Kwaliteit of kwantiteit


Plaats reactie
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

02-12-2005 14:48

Naar aanleiding van de topic wat een freezer maximaal mag kosten kwam ik bij een ander punt aan.

Op een kanaal waar geen concurrentie is, waar in principe weinig is gevist in het verleden en waar de vis niet "gedresseerd" (negatief-geconditioneerd) is, gaat de kwantiteit dan boven de kwaliteit van voer? Dit geldt dan voor 3 keer voorvoeren en de 4e dag vissen. Er zwemt weinig vis, en degene die voert heeft niet veel geld voor voer tot zijn beschikking. De combinatie kwantiteit-kwaliteit (natuurlijk het beste) is dus niet mogelijk. Het is dus of:

- Weinig voeren maar kwalitatief "superboilies"
of
- Meer voeren met een kwalitatief iets mindere boilie.


IK ben benieuwd!

Groeten Bart
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

02-12-2005 18:03

Bart,

De friettent om de hoek geeft ook niet zo’n kwalitatief eten/ voer weg maar is wel lekker en der is zo veel als je wil…

Een kwantiteit bol maar waar er veel/ regelmatig van liggen op een goede stek kan denk dan beter lopen.

Tevens een kwantiteit bol kan goedkoop zijn maar, als het vers is en goed in elkaar steek dan doet dat al veel.

Gr. Sjorske
After School is over you're playing in the park Don't be out too late, don't let it get too dark
Met honing vang je nu eenmaal meer bijen als met azijn...
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

03-12-2005 23:27

Jaja sjorske.... indrukwekkend vergelijk. Klopt alleen niet.

Bart, ik denk dat je hier beter de gulden middenweg kunt kiezen, aangezien die superbol ook niks doet als geen vis hem tegenkomt :wink:

Met meer voer, meer kans om vis te bereiken, en als het dan nog enigzins acceptabel vreten is... Kassa.

Schrijft de Baets ook; een karper zal altijd kiezen voor het voedsel dat het gemakkelijkst en in de grootste hoeveelheid verkrijgbaar is.

Een topboillie, bijv. Trigga, maakt echter wel gruwelijk veel verschil op dressuurwater. Dus veel vangen of niet vangen, in die richting. Maar op een kanaal... soja mais gries eitjes bol met goedkope goede atractor, en dan zul je voor weinig geld het meeste en grootste vangen.

Groenten :wink:
Gebruikersavatar
sjors hooijen
Berichten: 251
Lid geworden op: 04-04-2004 20:41
Locatie: brabant

04-12-2005 15:24

Erik,

Dat Trigga verhaal is duidelijk maar, ik dacht dat het hier niet ging over een ‘dresuurput’

En mijn stelling was daar dus ook niet op gebaseerd…

En de gulden middenweg dat is denk een goed in elkaar gezette kwantiteits bol :wink:

Gr Sjorske
After School is over you're playing in the park Don't be out too late, don't let it get too dark
Met honing vang je nu eenmaal meer bijen als met azijn...
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

04-12-2005 17:30

bart van bezouw schreef:- Weinig voeren maar kwalitatief "superboilies"
of
- Meer voeren met een kwalitatief iets mindere boilie.


IK ben benieuwd!

Groeten Bart



Bart,


Op een water waar geen dressuur aanwezig is zal dit weinig tot geen verschil maken.
Er van uitgaand dat de vis weinig tot niet geconfronteerd wordt met boilies.

En wat versta je eigenlijk onder een minder kwalitatief aas?
Geen top ingredienten?
Zoals hierboven beschreven kun je met minder ingredienten ook echt wel een goed aas maken en de prijs wat drukken.


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

04-12-2005 20:23

Haha Sjorske, je hebt ook wel gelijk hoor, wilde het aleen even duidelijk maken :wink:

En om het nog wat simpeler te maken; In KW21 noemt eddy sterkx zijn recept waarmee hij begin jaren 90 zowat alle grote vissen op kk7-8 heeft gevangen. Kost ook maar iets van €2.50, vangt goed (heb er zelf ook mee gevist) en je moet ook niet vergeten dat daar al sinds begin jaren 80 gevist wordt.

Dus met een GOEDkoop receptje moet het lukken. Mocht het nodig zijn dan zoek ik het wel even op :wink:

Gr. erik!
Robert van Strien
Berichten: 53
Lid geworden op: 16-09-2005 12:42

08-12-2005 16:23

Bart,
Een goed recept hoeft toch niet duur te zijn, koop goede meelsoorten, en maak een goedkope maar kwalitatief goede boilie.
Dan kan je veel voeren van een goed produkt en het kost niet heel de wereld

gr,

Robert
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

08-12-2005 17:48

Robert,

Heb je gelijk in, maar een boilie die op wat langere termijn zijn werk moet doen moet naar mijn mening behoorlijk wat voedingswaarde bevatten. Vaak val je dan terug op een boilie met verschillende soorten vismeel erin. En aangezien vismeel nou niet bepaald het goedkoopste ingredient is. Zou een boilie die bijvoorbeeld bestaat uit

maismeel
Griesmeel
soya
CeDe

en een flavour

Het een heel jaar doen op kanaal wanneer je hetzelfde stuk kanaal (ongeveer 2 km) blijft bevissen en 3 keer van tevoren voert voor elke sessie?

Bart
Robert van Strien
Berichten: 53
Lid geworden op: 16-09-2005 12:42

08-12-2005 18:16

Bart,

Als je nu bv de flavour eruit laat ( is op zich ook een duur middel) dan kan je er iets meer meel in verwerken die wat meer voedingswaarden bevatten.hierbij denk ik aan vismeel en bv trouvit.
Vismeel en trouvit geven genoeg geur af zodat je geen flavour meer nodig hebt.
Met vismeel erin verwerken heb je meteen redelijk wat eiwitten in je bollen ( je kunt bv 20% vismeel toevoegen dan blijven de kosten ook beheersbaar).

gr,

Robert
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

08-12-2005 19:34

Kwantiteit is bij mij de factor die feitelijk doorgaans de doorslag geeft betreffende een goede sessie. Dure boilies vielen na een week voeren stil, terwijl de bol met weinig attractieve ingredienten na weken nog gegeten werden.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

08-12-2005 21:44

Robert,

Het is allemaal suggestief hoor. Ik gebruik namelijk nooit flavours... Maar ik was erg benieuwd naar hoe anderen er over dachten



Jeroen,

Wat voor attractieve ingrediënten? waren die instant attractief maar hadden bijvoorbeeld een bittere nasmaak?

gr. Bart
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

08-12-2005 21:57

lastig....als je portemonai het kan trekken zou ik zeggen, ga altijd voor kwaliteit, maar er zijn genoeg voorbeelden dat je juist de grotere vissen met een simpele bol vangt (kwantiteit)
Kortom...wie zal het zeggen
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

09-12-2005 01:21

Simpele bol?
Vers voer mensen....

groetjes
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-12-2005 14:43

Beste Bart,

het jammer dat we niet weten in welk seizoen je in de weer gaat op je "ongedresseerde" kanaal met weinig vis en concurrentie.

Hoe zit het met het natuurlijk voedsel aanbod?

Gezien de lage visstand, lijkt het me habdig eerst maar eens uit te gaan zoeken, waar de bollen te water moeten gaan. Als je dan ook nog een redelijke indruk hebt van het bestand aan vissen, dat je najaagt, dan zullen de gewenste voerhoeveelheden altijd vanzelf duidelijk zijn. Moet je in het voorjaar 25 "geile" dertigers voorzien van een hapje vreten, dan is dat al een heel stuk meer voer dan elke dag een beetje voer tegen de brugpijler aan.

Mijn buurman hierboven :roll: heeft het sowieso al bij het rechte eind. Vers aas is het allerbelangrijkst.

Begin maar eens met een kilootje toffe bollen en als je het mij vraagt, mag daar dan wel een beetje vismeel in zitten. Laat vanwege finaciele overwegingen dan al die attractorzooi eruit. Heb je iig een goede basis. Dit zal je met voeren geen windeieren leggen.

Als zelfs dit te duur is, ga dan maar met particles in de weer.

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

09-12-2005 14:51

Mitsz, Allen,

Het zal tegen de zomer lopen dat ik daar aan de slag kan gaan. Het hele talud van de vaargeul ligt bezaaid met mosseltjes.. Vreten genoeg dus. Verder weet ik al een stek waar vis te vangen is (uit ervaring)
Dan blijft de vraag:

Zal ik op die stek met een kwalitatief goede bol en dan bijvoorbeeld 1 kilo voeren meer vangen dan met een redelijk degelijke boilie die wel veel goedkoper is en waar ik 3 kilo van kan voeren (grotere hoeveelheid---> verspreider voeren--> meer vis attent maken op het aas?).
En hoe zit het met de echte dikke biggen? Kwaliteit of kwantiteit. Of kun je daar niks over zeggen


Groeten Bart

p.s. Zomaar wat ideetjes, ik heb er zelf ook wel een mening over, maar ben benieuwd hoe jullie er over denken
Patrick de Kort
Berichten: 219
Lid geworden op: 06-12-2005 12:08
Locatie: Oisterwijk

09-12-2005 15:02

Mijn idee is om altijd met kwalitatief goede boilies te vissen. Is simpelweg beter voor de karpers. Daarnaast zou je bijvoorbeel je boilies ook wat kunnen verkruimen. op deze manier kun je toch verspreid voeren.

je kan er ook voor kiezen om erg verspreid te voeren in het begin kleine hoeveelheden verspreid. Als de dag van je sessie eraan gaat komen steeds meer geconcentreerd voeren.

Voordeel. Over een groter opervlak raakt de karper bekend met je aas. Je laat ze er echter wel naar zoeken. Op de dag zelf kun je de karper wellicht goed op je stek krijgen door een compacte voerstek te maken.

Maar boven alles staat kwaliteit!!
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

09-12-2005 15:07

Patrick,

Boilies verkruimelen op een kanaal met megaschepen? Voer voor brasems, voorns windes, kortom vergeet dat maar bij het voorvoeren

natuurlijk streef ook ik naar een kwalitatief zo goed mogelijke boilie, maar dan zal ik veel minder moeten voeren (de centjes hè). Een kilo topboilies verspreiden over 150 m kanaal is niet helemaal mijn ding.. Het zou misschien uitmaken, maar dan toch liever een kwalitatief wat mindere boilie en dan wel 4 kilo kunnen voeren.

Het zoeken naar aas:
Kanaalkarper zal naar mijn mening nooit lang op dezelfde stek blijven (op het open kanaal) Ook wanneer er gevoerd is zullen ze doortrekken.

Tijdens het voeren voer ik vaak verspreid, en tijdens het vissen enkele boilies verspreid maar het grootste deel compacter op de stek.
Wanneer er een boot is gepasseerd is het natuurlijk de vraag hoe compact je stek nog is, maar dat terzijde...

Bart
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

09-12-2005 15:37

Bart,

Volgens mij ken ik het water :lol:

Ik zou voor wat meer kilo's van de simpele, maar toch kwalitatief goede boilie gaan. Niet leveel (dure) lokkers erin dus, je hebt immers toch geen concurrentie.

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

09-12-2005 15:47

Geen concurrentie? Zeg dat maar tegen die mosseltjes en het andere natuurlijk voedselaanbod :wink:

Groetjes
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

09-12-2005 15:52

Ruud,

Geen concurrentie van mede-vissers (niet zo bijdehand jij :wink: )
Maar je hebt gelijk hoor dat de mossels een grote conccurent zijn, ik kan ze niet voorbijstreven in aanbod, hoogstens tijdelijk buiten beeld zetten..

Mark,

Ik weet wel zeker dat jij het water kent :)


Groeten Bart
Plaats reactie