Gelatinepoeder


Plaats reactie
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-09-2006 13:16

Heren,

Aangezien ik toch (instant!) eens wil experimenteren met eierloze boilies,
kwam ik op 't idee dat gelatinepoeder daar misschien wel voor geschikt
zou zijn.
Tuurlijk blijf ik gewoon met m'n eieren boilies vissen, want ik echt toch
nog veel waarde aan een eitje! :) Dit is gewoon als experiment... :wink:

Nu de vragen:

- Hoeveel gr gelatinepoeder in 1kg mix verwerkt?
- Waar moet ik rekening mee houden met de overige ingredienten?
- Wat voor kooktijd zo ongeveer per diameter.
- Hard het goed uit?
- Sluit het je bol niet af, zodat attractors niet goed uitlekken?

Ik hoop, dat iemand hier antwoordt op weet!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

20-09-2006 14:13

Ik zit alleen even mee tedenken over je laaste punt.

- Sluit het je bol niet af, zodat attractors niet goed uitlekken?


Ik denk dat dat gebeurt.

Gelatine is een substantie wat volgens mij een beetje slijmerige word waardoor de porieën van de bol mischien verstopt gaan zitten, waardoor de flavours en smaak stoffen er minder snel uitlekken.
jacco noordermeer

20-09-2006 14:21

benny je hebt pb
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-09-2006 17:28

Naar mijn mening niet geschikt voor in de boillies
bovendien mag je gelatinepoeder niet koken...anders smaakt het echt nergens naar
:wink:
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-09-2006 18:21

Tja,

Nu ik iets meer weet, is het misschien een interessant product om zoge-
naamde "softy baits" van te maken. Een soort zachte gelei achtige boilie.

Het afsluiten van je bol, is misschien te voorkomen door wat grof vogel-
voer toe tevoegen.

Normale moet je gelatine eerst laten weken in koud water, daarna uitknij-
pen en dan door de warme (niet kokend!) vloeistof roeren. Om het daar-
na te laten afkoelen tot het geheel stijf word; of zit ik mis...? :roll: Als het
klopt wat ik hier zeg, dan kan ik die zogenaamde softie baits toch als volg
klaar maken...?

- Gelatinepoeder weken in koud water en uitknijpen. Dus mengen met
koud water. Verhouding misschien 1 op 1?
- Een bepaalde hoeveelheid water warm laten worden, dus niet kokend en
dan de gelatine erdoor roeren.
- Dan je boiliemix eraan toevoegen, en dan softie baits ervan rollen.
- NIET koken.
- Even drogen.

Zou dit werken? Is zomaar een hersenspinseltje...

groetjes Benny
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-09-2006 18:27

Lees Carp Feever van een jaar of 25 terug eens. Jelly baits.

MVG

Klaas
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

20-09-2006 18:35

Klaas,

Heb "Carp Fever" van Kevin Maddocks helaas niet. :(

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-09-2006 19:31

1/2 liter water, 80 á 100 gram gelatine, 150 gram forellenpellets of droog kattenvoer, 25 ml verdunde glycerol of glyserine.

Los de gelatine op door ze bij de halve liter koud water te voegen en traagjes op te warmen boven een erg licht vuurtje. Wanneer de gelatinekristallen verdwenen zijn en het vocht heet is voeg je de 25 ml glycerine of verdunde glycerol ( 1 deel glycerol / 5 delen water ) toe. Blijf de hele tijd roeren. Dan kan men de 150 gram fijngezeefde poeder toevoegen; doe dit snel en voeg alles ineens bij, waarbij je goed roert. Wacht tot het mengsel zachtjes begint te koken en giet dan het geheel in een ondiepe blikken schotel of iets dergelijks. Laat 30 minuten afkoelen in het blik op een horizontaal oppervlak en snij dan in blokjes van het gewenste formaat. Deze mix laat zich onbeperkt in de diepvriezer bewaren zonder merkbaar kwaliteitsverlies.

------------

Dit alles overnemend uit het boek zie ik de hand van de vertaler LdB.
Ook besef ik mij dat ik dit al eens geprobeert heb met de pen kort aan de kant met vismeel en kattenvoer uit blik.
Ik weet de resutaten niet boven te halen overigens.

Benny je hebt iets uitgevonden wat in 1981 gepubliseerd werd, een geweldige vooruitziende blik had die Kevin toch vind je niet? :D :D :D :D :D :D :D :D 8) 8) 8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

21-09-2006 00:06

Douwe,

Bedankt! :wink:

Waarschijnlijk had Kevin Maddocks nog een bijzondere gave... :lol: :P

Ga er maar eens mee aan de gang volgende week. Misschien een leuk i-
dee voor de winter, die "softie baits".

groetjes Benny
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-09-2006 07:56

Ken Towley ook nog een keer tussendoor. 90 ofzo?

MVG

Klaas
martie van den brand
Berichten: 53
Lid geworden op: 17-02-2006 10:36
Locatie: tilburg

23-09-2006 23:51

bij de Makro,

Wine gums in diverse smaken en kleuren. 3 tot 6€ per kilo.

Hoe hoger de water temperatuur des te sneller de gelatine zal oplossen(vloeibaar worden). Dit process duurt ongeveer 4 tot 8 uur bij 20 graden celcius. Naarmate het water kouder wordt, neemt de taaibaarheid van gelatine toe. Het sluit je boillie niet af, alleen wordt het afdragen van je flavour naar de omgeving ietswat vertraagd. Vergeet niet dat gelatine gewonnen wordt uit beenderen en huiden van runderen en varkens. Gelatine is dus eigenlijk een uigekookt eiwit dat afkomstig is van dierlijk weefsel. Flavours met dragers als PG, ETOH, miglyol, of water zijn goed oplosbaar in een water/gelatine. Essential oils zijn vaak tincturen van kruiden en vruchten. Deze zijn niet op te lossen in gelatine/water. De drager van deze oils is vaak sunflower oil.
Een tinctuur is niets meer dan de stoffen van een plant(bladeren, schorsen, en vruchten) die oplosbaar zijn in ethyl alcohol ETOH.
Dit wordt gedestilleerd en de geur,kleur, en smaak blijft over. Dit wordt gemengd met zonnebloemolie en je hebt een essential oil.


Misschien is dit wat off-topic, enerzijds wordt er vermeld door de goeroes dat eieren niet goed zijn voor de vissen(hun merk kopen) en anderzijds willen ze HET geheim niet verklappen. Dit heeft alles te maken met eigen belang, en zeker niet van de vis. Koop mijn bollen want daar zit geen ei in verwerkt is het motto vaak. Er zijn legio gemodificeerde zetmelen op de markt die de eieren zeer goed kunnen vervangen. Alleen de toepasbaarheid voor ons thuis leent er zich niet zo goed voor. We hebben het equipment er niet voor denkt men.

Een samenstelling van beendermeel, vismeel, en soyameel is de uitgangs basis 30 om 30 om 30.

Voeg hiertoe kokend water aan toe met kleine beetjes en voortdurend roeren of spatelen. Je houd de pan op een laag vuur om te zorgen dat de zetmeelkorrels open barsten en water op kunnen zuigen(absorberen). Wanneer je het juiste taaie deeg hebt, laten afkoelen.

Daarna kan je de boillie draaien zoals je gewent bent. Gewoon koken en afkoelen. Dat is het geheim van de mannen. De meeste mensen weten niets van de toepasbaarheid van zetmelen af. Dat kan je ze ook niet kwalijk nemen(ook ik niet). Ga eerst na of er zetmeel in je ingredient zit. Soya, mais, griesmeel, aardappel, vismeel, melk derivaten, eigenlijk bijna alle ingredienten die wij gebruiken.

Martie de vanger van hij
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-09-2006 00:51

Martie
Interresante leesvoer...wellicht te interresant om hier off topic te behandelen.
Dit verdient een eigen topic...just an hint :wink:
Plaats reactie