Duivenvoer + boilies als voerplek


Plaats reactie
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

02-03-2006 17:48

Beste,

Dit jaar wil ik een water deftig aanpakken, maar men weet allemaal wel dat de boilie niet het goedkoppste aas op de markt is.

Daarom vraag ik mij af of er mensen zijn die ervaringen hebben door grote hoeveelheden duivenvoer (vb.:5kg) te voeren en daar enkele boilies bovenop te voeren (vb.: 0.5kg) en dit alles over een grote oppervlakte (vb.: 50 bij 50 meter = 2500 m² dus)

Zo wil ik dus een groot gedeelte van de populatie bereiken door dit op lange termijn toe te passen en door toch enkele boilies te strooien en ook met diezelfde boilies te vissen toch de betere exemplaren weten te vangen. Kan dit werken?

Zijn er mensen die zo een voertactiek toepassen, zoja wat zijn jullie ervaringen hier dan mee? Worden er voornamelijk kleine vissen mee gevangen of sleurt men met deze methode ook wel enkele beren uit het water? Zou deze methode ook werken op lange termijn?

Alvast bedankt,
Joeri 8)
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

02-03-2006 18:13

mijn bevindingen zijn.

dat het beter is om met het aas te vissen waar je ook mee voert.. om de volgende redenen.

- aasgewenning..
- aasvoorkeur.. bv dat ze alleen klein aas eten en de boilie links laten liggen
- mijn ervaring is dat er voornamelijk kleine karper en veel witvis op particles komt (behalve tijgers).. ontstaat er geen voedselnijd dan zul je alleen deze vissen vangen en niet de grotere, want die houden niet van drukte en als ze ergens anders voer kunnen scoren zullen ze dat ook zeker doen..
- een goede boilie heb je al vanaf 2 euro per kilo incl eieren.. dus mijn keuze is makkelijk gemaakt.. ik voer en vis alleen maar met boilies.


wat wel helpt is 1 voerplek met particles maken en er een paar meter verderop een klein voerplekje maken met boilies en daarop vissen. zo zou je de grote vissen nog kunnen pakken. maar mijn ervaring met particles is dat je 95% kleine vis vangt..

Gr. Remko
john bisseling
Berichten: 48
Lid geworden op: 13-12-2002 01:00

02-03-2006 19:59

ik heb jaren lang met duiven voer met daarin hennep gevoerd.
daar boven op lagen dan een aantal hele en halve boilies met als haakaas ook een boilie.
dit heeft een mooi aantal karpers opgeleverd.
dit is echt een aanrader.
sucses john
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

02-03-2006 22:28

Nog meer ervaringen, het is fifty fifty momenteel :D


greetz,
joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Ronnie Kwast

02-03-2006 23:00

zelf zou ik gewoon duivenvoer en boillies door elkaar doen maar dan wel met gelijke name dus 2.5 kilo duivenvoer en 2.5 kilo boillies anders zouden ze alleen maar op 1 aassoort op af kommen

als je alleen maar boillies doe heb je een goede voerplek maar geen lekker opvallende geur

als je alleen duivenvoer gebruik haal je alleen maar kleinen vissen op je stek en zullen de grote vissen het af weten

als je allebei gelijk doe heb je geur en smaak de kleinere vissen zullen eerst meestal kommen pyramide effect en eten de particels op maar de boillies blijven dan meestal liggen omdat de kleinere vissen ze niet kunnen op eten (boillies 24 mm ) dan kunnen later wanneer het een beetje rustig is de grotere vissen kommen

als mensen zeggen dat de kleinere vissen de boillies toch opetten dat maakt niet uit het is toch over een langere periode dus het maakt eigelijk niet uit waar je mee voert de grotere vissen kommen toch op gegeven moment :wink:
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

02-03-2006 23:04

Ja ik ga dus zowiezo voeren met een particlemix, al is het maar om de kosten te drukken. Tijgernoten zouden ook een optie zijn, maar deze werken zeker enkel goed in de zomermaanden en in het najaar?

Verder heb ik nog een vraag weet er iemand waar ik Witte Pronkers of ook wel pronkebonen in het groot kan aankopen?? In de winkels wordt dat enkel verkocht in pakjes van 400 gram en dat komt waarschijnlijk duurder uit dan dat ik dat ergens anders in het groot kan kopen?

Alvast bedankt,
Joeri 8)
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

02-03-2006 23:08

Joeri,

Wat je echter voor ogen hebt is een prima basis om zelf te ondervinden wat het is om niet instant te vissen. Jaren lang heb ik op een gelijkende wijze gevist en heb ondervonden wat het voor je eigen visserij kan betekenen. Het leverde mij dus veel en veel meer vis op ten opzichte van een instant sessie.

Ik wil je wel adviseren, maar dat is puur op basis van mijn eigen ondervindingen, dat het voeren van duivenvoer en boilies verschillende stadia van uitvoering hebben.

In den beginne voerde ik ook net als jouw een mooie spot van inderdaad 50x50, natuurlijk afhankelijk van de grote van het water. Ik voerde altijd zeer verspreid en gooide met een strooi beweging de duivenvoer over de gehele plaat, de boilies erbij en klaar was Kees (Jeroen).

Ik ondervond dat ik vrij weinig aanbeten kreeg, en veel witvis erbij ving. Ik viste destijds vrijwel meteen na een aantal dagen voeren, op de spot en haakte wat vissen. Mijn fout, ik voerde te weinig bij en uiteindelijk liep de spot stil. Ook kreeg ik minder aanbeten omdat ik te snel een rits vissen wist te haken.

EEN AANTAL JAREN VERDER....

Mijn conclusie luide "te weinig vis, te weinig tijd". Hierbij schets ik je een andere situatie die ik ben gaan toepassen waarop ik mij echt het apenzuur heb zitten vangen. Ik wist dat de populatie van het water behoorlijk groot was en wilde dus volop resultaat halen. Ik ben 3 spots op dit water gaan onderhouden, spots die enkele tientallen meters uit elkaar lagen, maar met het zelfde oppervlak. Tijdens het varen nam ik om de slag een hand voer en een 4tal boilies in de hand om deze vervolgens in zijn geheel naar beneden te laten zakken. Er onstaat dus een hoopje compact voer op de bodem. Nadat ik 3 maal per week de spots had bevoerd, ging ik er veelal 2 nachten op zitten ( ik vertel je er wel bij dat ik gedurende een periode van 2 weken er niet op ging vissen, dat deed ik ergens anders). Ik kon dus een hoop vis bereiken, ook kon de vis wennen aan het aanbod, en het werd bekend en voor veilig aangezien. Inmiddels gebruik ik deze tactiek nog steeds, alleen gebruik ik er alleen boilies voor. Ik kan je vertellen dat ik me goed klem heb zitten vangen tijdens die dubbelnachten. Maar nogmaals dit zijn mijn ervaringen.

FEITJES...

* Duivenvoer is een ideale opstarter voor de beginneling, daarnaast kost het echt geen fluit. (25kilo voor 7€).

* Ik lag mijn rigs altijd in het begin van de voerspot, om eventuele schrik van de lijn tegen te gaan. Ik heb het meegemaakt dat mijn stek een keer helemaal stil viel omdat ik mijn lijnen dwars door de stek had laten lopen.

* Ik vond het een must dat ze moesten zwemmen en op zoek gingen naar het voedsel. Hap en doorzwemmen!

* Geef je spot tijd en rust.

* Als je goed vangt, blijf dan goed doorvoeren, vang je niks verminder het voeraanbod. (maar dat is denk ik ook wel logisch)

* Vind je het niet erg om ook veel kleinere karpers te vangen, probeer dan eens een cocktailtje. Maiskorrel, redkidney bean (mijn favouriet), maiskorel, redkidneybean.

REACTIE OP DE REST...

Remko heeft een goed punt hiermee Joeri, blijf met het aas vissen waar je mee voert.

Ik denk dat het wel zal lukken, en heb je nog vragen stel ze dan gewoon op dit board, zo kunnen we elkaar een beetje op weg helpen.

Succes...
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

03-03-2006 00:29

Beste

De tactiek van kleine voerstekjes aanmaken kan effectief zijn dat betwist ik niet, maar zou ik niet hetzelfde resultaat kunnen bereiken als ik mij gewoon aan die oppervlakte van 50x50 hou en daar 3x per week 5kg particles (zij het duivenvoer, zij het red kidneybeans,...) voer en dit doe gedurende twee weken (zoals jij ook al vermeld bij de kleine voerplekjes) om de twee dagen ?

Zo leren ze ook dat er alle dagen wat te rapen valt en zullen de grotere exemplaren ook wel aan bod komen. Of denk je dat uw betere resultaten effectief te wijten waren aan de kleinere voerplekjes of niet?

Greetz,
Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-03-2006 08:44

Ik ving er alleen kleintjes mee.


Maar ja da ben ik: eigenwijs.

MVG

Klaas

Afbeelding
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

03-03-2006 11:44

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Ja zo een vergroeid stekelbaarsje moet ik nu ook niet hebben nee !

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


P.S.: Mooie stekelbaars 8) ik wist niet dat deze ook duivenvoer aten? Is dit ook met bovenstaande methode gevangen (veel duivenvoer en slechts enkele boilies)?

greetz,
Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

03-03-2006 12:08

Beste Joeri,

Zoals ik al schreef zijn het veelal de kleinere exemplaren (5 tot 10 kilo vissen) die ik ermee ving, maar het waren er wel enorm veel.

Dezelfde tactiek hanteer ik nu nog steeds en dan alleen met boilies. En vis ik uitsluitend met 25 mm om de kleinere karpers een klein beetje te mijden. Maar als ze er eenmaal op zitten dan kan je natuurlijk ook de kleinere er gewoon tussendoor vangen.

Mijn mening is dat grote scholen karpers, kleinere karpers wegjagen als ze zien dat er een flink maaltje te scoren is. En het werkt bij mij vrijwel altijd.

Om even terug te komen op jouw vraag. Dat is moeilijk om te zeggen Joeri, ik kan hier gaan verkondigen dat je niet dezelfde hoeveelheid ermee haakt, en jij mij over 2 maanden tegenspreekt omdat je je helemaal klem vangt. Dat is wederom afhankelijk van de populatie vissen, natuurlijk aanbod en hengeldruk.


Ik weet dat mijn resultaten zeker te maken hadden met kleine compacte voerspots, de karpers hoeven minder goed te zoeken en in de bodem te wroeten voor een paar maiskorrels.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

03-03-2006 12:22

Het probleem is dat het water 94 ha groot is en ik schat dat de populatie rond de 500 karpers ligt vanwat minstens de helft de 10kg grens niet haalt.

De geschatte populatie is:

250 kleintjes
200 20ponders
47 30ponders
3 40ponders

Dan spreek ik nog niet van de vele brasems

Ikzelf besef ook wel dat ik enkel met boilies de grotere karpers op de stek kan vasthouden en dat het duivenvoer vooral eerst die brasems en die kleine karpers zal lokken.
Het probleem is echter als ik een goede lange termijnboilie wil inschakelen op dit water met die populatie dat als de vis los is, ik er tot 10 kg met gemak kan voeren en dat dit voer op het eind van de dag verdwenen is.
Tel maar uit een goede zelfgerolde boilie van pakweg 3 EUR (wat nog niet tè veel is) en dat maal 10 = 30 EUR en dat 3 dagen per week dat is gewoon schandalig veel geld. Ok ik ben achttien, en ik ga bijverdienen, ik heb een weekendjob, maar de auto rijdt ook niet op water en het geld is er snel door. Dus vandaar dat ik een goedkoop alternatief zoek voor veelvuldig te voeren. Ik dacht al aan boilies puur gemaakt van biggenmeel, maarja dat is ook niet alles, want waar gaan we dan heen met de voedingswaarde en kwaliteit van doe boilie...

greetz,
Joeri 8)
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

03-03-2006 12:52

Ik bevis zelf een water dat tegen de 300 hectare aan ligt, mijn spots zoek ik dus bij doorgangen en ophoudingen. Je kunt ook een balletje proberen te draaien zonder al te veel inhoud, bijvoorbeeld een birdfood mix of een simpele vismeel mix. Het hoeft toch geen 3€ de kilo te bedragen, wij draaien balletjes puur voor lange sessiés voor nog geen 1€ de kilo. De mooie verhalen dat je op grote wateren alleen maar vis kan houden op goede kwalitatieve boilies met flavour en de hele handel erin zijn bij mij allang naar het rijk der fabelen gestuurd.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-03-2006 12:53

Laat je nu eens niet iets aan leunen.

Het is gewoon niet waar. Of op zijn minst net zo waar als niet wellis is.

nou vooruit 120 stuks 1 onder 10 kilo. Samen meer dan 200 stuks 4 onder 10 kilo., waarvan er 1 allebij gevangen hebben. Zonder uitzondering zijn alle grote vissen van het water( Pilaar weet meer) gevangen met mais.

Ander water.

8 balen en 2,5 maand verder. 25 waarvan de laatste 7 15 kilo plus.

Frankrijk

Zie foto.

Lukt niet op Cassien? Wel dus ik 20 kilo en eeen beetje me maat verspeelt 1 van de grote vissen tegen het net ( 25 kilo plus). Zie De Karper nr.?

Geluk? Zal wel, dan bij 5 man die ik ken en op 7 verschillende wateren of 8 inmiddels.


Belangrijk:

zorg voor een beetje evenwichtig geheel tussen kleine en grotere partikles.

Ik neem 25 kilo duivenvoer en meng ik met 5 kilo hennep en 5 kilo tijgers. Soms ook nog 5 kilo maples. Voeren vooraf maakt het me niet zoveel. Voeren tijdens het vissen ongeveer half half.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

03-03-2006 12:59

Klaas schreef:

Ik neem 25 kilo duivenvoer en meng ik met 5 kilo hennep en 5 kilo tijgers. Soms ook nog 5 kilo maples. Voeren vooraf maakt het me niet zoveel. Voeren tijdens het vissen ongeveer half half.

Ziet er goed uit, maar voor een jongen van 18 die een bijbaantje gaat zoeken niet haalbaar denk ik.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

03-03-2006 13:14

Ik heb al vakantiewerk, ik zeg gewoon dat zelf met die job het allemaal niet zoo haalbaar is. Auto vullen, eens naar een fuif gaan en vissen, het is er gewoon allemaal snel door.

Nu ik ga er eens over nadenken, ik geloof wel dat jij die vangsten hebt gehad met duivenvoer, maar de vraag is of er op die wateren ook een shitload aan brasem en kleine karper zat? Ik zal het zeker en vast ook wel gaan proberen en dan zien we wel...

Nu Jeroen zelf een boilie rollen ok geen probleem, maar dan zal ik om slechts 1 euro per kg te spenderen toch een beperkte mix moeten gaan gebruiken of niet?

Zoals bijvoorbeeld:

30% rijstkreem
30% maïsmeel
30% vismeel
10% gemalen hennep

Of iets dergelijks, alhoewel ik denk dat ik zelfs hier al boven de euro zit hoor? Wat is trouwens het goedkoopste vismeel??

greetz,
Joeri 8)
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-03-2006 14:18

Joeri

Kosten: rond de eur 35 voor 40 kilo droog voer. Zal ongeveer 60 kilo worden.

Hoef je alleen een beetje te weken en te koken. Dus vet minder dan een euro de kilo.

Brasems? Tot 6 kilo gevangen. Zeelten ook zoiets. 3 wateren.

Slim gedaan: dit jaar niet met duivenvoer in de weer, alleen bollen. Maak het verhaal verder af en kleur de platajes, maar de keren dat het een periode goed liep, waren wel de perioden met particle voerplekken.

Nog 1tje dan. Wil je een groter voerplek maken, neem dan een mayo emmertje zo'n halve liter. Keer om de paar meter een emmertje om.

Tis allemaal een kwestie van toepassen en zo soms, ach vang je 12 zeelten. Niet bijvoeren en na een uurtje weer voeren. Meestal heb je dan al een kaprer gevangen. tja Singel hook naast je voerplek of...

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

03-03-2006 15:10

Ja daar heb je een punt, maar na die 12 zeelten mijn lijnen weer twaalf keren uitvaren in zo een rubberbootje das al veel minder.

Maar ik snap wat je bedoelt, ik zal ze wel naar mijn hand kunnen zetten 8)

Ik ga voor de volgende methode gaan denk ik:

Zondag 4kg duivenvoer en 2kg boilies
Dinsdag 2kg duivenvoer en 4kg boilies
Donderdag 6kg boilies en geen duivenvoer
Vrijdag en zaterdag vissen

De volgende week weer hetzelfde verhaaltje, maar dan maandag woensdag en vrijdag voeren en zzaterdag en zondag vissen.

Is dit een goede tactiek?

We gaan ervoor 8)

greetz,
Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

03-03-2006 15:38

Joeri,

Tuurlijk vis ik ook gerust alleen bollen. Record: 7 zeelten.

Ik heb de fout genaakt om dan altijd weer bij te voeren. Van de riverboys overgenomen om dan (even) niet meer bij te voeren.

Vis maar eens 15 meter naast zo'n voerplek. Handje bollen erbij en klaar.

Met die hoeveelheid voer zou ik nog even wachten tot een graagdje of 10 12 watertemp.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

03-03-2006 15:59

Joeri,

Volgens het boek van Eddy is dit een zeer goede tactiek. :lol:

even terug naar je mix, deze kan inderdaad gebruikt worden. Het is namelijk in sommige gevallen zelfs beter om een zo basis mogelijke samenstelling te gebruiken i.v.m. negatieve conservering.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-03-2006 16:13

even geheel offtopic:

Jeroen schreef:

negatieve conservering.


GEWELDIG :lol: Negatieve conditionering bedoel je denk ik :)
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

03-03-2006 16:14

Sorry spelfoutje,,, je hebt gelijk....

Rectificatie...

even terug naar je mix, deze kan inderdaad gebruikt worden. Het is namelijk in sommige gevallen zelfs beter om een zo basis mogelijke samenstelling te gebruiken i.v.m. negatieve conditionering.

:oops: :oops: :oops: :oops:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

03-03-2006 16:17

Fouten maken is menselijk, dus het bewijst alleen maar dat je een mens bent (hahaha :P )
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

03-03-2006 17:07

Het boek van Eddy heb ik ook,

Over het afbouwen van het aantal particles heb ik echter niets gelezen,
wel dat van die 50m bij 50m :D

Maar goed ik kan verder,
De vis zal mijn stek zowiezo wel bereiken (eilandstek) en ik zal ze er wel opkrijgen

Allemaal bedankt,
Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
jeffrey jochems
Berichten: 280
Lid geworden op: 04-01-2006 09:32
Locatie: in me oval
Contacteer:

03-03-2006 17:42

ik doe me voer plek op de zelfde weize als jou maken aleen dan wel wat kleiner als 2500

maar naar mij mening is het altijd goed

ik heb er zekker kleintje op gevangen maar grotendeels toch wel alemaal over de 10 kilo

het is een aanrader

ps kleine vis vangen is ook leuk hoor
waarom aleen die biggen ???
Plaats reactie