winter voer


Plaats reactie
Paul Deijk
Berichten: 2
Lid geworden op: 04-11-2005 21:53
Locatie: Nijverdal

07-02-2006 11:21

hallo

ik zat met de vraag
wat is een goeie winterbol (lichtverteerbaar dus)

ik hoop op een aantal reacties uit ervaringen in de winter:)!

groeten
paul
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

07-02-2006 15:00

Ik denk niet dat je erg veel reacties zal krijgen dit board kennende. Doe zelf eens een voorzet. Wat voor bollen gebruik je nu en laat andere dan op je recept schieten.

Dit werkt vaak een stuk beter. Je toont dan zelf ook wat initiatief
Maakt mijn delkim geluid? Dan kom ik mijn tent wel uit!
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

08-02-2006 11:48

ik zit eigenlijk een beetje met dezelfde vraag.

ik heb een beetje een simpele mix gemaakt met niet al teveel ingredienten

ik heb het zo gedaan
200 gram griesmeel
300 gram tarwebloem
500 gram maismeel
500 gram polenta
1 kg wit brood meel
500 gram broodmeel

dit heb ik met een klein beetje melasse klaar gemaakt

maar laten we voorop stellen dat ik nog niet weet of dit een goede wintermix zal zijn ik hoop in iedergeval dat de bollen licht verteerbaar zijn

de tijd zal het uit moeten wijzen

mvg barry
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

08-02-2006 14:09

ga je voeren of niet?
Paul Deijk
Berichten: 2
Lid geworden op: 04-11-2005 21:53
Locatie: Nijverdal

08-02-2006 15:48

jah ik ga zeker wel voeren!

daarom ben ik opzoek naar een lichtverteerbare bol in de hoop dat ze er dan meer van zullen eten.
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

09-02-2006 12:51

kijk nou kan het intresant worden !!!!

ik geloof dat jij er wel meer over weet of niet meneer van der kamp ???

ben ook erg benieuwt wat je van mijn mixje vind is dat een goede winterboilie (licht verteerbaar)

ben heel erg benieuwt wat je er van zegt !!!

mvg barry
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

14-02-2006 14:21

Voorop staat dat als je jezelf verdiept in de karperliteratuur je kennis vergaart over wat karpers kunnen verteren in de winter.

Een stukje uit literatuur welke ik thuis heb liggen:

Karpers zijn zoals alle andere vissen koudbloedig. In de winter is de watertemperatuur doorgaans laag, zo laag dat het verteren van voedsel door de karper ook erg traag verloopt.

Goed te verteren in de winter:
Koolhydraten (griesmeel, tarwebloem, mais etc)
Plantaardige eiwitten (tarwegluten, groentemeel etc)

Minder goed te verteren in de winter:
Dierlijke eiwitten (vismeel, eieren, diermeel)
Vetten

Je kunt dus het beste een boillie maken met veel goed te verteren ingredienten, en een zeer klein aandeel minder goed te verteren ingredienten.
Volgens de literatuur is het gebruik van de minder goed te verteren ingredienten zelfs gevaarlijk voor de karper, doordat dit te lang in het maag-darmkanaal blijft zitten kan de karper hier zelfs aan sterven.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet
Ronnie
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

14-02-2006 19:09

zeker man bedankt voor de info geeft me een goed gevoel !!!!
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

14-02-2006 19:17

Ge hebt een perfecte basismix die goed verteerbaar is en tevens genoeg vezels bevat. Ik heb wel mijn twijfels of er voldoende atractie zal van uitgaan want er zit weinig smaak en geur in!
Ik zou beginnen met 5% robin red aan toe te voegen of wel een andere smaakmaker zoals lookpoeder, Lavas of nootmuskaat.
Verder nog wat enkelvoudige suikers zoals dextrose (5%). En misschien nog 10% kunstmatige melkpoeder voor lammeren.
Alle, veel succes er mee.
That's live!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-02-2006 19:24

Interessante informatie in dat boek van jou Ronnie zeker over dat Maag-Darmkanaal.
Jij zegt zelf dat het goed is om je te verdiepen in de karper.
Ik neem aan dat je het ook gedaan hebt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

14-02-2006 20:35

Douwe Bijlsma schreef:Interessante informatie in dat boek van jou Ronnie zeker over dat Maag-Darmkanaal.
Jij zegt zelf dat het goed is om je te verdiepen in de karper.
Ik neem aan dat je het ook gedaan hebt.


Zeker douwe heb ik me verdiept in de karperliteratuur, zij het met literatuur thuis, daarnaast ook op forums en op het internet. Ik heb hier bijvoorbeeld een quote uit het grote karperboek van Rini Groothuis:

In tegenstelling tot wat beweert wordt mogen boilies slechts weinig proteine (eiwit) van dierlijke oorsprong bevatten. Hooguit 10%. De karper kan dierlijke proteinen bij lage water temperaturen maar moeilijk verteren. Hij krijgt daar problemen mee doordat dit voedsel lijdt tot verstoppingen in het darmkanaal.

Verder heeft geert gelijk dat je er wel wat smaakstoffen aan moet toevoegen zoals: kruiden, suikers (redelijk oplosbaar bij lage temperaturen) etc. om de boilie wat meer smaak te geven...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-02-2006 20:54

Jij hebt het over een Maag-Darmkanaal vandaar mijn reactie.
Jij moet weten dat een karper die niet bezit indien je zo ingelezen bent.
Citeren doe ik maar niet, je hebt overigens wel gelijk met je verteringsverhaal bij lage temperaturen.

De darmen werken dan wel veel trager, maar werken wel: maw het voedsel wat achterblijft wordt wel richting uitgang gewerkt, verteert of niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

14-02-2006 20:58

Douwe Bijlsma schreef:Jij hebt het over een Maag-Darmkanaal vandaar mijn reactie.
Jij moet weten dat een karper die niet bezit indien je zo ingelezen bent.
Citeren doe ik maar niet, je hebt overigens wel gelijk met je verteringsverhaal bij lage temperaturen.

De darmen werken dan wel veel trager, maar werken wel: maw het voedsel wat achterblijft wordt wel richting uitgang gewerkt, verteert of niet.


Excuses douwe, ik had beter moeten lezen en niet uit mijn hoofd moeten quoten, een karper heeft geen maag, hij verbrijzeld het voer met zijn keeltanden en daarna wordt het voedsel verteerd in het darmkanaal.....
Je hebt helemaal gelijk, mijn excuses voor het geven van verkeerde informatie....ik hoop dat ik het redelijk heb hersteld....

Maaruh, ik vind dat men zich best mag verdiepen in wat literatuur over kapers, onder andere biologie....
Verder heb ik gelezen (ik weet alleen niet meer waar en zal ook niet stellig beweren dat dit klopt) dat de verstoppingen kunnen lijden tot sterfte.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-02-2006 21:12

Weet je wat ik dan weer grappig van Rini vind? het zeggen dat kattenvoedsel en lunchworst in de winter wel weer goed kan werken, bestaat dat niet uit dierlijke eiwitten?
Je moet vissen met wat het dier tot azen aanzet, voeren met mate en vaak, niet in de winter beginnen maar ruim van tevoren als de vis nog actief is.
Je moet ook daar voeren waar de vis zich ophoudt, is de vis er niet hij zwemt geen honderden meters om er te komen.

Ik wil wel stellen dat verstoppingen tot sterfte kunnen leiden, met name ongeweekte en ongekookte partikels kunnen tot die verstoppingen leiden.
Daar hoeft het geen winter voor te zijn overigens.

Excuses zijn niet nodig, 8) Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Ronnie van Berlo
Berichten: 330
Lid geworden op: 16-04-2003 02:00
Locatie: Mariahout
Contacteer:

14-02-2006 21:20

Klopt douwe, op de pagina voorgaand aan het stukje over verteren van dierlijke eiwitten staat dat het vissen met lunchworst in de winter ook tot goede resultaten kan leiden. Beetje tegenstrijdig.

Ik vind wel dat je makkelijker meer kan voeren en de karper meer kan laten eten als de boilies wat makkelijker verteerbaar zijn en de karper wat eerder een leeg darmkanaal heeft zodat deze opnieuw kan eten. Zolang er voer ligt en de karper ruimte heeft zal deze eten....
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

17-02-2006 20:33

zeer intressant heren ik heb zelf ook wel eens gezocht naar een biologisch boek over onze vriend maar heb helaas niks kunnen vinden :oops:

nog even een vraagje aan geert waar kan ik dextrose vandaan halen ??

verder heel erg bedankt voor de info
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-02-2006 22:02

Dextrose is Druivensuiker Barry, en deze supersnelle koolhydraten zijn bijna overal verkrijgbaar. :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Maarten Eldering
Berichten: 132
Lid geworden op: 02-08-2003 02:00

17-02-2006 23:12

De reden waarom dierlijke eiwitten niet makkelijk verteerd worden in de winter is denk te wijten aan de slechte werking van enzymen bij lage temperaturen. Deze hebben een optimumtemperatuur waarbij eiwitten het best worden afgebroken en ligt dan waarschijnlijk tussen de 10 en 20 graden.(omdat een karper bij deze temperaturen het meest actief is en het meeste eet)

Maar het vreemde vind ik dat er wordt beweerd dat plantaardige bestandelen makkelijk zijn af te breken. Cellen van planten hebben een veel dikkere en stuggere celwand dan dierlijke cellen en zijn hierdoor moeilijker af te breken. (denk aan koe --> herkauwen)

Koolhydraten (suikers) zijn daarentegen weer heel makkelijk af te breken en op te slaan door de karper.
Maar karpers zijn hierdoor wel snel voorzien van energie en hebben dus weinig suikerrijke boilies nodig om hun energievoorraad weer aan te vullen.(in de winter)

Zijn er resultaten bekend bij sommige van jullie dat koolhydraatrijke boilies stukken beter vangt in de winter?

Want mijn gedachtengang is een beetje dat slecht verteerbare boilies weer snel uitgescheiden worden en de karper op zoek moet naar de volgende boilie die misschien wel makkelijk te verteren is. En zo blijft eten.

Of is de karper zo goed ontwikkeld dat deze door te proeven al weet of een boilie makkelijk te verteren is of niet? Maar dan zou het verhaal van verstoppingen niet opgaan omdat de karper deze karpers al bij voorbaat links laat liggen.

Graag jullie meningen en ervaringen!
Laatst gewijzigd door Maarten Eldering op 17-02-2006 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

17-02-2006 23:25

Niet alle koolhydraten zijn snel verteerbaar. Verder denk ik dat het om plantaardige eiwitten gaat. En niet om onverwerkte plantdelen.

Slecht verteerbaar wil trouwens zeggen dat de karper weinig voedingstoffen eruit opneemt. Omdat de passage alleen door het darmkanaal gaat, zegt dat niet meer of minder dan dat er voedingstoffen onverteerd worden uitgescheten. Zolang de passage onbelemmerd kan plaats vinden is er helemaal geen probleem. Vezels?

Voedingstoffen die makkelijk opneembaar zijn zullen dus vermoedelijk meer verzadigen. :o

Vraag is alleen of je een aantrekkelijke winterbol kunt maken van slecht verteerbare stoffen. Maar dan meer in de zin van attractiewaarde. Stoffen die moeilijk afbreken komen lastig vrij.

Trouwens, wat moet de karper met snelle koolhydraten? Een sprintje trekken in de winter?

Groet, Kees
Plaats reactie