Wie kan mij vertellen over mapels


Plaats reactie
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

12-03-2006 09:18

Ik heb een emmer met 5 kg droge mapels staan, ooit gewonnen met een wedstrijd.
Hoe moet ik die behandelen??
Wat is de aantrekkingskracht vaar de karper, of liever in combinatie met andere particels??
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar dat leverde niet veel op....


Marc
Willem Barnas

12-03-2006 10:38

Ha Marc,

Ik heb vrij veel ervaring met het spul, veel mee gevist.

Gooi het in een emmer, zet het onder water en laat ht zo minimaal 24 uur weken. Koken hoeft vervolgens maar tien minuten, mar het is wel noodzakelijk; ongekookte maples zijn giftig!!!

Combineren kun je met hennep en wikke, als je nog kleiner aas wilt. Wikke geef je dezelfde behandeling, hennep laat je kiemen en breng je slechts eventjes aan de kook om het kiemen te stoppen. Combineren hoeft niet hoor, het vangt zo al goed genoeg.

Maples hoef je niet te flavouren, gewoon na het koken laten afkoelen in de pan (liefst 24 uur) en hoe dikker de brij dan is die er ontstaan is, hoe beter. Een behoorlijke hoeveelheid kandij suiker heb ik weleens erbij gegooid, dat werkte ook, maar of het nou dankzij of ondanks was...?

Voor mij één van de grote drie in de lente en zomer en de bremmen zijn er ook gek op............

Succes,
Willem
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

12-03-2006 10:47

Ook gezocht op "maples"? Of alleen op "mapels" ;)

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... les#175752

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... les#121564

Tevens vond ik deze zeer interessante particles-thread van een 2 tal jaren terug:

http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... les#137717


Toevallig ga ik er ook mee aan de slag dit voorjaar. Maar dan wel in combinatie met andere particles. Te weten: Mais, Hennep, Kikkererwten en Tijgernoten.
Goed voorweken en minimaal ook een half uur koken. Zie ook de threads even hierboven.
Vissie kump zo!
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

12-03-2006 11:42

Bedankt Willem, hier kan ik verder mee.
En ja Lucas, heb alleen op mapels gezocht.......

Marc
Theo de Kreij
Berichten: 87
Lid geworden op: 30-11-2005 00:18
Locatie: Zoetermeer

12-03-2006 22:33

Maples zijn de vruchten van de Esdoorn. Daar zijn verschillende varianten in. Red maple, sugar maple enzovoort. De sugar maple is degene die je het meest op de schappen vindt. Hij is zoals zijn naam al zegt erg zoet. Precies zoals vriend karper het wil hebben. Bij ons is de esdoorn misschien het bekenst als Ahorn, waar ook die zoete Ahorn siroop vandaan komt.
Ahornsiroop of (maple-sirup) is het ingedikte sap van de esdoornboom. Het is een lekkere, zachte zoete siroop en een volwaardig zoetmiddel. 40 Liter esdoornsap levert slechts 1 liter siroop, wat de hoge prijs van dit natuurproduct verklaart. Ahornsiroop heeft een milde, aromatische smaak en is licht van kleur. Hierdoor overheerst hij noch de smaak noch de kleur van een voedingsmiddel en is hij bij uitstek geschikt voor fijne toetjes en gebak, gelei en bloesemdranken. Oorspronkelijk komt de siroop uit Canada, maar tegenwoordig is hij ook heel populair in Amerika en in Engeland.
De vruchten zijn inderdaad giftig, maar de stof wordt door oververhitting geneutraliseerd. Haal bij een natuurwinkel die Ahornsiroop en laat daarin de maples 10 minuten koken. Prima!
M.vr.gr,

Theo.
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

13-03-2006 08:02

Theo,

leuk om te horen dat de MAPLES van de esdoorn komen, weer wat geleerd en het toeval wil dat ik nog siroop in huis heb dus ga ik dat maar eens uitproberen.
Een kilo met en een kilo zonder en kijken waar de meeste runs op komen.

Met vriendelijke groet Marc
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-03-2006 08:16

et voila..

Afbeelding
iba born
Berichten: 153
Lid geworden op: 22-08-2003 02:00
Locatie: den haag

13-03-2006 13:42

Ik gebruik het ook weleens, maar die van mij heeft echt een donkere kleur, waarschijnlijk bedoel je dat ie wat lichter van kleur is dan gewone stroop, wat je op je pannekoek doet. Ik vind het ook een beetje naar koffie smaken(mocca) grt
Plaats reactie