wintermix


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-09-2002 16:28

wat is een makkelijk goedkoop wintermixje voor de bollie en het liefst eentje waar geen moeilijke ingrediente in zitten maar die overal kan krijgen

bvd

kevin
Gebruikersavatar
Tim Beeren
Berichten: 529
Lid geworden op: 29-07-2002 02:00
Locatie: Overveen (vlak bij Haarlem)
Contacteer:

09-09-2002 20:20

De volgende winterrecepten heb ik gemaakt met het programma karpervoer. Het cijfer staat erbij.

1: tarwemeel 250 gram
maismeel 125 gram
gemalen trouvit 80 gram
haringmeel 40 gram
ei poeder 25 gram
tarwekiemen 20 gram cijfer: 7,6

2: tarwemeel 340 gram
maismeel 170 gram
zonnebloempitten 100 gram
komijnzaad 100 gram
tarwegluten 100 gram
cédé-mix (vogelvoer mix) 100 gram
biergist 50 gram cijfer: 8,5

Ik hoop dat je er wat aan hebt

succes
Regen zijn de tranen van god, omdat hij geen karpervisser is...
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

10-09-2002 10:04

bedankt

kevin
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

10-09-2002 10:46

hoy tim,

ik weet niet wat jij onder een wintermix verstaat maar die mixen bevatten toch flink wat eiwitten en die kun je beter niet hebben in de winter!!
ik vind het zelf zowieso onzin met wintermix en zomermix!!! gewoon een standaard mix voldoet ook hoogstens in de zomer wat vismeel toevoegen!!

als je reacties heb hoor ik ze graag kan op msn rob_borjans@hotmail.com

groeten rob
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

10-09-2002 17:20

Rob,

niks mis met die mixen van Tim. Het is helemaal geen onzin om onderscheid te maken tussen zomer en wintermixen. Wat die eiwitten betreft heb je het al helemaal mis. Een zomermix mag hooguit 10-18% eiwit bevatten omdat de vis de overige benodigde eiwitten uit het natuurlijk voedsel haalt. In de winter bij gebrek aan natuurlijk voedsel mag het eiwit percentage 23-28% bedragen zodat de vis toch kan voorzien in zijn energie behoefte.

Tim,

ik raad je wel aan om voorzichtig te zijn met dat biergist. Het bevat uiteraard veel vitaminen van het B complex maar het hoge eiwit gehalte is helaas geheel onbruikbaar voor de weefselopbouw het levert uitsluitend enrgie!
Jan Junge schreef in zijn artikel over boilie ingrediënten dat hij nogal geschrokken was van de respons in hoge concentraties aangeboden aan witvis, die zwommen namelijk zo snel mogelijk weg.
50gr. op jou hoeveelheid mix zou ik reduceren tot de helft of helemaal weglaten of een ander soort gist gebruiken.

Verder, ga maar lekker door met experimenteren om zelf mixen in elkaar te zetten het is leuk en leerzaam werk je leert er veel boilie ingrediënten door kennen en komt daardoor te weten wat hun werkzaamheden zijn in een recept.

Succes,

Hans
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

11-09-2002 13:44

hoy hans,

ieder zijn eigen natuurlijk, ik vind het flouwekul dus, maarja wie ben ik.

als je in de winter veel eiwitten in je mix doet is de vis al erg snel verzadigd!!! karpers hebben in de winter zowieso geen behoefte aan veel eten ls je dan met je super eiwitrijke boilei gaat vissen zijn ze naar een paar boileis al verzadigd!! waardoor ze stoppen met eten.. van een minder proteine rijke boilei zullen ze mindersnel verzadigen en meer eten!

groeten rob
Leon Olsthoorn
Berichten: 46
Lid geworden op: 12-07-2002 02:00

11-09-2002 13:48

Er werd hierboven beweerd dat er geen zomer- en winter mixen bestaan, je moet maar eens een zomer en een winter een mix op basis van 40% gemalen pinda's of tijgernoten gebruiken. s'Zomers loopt het bij mij als een trein en houd geen andere boillie het bij, s'Winters vang ik op elke andere boilie beter. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben,

Leon.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

11-09-2002 16:20

hoy leon, ik zeg niet dat er geen zomer en winter micxen bestaan maar ik vind het zelf eigenlijk onzin, ik heb in de winter en in de zomer betere resultaten met mijn standaard mix als met wintermix die ik van internet had.

ik spreek dus aleen uit persoonlijke ervanringen.

groeten rob
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

11-09-2002 19:08

Hoi Rob,

daar heb je dus wel gelijk in dat de vis 's winters eerder verzadigd is als in de zomer. Toch mag een winterboilie 5 á 10%(is niet veel) meer eiwit bevatten dan een zomerboilie vanwege het gebrek aan natuurlijk voedsel. Wat je echter wel moet doen is je voer hoeveelheid aanpassen. Als je gewend bent om in de zomer 2 á 3 kilo per dag te voeren moet je dat reduceren tot 500gr. per dag of zelfs om de anderste dag anders verzadigd de vis inderdaad te snel.

Ook ik spreek uit persoonlijke ervaring. :smile:

Sportieve groeten,

Hans
Gebruikersavatar
Roy Spoelstra
Berichten: 243
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-09-2002 19:31

Meer eiwitten in de winter?Die enzymen die die eiwitten afbreken zijn in de winter niet of nauwelijks actief.Daarbij komt nog dat eiwitten vrij verzadigend werken volgens mij. Iets wat je zeker in de winter niet wilt.Gewoon een simpele birdfood-mix met een groffe structuur is mijn eerste keus in de winter.
Hans-Peter van Ee

11-09-2002 19:45

Roy

Dus er zit ook geen verschil in het verteringsproces van Dierlijke-, Melk- en Plantaardige eiwitten??

met eiwitrijke groet

HPE
mark hofman.

12-10-2002 21:15

neem gewoon een simpele mix
75 procent maismeel
25 procent griesmeel
en voeg daar 1 of 2 attrators aan toe.b.v.speculaas poeder en een spice flavour.
heb zelf goed mee gevangen

mark
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

13-10-2002 22:56

Die programma's zegen ook niet alles.

Mijn favboriete boilie waar ik het hele jaar goed mee vang, heeft als instant respons maar een 6,7 ofzo, terwijl ik vrijwel over zonder te voeren er we mee heb gevangen.

De mix boilie heeft ( met eieren ) een eiwitpercentage van 20 procent, en toch vang ik er zomer ewn winter goed op...

Met betrekkelijke groet, Sjoerd
Marcel den Uijl
Berichten: 20
Lid geworden op: 22-07-2002 02:00
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

14-10-2002 18:52

gooi die troep van Aalten toch weg een 6,3 voor een mix onzin!!!!
in de winter zo arm mogelijk voedsel nemen voor die beesten want ze verteren nix!
als je in de herfst al veel vismeel voert (eiwit dus) is t in de winter al bagger laat staan als je het er swinters in kiepert.
broodmeel met polenta en wouwbloem ofzo. is mooi zat en dan met of zonder luchtje cq smaakje.

met verregende groet

marcel
Angels have fins...
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

14-10-2002 22:55

Haha, jij ook al verregend?
Ik was stekken aan het zoeken vanmiddag. Toen ik de benzine tank van de motor bijvulde begon het keihard te regenen, maar toen ik ermee klaar was werd het kurkdroog. we hebben het er toch maar op gewaagd --> :sad: FOUT! Toen we halverwege waren zijn ook wij helemaal verregend.

Maar goed,

Om eerlijk te zijn heb ik pas vanaf dit jaar af en toe naar die EA cd omgekeken. En daarvoor ving ik ook zoals ik al eerder schreef goed, met boilies die achteraf niet de goede cijfertjes als beoordeliing kregen.

Je kunt niet met 100% zekerheid voorspellen wat een karper zal doen. Dat is en blijft zo. Misschien heb ik wel een boilie met een compleet verkeerde verhouding, maar die zo exentriek smaakt dat bijna elke karper hem ff probeert!!! (en dan is het dus al te laat :smile: ) ( is maar een voorbeeldje :eek: )

Ik bedoel dus alleen te zeggen. Staar je niet blind op 1 methode om goed aas te verkrijgen. Leer van opgedane ervaring.
Je hebt vast wel eens met de ene boilie op water A heel goed gevangen maar op water B ving je er niks mee, ook al is je boilie zo 'normaal' als het maar kan.

Wij in Nederland hebben niet dezelfde smaak als mensen in China. Misschien verschilt dat ook wel per water. Wie zal het zeggen!?
Sommige van mijn karpers vinden niet alles even lekker ( ook al is dat koivoer perfect uitegbalanceerd )

Mijn voorbeelden gaan misschien een beetje ver, maar laat een ding vast staan: In de karperwereld is NIKS zeker!

Groetjes, Sjoerd
Plaats reactie