boilies rollen


Plaats reactie
joey kouwenhoven
Berichten: 136
Lid geworden op: 21-06-2004 00:01
Locatie: Delft

12-02-2006 14:47

Ik ben nu pas een paar maandjes bezig met zelf boilies maken maar het wil toch niet helemaal lukken. Ik heb voor een simpele mix gekoze omdat ik nog geen ervaring met het maken van boilies heb.

300 griesmeel
200 maismeel
200 sojameel
200 vismeel
100 trouvit

10 eieren


Het is echt zo'n standaard mix. Het maken van de mix geeft geen problemen en ik kan het op het eind net nog kneden zodat er ook nix aan me handen blijft plakken. Alleen nu het probleem de eerste worsten die ik rol gaan nog wel maar de volgende worsten leg ik op mijn rolplank en dan rollen ze niet goed, soms blijven het kussentjes, andere worden raar ovaal, sommige zijn rond alleen ineens een gat aan de zikanten en dan zitten er een paar tussen die wel mooi rond zijn en dicht zijn. Wat is hier nouw de reden van? Toch iets te drogen mix? En ik dacht dat ik het wel kon vinden met de zoekfunctie maar zoveel is er ook niet van geschreven.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

gr
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

12-02-2006 14:55

beste joey,

10 eieren lijkt mij wat wienig ik zou het verhogen naar 12.
en het afwegen van het meel is zeer zeker belangrijk doe dit dan ook zeer noukeurig.
je hebt veel te veel griesmeel!
zelf zou ik de mix wat veranderen:
(maar dat is mijn mening,)
250 gr sojabloem.
150 gr griesmeel.
150 gr maismeel.
200 gr vismeel.
100 gr robin red.

succes
mvg luuk
Laatst gewijzigd door luuk houtgraaf op 12-02-2006 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-02-2006 14:56

Hoi,

Wat ik je kan aanraden is 1 a 2 eieren minder doen en zo een 50 milliliter olie erbij doen, in jou geval een goede visolie.
Mocht je mix nu te stevig zijn kan je voorzichtig even wat water toevoegen tot hij goed is.

Succes

Greets Daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-02-2006 14:57

Oja en nog een gram of 20 zout per Kilo,
Dat brengt je mix een beetje op smaak.

Greetz Daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
joey kouwenhoven
Berichten: 136
Lid geworden op: 21-06-2004 00:01
Locatie: Delft

12-02-2006 14:57

heb ik ook geprobeerd, ik heb een plankje van 20mm en had de spuitkop op 18mm gedaan omdat de worst nog uit zou zetten. Na het slechten rollen ervan hebbik de spuitkop naar 20 mm vergroot dit gaf geen verschil ik denk zelf dat er iets met de mix is.
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

12-02-2006 14:59

Ja je geeft het zelf eigenlijk al aan,gewoon een te droge mix.
Wat je kan doen is wat water aan je mix toevoegen.Dit heeft helemaal geen invloed op je mix,behalve dan dat je mix wat makkelijker rolt.Eieren zou ik niet doen,omdat jouw mix al een behoorlijk eiwit percentage bevat.Water kan je gewoon toevoegen,alleen wel een kleine tip,voeg telkens een klein beetje water toe tot de mix goed rolt.Ook kan je eventueel een klein beetje olijf of mais kiem olie toevoegen,hierdoor rolt je mix ook weer iets beter.Alleen kijk hier ook mee uit dat je hier niet te veel van gaat toevoegen.

Succes!

Gr Danny
Laatst gewijzigd door Danny Schaltin op 12-02-2006 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

12-02-2006 14:59

joey kouwenhoven schreef:heb ik ook geprobeerd, ik heb een plankje van 20mm en had de spuitkop op 18mm gedaan omdat de worst nog uit zou zetten. Na het slechten rollen ervan hebbik de spuitkop naar 20 mm vergroot dit gaf geen verschil ik denk zelf dat er iets met de mix is.


je gebruikt veel te veel griesmeel.
volgensmij licht het zeker daar aan! :-? :o :)
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-02-2006 14:59

Youri,

Je mix is totaal niets mis mee, is zelfs een mooie mix al zeg ik hetzelf !

Beetje visolie zal wonderen verichten,

Greetz Daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-02-2006 15:01

luuk houtgraaf schreef:
joey kouwenhoven schreef:heb ik ook geprobeerd, ik heb een plankje van 20mm en had de spuitkop op 18mm gedaan omdat de worst nog uit zou zetten. Na het slechten rollen ervan hebbik de spuitkop naar 20 mm vergroot dit gaf geen verschil ik denk zelf dat er iets met de mix is.


je gebruikt veel te veel griesmeel.
volgensmij licht het zeker daar aan! :-? :o :)


heeft het niets mee temaken.

Griesmeel gehalte is goed,
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

12-02-2006 15:02

mij lijkt de verhouding niet goed, maarja is ieder zijn eigen mening joey ga andrs even naar http://www.karperstek.be en dan naar boilie vallator rechts boven.
kun je kijken of je mix goed rolt enz.

mvg luuk
plassen zijn perfeckte viswateren,
joey kouwenhoven
Berichten: 136
Lid geworden op: 21-06-2004 00:01
Locatie: Delft

12-02-2006 15:04

okej bedankt voor jullie antwoorden ik zal het even gaan proberen met een beetje visolie/water en kijken hoe het dan gaat

bedankt!
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-02-2006 15:05

Luuk het desbetreffend programma is niets meer dan de ondervindingen van de maker van het programma Glenn van karperstek en ht geeft geen concrete melding van wel of niet goed rollen het ding komt niet overeen met mensen hun ervaringen.
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

12-02-2006 15:06

oke :lol:
plassen zijn perfeckte viswateren,
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-02-2006 16:36

Joey,

300 griesmeel
200 maismeel > 100gr verminderen = dus nu 100gr maismeel
200 sojameel
200 vismeel
100 trouvit
100gr tarwebloem > erbij

10 eieren

Ik denk dat je iets meer binding kunt gebruiken. Verminder het maismeel
eens met 100gr, en vul dit op met 100gr tarwebloem.

Ik weet niet of het hieraan ligt, maar probeer het eens... :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

12-02-2006 16:44

Is inderdaad ook wel een goede optie 100 gram verminderen van het maismeel.
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

12-02-2006 16:53

joey, jij ging ervan uit dat de worst iets uit zou zetten als hij uit de spuit zou komen, daar zit wel wat in, en dus had je er goed aangedaan om de 18 mm kop te gebruiken.
Waarom schakel je dan toch over naar 20?
Probeer eens een spuitkop van 16 mm, zo krijg je een soort klokhuisjes, dus geen ronde boilies, dit vind ik zelf super.
Maar wil je wel rondo's gebruik dan die 18 mm.

Ik zou de mix aanpassen naar het volgende:
Mix zeg 10 eieren, een flinke scheut olijfolie/visolie.
Gooi er wat zout en eventueel melasse bij (beide optioneel).

vervolgens zou ik deze mix gebruiken:
200 griesmeel
200 maismeel
250 soja (vet)
200 vismeel
140 trouvit meel
10 birdfood (gewoon in de dierenwinkel te verkrijgen, zorg wel voor fijn birdfood, kanarie ofzo)

Voordat je de mix bij je eieren gooit zou ik deze eerst in een aparte bak mengen, dit lijkt mij logisch maar ik heb ook wel eens andere verhalen gehoord.

Dus gooi alle vloeibare dingen die je wilt gebruiken bij elkaar (en de zout) en gooi dan de mix erbij.
Gooi niet meteen alle mix erbij maar ga kijken hoe je deeg eruitziet nadat je er bijvoorbeeld de helft bij hebt gegooid.
Ik gebruik altijd een stevige (elektrische) boormachine en een grote deeghaak, zo meng ik de eieren en de mix, en houdt je schone handen om er zo weer mix bij te kunnen gooien.
Als je het deeg zo hebt dat het nog wel nat is maar niet echt superplakkerig zou ik het eerst een kwartiertje laten staan.
Het is namelijk zo: als je het deeg te droog maakt, dan neemt de mix het vocht nog iets op en kan hij te droog worden, je kan er dan wel weer water bij doen maar ik wacht liever 15 min. en kijk dan of hij goed is.
Dus zorg dat hij niet te plakkerig is, maar ook niet te droog, wacht 15 min. en ga dan de worsten voor de deegspuit kneden, leg die in een bak en je kan dan heel makkelijk alle boilies achter elkaar draaien.

Nu nog een ding over de boilieplank, wil je rondo's, pak dan de 18, wil je klokhuisjes, pak dan de 16 (of kleiner), ik rol niet vaker dan 2 keer heen en weer, als je dat wel doet heb je namelijk kans dat je de boilies kapot rolt.

have fun!,

Jeroen

ik hoop dat je hier wat aan hebt,
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
joey kouwenhoven
Berichten: 136
Lid geworden op: 21-06-2004 00:01
Locatie: Delft

12-02-2006 17:31

*jeroen bedankt ik heb er zeker iets aan!

Ik vijlde me tuutje naar 20 omdat ik ook een 22 plank heb liggen en ook nog een nieuw tuutje dus ik maak de nieuwe gewoon 18 heb ik voor beide planken 1 ik wou ff kijken of het beter ging:)

Ik doe altijd eerst de eieren in een emmer dan gooi ik langzaam steeds de ingrediente mix erin eerst dus 300 gries kloppe... dan 200 mais kloppe.. en als het niet meer gaat kneden. Maar ik denk dat ik het volgende x inderdaad alle droge melen al ga mengen goed idee bedankt!

En het laatste dat je maar 2 keer heen en weer haalt is volgens mij ook mijn fout geweest kapot gerolde boilies had ik idd ook last van! En nog 1 ding je vermeld soja (vet)? Wat bedoel je hiermee ik ken alleen gewoon sojameel.


*Benny ook jouw idee ga ik proberen want heb nog een zakje tarwebloem liggen dus ga ik dat ook zeker proberen.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-02-2006 17:50

Joey,

Eerst alle droge ingredienten mengen!!!

groetjes Benny
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

12-02-2006 18:57

joey, ik bedoel met soja vet gewoon soja meel maar met vette bestanddelen, ik weet niet precies wat het verschil is tussen gewoon soja meel en vette soja, alleen dat het vetter is, wat er meer inzit of minder, kweetniet.

maar in principe is het ook niet echt nodig, als je er olie doorgooit, want je gebruikt ook al 2 vismelen en die zijn ook vet.

ja ik raad je echt aan om de mix eerst te mengen, ik draai nogal veel en koop ook in bulk in.
zo heb ik nu nog 3 emmers (ong. 30 kilo) met droge mix staan, deksel derop en ik kan draaien als ik de eieren koop, zonder eerst te hoeven mengen.
komt ook nog bij dat ik niet meer zoveel los spul heb staan, halve zak daar, plakbandje derop e.d. geen zin aan, gewoon kant en klare mix in emmer gooien.

En ook nog een voordeel aan de kant en klare mix in een emmer is dat als je een deegballetje om je boilie wil doen, dat je gewoon de emmer los trekt, een beetje mix pakt, eitje derbij, mengen en je hebt deeg.

ik wens je veel succes, voor nog meer vragen, pb of mail maar ofzo.

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Plaats reactie