boilies zonder eieren?


Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

04-01-2003 04:44

Ik maak de mix altijd aan met eieren dus over een verschil van met of zonder eieren kan ik niks zeggen.

Ik ben wel van mening dat verschillende maten en vormen boilies dressuur-doorbrekend kunnen zijn. Een karper kan weldegelijk vormen herkennen met z'n bek. Verschillende maten en vormen boilies zal dan ook een desorienterende werking hebben bij de karpers. Dit is naar mijn mening dus dressuur-doorbrekend.

Groet
Bart.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

04-01-2003 14:56

Hallo

De test is iets uitgelopen...ik heb zojuist wat ballen gedraaid met daarin, jawel...kikkererwtenmeel.

Mijn 'basismix' is:

1 deel soyabloem vet
1 deel wouwbloem
1 deel griesmeel
1 deel gemalen hennep
1 deel vismeel

Ik heb 4 delen van mijn basismix gebruikt met daarop 1 deel gemalen kikkererwten...en uiteraard deeg gemaakt met water, niet met ei. Het resultaat is dat ze wel harder zijn geworden dan wanneer ik de kikkererwtenmeel weglaat, maar nog niet zo hard zijn als ik ze graag wil hebben...het spul moet natuurlijk nog wel wat langer drogen.
Morgen, als het lang genoeg gedroogd is, gooi ik de handel nog even in een teil water om te kijken of ze het net zo lang uithouden. Als ze na een tijd drogen nog niet de gewenste hardheid hebben, of ze vallen te snel uit elkaar onder water, ga ik verder proberen met meer kikkererwtenmeel.

Groeten Chris
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

04-01-2003 15:30

kon je je mix wel goed rollen op de plank chris of viel het uit elkaar ??

gr. ruud
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

04-01-2003 16:56

Hallo Ruud

Had ik er eigenlijk bij moeten vertellen, want dat is minstens zo belangrijk aangezien bij veel mixen een stuk rolbaarheid verloren gaat wanneer je water in plaats van eieren gaat gebruiken. (pff dat was me een lange zin) Hij rolde eigenlijk uitstekend! Je merkt wel dat je geen eieren hebt, bindt iets minder, maar ik denk juist dat die kikkererwtenmeel een groot aandeel heeft gehad in de rolbaarheid.

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

05-01-2003 09:54

Roger,

Dus vorm en gewicht maken volgens jouw niks uit voor de karper? Alles is hetzelfde voor hem als hij het aanzuigt?

Vooral dat uitgebalanceerd niets zou uitmaken ben ik totaal niet met je eens. Graag zou ik eens horen waarom niet en of je er zelf wel ervaring mee hebt, observaties hebt gedaan, wetenschappelijk bewijs hebt of wat dan ook.. ben zeer benieuwd Roger..

Vr.Gr.

Bertil
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-01-2003 10:45

Bertil,om misverstanden te voorkomen: wat bedoel je precies met 'uitgebalanceerd', qua gewicht of qua samenstelling?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

05-01-2003 13:39

roger de vorm maakt meer uit dan wel of geen eieren! wat denk je zelf wat kan een karper beter tusen zijn palataal orgaan kraken ronde of 4kante boilies?? maw de vis kan de vormm "voelen" en ik denk dat na jaren ronde knikkers de vorm er wel degelijk toe doet, meer dan wel/geen eieren!

mvg martijn
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

05-01-2003 14:26

Hallo

Wat AANZUIGEN betreft maakt het gewicht van een aas inderdaad vrij weinig uit. Een karper zal namelijk nooit op een voerplek ieder aasje vanaf dezelfde hoogte aanzuigen.

Ruud, Cliffard en andere geinteresseerden,

De boilies die ik gister heb gemaakt zonder ei en met kikkererwtenmeel zijn niet geworden zoals ik graag had gewild. Ze zijn droog en zacht. Een beetje als zachte pelets. Wanneer ik met heel weinig weerstand lichtjes knijp, dan scheuren ze al. Vanavond kijk ik even verder met een dubbele hoeveelheid kikkererwtenmeel.

Groeten ChrisN
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

05-01-2003 15:03

martijn wat denk jezelf mbt rond of vierkant?
En hoe denkt men nu over dat eierloos boilies maken, want zo speciaal blijkt dit echt niet te zijn zolas te lezen valt in mijn vorige reactie...

het is pas speciaal op een plas waar al jarenlang iedereen eigendraai voert want 99% van de eigendraaiers gebruikt gewoon eieren, kijk als je dan een ander samenstelling pakt idv 'geen' eieren kan het misschien wel wat verschil uitmaken, wat is wijsheid?

ray
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

05-01-2003 16:54

Aart,

Ik bedoel met uitgebalanceerd in deze topic een haakaas dat op de haak naar de bodem zinkt. Dus zeer langzaam.

Zit wat in Chris dat van die verschillende afstanden, dat betekent dus eigenlijk dat er qua boilies, maten, gewichten, vormen etc. eigenlijk niks dressuuromzeilends te doen is.. naar jouw mening dan hé..?
Kan structuur van een boilie wel uitmaken?

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

05-01-2003 19:07

Hallo Bertil

Ik weet niet of er iets dressuuromzeilend te doen is met formaat, vorm, uitgebalanceerd, en gewicht. In mijn posting benadrukte ik dat het met AANZUIGEN niets uitmaakt, i.v.m. altijd verschillende aanzuighoogtes. Eenmaal in de bek zou een karper theoretisch verschillende vormen moeten kunnen onderscheiden. Maar of we daar iets mee kunnen? ...

Ruud, Cliffard en andere geinteresseerden,

Vanmiddag weer wat gerommeld in de keuken. Dit keer heb -om te testen- behoorlijk wat kikkererwtenmeel gebruikt, namelijk 2-derde basismix die ik in een eerdere posting noemde, en 1-derde kikkererwtenmeel. Het rolde voortreffelijk, beter dan de eerste keer zelfs, leek ook stukken beter te binden.
Ook het eindresultuut is beter, niet zo droog en scheurderig...maar gewoon harder. Even een tijdje laten drogen nog.

Groeten ChrisN
van der perren andy
Berichten: 38
Lid geworden op: 07-01-2003 01:00
Locatie: ternat:belgie

07-01-2003 18:43

wie kan mij een goeie bolierecept geven voor een dressuurwater
john bisseling
Berichten: 48
Lid geworden op: 13-12-2002 01:00

07-01-2003 20:08

andy probeer een een neutrale bolie met weinig flavour en een lichte natuurlijke kleur.
pak ook geen grote bolie maar 12 tot 14mm
probeer het is bij mij werkte het.

laat even weten als het gelukt is.

groetjes john
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

08-01-2003 18:42

Andy

Dat kan niemand hier, alleen jijzelf.
Belangrijk is zien te achterhalen waar die (aas)dressuur op is ontstaan...dat doe je alleen door veel te praten, kijken en logisch na te denken langs/aan/over het water.
Om even het allersimpelste voorbeeld te geven: Op een water waar de karpers al jarenlang op vismeelboilies worden gevangen, en nergens anders op...terwijl er ook nog eens weinig wordt gevoerd van die vismeelboilies, dan zijn die vismeelboilies een slechte keus.


Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

11-01-2003 11:52

chris ,

hoe is het nou afgelopen met die mix ,
is het nog gelukt ?

gr. ruud
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

11-01-2003 16:59

Beste Bertil

Als je zelf boilies draait(doe je niet, maar goed, heb je wel gedaan denk ik) dan krijg je nogal een afwijking in vorm(en dus gewicht). De ene maal is de worst nu eenmaal iets dikker dan de andere maal. Ook de hoeveelheid lucht in je boilie verschilt door de druk die je op de plank uitoefent. Verder rol je niet altijd even lang met de plank(de boilies die langer gerold worden zijn vaster(en dus minder lucht). Punt is dat tussen de boilies onderling al 0,2-0,4 gram gewichtsverschil kan zitten. Nu jij weer met wetenschap :smile:

Jammer, dat uitgebalanceerd is dus onzin, toch??

Raymond

Nadat ik een worstenmachine gekocht heb(+/- 4 jaar terug) ben ik uit luiheid gaan proberen om eieren weg te laten. Het resultaat was een boilie met over het algemeen een andere structuur en hardheid. Extra vissen leverde me dat niet op niet op gewoon, en niet op dressuurwater. Tevens ben ik niet iemand die zomaar van iemand aanneemt dat eieren voor dressuur zorgen, zelfs niet als Eddy Stercks dat schrijft. Ik weet het is een leuk verhaal, helaas is het een sprookje.

Een simpel rekensommetje leert me namelijk dat 88% van het toegevoegde ei uit water bestaat, en dat dus mijn “eigehalte” aan droge stof niet meer dan 5% van de boilie is. Daarvan zitten een hoop van de “onderdelen ook in andere ingrediënten, dus kom ik uiteindelijk maar op een minuscuul deel ei-eigen aroma’s uit. Dressuur op dat beetje lijkt me Sterk(s) :smile:

Martijn

Een Karper is een dom dier, en denkt dus niet “hey wat een rare vorm” of “alweer een ronde vorm, dat is gevaarlijk”. Ik heb hier een keihard praktijkvoorbeeld van die een naamgenoot van jouw al eens ondervonden heeft. Dit wordt een onderdeel van mijn volgende artikel op KWO, mits ze de inleiding hierop nog plaatsen heet dat(ligt al een dikke week daar, maar staat nog niet op de site).

Even nog algemeen

Ik lees heel veel over “aasgewenning”, maar ik heb steeds meer voorbeelden van het niet werken ervan, als het wel werken ervan. Wat me wel opvalt, is dat als het werkt het gaat om wateren waar de vissen een uitgesproken trekgedrag hebben.

Mhhmmmmm..... alweer een lap tekst zeg!!

MVG

RF


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roger Feijen op 2003-01-11 18:16 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-01-2003 17:37

Roger,

Net zoals je een boilie drijvend kunt maken, kun je een boilie ook heel goed uitbalanceren hoor. Een stukje piepschuim doet wonderen.

Als karper te conditioneren is op kleur (aangetoond) en smaak (de vangkracht van een aas verminderd na introductie), waarom dan niet op vorm?

Mvg, Kees
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

11-01-2003 18:07

Hallo Kees

Ieder water is verschillend, dat hoef ik je niet te vertellen(hoop ik). Dus ook je te conditioneren dingen zijn verschillend. Dat Kleur van de boilie wat uit maakt kan best wezen ALS de aastijd bij daglicht is, anders is het academisch.

Zoals ik al 1000 maal gezegd heb, draait heel veel om het vertrouwen dat een vis heeft. Met balanceren bereik je maximaal een heel klein beetje extra. Hetzelfde geld voor rigs. Je kunt wel heel makkelijk wantrouwen op wekken, maar dat is een ander verhaal(en een beetje veel om hier te pennen).

Uiteindelijk gaat het om zinvolle dingen te doen, en onzinnige dingen te laten tijdens het vissen.

Aan verhalen als: Ik vermoedt, ik denk, heb ik weinig, een vis denkt ook niet, maar gaat op zijn gevoel(instinct) aan de gang. De vorm is een lastiger te bepalen iets(het aas moet opgezogen worden), en brengt meer risico’s met zich mee(per ongeluk haken). Naar mijn bescheiden(ja die steek ik niet onder stoelen of banken) mening zijn andere dingen veel belangrijker(zie artikel 2 “De volschub, de quest en het leren” die nog moet verschijnen op KWO).

Voor mij geld een gouden stelregel, Houdt het eenvoudig, dan kan er minder mis gaan.

Even over balanced baits.

Ik heb daar nooit voordeel van gehad, behalve in extreme situatie’s(teveel gevoerd, het steentje op het grindpad verhaal). Ik heb eens 1 maal voordeel gehad van een balanced haak, dat wel. Dit gold alleen voor 1 water, en op andere wateren werkte het schuim op de haak tegen me.

Vangkracht van aas

Verminderd? Daar valt over te discusieren. Ik vis zelf in een regio waar KS-knikkers al jaren worden ingezet. De vangsten zijn op sommige wateren na 10 jaar nog steeds goed op die boilie. Dus?? Leuk verhaal, maar helaas een sprookje?? Zeg het maar.

Groeten

Roger


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roger Feijen op 2003-01-11 18:08 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-01-2003 19:20

Roger,

Volgens mij zijn we het grotendeels wel eens hoor. Een karper is te conditioneren, maar net als het africhten van veel intelligentere dieren kost dat tijd en training. Het water moet dus zeer frequent op consequent dezelfde manier bevist worden. Nou zijn karpervissers kuddedieren die samen groepen rond dezelfde drinkplaats, dus ik sluit niet uit dat deze situatie niet gecreëerd kan worden. Op heldere grindputjes in Engeland schijnen ze daar nogal goed in te zijn, en kennelijk ook in België? Onder de doorgaans wat normalere omstandigheden wordt het niet vangen van karper meestal te snel verklaard met conditionering en wordt te weinig gekozen voor de meest voor de hand liggende oplossing. Dat je gewoon op de verkeerde tijd op de verkeerde plek zit te vissen. Geen spectaculaire wetenschap, maar al te vaak de eenvoudige waarheid.

Wat betreft vormdressuur denk ik dat de meeste vormen nog te veel op een boilie lijken om echt enig effect te sorteren. Wat betreft aanzuiging vermoed ik amper verschil door vorm. Het klinkt me in ieder geval wat al te theoretisch in de oren. Volgens mij is de trend van andere vormpjes gewoon de volgende stap in de commerciële exploitatie van boilies. Net als die eieren overigens. Je moet iets zoeken om je product aan te prijzen. En dan trappen wij er weer in. Mooi toch.

Het uitbalanceren van een boilie kan samen met de rig zorgen voor een subtielere aasaanbieding. Zo zag ik het althans. Maar ik heb er maar kort mee geëxperimenteerd en ben ermee gestopt. Te weinig verschil. Maar wellicht geef ik het ooit nog eens een kans.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

11-01-2003 21:10

ook al maakt het geen verschil met of zonder eieren in je mix ,dan scheelt het wel enorm in je knip als je de eieren eruit kan laten toch roger of zie ik dat verkeerd ?

wat betreft dat uitgebalanceerde aas daar geloof ik ook niet in, naar mijn idee wordt je aas toch tegen de bodem gedrukt door de waterdruk.

m.v.g. ruud

_________________
I LIKE IT BIG

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: ruud laros op 2003-01-12 01:28 ]</font>
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

12-01-2003 14:35

Hallo allemaal

Ruud

alweer een rekensommetje, je voegt +/- 550 gram eieren(10 middelgrote eieren) toe aan je droge mix. de mix kost 1,5 euro p/Kg. De eieren 1 euro. uit 1 Kg droge mix haal je 1,5 Kg boilies(dus eieren zorgen voor de extra massa, mee eens?). dan verlagen de eieren de eindprijs van je boilies, of niet??

ipv 1,5 euro(de mix p/Kg) wordt het nu +/- 1,35 Euro p/kg boilies.


Nog iets, tegen de bodem gedrukt??

Voor dat verhaal neem ik aan dat je doelt op het platdrukken van het drijvend vermogen in de boilie(Bv piepschuim) door de waterdruk?? Bij kurk gaat dat verhaaltje namelijk pas op grote diepte op. Bij kurk vindt wel compressie plaats(een klein beetje verlies van drijfvermogen dus), maar dat verschil is zoals gezegt pas merkbaar bij grote diepte.

met vriendelijke groet

Roger

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Roger Feijen op 2003-01-12 14:37 ]</font>
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

12-01-2003 15:17

hoi roger, ben het toch niet helemaal met je eens plus het feit dat je nu zelf twee verschillende dingen neerzet hier.
dit dus :
Een simpel rekensommetje leert me namelijk dat 88% van het toegevoegde ei uit water bestaat, en dat dus mijn “eigehalte” aan droge stof niet meer dan 5% van de boilie is. Daarvan zitten een hoop van de “onderdelen ook in andere ingrediënten, dus kom ik uiteindelijk maar op een minuscuul deel ei-eigen aroma’s uit

en dit :

alweer een rekensommetje, je voegt +/- 550 gram eieren(10 middelgrote eieren) toe aan je droge mix. de mix kost 1,5 euro p/Kg. De eieren 1 euro. uit 1 Kg droge mix haal je 1,5 Kg boilies(dus eieren zorgen voor de extra massa, mee eens?). dan verlagen de eieren de eindprijs van je boilies, of niet??

ipv 1,5 euro(de mix p/Kg) wordt het nu +/- 1,35 Euro p/kg boilies.

dus als het eerste klopt wat jij zegt dan druk je de kostprijs van de eieren met 95%
want je hebt maar 5% vaste stof nietwaar ?

m.v.g. ruud

oja was dit nog vergeten over dat platdrukken ,ik kreeg daar last van bij dieptes van 2½ mtr en meer
_________________
I LIKE IT BIG

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ruud Laros op 2003-01-12 15:20 ]</font>
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

12-01-2003 17:22

Sorry Ruud

Dan moet ik maar duidelijker zijn.

Als je je eieren vervangt door bijvoorbeeld eipoeder eialbumine of een ander product, dan gaat het Droge stof vehaal op(je voegt immers water toe aan je droge mix(met bijvoorbeeld eipoeder erin). Ware het niet dat je van dat eipoeder dan wel meer moet toevoegen in vaste stof als de hoeveelheid vaste stof in je eieren. Raar verhaal, maar wel waar :smile:
Ik denk dat het wat te maken heeft met denaturatie(en dus niet meer binden/uitharden) van een aantal eiwitten(of een percentage daarvan) tijdens het drogen van ei(vloeibaar) naar eipoeder.

Daar komt nog bij dat eialbumine en eipoeder vaak duurder zijn als ei(in vaste stof gezien). Het daarbij nog meer moeten toevoegen ervan maakt het alleen maar duurder.

fijt blijft dat je meer Kg boilies maakt dan je er aan droge mix ingooit.

Die diepte van 2,5 meter? was dat met kurk? of met foam?

MVG

RF
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

12-01-2003 22:21

roger ,

wanneer je de eieren vervangt voor eipoeder
vind ik dat een slechte keus je jaagt jezelf op kosten en het heeft in mijn ogen dan ook geen meerwaarde ,maar wanneer je de eieren vevangt door bv. kikkererwtenmeel wat chris nu aan het proberen is dan word het wel interessant de kostprijs blijft nu wel laag

wat ook niet lees in deze topic is dat je boilies minder schimmel gevoelig worden als je de eieren eruit laat.of zie ik dat verkeerd ?

je bollen worden in mijn ogen er niet minder op als je de eieren vervangt door water .

maar zoals ik al eerder zei in deze topic ik heb jaren gevist met bollen zonder eieren erin en het maakte geen veschil met de vangsten .

en wat dat andere betreft roger dat was met foam,maar heb ook last gehad met kurk
1 ding weet ik zeker er zijn heel wat vissers die denken dat ze pop up vissen maar in feite zit hun pop uppie tegen de bodem gedrukt.

gr. ruud
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

12-01-2003 22:30

roger vergeet nog wat ,

wat dat ei betreft ik denk dat er weinig verloren gaat van een ei in je mix.
het stolt namelijk , breek maar eens een ei in gekookt water zal je zien dat het stolt
pocheren noemen ze dat als ik het goed heb dat mooie ronde eitje op je nassie van de chinees bv. is zo klaargemaakt

gr. ruud