt het een, danwel het ander gebruikt. Het tactische verhaal is er later bijverzonnen.

Voor de zelfdraaier zou het pas echt interresant zijn om te weten welke binders de goedkope aasfabrikanten gebruiken voor hun crapboilies. (Bart?)

Een alternatieve binder in een zelfgemaakte boilie met een hoge voedingswaarde is pas echt anders.

Zelf ben ik niet verder gekomen dan wat geklieder met suiker. de boilies werden keihard, maar lossen te snel op in het water. In veel producten voor menselijke consumtie wordt gebruik gemaakt van gom en vetten als binder. Weet iemand welke binders en uitharders gewoon in de supermarkt te krijgen zijn?

alles behalve eiproducten natuurlijk.

Jeroen
Jeroen Leuven

29-01-2003 14:12

Misschien maizena of allesbinder.

Gr
Cor Blokhof

30-01-2003 11:51

Hallo,

Eipoeder is gemaakt van het hele ei ( geel en wit )

Ei - Albumine is gemaakt van enkelt het eiwit (witte)

Dus het vetpercentage van eipoeder is veel hoger dan dat van ei - albumine wat volgens mij helemaal geen vet bevat.

Groeten,

Cor
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

01-02-2003 17:10

Hallo allemaal

Daan

Oh Eddy(kiss ass kiss ass) vangt zo goed!! Alweer een drol die op vangsten afgaat... Dat hij goed vangt ligt aan de wateren waar hij vist.. de aanpak die hij erop nahoud, en het brein dat hij ook gebruikt ipv bekende personen na te rennen... Dat ze smaakstoffen gebruiken ipv geurstoffen, dat veel dingen aan de mix gewoon uitgebalanceerd(en dus niet op voedingswaarde, maar op vindbaarheid) zijn, wordt voor net gemak even vergeten......

Bart

Is dit een klasiek voorbeeld van de "kip en het ei verhaal" of niet??
Dat andere aasfirma's hetzelfde ingredient(eipoeder en eialbumine) gebruiken komt niet in hem op..... Over de verklaring van het waarom die bollen wel vangen hebben we het al eens over gehad.

In mijn opinie is het gewoonweg te veklaren door de atractors die erin zitten, en laten we eerlijk wezen, dat is er niet een, maar een range aan spullen die de karper van verschillende waterlagen aantrekt.... misschien een reden??

Iet algemeens

gooi je bol maar vol met eiwit en andere binders, en je vangt.... veel minder!!

Het waarom is wel duidelijk.... als dat niet zo is, jammer, moet je zelf maar denken :smile:

MVG

RF