drogen


Plaats reactie
janwillem hilverts

02-11-2005 15:07

Ik draai al een kleine 5 jaar me boillies en droog ze altijd eerst op een handdoek om het vocht eruit te trekken en doe ze de 2e nacht in een bewaarzak en hag ze dan op (om maar zo te zeggen..)

mijn vraag is dus echter, kan het in de winter ook kwaad om het zo te doen?? Ik laat mijn boillies dus drogen in de schuur. Alleen is het bij ons in de schuur behoorlijk vochtig en aangezien het in de winter ook een stuk kouder is weet ik niet of dit kwaad kan.

ik hoop dat iemand mischien advies heeft o.i.d

vriendelijke groeten
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-11-2005 17:12

Ik zou ze nooit in een bewaarzak/droogzak/jutten zak of wat voor zak dan ook laten drogen. Want... de boilies liggen dan tegen mekaar aan waardoor ze niet optimaal drogen. Er kan vocht in blijven hangen. Ik doe het zo: haal ze uit de pan, ik schep ze vanuit het kookwater op een handdoek zodat het meeste vocht eruit trekt. Dan leg ik ze op kranten om daar te drogen. Genoeg kranten zodat de ballen niet tegen mekaar aan liggen. Na een paar minuutjes (en daarna nog een paar keer) draai ik ze om zodat alle kanten goed drogen kunnen . Ik laat ze minstens 24 uur liggen.
jacco noordermeer

02-11-2005 21:11

jan willem
laat ze 24 uur drogen en stop ze gewoon in de vriezer
dan hoef je niet te wijfelen aan de versheid van je bollen :wink:
jacco noordermeer

02-11-2005 21:12

bij plaatsgebrek kijk eens op marktplaats
vriezers zat va 50 euro :wink:
janwillem hilverts

02-11-2005 22:01

Rick,

wat jij zegt klopt niet helemaal! Als je je boillies in een bewaarzak droogt drogen ze wel goed hoor! Je moet ze gewoon zo nu en dan ff goed door elkaar schudden! Maar bij mij zijn alle boillies droog aan de zowel buiten als binnenkant.

wat betreft de versheid. al mijn ingredienten komen vers van de fabriek dus niks geen klagen ik laat ze overigens ook liever wat langer drogen dan 1 nachtje om ze goed te laten uit harden.

maar mijn vraag blijft dus nog steeds of het kwaad kan om het in de schuur te laten drogen aangezien ik ze neit binnen mag drogen van mijn moeder en heb het nu overigens ook over grote aantallen die binnenkort gemaakt gaan worden
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

02-11-2005 22:15

Janwillem,

Wat met drogen van groot belang is dat de lucht niet stil staat, klinkt misschien stom maar er moet wel (wat) lucht circulatie zijn anders is de kans op schimmelvorming vele malen groter dan dat je ze in de buitenlucht droogt.
Naar mate het kouder wordt zullen je ballen langzamer drogen maar dat moet in mijn opthiek geen verschil maken.

Gr,
J.
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

02-11-2005 22:21

Gewoon onder een plu buiten laten drogen heeft bij mij nog nooit problemen opgeleverd.

Gr,
J.
janwillem hilverts

02-11-2005 22:25

ik heb mijn ballen ook vaak zat buiten in me bewaarzak 2 nachten laten drogen. maar dit was vooral de zomermaanden en het late voorjaar dat de temperatuur wat hoger lag dan nu tegenwoordig. Het gaat mij er vooral om of het geen kwaad kan om ze een langere tijd 2 tot 4 nachten te laten drogen in de schuur. Dit is namelijk een vochtige plek en verder is er ook geen warmte zoals er zomers is waardoor het drogen sneller gaat
Rene de vries

02-11-2005 23:36

Ik droog in huis.... eerst een een half uur op een rooster met luierdoeken ertussen.....
Daarna gaan ze in een krat met een handdoek.... om de paar uur schut ik ze door elkaar en na een uur of dertig gaan ze de vriezer in.....

Ik heb ze 1 keer in de tuin gezet, maar de katten van de buren hadden er zeer veel balangstelling voor......
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

02-11-2005 23:57

Moet je wel de tijd hebben Rene :wink: om het uur draaien....lijkt de zonnebank wel.

Janwillem,

Je kan die ballen van je beter op een gaasbak leggen, drogen ze in deze periode ff wat beter dan in een zak.

Met name in een zak in de schuur (waar nauwelijks lucht circulatie is) is de kans op schimmel in deze periode groot

Gr,
J.
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

03-11-2005 11:09

Jongens

Ik droog al jaren op 2 oude bedspiralen, daarbij heb ik er een ventilator op staan.( er gaat 16 kilo per bed op) 3 maal per dag de boilies opschudden, is wel noodzakelijk.

Dit laat ik een dag of 3 draaien,en daarna gewoon laten liggen.Hang ze daarna op in een droogzak of in een uienzak. Ze worden natuurlijk keihard, maar je hebt nooit geen schimmel meer.( zet wel een raam open)

zo drogen we altijd voor FR of gewoon het hele jaar door om zelf te vissen.
patrick bruin
Berichten: 88
Lid geworden op: 04-02-2005 11:44
Locatie: den haag

12-03-2006 09:22

ray,of iemand anders die hier ervaring mee heeft natuurlijk,
ik heb een vraagje over dat luchtdrogen d.m.v een ventilator.
als je de bollen gekookt heb,en heb laten uitlekken op een handdoek
zet je dan gelijk de ventilator erop,of laat je ze eerst bijv. een dag"zo"drogen,om te snel uitdrogen van de mantel te voorkomen?
mvg.patrick
Gebruikersavatar
Ray v/d Bos
Berichten: 497
Lid geworden op: 06-04-2002 02:00
Locatie: Doesburg

12-03-2006 10:05

Patrick

Ik zou niet op een handoek drogen, ga naar de groenteboer en vraag of je een paar champion kratjes van hem kan kopen. Deze kun je ook mooi op elkaar stapelen, en doe daar je boilies in na het koken.

Laat het een aantal uren uitluchten totdat het natte eraf is. Dan zet je de ventilator erop een aantal dagen is voldoende, wel goed je boilies omschudden.

Ze worden natuurlijk keihard maar dat is niet erg, je hebt in ieder geval geen schimmel meer.

Wat wij altijd doen, als je eenmaal aan het water zit pak je een beetje water ( het water waar je in vist) doe er een klein beetje flavour, aminol en een beetje betaine in, en laat je boilies daar een uurtje in staan voor dat je ermee gaat voeren. Het is dan net of je met verse boilies zit te vissen.
patrick bruin
Berichten: 88
Lid geworden op: 04-02-2005 11:44
Locatie: den haag

12-03-2006 11:11

ray,
thanks voor je snelle reactie!!
hier kan ik wat mee.
mvg.patrick
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

17-03-2006 16:40

Ik heb gewoon zelf een bakje gemaakt:
Vierkantje timmeren (maat bepaal je zelf)
Aan de onderkant gaas slaan (welk ze gebruiken voor vliegendeuren)
Dan nog pootjes onder het geheel en klaar

Ik heb meerdere van die bakjes gemaakt en kan deze ook op elkaar stapelen.

Na het koken, gewoon water afgieten en in de bakjes.
Ook om de paar uur schudden tot ze mooi droog zijn. Daarna in zakjes en de vriezer in. Nog nooit geen problemen mee gehad...
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

17-03-2006 16:49

Is inderdaad ook een oplossing, maar er is wel geen luchtcirculatie mogelijk. Bij mijn "bakken" kan de lucht vrij langs de boilies en valt het water gewoon op de grond, in plaats van op de bodem te blijven liggen...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-03-2006 19:26

http://www.speurders.nl/show_photo.php? ... straal0610

Open veilingkistjes doen het prima..stapelen en een plastic hoes erom..vervolgens een ventilator in de onderste kist en drogen maar. :o
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
jaimy dijkhuizen
Berichten: 299
Lid geworden op: 21-02-2004 11:21
Locatie: scheveningen
Contacteer:

20-03-2006 12:07

Hoe doe je dat als je naar frankrijk gaat en je wilt je zelfmaak bolies meenemen?
Invriezen en meenemen, of maken dag ervoor ene dan meenemen en ophangen in bewaarzak bij aankomst?

mvg jaimy Dijkhuizen
wat een weertje en wat een wijffies ineens. . . . .
Gebruikersavatar
Peter Alter
Berichten: 161
Lid geworden op: 15-03-2006 17:19

20-03-2006 17:23

Gewoon invriezen...
En wanneer je vertrekt alle boilies recht uit de vriezer in een emmer.
Wanneer je aankomt, alles uit de zakken halen en dan ophangen tegen een boom. Heb zo nog nooit geen last gehad met m'n boilies...
Plaats reactie