kleine uitdaging!!


Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-10-2005 16:35

Ooooops :oops: ..dat het om een voorjaarsboilie moest gaan was mij geheel ontgaan
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

17-10-2005 16:35

Hans,

het betreft hier practisch allemaal de zelfde sweetners. Zelf gebruik ik dit product ook en ben er dan ook erg tevreden over.

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

17-10-2005 17:47

mitsz van der kamp schreef:Hans,

het betreft hier practisch allemaal de zelfde sweetners. Zelf gebruik ik dit product ook en ben er dan ook erg tevreden over.

mvg Mitsz

Hoi Mitz,
Goed om weer eens wat van je te lezen op het board!
Practisch dezelfde....dan is er dus enig verschil....toch?, zal wel in de prijs zitten dan :oops:
Willem Barnas

17-10-2005 17:48

Hallo,

Leuk om te lezen omdat:

A) Ik in bepaalde tijden van het jaar een fan ben van de zgn. birdfoodboilies zonder vismeel/dierlijke melen.

B) Ik nu lees dat IEDEREEN met dezelfde ingrediënten werken blijft.

C) Omdat ik zelf net weer druk bezig ben met hét mixje (persoonlijk) voor de winter en de vroege lente.

Wat Mitsz al schreef, een mixje met een hoog 'herstelstimulerend vermogen' is een heel goede zeker net na de winter. Dan niet gelijk met dik vet vismeel gaan strooien. Stel je voor, je hebt een maand of drie amper gegeten en stapt dan de chinees binnen voor een uitgebreid buffet...

Waarom niet een dergelijke mix in de aanloop naar de winter én het voorjaar? Zeker als je lekker in je up op een redelijk watertje je winter voorbereid kan het naar mijn idee geen kwaad om (met wel een beetje voeding) die vis de winter in te 'gewennen', zitten ze ook minder gauw vol.

Roep maar wat hoor, recht uit het hoofd.

Samenstelling blijf ik nog even schuldig, ben druk in de keuken...

Birdfoods = vogelvoer, dus niet alleen CéDé... Er is meer, ook ind e richting van zaden en hun mooiste kanten.

Groeten,
WB :wink:
jacco noordermeer

17-10-2005 18:11

aldoende komen we weer wat verder in de richting :P

mitsz bedankt voor jou bijdrage (voorjaars aas ,extra vitamine's ,bouwstoffen)

hans het is informatief hé ,dus niet bindend :wink:

willem ,tsja de bekende ingrediënten zijn weer present zoals altijd :wink:

(ik zat trouwens nog een aantal artikelen te lezen van jou hand,zo leerde ik je van een heel andere kant kennen willem)

wie is er bekend met amandel pdr??
en waar is het verkrijgbaar?
Willem Barnas

17-10-2005 18:27

Jacco

Welleke andere kant?

Joho,
WB :wink:
jacco noordermeer

17-10-2005 18:53

willem hier op het board ben je wel eens,nee laat ik het anders formuleren
"kortlontje" lijkt me wel gepast :wink:

in deze artikelen vond ik je een stil en zoekend ventje
zoekend naar ..........rust en stilte (vooral in je hoofd)

kan zijn dat ik de plank missla willem

toch vind ik dat soort verhalen wel leuk om te lezen ,het geeft net weer een ander beeld van iemand die je op het net vooral ziet kankeren op alles en nogwat (no hard feelings willem)

ps artikelen uit ksn boek en de kw
(lagen toevallig in de boot)
Willem Barnas

17-10-2005 19:11

Jacco,

De plank mis?

"Hij ligt aan splinters...", zal ik maar zeggen. Proost! :wink:

Als je het hoofdstuk voor het KSN-boek gelezen hebt, heb je precies het juiste gelezen, was mijn ding helemaal.

:D :) :( :o :-? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :roll: :wink:

Mixed emotions, no hard feelings Jacco!

Nee, op het board ben ik toch een beetje een andere Wélum. Eén herstellende opmerking binnen mijn vermogen echter:

Ik kanker niet op alles dat los en vast zit!!! :evil: :wink:

Laat de topic verder gaan!
WB :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-10-2005 22:11

Voor het geval we toch birdfood gaan gebruiken in het VOORJAAR:
Uit ; de grote aasuitdaging :wink:

Henk ter Maat schreef:Ha Mitsz,

Over Kwaliteit van verschillende ingredieënten gesproken..
Wist je dat uit Birdfood heel veel meerwaarde te halen valt?
Eerst eenvoudig laten kiemen, nu willen we geen boilieboeren wakker maken, maar toch..
Op langere termijn gaat gezond toch winnen.


Gekiemde zaden zijn super gezond.

Zodra de zaden water opnemen ontstaat er een chemische werking waardoor het kiemproces wordt opgestart. Hierdoor worden de opgeslagen vitamines, mineralen en spoorelementen geactiveerd of vrijgemaakt waardoor er nog meer voedingswaarde inzit.

Gebruik voor het kiemen zaden uit het basisvoer maar beter nog zaden geschikt voor menselijke consumptie zoals bijvoorbeeld gepelde haver, kiemtarwe, linzen, gierst, lijnzaad en zaden van waterkers, radijs, alfalfa, mosterd en bonenzaden. Deze zijn allemaal verkrijgbaar in de natuurwinkel of in de supermarkt bij de groente afdeling in de "natuur"hoek.

Doe 1 of 2 eetlepels gemengde zaden in een schaaltje. Spoel ze heel goed. Bedek de zaden met water en laat het 24 uur in het afgedekte schaaltje wellen.

Na 24 uur de gewelde zaden in een zeef schudden en met lauw water goed afspoelen. De zaden in een glazen schaaltje doen en afdekken.

((Afspoelen omdat het zaad meestal met een kiemremmend middel behandeld is..))

Gedurende 48 tot 96 uur zet je de zaden op een lichte plaats bij kamertemperatuur om het te laten kiemen. Spoel regelmatig goed om.

BRON...HvM, Maatje 6
Groet'n Henk..

still growing Old.
Chris Gabriele

18-10-2005 20:43

Wat is het doel van het samenstellen van een mix?
Concureren met het natuurlijk voedsel, een mix maken waar een karper volledige voeding aan heeft (wel hoop voeren om te konkureren graag en het allemaal nuttig te maken).
Kan een karper de netto eiwit benutting calculeren?

Gaan we er vanuit dat een karper herkent dat de ene bol beter en volediger in voedingsstoffen is samen gesteld?

Eiwitrijke boilies, sodium/calicium cas ect, allemaal mee gevist en gevangen.
Koolhydraten ook super mee gevangen, instant of na voeren.

Een bol die wateroplosbare eiwitten bevat, eieren en wat simpele ingredienten kan snel vis op de kant brengen.

Theorie/praktijk
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

19-10-2005 17:00

Chris,

concureren met natuurlijk voedsel?

Ik wens je alle succes...... Misschien kun ej ook van excacter zijn, want ik snap niet wat je zeggen wil.....

Jacco,

amandelpoeder is bakkersspul toch? :wink: Hanos of Ven zou het moeten aanbieden, maar jij kunt er voordeliger aan geraken toch.....

mvg Mitsz
jacco noordermeer

19-10-2005 18:00

mitsz ik heb/had er nog nooit van gehoord

maar informeren kost niets :wink:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-10-2005 08:30

schaafsel ken ik wel.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-10-2005 10:05

In Frankrijk zie je het wel in de schappen liggen, evenals verschillende soorten notenpoeders
jacco noordermeer

21-10-2005 18:56

nu in de aanbieding "amandel poeder" :lol:

ja het is verkrijgbaar via groothandel

gaat alleen wel per 5 kg!? en is redelijk prijzig :cry:

maar dat wist ik al ,alles wat met amandelen te maken heeft is prijzig

mocht iemand dit willen kopen kunnen we de verpakking verdelen

niet dat ikzelf direct er mee ga vissen :wink:
jacco noordermeer

21-10-2005 19:00

Hans Brinkel schreef:Ooooops :oops: ..dat het om een voorjaarsboilie moest gaan was mij geheel ontgaan


hans ik vroeg niet om een voorjaars bol ,dat werd door anderen ervan gemaakt :wink:
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

21-10-2005 19:04

Dus de mix van mitsz is de mix tot nu toe?
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
jacco noordermeer

21-10-2005 19:08

als jij nog andere suggesties hebt ben je vrij om die te plaatsen peter
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

21-10-2005 19:19

yep, dat weet ik, ik was aan het denken toen ik het schreef. Er is alleen niet veel op aan te merken. Ik heb er zelf ook niet zo heel veel verstand van dusz...
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-10-2005 21:11

jacco noordermeer schreef:ik wil wel eens een leuke bird of neutrale mix proberen komend voorjaar



Jacco,
Denk dat je dan een aantal op het verkeerde been hebt gezet met bovenstaande zin :wink:
gr
HB
jacco noordermeer

21-10-2005 22:36

Hans Brinkel schreef:Ooooops :oops: ..dat het om een voorjaarsboilie moest gaan was mij geheel ontgaan


sorry hans ,ben zelf ook niet helemaal wakker geweest :wink: :lol:
richard meinen
Berichten: 24
Lid geworden op: 11-01-2006 22:22
Locatie: barendrecht
Contacteer:

16-01-2006 19:13

mitsz van der kamp schreef:Leuke topic,

gezien het een vooirjaarsboilie betreft, zullen we qua samenstelling rekening moeten houden met een aantal zaken, dus hoop ik ook nog een bijdrage te kunnen leveren.

Voor en rond de paai hebben vissen wat meer eiwit nodig dan in de zomer. Gezien er geen vismeel in mag, is het dus raadzaam een alternatieve eiwitbron te gaan zoeken.

Ook vitamines, vetten en mineralen zullen goed moeten zijn vertegenwoordigd. In het voorjaar is er met name een verhoogde behoefte aan beta-caroteen. Hier zijn veel bronnen voor......

dus...dit is de mix tot nog toe:

200 gr maismeel
200 gr tarwemeel
100 gr nutrix
250 gr cede eivoer
50 gr griesmeel
150 gr wafelmeel
50 gr druivensuiker

Eerst even de wafelmeel eruit. De karpers hebben de gehele winter praktisch niet gegeten en zijn dus zwak. Wafelmeel bevat erg veel suiker en slechte vetten. Als je bent verzwakt, kun je beter niet een zak snoep leeg eten niet waar?

Beetje druivensuiker helpt de spijsvertering op gang, dus dat gaat wel.

Tarwemeel voorziet in de B vitamientjes en is een lekker traatg KH, dus die mag blijven. Om er wat goede vetten in te krijgen, (waarschijnlijk ook geen visolie dus?), offer ik een deel van het maismeel op voor getoaste hennep en amandelpoeder (net ff wat anders :D )

beta caroteen in de vorm van wat wortelsap en de vitamientjes in de vorm van ee caseinaat en wei proteine.

dus.....

250 gr cede
200 gr tarwemeel
100 gr maismeel getoast
100 gr nutrix
100 gr getoaste hennep
50 gr amandelpoeder
50 gr calciumcaseinaat
50 gr wei proteine
50 gr tarwekiemen
50 gr koriander/zwarte peper

offer twee eitjes op voor 100 ml wortelsap en voeg 20 gr zout toe

lekker hoor! :D


leuke Topic trouwens,
mss een beetje laat maar toch....

Mitsz je hebt het over een calsium caseinaat
bij mensen is het zo dat dit in vele gevallen zeer moeilijk te verteren valt en word zeer moeilijk opgenomen door het lichaam, zou dit bij karper anders zijn?

Whey proteine is feitelijk enzymatisch (bacteriologisch) verwerkte calcium caseinaat. Het melksuiker lactose is tijdens dit proces verbruikt.
Wat is er nog meer gebeurt met de eiwit structuur ? De bewerking heeft de heel erg lange eiwit ketens van het calcium casienaat afgebroken tot veel kleinere ketens. Hierdoor is het beter te verteren en is opname gereed.
Waarom dan de calciumcaseinaat wat voor meerwaarde heeft dit ? en waarom niet gewoon de whey protiene verhogen naar 100 gr. en de calciumcaseinaat weg laten.
wie het kleine niet eert is het grote niet weerd
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

18-01-2006 18:58

Richard,

dank je voor je inhoudelijke respons. De basis van bovenvermeld recept (waaronder dus het calcium caseinaat en wei proteine) heeft mij in het verleden altijd veel vis opgeleverd. Dus als antwoord op je vraag:

Omdat ik graag vis met een recept, dat mij in het verleden niet in de steek liet. Calcium Caseinaat heeft me altijd bakken met vis opgeleverd en dat telt natuurlijk erg hard mee.

Hoe zit dat dan met de vetering van de caseinaten t.o.v. wei-proteine bij vissen?

mvg Mitsz