hoofdbestanddeel


Plaats reactie
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

09-03-2006 18:12

Ik heb de laatste tijd weer zelf boilies gemaakt en het recept draait goed..Nu gebruik ik als hoofdbestanddeel Tarwemeel (300 gr op 1 kilo) en hierdoor smaakt mijn boilie nogal naar meel. Niet onlogisch natuurlijk!

Nu wil ik mijn recept wat bijschaven door een gedeelte van het tarwemeel te vervangen. Dit moet alleen niet tenkoste gaan van de rolbaarheid. Ook moet het wbt prijs ongeveer gelijk blijven. Heeft iemand misschien tips?

Wat gebuiken jullie zelf als hoofd bestanddeel voor jullie boilies?
Gebruikersavatar
Ton van der Bruggen
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Vught

09-03-2006 19:24

Soya meel, rolt het zelfde als Tarwemeel.
Griesmeel, rolt iets minder goed dan Tarwemeel.
Pinda meel, rolt iets minder maar bind geweldig dan Tarwemeel.
Vismeel, Vleesmeel en Wouwbloem, binden (bijna) niet maar rollen goed en de Boillies worden goed hard.
Bovenstaande ingrediënten hebben ook allemaal een eigen smaak/geur.

Wanneer je bijvoorbeeld het Tarwemeel verminderd tot 150 gram, en inplaats daarvan voeg je Vleesmeel toe, dan weet ik zeker dat je een unieke mix hebt!
Vleesmeel is een product dat tegenwoordig erg weinig door de "zelfdraaier" word gebruikt.

Ik hoop dat je er iets mee kunt.
Toon mix, anders nix!
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

10-03-2006 22:51

Ha die Ton,

Dank je voor je info.. ik zal eens op zoek gaan naar vleesmeel..heb het nml nog nooit gebruikt.. Wouwbloem en Polenta staan ook hoog op mijn lijstje om wat van het tarwemeel te vervangen.. Het grote voordeel van tarwemeel is ook dat het vrij goedkoop is en dat vind ik toch ook wel belangrijk... mocht je nog meer ideeen of tips hebben dan hoor ik het graag...

mvg

Maarten
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

11-03-2006 19:32

Goedkoop:

Biggenmeel: rolt matig, bind matig, vangt goed op lange termijn

Kuikenopfokmeel: idem biggenmeel

Rijstekreem: bind zeer goed, rolt zeer goed, goede instantrespons

Tarwebloem: bind zeer goed (soms zelf iets te goed, maar dat hangt van je overige ingrediënten af), rolt zeer goed, goede instantrespons.

Zorg dat het bovenstaand ongeveer een 60% à 70% van de mix bedraagt, van het ene kan je al wat meer gebruiken dan het andere.

===> Voeg hier een 30% à 40% andere ingrediënten aan toe zoals vismeel of birdfood of gemalen hennep,..... en je hebt een supergoedkope, lekker rollende en defitg vangende boiliemix.

EVEN OFF-TOPIC

Verder heb ik ook nog een vraag: Bindt pindameel echt zo goed? En tot hoeveel percent kan ik het gebruiken in mijn mix? Rolt het ook goed?

P.S.: al dat gezeik van hoogwaardige boilies is dus effectief puur gezeik :lol: (ik heb het nog niet zooo lang geleden zelf ondervonden, ik ben er echter zelf ook argwanig over geweest, maar mijn vermoedens zijn onlangs nog eens bevestigd geweest op dit forum)

mijn nieuwe definitie van een kwaliteitsboilie = iets wat goedkoop is en goed rolt en gevarieerd is qua ingrediënten zal ook wel goed vangen (mits een periode van enkel voeren en niet vissen) en is dus van goede kwaliteit

greetz,
Joeri 8)
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Ton van der Bruggen
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Vught

11-03-2006 21:15

Ik zou Pindameel niet meer dan 10- tot 15% gebruiken. Dat komt de rolkwaliteit niet ten goede namelijk... Je Boillies worden er wel lekker vet van.
Toon mix, anders nix!
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

13-03-2006 15:42

10 tot 15 %? Ik gebruik pindameel tot wel 40 %! Rolt als een trein, bind goed en met een paar andere ingrendienten hard ie ook goed uit. Ik vind het zoiezo een super ingrendient.

Gr Danny
Gebruikersavatar
Ton van der Bruggen
Berichten: 64
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Vught

13-03-2006 16:09

Danny Schaltin schreef:10 tot 15 %? Ik gebruik pindameel tot wel 40 %! Rolt als een trein, bind goed en met een paar andere ingrendienten hard ie ook goed uit. Ik vind het zoiezo een super ingrendient.

Gr Danny


Dat kan zeker, maar IK zou maar 10- tot 15% gebruiken in een mix...
Toon mix, anders nix!
Plaats reactie