instant bol


Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-12-2005 13:50

Nou da's nog eens een leuk onderwerp voor mij :D

Het antwoord neemt waarschijnlijk zo'n drie uur typen in beslag, dus een samenvatting zal het wel worden.

Ten eerste wil de topic starter geen bollen rollen, maar kopen. Hij heeft er geen tijd voor zijn eigen aas te bereiden. Dus Stef, koop sowieso kleine boilies als je er instant meer mee wil bereiken.

De instant respons verschilt per water, seizoen en per vis, dus je zult een beetje moeten gaan zoeken naar de juiste bol voor jouw situatie.

Zoals je ziet zijn de adviezen verschillend en dat is ook niet vreemd. Karpers hebben verschillende voedselvoorkeuren. Dit is duidelijk te herleiden uit het feit, dat er geen voedingsmiddel is te vinden, of er is wel karper op gevangen.

Voor het instant vissen hoef je natuurlijk niet per definitie een boilie te gebruiken, want mais en aardappel zijn ook erg goed instant.

In ieder geval zal je bol een duidelijk signaal af moeten geven. Probeer dus van die fletse tarwemeelvolkorenbollen met een groot geitewollensokkengehalte af te blijven. Die zullen het sowieso niet goed gaan doen.

Probeer eens een vismeelboilie te vinden met een hoog gehalte aan wateroplosbare vismelen, voor het "hartige" signaal. Karpers die het dan op eiwit hebben voorzien, worden op hun wenken bedient.

Als het gaat om een Koolhydraatrijk signaal, neem je het liefst een bol met snelle koolhydraten, zoals maismeel, polenta en tarwebloem (geen meel dus). Gewoon een ordinaire ready van redelijke makelij zal hierin voorzien.

Voor het "vette" signaal kook je bij voorkeur een beetje hennep. Vis er met een klein tijgernootje, of een pindaatje op. Die vreten ze wel mee.

Ga met deze aassoorten op je water aan de slag en je komt er vlug genoeg achter welk het beste loopt.

groeten

Mitsz
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-12-2005 15:07

15 jaar geleden kon ik geen staart gevangen krijgen met mijn robin red knikkers. Pas na tig voerbeurten en een flinke dosis eigenwijzigheid werd er af en toe een visje gevangen. Ofwel nix instant.

Nu? In elk aasje is die meuk wel te vinden en kan je er zo mee aan de slag. Ofwel aas wordt vanzelf uinstant als er maar mee gevoerd wordt, door anderen dan.

Voorgaande iden dito met zalmbroed.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

01-12-2005 15:20

Klaas,

zo werkt het toch ook...
Lees de boeken er maar op na, hoe ging het 'vroeger' wel niet met vismeel...?? Stug doorvoeren totdat de vis er eindeijk mee aan de haal ging, nu vang je instant juist heel goed op vismeel...

Heeft inderdaad met introductie te maken, een bol met 15% robin red vangt instant namelijk best wel heel erg aardig Afbeelding
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-12-2005 16:02

Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. Althans, niet direct. Niks nieuws dus en voldoet aan de voorwaarden dat een instant bol herkenbaar moet zijn en niet mag afschrikken.

Klinkt tegenstrijdig: wil je instant scoren met iets heel anders dan op het water bekend is, kun je daarmee beter eerst wat voeren. :D

Ik denk zo dat L de B na zijn beschreven voerbombardement op het KK ook heel goed instant met die bol kon scoren. Het loont de moeite je op de hoogte te stellen van lokale trends.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

02-12-2005 16:07

Marijn,

vroeger deden we ook zo'n 80% vismeel in onze bollen, iets wat slecht zelden een goede instant respons met zich mee brengt.

De boer kende mais ooit ook niet Kees :D

mvg Mitsz
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-12-2005 16:16

Klaas en Marijn,

Dat is toch een vertekend beeld, wat betreft instantheid van een bepaald
ingredient...!? 8) :wink: Met andere woorden: Vismeel word tegenwoordig
op bijna elk water wel gebruikt, zodat de karper er al "jaren" aangewend
is, maar dat zegt niets over de WERKELIJKE instantheid. Vismeel is naar
mijn mening totaal niet instant...
Zet op ECHT maagdelijk water maar eens een zoete en een vismeel knik-
ker tegen elkaar in. Wedden dat je op de zoete knikker, het zaakje veel
eerder aan het lopen krijgt! Wil je toch persé met vismeel aan de gang,
meng er dan eens een zoet ingredient bij door....

groetjes Benny
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

02-12-2005 16:20

wat ik zeg maagdelijk

Heb ik nog wel eens meegemaakt, maar de laatste 10 jaar niet meer.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jeroen Leuven
Berichten: 465
Lid geworden op: 13-06-2005 08:32
Locatie: Amsterdam

02-12-2005 16:31

Benny,

Ik denk dat je het nog gevarieerder moet insteken.
Zet op de dat maagdelijke water ook eens hengel met partikels in.
Denk dat die ballen (hoe zoet of zout ze zijn) het kunnen shaken.
Ik denk overigens dat "instant" ook bepaald word door vormen en maten.

Gr,
J.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

02-12-2005 16:50

Jeroen,

Neem als voorbeeld maar sweetcorn! :wink:
De meeste partikels zijn inderdaad veel instanter, dan alle soorten boilies
bij elkaar. Maar ik zet op "MIJN" maagdelijk water, toch liever zoete boi-
lies in van minimaal 20mm. Waarom? Omdat je met partikels veel onge-
nodige gasten op de voerplek krijgt + dat ik de indruk heb dat je met wat
grotere boilies meer de betere exemplaren pakt.
Wat instantheid voor de rest betreft: Klein aas werkt over het algemeen
vrij instant. Dus ik kies meestal ook voor klein aas (kleine boilies en par-
tikels) bij het instant vissen. Uitzonderingen daar gelaten.... :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-12-2005 11:27

Tja Mitsz en anderen,

Eens moet er een begin zijn. Maar het begin loopt altijd wat stroef. Je zou redelijk moeten kunnen scoren met een aas dat dichtbij het voedsel van dat water ligt. Hoewel de concurentie een probleem kan zijn. Is ook gedaan en levert minder vaak iets op dan je zou denken. De aanbieding lijkt dan van belang. Natuurlijk voedsel ligt niet als balletjes op de bodem. Bij groter aas lijkt dat weer makkelijker. Ik denk aan het verhaal van Alijn over de driehoeksmosseltjes op de springschans. Maar dit was absoluut geen maagdelijk water.

Wat is maagdelijk? De polders bij ons in de buurt zijn aardig maagdelijk in de zin dat ze weinig belangstelling hebben van sportvissers en al helemaal niet van karpervissers. Ik viste daar ooit met aardappel. Een tijd geleden probeerde ik het weer, maar dan instant met boilies op basis van vismeel. De karpers lagen tegen het riet en daar viste ik statisch met 2 hengels tegen. Je weet nooit wat er gebeurt als je iets anders had gedaan. Maar voor mijn idee liep het lang niet slecht.

En zo heb ik wel meer ervaringen met weinig bevist water. Het recreatiegebied wordt weinig bevist. Je vind na veel zoeken karpers in de kom aan de noordwest kant. Toch zijn ze niet te vangen. Je legt wat maïs op een plek die je kan inspecteren en die in hun trekroute moet liggen. Je ziet een paar karpers in de buurt, ééntje pakt een korrel en spuugt het uit. Het maïs blijft gewoon liggen. Een paar weken later vang je de eerste karper op een boilie. Daarna gaat het zowaar lopen. Het maïs blijft ook niet meer liggen. Tja, wat moet je ermee met al die algemeenheden.

Mijn aardappels hadden trouwens het formaat van een duivenei. Altijd zus of altijd zo helpt je niet vooruit bij instant vissen. Maar gelukkig is een karper niet zo kieskeurig. Ga eerst de karpers eens zoeken. Het aas is van minder belang. Gebruik je ogen en niet je neus.

Zit er niet heel veel gewoon tussen de oren. :roll:

Probeer die karper nou eens tussen de oren en voor de ogen te krijgen. Naar mijn idee de essentie bij instant. :wink:

Plus volharding en geduld.

Groet, Kees
johannes van herck
Berichten: 36
Lid geworden op: 06-01-2006 19:03
Locatie: arendonk (turnhout)

08-01-2006 13:49

Als de topicstarter zijn bollen niet wil rollen , wat ik wel begrijp ... Vis dan gewoon eens met een fluo pop-up single ? of eventueel met wat pellets errond gevoerd , moet ook lukken ,zeker instant.
Ik heb al goede ervaringen met warwick , van 14 en 15 mm.
Een of twee bolletjes aan de hair.