Spodden


Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

17-05-2006 12:49

sorry t is nr 21 ^^
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

17-05-2006 14:17

Beste Maik,

wat je zou kunnen doen is een van je twee hengels als het ware 'opofferen' door er een ietwat witvis-gevoelig aasje aan te hangen en deze dan ook op de voerplek te plaatsen. Als je dan regelmatig piepjes hoort en zelfs brasem en/of andere witvis vangt dan krijg je zelf wel een idee hoeveel je moet bijvoeren. Namelijk op het moment dat de aanbeten terug beginnen te lopen moet jij alweer met je spodhengel in de handen staan. Op een gegeven moment krijg je vanzelf een soort ritme e pakken van continu bijvoeren en vis vangen als het goed is. Vergelijkbaar dus met de essentie van het feedervissen. Nu begrijp ik dat dit voor velen niet echt als een aantrekkelijk alternatief klinkt, aangezien je regelmatig brasem staat te 'drillen' en je dus als het ware tijd verliest om karper te haken. Erg selectief is deze methode dus zeker niet. Ik denk dat dit echter inherent aan het spodden is, je voert nu eenmaal met witvisgevoelig voer. Wil je toch met alleen een flinke boilie of een paar tijgernoten vissen en toch er zeker van zijn dat er continu voer op je plek is, dan zul je goed moeten observeren en op gevoel bijvoeren. Het is dan afhankelijk van de activiteit op je stek die bepaalt of je bijvoert of niet. Gelukkig is brasem niet echt een schuwe vis en zeker als ze in scholen op je voer neerstrijken, dan is dat vrij gemakkelijk te observeren als je je zelf een beetje traint. Op deze manier is het toch allemaal iets minder precies en zul je wat meer afhankelijk zijn van je vissers-intuitie, maar ook dat is natuurlijk wel spannend.

mvg,
Jordi
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

17-05-2006 15:16

Maik van de Camp schreef:Ferenc,

Hoe weet je dan precies hoeveel je moet voeren? Je weet toch niet precies of de vis al op je stek zit, tenminste op de wat diepere wateren niet. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar wil het spodden dit jaar wel gaan toepassen. Volgens mijn kun je er sommige wateren echt mee slopen. En dan vooral de drukker bezette wateren.

Maar hoe spodden jullie bij wateren met een klein bestand? Ik neem aan dat je dan niet meteen 15 spods naar je stek gooit. Maar eerder rustig begint, hoe kijken jullie hier tegenaan?



Ervaring,ik spod alleen op druk bezette wateren,waarvan ik weet dat er veel vis op de stek zit.
Wat je ook kan doen is,na de 15 spod gevoerd te hebben wachten met bijvoeren tot je een teken van leven heb gezien.Dus een aanbeet,kolk,springende vis.
Ik zal ook niet snel gaan spodden op een onbekend water waarvan ik het bestand niet ken.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

17-05-2006 16:02

idd ik pas het toe in 2 putten, 1 kleine en 1 grote. ik weet dat er een groot bestand zit aan karper en dat regelmatig wordt gevist. de ene plas wordt ook voor recreatiedoeleinden gebruikt en daar zijn de karpers zeker niet schuw in geval van plonsen etc. de andere heeft gewoon een groot bestand aan weliswaar kleine karper...hier krijgt brasem zelfs geen kans. wel tuig ik meestal eerst mijn hengels op en leg ze beaas en al klaar. na een paar spods ingegooid te hebben gebruik ik de spod die nog drijft als marker zeg maar om mijn aas neer te gooien. vervolgens zo snel mogelijk binnenhalen!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

17-05-2006 16:14

Zo doe ik het ook,bij elke worp gooi ik eerst een spod in en gebruik die als marker,vind namelijk een 4de hengel als marker nogal veel.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

18-05-2006 08:31

liggen er nog meer lijnen in t water ;-)

gister ff gebprobeerd met mijn 3e hengel te spodden, een fox warrior 2,75 lbs. gaat goed :D zelfs als ik hem helemaal vol doe gooi ik er nog een behoorlijk eindje mee. voelt volledig vertrouwd aan niet dat ik erg voorzichtig hoef doen ofzo ^^ k neem nooit meer die 4 meter strandhengel mee :p (waarschijnlijk ligt t aan mezelf maar goed). 3e hengel past tenminste gewoon opgetogen en al in mijn foudraal. ik heb er nu een korda lijnclip aan zodat ik de spod er zo aan kan clippen. durf ik dat ding er aan laten denken jullie of zal die op den duur uitbuigen en is het dag dag spod :roll: ?
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

18-05-2006 08:59

Beste Andre,

ik neem aan dat je die clipjes bedoelte die op de Korda Skyliner spods standaard zitten.. Die dingen zijn naar mijn mening ijzersterk. Zelf heb ik eerder een lijntjes naar de spod moeten vervangen (kan je zeggen dat dat een precisie-werkje is :roll: ) dan die clip. Bij mij gaat die al een jaar lang mee en vertoont geen tekens van enige zwakte of zo.

Ik vind het wel handig om die clip eraan te laten zitten, want dan hoef je de spod er maar in te hangen en klaar (scheelt toch weer een half minuutje :D ). Ik zou gewoon als ik jou was het er lekker aan laten zitten en gewoon regelmatig ff controleren, dan denk ik niet dat het een probleem is.

mvg,

Jordi
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

18-05-2006 10:07

Die clip is 100% sterk genoeg,en idd heel handig voor als je van spod wilt veranderen
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

18-05-2006 13:59

dat was dan ook precies de opzet :-) en ik heb idd de clip er aan laten zitten, aan het water wil ik niet meer knopen dan nodig ;-)

heb maar 1 spod maar idd handig wanneer je meerdere hebt om ze zo snel te kunnen verwisselen :-)

misschien is het handig een apart topic daarvoor te openen, er is al iets over gesproken maar hoe zit het met het hoe en wanneer spodden volgens jullie?

gebruiken jullie het spodden puur en alleen in situaties waar je voedselnijd wilt opwekken of ook in situaties waar je gewoon wilt voeren? en leggen jullie bv bij het voorvoeren ook stekken aan met een spod?

MVG André
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

18-05-2006 19:25

Zou toch als ik jou was een extra spod kopen,straks verspeel je hem per ongeluk door lijnbreuk ofzo en dan???Sta je daar met je hele bende zonder spod :lol:

Spodden kan je overal voor gebruiken,ook om bv boilies te voeren op grote afstand,gooi verder met een spod als met een werppijp.Je kan het dus ook zien als vervanging voor de voerboot.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

18-05-2006 20:12

nou k heb nu n fox rocketeer en die bevalt best, maar k wil ook nog wel zon boilie rocket :P en even n wat kleinere :P bevalt me best dat spodden ^^
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

18-05-2006 20:54

Bedankt voor de heldere informatie, heb vanmiddag een kleine spod gekocht waarmee ik met een gewone karperhengel ook kan spodden. Ik ga het dan ook toepassen op de drukker bezette wateren, waar naar mijn weten niemand voert met een spod. Witvisgevoeligheid vind ik geen probleem, want ik vis regelmatig met particles. Volgens mijn is een mix van hennep, sweetcorn en kleine pellets wel goed om mee te beginnen. En dan vissen met 2 korrels kippemais.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

18-05-2006 21:37

Waarom ook niet vissen met pellets?Stickybaits heeft hele mooie dumbels of zachte pellets.

6mm pelletje aan een haakje 10 8) geweldig
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

18-05-2006 22:39

Ik ga er gewoon wat mee experimenteren, ik heb zelf nog 9mm halibut pellets van DD die je ook op je hair kunt zetten. Maar de karpers hier zijn dol op sweetcorn.
Carpe Diem...!
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

19-05-2006 15:14

[quote="Andre Jacobs"] misschien is het handig een apart topic daarvoor te openen, er is al iets over gesproken maar hoe zit het met het hoe en wanneer spodden volgens jullie?

gebruiken jullie het spodden puur en alleen in situaties waar je voedselnijd wilt opwekken of ook in situaties waar je gewoon wilt voeren? en leggen jullie bv bij het voorvoeren ook stekken aan met een spod?

MVG André[/quote]

Sinds dat ik begonnen ben met spodden ben ik er helemaal verslaafd aan geraakt. Ik vis in bepaalde tijden van het jaar graag met partikels en dan gaat mijn spodrod altijd mee, dus ook als ik alleen ga voorvoeren. Zeker in de beginperiode had ik op een aantal wateren het idee dat ik een enorm voordeel had, doordat ik met ander (lees: kleinere) aassoorten op plekken kon voeren die je normaal niet kon bereiken. Een klein hennepboilietje op een bergje hennep, tijgernootjes en halibut-pellets leverde mij veel vis op, zelfs op 'moeilijke' wateren. Het grote voordeel vind ik dat je zo secuur kan vissen.
Gebruikersavatar
robert klapman
Berichten: 342
Lid geworden op: 11-01-2006 14:19
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

22-05-2006 09:06

Heey
ik ga deze maand naar een druk bevist water in belgie
er heerst enorme dressuur en
en aan voer is ook geen gebrek


is het dan verstandig om te spodden??


Robert
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

22-05-2006 09:17

ik zou zeggen lees reactie van jordi schoffelen, 1 bericht boven die van jou.
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

22-05-2006 10:10

Kan je ook s`nachts spodden? Of kan je dan met geen mogelijkheid slapen? :lol:
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

22-05-2006 12:14

zelf niet zoveel ervaring mee eerlijk gezegd, als je een duideljk richtpunt aanhoud en de lijn achter de lijnclip is het technisch gezien vast mogelijk.. snachts zorg iig dat ik een mooie voerstek heb en een beetje duurzaam aas (dus geen pellet) zodat ik lekker kan slapen :p
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

22-05-2006 13:22

Lijkt mij ook niet zulk een prettige bezigheid. Zou gewoon net voor het donker nog een flink aantal spods leefgtrekken op mijn stek (voerhoeveelheid uiteraard aangepast aan de omstandigheden) en dan lekker gaan slapen. Is al moeilijk genoeg om je aas weer precies op je stek te krijgen na een nachtelijke aanbeet. Laat staan dat je er om de zoveel tijd een paar spods naartoe weet te krijgen (ook niet echt bevorderlijk voor je nachtrust overigens). Wat je natuurlijk altijd kunt proberen is om voordat je weer terug inwerpt en je de behoefte hebt om bij te voeren een paar spods in de juiste richting tot op de clip te werpen. Echt super precies is het niet, maar waarschijnlijk beter dan niets...

Echter spodden in de zin zoals het in dit topic al meerder malen door Ferenc is uitgelegd lijkt mij nogal dodelijk voor je fitheid, aangezien je dan eens in de zoveel tijd weer met je spod-rod staat te slingeren.

Wat me nu tijdens het schrijven van dit stukje invalt: wat je misschien kunt proberen is om tijdens dit nachtelijk spodden op de een of andere manier een break-light op je spod te monteren en dan na een paar spods dit als mik-punt gebruiken om je aas naartoe te werpen. Weet je wel zeker dat je ongeveer in de buurt van je stek vist (door afstand van de clip en ik neem aan dat je het wel ongeveer weet) en dat er op zijn minst een beetje voer bij ligt. Misschien het proberen waard?

Jordi
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

22-05-2006 13:35

na iets gevangen te hebben zou ik overigens wel proberen enkele spods die kant op te doen...
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

22-05-2006 16:25

Waarom gaan jullie snachts vissen?Om te slapen?Als ik de hele nacht wakker moet zijn om een paar vissen te vangen,waarom niet?Slaap ik overdag wel,of kan dat ook niet omdat je vis vangt?Zo ja....dan hoef je snachts ook niet te vissen :wink:

Denk wel dat snachts spodden mogelijk is.Gebruik een marker die licht geeft om als richtpunt te gebruiken,dit in combo met een lijnclip moet het te doen zijn.Gewoon zo hard mogelijk naar de marker gooien en de rest gaat vanzelf.Overdag doe je precies hetzelfde,maar dan kan je je spod volgen,wat is het verschil?Eenmaal in de lucht kan je hem toch niet van koers veranderen.
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

22-05-2006 21:42

Ik vroeg mij dat zo af omdat ik een keer op een eilandje ga vissen en daar kan je geen tent opzetten dus ik dacht als ik dan toch wakker moet blijven kan ik misschien ook wel gewoon door spodden. :D Ik ga het zeker een keer proberen. :D :wink:
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

22-05-2006 22:05

Kan ook zonder tent slapen :roll:
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

28-05-2006 19:07

En als je gaat spodden...

Je begint een aantal spods leeg te trekken.

Je maakt je spul klaar, en je gooit er nog wat bij. Hengels erin.

Maar dan? Een wekker erbij en om het half uur voeren?? om het uur??? om het kwartier???

Of gewoon als je een keer zin hebt om te gooien? En hoeveel?? (ligt natuurlijk op het water waar je vist)) maar hoeveel gooien julie?
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''