Spodden


Gebruikersavatar
robert klapman
Berichten: 342
Lid geworden op: 11-01-2006 14:19
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

15-05-2006 13:42

Heey allemaal ik wil binnekort gaan spodden maar toch zit ik nog met een paar vraagjes.

1)om een plek op te bouwen gooi je er +/- 15 spods in dan je hengels op tuigen en ongeveer na een uur vissen.?

2) als je een maal aan het vissen ben en je hebt geen run toch doorvoeren.? en evt om de hoeveel tijd gooi je dan een spod.?

3) zal ik aan mijn haak toch nog eeen pva zakje doen gevult met pallets en derg.?

4) zal ik door mijn spod mix ook nog boilies doen.?
(mijn mix:hennep/pellets/blikmais/duivenvoer

5)zal ik vissen met boilies of particals
of ligt dat er aan of je die ook mee voert

ik hoopdat er zoveel mogelijk mensen reageren en mij kunnen helpen met deze vragen

MVG robert klapman :wink:
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

15-05-2006 15:07

1:Ga bij aankomst eerst voeren en bouw rustig je hengels enzo op,als je klaar bent kan je direct gaan vissen,meestal gooi ik tussen door ook nog een paar keer een spod.

2:Idd,ook als je niks vangt regelmatig bij blijven voeren,kan de spod ook half vol doen,als er maar steeds wat voer in het water komt.

3:Hoeft niet,maar uit mijn ervaring scheeld het zeker vis,ik gebruik dus bij elke worp een pva zakje gevult met meaty marin en pellets

4:Kan,hoeft niet,maar probeer eens halfe boilies of stukjes.

5:Vis met wat je voert,ik zelf vis met een mini boilie/pop upje of een 6mm pelletje op een mix van mini boilies/pellets/partikels en veel grondvoer.
Koos van Spronsen
Berichten: 186
Lid geworden op: 08-06-2003 02:00
Locatie: 's-Gravenzande

15-05-2006 15:44

Is het wel zo wijs om tijdens het vissen ff een extra spod erop te knallen dan? Denk niet dat het echt goed is? Geen ervaring mee ofzo maar het lijkt mij dat je dat beter niet kan doen?
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

15-05-2006 15:49

Vis schrikt er heus niet van,heb al zelf mogen meemaken dat de vis op de spod sprong om het voer te pakken,net zoals op de film van Andre Akkermans.

Hoe vaker je een spod ingooit,hoe beter in mijn ogen.
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

15-05-2006 16:02

Het door blijven spodden kan op sommige wateren succesvol zijn. Maar denk niet dat als je er al 15 spods in hebt liggen je na een uur er maar een paar bij moet knallen omdat je nog niks gevangen hebt. Vis moet op je aas komen. Eenmaal een vis gevangen dan weer een 5 tal erbij.

Dit alles verschild natuurlijk per water maar denk dat deze theorie voor de meeste watertjes wel op gaat. Mijn ervaringen zijn hier in ieder geval erg goed mee.

hoop dat je hier wat aan hebt!?
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

15-05-2006 16:14

Bedoeling van het spodden is de vis te leren dat plonsen voedsel is,dat doe je niet door te wachten tot de vis er is.

Als je niks vangt gewoon af en toe een halfe spod erbij,Als je maar die plons maakt en een klein beetje voer dumpt.

Ik weet zeker,als je vis vol op de stek is,dat ze nog op een lege spod zullen springen.
Gebruikersavatar
robert klapman
Berichten: 342
Lid geworden op: 11-01-2006 14:19
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

15-05-2006 16:57

heey jurrien


dus jij zegt dat ik a iedere vis 5 spods moetgooien en al je noets vangt moet je niet voeren ..?
Gebruikersavatar
Jeroen Overmars
Berichten: 844
Lid geworden op: 31-03-2005 19:09
Locatie: Raalte

15-05-2006 17:21

als je blijft voeren heb je kans dat ze nooit je haakaas pakken, dan pakken ze telkens dat voer wat je weer bijvoerd.
Gr,

Jeroen :)
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

15-05-2006 17:26

Jeroen Overmars schreef:als je blijft voeren heb je kans dat ze nooit je haakaas pakken, dan pakken ze telkens dat voer wat je weer bijvoerd.


Dat is de techniek van het spodden,precies zoveel voeren dat er voedselnijd onstaat.

En geloof me,als de vis echt op het voer zit,voer je niet snel teveel.
Als ik ga spodden op een bepaald water,gooi ik er bij aankomst 20spods in,bouw alles op,gooi en nog een stuk of 4.Daarna beaas ik mijn hengels,gooi nog een spod en gooi vervolgens mijn hengel uit.
Moet gek lopen dat ik binnen een half uur geen aanbeet heb.

Je kan beter 20x een half volle spod gooien als 10x een volle
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

15-05-2006 19:21

Ik ben het er helemaal mee eens: het idee achter spodden is om zoveel mogelijk voedselnijd te creeeren. Dit doe je door regelmatig nieuw aas te brengen op een bepaalde plek (afgekeken van het feederen). Dus als ik je een tip zou mogen geven: gebruik een mix met een hoop kleine en attractieve deeltjes: hennep, deels opgeloste pellets, grondvoer, gebroken boilies en tijgernootjes en als het helemaal niet loopt: wat maden en/of mestpiertjes om in ieder geval activiteit op je stek te krijgen. Neem een wat kleiner spodje (ook makkelijker te werpen) en plaats die een keer of 12 - 15 op dezelfde plek. Begint het nu te lopen, en dat wil ook zeggen als er brasem je stek begint leeg te vreten (en geloof me dat gaat vreselijk snel als die jongens op je voer zitten!!) voer dan regelmatig een paar spodjes mee bij om de vis op je stek te houden.

Hoop dat ik je zo een beetje op weg heb geholpen.

Veel succes ermee!! Het kan een uiterst succesvolle methode zijn.

Jordi
Gebruikersavatar
robert klapman
Berichten: 342
Lid geworden op: 11-01-2006 14:19
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

15-05-2006 21:33

Heey mensen klinkt miss heel stom maar ik heb gehoort over dat ik bruistabletjes door mijn voor moet doen ...?
Gebruikersavatar
mario niemann1
Berichten: 263
Lid geworden op: 26-02-2006 20:35
Locatie: raalte

16-05-2006 08:38

ik weet zeker dat het wel goed is . want de vis die raakt elke keer verward. want als die jou haak aas al niet vertrouwde. en er komt elke ander voer bij weet die op en gegeven moment niet meer welke het was.

mvg mario
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

16-05-2006 11:53

robert klapman schreef:Heey mensen klinkt miss heel stom maar ik heb gehoort over dat ik bruistabletjes door mijn voor moet doen ...?



Vervang die bruistablet maar voor wat zout en hot chili :wink:
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

16-05-2006 12:06

ik geloof in een editie van "karper" gelezen te hebben dat iemand (was het fairbrass?) pepers en paprika in zijn mix deed... zelf doe ik een snufje zout bij mijn hennep na het koken...
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

16-05-2006 12:11

Was idd fairbrass,ook op de korda dvd's.Maar hij is echt niet de enigste die het gebruikt.
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

16-05-2006 12:58

heeft dit nu echt zo'n toegevoegde waarde bij je hennep/mais/pellets mix denken jullie? zo ja op welke manier?
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

16-05-2006 13:25

Tis weer een keer wat anders.
Anders doen dan anderen dat is de sleutel tot sucses naar mijn mening.

groeten Joris
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

16-05-2006 15:09

let me rephrase:

is het iets nieuws? voegt het iets toe? of gooi je letterlijk geld in het water? ik kan me voorstellen dat het bijvoorbeeld een actieve werking heeft? misschien dat het wat bruist o.i.d.persoonlijk vind ik bv dat smaak genoeg zit in hennep/mais/pellets dus daar zal het voor mij niet om te doen zijn :roll:
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

16-05-2006 16:13

Andre Jacobs schreef:heeft dit nu echt zo'n toegevoegde waarde bij je hennep/mais/pellets mix denken jullie? zo ja op welke manier?


enorme smaakmaker
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

16-05-2006 16:29

mkay...nouja voor mij zal het dus betekenen geld in het water gooien...ik zie voldoende smaak aanwezig in hennep/mais/pellets etc....
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

16-05-2006 16:47

Ieder zijn voorkeur.Ik voeg liever iets toe wat weinig mensen toevoegen,mais,pellets en hennep is het standaard voertje voor de spodder.
jurrien stam
Berichten: 304
Lid geworden op: 28-09-2004 14:13
Locatie: haarlem

16-05-2006 23:34

Beste Robert,

Dit zijn mijn ervaringen met spodden. Als de vis op je aas zit zal hij uiteindelijk je haakaas pakken. Te veel voer zal hier zeker geen goed aan doen.

En als iemand beweerd dat je de vis door het plonsen laat wennen aan je voer vind ik dat erg vreemd. Maar ieder zijn ding.

En voedselnijd ontstaat op wateren waar er heel veel karper aanwezig is. Op een water met een normaal bestand aan karper zal dit vaak niet het geval zijn denk ik!?

Als je niks vangt op je boilie ga je toch ook niet bij voeren?

groeten
pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

17-05-2006 00:18

Jurrien

hoe verklaar je dan dat de karper op de spod zelf duikt?

Ik weet 100% zeker dat op een goed aangelegt voerstek met een spod de vis aangetrokken word door de plons.Alleen....het goed aanleggen vereist wat oefening en ervaring.Je moet precies weten hoeveel je moet voeren.

En over niks bijvoeren als je niks vangt,ik weet zeker dat er genoeg mensen er anders over denken.Niet vangen betekend niet altijd,geen vis op de stek.Vooral met klein aas zoals pellets,hennep en grondvoer is het aan te raden regelmatig bij te voeren.
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

17-05-2006 00:50

Ferenc,

Hoe weet je dan precies hoeveel je moet voeren? Je weet toch niet precies of de vis al op je stek zit, tenminste op de wat diepere wateren niet. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar wil het spodden dit jaar wel gaan toepassen. Volgens mijn kun je er sommige wateren echt mee slopen. En dan vooral de drukker bezette wateren.

Maar hoe spodden jullie bij wateren met een klein bestand? Ik neem aan dat je dan niet meteen 15 spods naar je stek gooit. Maar eerder rustig begint, hoe kijken jullie hier tegenaan?
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

17-05-2006 09:04

ik heb dezelfde ervaring als ferenc, namelijk dat ze het al uit de spod zelf probeerden te pakken. ik denk zelf dat het naar beneden dwarrelen van het voer erg attractief maakt. daarom vis ik vaak met een uitgebalanceerde pop-up (ook al dwarrelt die alleen het laatste stuk) heb regelmatig dat ik de hengel nog niet in de steun heb kunnen leggen als ik al een ruk aan de hengel merk. ik denk dan ook dat ze zeker worden aangetrokken door het plonsen. dit is trouwens een vrij groot en diep water. op kleiner water durf ik het niet zo goed :roll:

in het water waar ik altijd spod zit ook erg veel brasem. deze maken het dat het nodig is om veel te spodden idd. je voertje is zo weg. als ze een keer bezig zijn komt vriend karper ook wel eens om de hoek kijken. brasembijvangsten moet je dan ook maar voor lief nemen, althans dat doe ik. kan met groter of ander aas gaan zitten maar op deze manier weet ik iig dat er vis op de stek zit. zodra karper eenmaal op de stek is krijgt de brasem denk ik weinig kans.

btw het was idd fairbrass in karper 23 geloof ik. deze gebruike gedroogde pepers en zout. in die gedroogde pepers zie ik wel wat. deze dwarrelen natuurlijk extra langzaam naar de bodem :-)