5-3-1 mix hoe en wat?


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-10-2005 13:13

Je zit al in een wespennest als je verdediging niet beter wordt is karpervissen en nadenken de komende tijd een urenverslindende bezigheid.

Flavour de geur is niet de smaak daar begint de ellende al.
De smaak is het oplosmiddel, het kan dus vele flavours negatief herkenbaar maken voor de vis.
Vis, Peach, aardbei, black current allemaal verschillend en raar ze smaken allemaal hetzelfde.
Wil je het weten? plak dan wel je neus goed af, een mens proeft meer met zijn reukvermogen dan met zijn smaakvermogen.
Geloof je het niet? verklaar dan maar eens hoe het kan dat je lievelingsgerecht anders smaakt als je goed verkouden bent.

Flavour ik bedoel dan de aroma's daar komt de smaak om de hoek kijken.
Vele flavours zijn dan ook aroma's maar de visser is bekender met flavour dus laat de handel het maar liever zo.

Smaakreceptoren laat het dier daar nou net vol mee zitten, van de kop tot aan de staart.

Maar als het leuk wordt komt Kees om de hoek, stel een geur kan stoffen oplossen in het water om daar (smaak)herkenbaar te worden.
Maar heeft de vis de juiste chemoreceptoren om dit te herkennen?

Het blijft sappelen, gegroet mijne heren.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Chris Gabriele

21-10-2005 13:20

Rene, ik ben bekend met de meeste flavours van verschillende leveranciers.

Dat een karper op geur aast bedoel je proeven neem ik aan.
Ruiken dmv in water opgeloste stoffen.
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-10-2005 13:23

Rene,

Een karper kan niet ruiken... Niet zoals wij dat kunnen.
Eenkarper kan alleen waarnemen en proeven...

Degeur die jij beschrijft zal de vis niet herkennen op de wijze als jij de geur herkent.
Verder zullen ze wat smaak betreft niet veel afwijken van elkaar, ook al ruik jij het geheel anders.

Wel kan de vis beter proeven als ruiken.. En dan zal het verschil in een aroma wel van invloed zijn.
Dus de smaak zal bepalend zijn, niet de geur...

Karper aast dus niet op geur, hij aast op wat hij kan waarnemen.
Vrije amino's zijn van die michelin wegenkaartjes onder water.
Die leiden de vis naar de plaatsen waar hij zijn natuurlijke voedsel kan vinden...
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

21-10-2005 13:25

Sorry,...

Had de tekst van Douwe nog niet gelezen.

Chris,

Je bedoelt te eggen dat de geur oplost in het water en deze door de molulen wordt meegevoerd naar de vis?
Zal dit niet worden waargenomen bij de vis door zijn smaakrceptoren?

Want het reukvermogen is van de karper erg beperkt.
Gebruikersavatar
rene hameeteman
Berichten: 121
Lid geworden op: 15-01-2005 15:03
Locatie: Goedereede

21-10-2005 13:30

:oops: :oops: ik bedoelde ook proeven flavour in combinatie met kruiden.
Beter 1 karper op de mat, dan er tien zien springen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-10-2005 13:43

Ook geurstoffen zijn moleculen. in de flavour zitten dus de moleculen van het oplosmiddel en die van de geurstof. Het oplosmiddel overheerst weliswaar, maar er zijn ook geurstofmoleculen. Hoe die zich in water zullen gedragen hangt van het type molecuul af.

Welke kruiden nu weer, Rene? Is namelijk een verzamelnaam voor kruidachtigen die onder te verdelen zijn in verschillende groepen waarvan de individuele groepen in water hele verschillende eigenschappen vertonen. Een groot deel is niet oplosbaar in water. Dit lijkt mij geen nuttige eigenschap.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-10-2005 13:44

Marijn geeft niet, :D :D
Als in de geur die je waarneemt stoffen zitten die oplosbaar zijn in water zullen die waargenomen kunnen worden.
Blijft de vraag; heeft de karper juist die receptoren om het waar te nemen?
Of zijn die stoffen zo iel dat er niks van overblijft?

Ik geloof in het smaak verhaal maar ben er ook van overtuigd dat de vis sommige stoffen beter waar kan nemen dan een andere stof.
Dat stoffen die wij goed vinden "ruiken" voor de vis misschien wel eens helemaal niet waargenomen worden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-10-2005 13:46

Zei ik al he als er een feestje is komt Kees ook langs.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
rene hameeteman
Berichten: 121
Lid geworden op: 15-01-2005 15:03
Locatie: Goedereede

21-10-2005 13:51

VTSIN bijvoorbeeld meneer kees ik weet niet of het zo goedgeschreven is
Vanillepoeder.
Peper.
Zout.
Pijlstaartolie.
Paprikapoeder.
Anijszaad ( ster)
Venkel
:roll: :roll: :roll:
Beter 1 karper op de mat, dan er tien zien springen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-10-2005 13:59

Mooie stoffen, komt toch de vraag want je gaat nergens dieper in.
Die stoffen zijn smaakstoffen prima maar ze zitten in de bol herkenbaar bij opname.
In hoeverre ben je bekent met de wateroplosbaarheid en de uitwazeming van die stoffen, want daar gaat het om.
In mijn gedachten zijn die kruiden een prima toevoeging zodra de bol is opgenomen, als attractor op afstand heb ik toch ???????
Maar jij weet misschien meer te vertellen, we zijn hier om van elkaar te leren is het niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

21-10-2005 14:01

Aangezien we nu toch helemaal van het orginele onderwerp afgeweken zijn, wat denken jullie van het volgende:

Juist een boilie zonder (al te veel) van die vrije aanlokkende amino's en de vis sterk aansprekende attractoren zal minder vis op de kant brengen, maar wel meer grote vissen opleveren.

Een boilie met een grote aantrekkingskracht zal een grotere lokkende werking hebben naar de vis toe, resulterend dat er meer vissen actief gaan zoeken naar dat aas en hij dus een grotere groep vissen aanspreekt dan enkel de boiliebuffels. Daardoor is de kans dat je kleine vissen vangt vele malen groter, misschien zelfs zo groot dat juist die grotere vissen niet de kans krijgen. En denk maar niet dat die grotere vissen domineren op de voerstek, dat is een fabeltje.

Ik ben er wel van overtuigd dat in situaties dat de karper eigenlijk niet tot nauwelijks aast (wintermaanden en slechte periode's), die extra attractoren en vrije amino's van meerwaarde kunnen zijn om die vissen over de drempel te tillen, om dus toch te gaan azen. Dat heb ik zelf al verschillende keren gezien als ook meegemaakt. Dan hebben ze dus wel een streep voor op de "normale" boilie.

Dit is volgens mij ook de reden waarom het aas waar ik mee vis relatief meer grote vissen op de kant brengt. Het aas bevat niet al die poespas, is minder aantrekkelijk voor de kleine karpers die meer geneigd zijn naar ander voedsel dan een bol, maar daardoor des te aantrekkelijker voor juist die grote vissen.

Maar goed, wat is jullie mening wat betreft het bovenstaande,

Oh en Rene, verdiep je eerst in de kennis van de persoon waar je tegeningaat, voordat je dat daadwerkelijk doet...
mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
rene hameeteman
Berichten: 121
Lid geworden op: 15-01-2005 15:03
Locatie: Goedereede

21-10-2005 14:06

Sorry Sorry Sorry als ik iemand beledigd heb maar van die legoblokjes
schoot even in het verkeerde keelgat
Ik zal een heel simpel voorbeeld geven
Ga naar de visboer en vraag om pilstaartolie, dit stinkt zo erg en het smaakt ook nog ergens naar. Doe dit in je bol ik gebruik meestal 10-20ml per pond droge mix draai de bollen. Kook de bollen, leg er een in een glas met water moet je zien wat er gebeurt.......................
Beter 1 karper op de mat, dan er tien zien springen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-10-2005 14:09

Ja ik sprak al over een wespennest, Chris laat zich niet snel overtuigen hijzelf heeft dat talent en de kennis wel.
Dat domineren op de aasplek geloof ik ook geen sikkepit van, de vis wil rust en zal zich terugtrekken eventueel tot op de grens.
Vriend Roger heeft mij al eens weten te overtuigen dat al die stoffen welliswaar meer vis op de stek brengt maar dat simpeler boilies bij hem de grotere vissen binnenbracht.

Ik heb niks toe te voegen dus :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

21-10-2005 14:11

Kees Ouwehand schreef: Is namelijk een verzamelnaam voor kruidachtigen die onder te verdelen zijn in verschillende groepen waarvan de individuele groepen in water hele verschillende eigenschappen vertonen. Een groot deel is niet oplosbaar in water. Dit lijkt mij geen nuttige eigenschap.

Groet, Kees


Welke Kees?

Douwe Bijlsma schreef:In mijn gedachten zijn die kruiden een prima toevoeging zodra de bol is opgenomen,


rene hameeteman schreef:Sorry Sorry Sorry als ik iemand beledigd heb maar van die legoblokjes
schoot even in het verkeerde keelgat


Waarom schoot je dat in het verkeerde keelgat?
Ik denk dat je het verhaal van het legoblokje niet kent, wedden?


En dat Douwe is een waarheid als een koe.En een toegevoegde waarde.

gr Harnold

en nu ga ik naar het water...
Laatst gewijzigd door Harnold Kikkert op 21-10-2005 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
lou van houten
Berichten: 73
Lid geworden op: 12-09-2005 16:34
Locatie: Giekerk-Friesland

21-10-2005 14:14

Het zijn volgens mijn bescheiden mening, denk ik, simpele en bekende bulk-ingrediënten in de samenstelling 5-3-1, die niet alleen in de hengelsportzaak te koop zijn maar ook in de supermarkt/groothandel.
En met daarbij inderdaad wat extra kleine toevoegingen, die ze ook niet willen vermelden, en geef ze eens ongelijk!
Maar om daar nu zo geheimzinnig over te doen, is ook wat overdreven nietwaar, dan had ik dat ook niet vermeld in mijn artikel en een naam gegeven als ik hun was, maar deze heren schijnen er wel van te houden de boel een beetje op te blazen en daar de humor van in te zien ten koste van anderen.
Er zijn nu eenmaal karpervissers die ooit een keer, of soms met enige regelmaat wel eens een artikel geschreven hebben in een of ander bekend karperblad of boek, en soms nog steeds doen.
Hierdoor krijgen ze wat ''landelijke bekendheid" en daar genieten ze met volle teugen van, het maakt ze interessant en geloofwaardig voor een groot aantal mensen in karperland, tenminste als je daar gevoelig voor bent!
Wanneer je vertrouwen hebt in je boiliemix en je kunt voldoende tijd besteden om het te testen in de praktijk en je haalt het gewenste resultaat er uit, dan heb je deze indianenverhalen ook niet nodig lijkt mij?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-10-2005 14:15

Ja ik wil nog iets zeggen, de boilies zijn niet nr 1 in de volgorde van tactiek.
Kennis van het water en de (tijdelijke) verblijfplaatsen weten zijn veel belangrijker.
En het kan geen kwaad om met een goede boilie op de goede plek te zitten.
Mitsz zegt soms wel eens iets zinnigs :D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
rene hameeteman
Berichten: 121
Lid geworden op: 15-01-2005 15:03
Locatie: Goedereede

21-10-2005 14:20

Ja ik wil nog iets zeggen, de boilies zijn niet nr 1 in de volgorde van tactiek.
Kennis van het water en de (tijdelijke) verblijfplaatsen weten zijn veel belangrijker.
En het kan geen kwaad om met een goede boilie op de goede plek te zitten.


Inderdaad een goede boilie,op de goede plaats, op de goede tijd.
Beter 1 karper op de mat, dan er tien zien springen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-10-2005 14:27

Lou de heren Kwint en Schut benantwoorden aan je omschrijving.
Ze vinden het leuk om personen op het verkeerde been te zetten, ze genieten van bekendheid, ze doen graag geheimzinnig zien daar de humor ook van in, blazen de boel graag een beetje op, schrijven en houden lezingen op een manier die al die facetten nog eens benadrukken.
Ooit was het Schut geloof ik die in een discussie wist te vertellen dat hij in een keukenkastje diverse dingen had liggen de kast van de muur trok flink door elkaar schudde en de mix die eruit kwam dat was het.

Maar de heren lullen niet alleen ze maken de onthaakmatten en landingsnetten ook nog eens flink nat.
En daarom gelooft de goegemeente de heren die er dan smakelijk om kunnen lachen.
Ik vind het prachtige figuren praat er maar eens mee.

Indianenverhalen, tsja wie leest er niet graag een spannend boek, haal eruit wat bij je past maar werp het niet direct als onzin van je af.
Vissen is een hobby, geen religie!
Chris Gabriele

21-10-2005 15:07

Rene, Vetsin bestaat uit zouten aminozuren.

Bart,

Jou schrijven is mij een discussie waardt.

Ik kan aas maken waar ik werkelijk gigantisch veel vis mee aantrek.
BV met stinnfim.
Op klein water trek ik gewoon 28 grote brasems en wat karpers.
De grotere exemplaren blijven met dat kabaal wel weg ;-)

Ik heb dit aangepast, maar brasems blijven wel aardig op de kant komen.

Nu kan je zeggen dat ik een bol maak minder aantrekkelijk voor de kleinere vis, maar als die vis langs komt, dan vreet hij die die boilie lijkt mij ook.

Vis je op water met een kleiner bestand aan vissen dan is dit niet erg lijkt mij.

Als ik meer tijd heb zal ik hier eens meer op in gaan.
Voeren en taktiek incombinatie met je aas spreekt mij erg aan.

gr Chris.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

21-10-2005 15:13

Tja heren.. leuke discussie geworden zo.. mooi hoe sommige "slimme" mensen erover denken. Hopelijk blijf ik dom zodat ik lekker kan doorvangen met een boilie waar allemaal "nutteloze" dure zaken inzitten :P

Maar om wat duidelijkheid te scheppen over de mogelijkheden van de 1-3-5 mix en een aantal van de ingrediënten die erin zitten....... zal op KWO zeer binnenkort een gedeelte van de KSN jubileum RL geplaatst worden.
In die RL bijdrage beantwoord Roelove Schut een vraag over aas en komt met wat feiten over zijn boilie.. wat dus GEEN commeriële mix is! Het is gewoon een naam die het beestje moest hebben en die hij eraan gegeven heeft.
Wellicht dat dit wat meer licht in de duisternis zal geven en sommigen inzien dat het geen bullshit of wat dan ook is.

Vr.Gr.,

Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-10-2005 15:24

Harnold Kikkert schreef:
Kees Ouwehand schreef: Is namelijk een verzamelnaam voor kruidachtigen die onder te verdelen zijn in verschillende groepen waarvan de individuele groepen in water hele verschillende eigenschappen vertonen. Een groot deel is niet oplosbaar in water. Dit lijkt mij geen nuttige eigenschap.

Groet, Kees


Welke Kees?

Wel ja, moet ik mijn eigen vraag beantwoorden?

Als je met kruiden aan de slag gaat is het eenvoudig genoeg even wat in water te doen en dan te kijken of er bestanddelen oplossen. Zoek dan op wat die actieve bestanddelen zijn en wat de oplosbaarheid daarvan is. Veel is terug te vinden op internet.

Bijvoorbeeld voor een smaakversterker als vetsin die zoals Chris dus aangeeft voornamelijk zouten en aminozuren bevat. :-?

Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-10-2005 16:06

Leuk dat er toch weer mensen vissen met iets waar ze niet in geloven.
Ooit ook eens gezien bij de theorie van onze grote vriend.
Niet geloven toch bij narekenen met een norm vissen, was ook leuk.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

21-10-2005 16:36

Erg leuke discussie vind ik dit. Zo heb ik in mijn witvis periode eens in mijn woonplek aan een viswedstrijd van de visclub meegedaan. Ik weet het nog heel goed, ik was een jaar of 10 en er deden zo'n 25 mensen mee aan de wedstrijd. Naast mij zat een dorpsgenoot met maden te vissen en naast hem een emmertje met voer. 24 van de 25 personen vingen vrijwel niks, en de man die naast me zat had z'n leefnet vol zitten met wel 25 brasems...

Het ging dan idd om brasems, maar ik denk dat de link naar karpers gauw gelegd is. Deze wedstrijd staat me nog altijd goed in 't geheugen, en navraag over de samenstelling van het aas leverd niet meer op dan: "ik heb het standaard in de hengelsport zaak gekocht" :wink:

Ik vis zelf nog niet lang op karper en draai ook nog niet m'n eigen boillies, maar begin hier steeds meer naar te nijgen. Ik geloof dat ook wel degelijk dat je met de juiste kennis en aas tot hele goede resultaten kan komen.

Ik vind de vergelijking van mensen en de geur van een snackbar die bij sommige personen tot eten doet leiden ook erg goed, en naar mijn mening zou het bij karpers zo ook kunnen gaan. Dit is wat ik denk hierover, ik spreek zelf niet uit ervaring.
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-10-2005 19:20

O ja, voor Douwe nog.

Zo maar van het web geplukt. Het is niet al after-shave dat geurt. :D

GEURSTOFFEN

Anijszaadmeel(5):Is de gemalen anijszaadpit. De beste kwaliteit komt van steranijs. Vijfmaal sterker in geur dan het Spaanse anijszaad(anis vert). De kleur moet diep roodbruin zijn. Zeker te gebruiken in een oppervlaktevoer en wanneer er kleine vis gevangen moet worden. Maximaal 5%.

Coriander(5):Geurstof gebruikt voor dieper, stromend water, gericht op het lokken van brasem. Het beste is de volle korrel te nemen en deze met een produkt van de basis te vermalen(paneermeel, broodmeel). Maximaal 5%.

Fenegriek(5):Geurstof gericht op brasem. te gebruiken op dieper water. Maximaal 5%.

Karwijzaad(5):Geurstof met een scherpe, indringende geur. Te gebruiken op dieper water en waar grote vis gevangen dient te worden. Maximaal 5%.

Venkelzaad(5):Allround geurstof met een aantrekkelijke geur. Te gebruiken in een voornvoer. De zaden kunnen met paneermeel vermalen worden. Maximaal 2 à 3%


http://home-1.worldonline.nl/~pebuit/ge ... jszaadmeel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-10-2005 19:44

Ik zie zo maar uit mijn blote hoofd een stof die ook nog eens getest is als lokker voor karper.
Vissen is een hobby, geen religie!