moeilijk te vangen karper om deze tijd van het jaar bij ons


Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

14-10-2005 13:04

Het is soms zeker lastig de vissen te vangen. Op een water waar ik met regelmaat vis is het sommige dagen goed mogelijk om 2 of meer vissen te vangen. Heb in 3 uurtjes soms wel 4 a 5 runs gehad. De volgende dag gaan zitten en precies detzelfde weersomstandigheden, en geen aanbeet of niks. En de karper zat op dezelfde plek want ik zag ze met regelmaat springen. Ik geloof dus ook wel dat er dagen zijn dat de karper gewoon niet eet... Overdag niet in ieder geval want hij zal niet van de 1 op de andere dag overstappen van aas en de boillies weigeren die ze de vorige dag nog gretig hebben gegeten.
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Ruud Engelbarts
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-09-2005 20:03
Locatie: Lichtenvoorde

14-10-2005 13:33

Probeer het anders eens met hondebrokken, met name op die van frolic heb ik regelmatig succes geboekt. Wel opletten dat je ze na ongeveer een uur moet verversen omdat ze week worden.

succes,

Ruud
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-10-2005 14:04

Mourad,

Ik kan je garanderen dat er periodes zijn/dagen zijn dat de karper weinig of niet eet! Wat je dus zegt met

karper vangen kan altijd, op ieder water waar ze zitten, het hele jaar door.
je moet alleen weten waar ze op dat moment azen, wat op dat moment "hun hoofdgerecht" is, en daarop inspelen.


gaat dus echt niet altijd op!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-10-2005 14:32

Bas Hofkens schreef:Mourad,

Ik kan je garanderen dat er periodes zijn/dagen zijn dat de karper weinig of niet eet! Wat je dus zegt met

karper vangen kan altijd, op ieder water waar ze zitten, het hele jaar door.
je moet alleen weten waar ze op dat moment azen, wat op dat moment "hun hoofdgerecht" is, en daarop inspelen.


gaat dus echt niet altijd op!


periodes en dagen, okej.

maar hij zei letterlijk: "een probleem,waar wij altijd gaan vissen,vang je vanaf begin september de karpers zeer slecht."

hij heeft het over maanden. en DAT gaat er bij mij niet in.
Jan Talens
Berichten: 20
Lid geworden op: 04-02-2002 01:00
Locatie: Assen

14-10-2005 14:44

Jan,

De ervaring die Frank heeft met het later op de dag vissen heb ik ook, ik zit echter wel op een ander soort water te vissen dan jij, nl. kanaal. En ook bij mij liggen de aas- en (dus) vangtijden wezenlijk verder op de dag.

Wat mij echter ook is opgevallen is dat ik ze vaak met een extra zoete fluor pop-up nogal eens weet te vangen in zo'n sessie. Dit wijkt af van de boilies waar jij mee vist. Vaak pak ik mijn laatste karpers van het jaar op deze manier, ondanks het feit dat ik op mijn andere hengel met partikels of boilies zit te vissen (en soms gevoerd heb ).

Ik hoop dat hier iets aan hebt, succes ermee.

gr. jan
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

14-10-2005 14:51

Mourad Aviara schreef:
Bas Hofkens schreef:Mourad,

Ik kan je garanderen dat er periodes zijn/dagen zijn dat de karper weinig of niet eet! Wat je dus zegt met

karper vangen kan altijd, op ieder water waar ze zitten, het hele jaar door.
je moet alleen weten waar ze op dat moment azen, wat op dat moment "hun hoofdgerecht" is, en daarop inspelen.


gaat dus echt niet altijd op!


periodes en dagen, okej.

maar hij zei letterlijk: "een probleem,waar wij altijd gaan vissen,vang je vanaf begin september de karpers zeer slecht."

hij heeft het over maanden. en DAT gaat er bij mij niet in.



Mourad,

En toch is het op dat water bij mij precies zo! Dus vanaf eind zomer tot het water weer helderder begint te worden. En ik heb daar veeeeeel gevist, geloof me maar!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

14-10-2005 15:45

Op zich best vreemd. Wat doen die karpers dan hele dagen? Maanden lang. Alleen maar een beetje lummelen.

Je zou toch zeggen dat wilde dieren altijd wel met eten zoeken bezig zijn......overleven. Instinctief gedrag. In het geval van karper zal dat niet altijd blijken uit de vangsten, maar aastijden en fourageerplekken verschuiven wellicht.
Jan Talens
Berichten: 20
Lid geworden op: 04-02-2002 01:00
Locatie: Assen

14-10-2005 16:13

Rick,

Zo raar is het allemaal niet hoor. de activiteit van karper ligt in de koude maanden gewoon drastisch lager zeker waar het het azen betreft. Idd, lummelen dus:)

In het klein zie ik dat iedere winter opnieuw in mijn onverwarmde buitenvijver. In heb daar wat goudvissen, goudwindes en kois in en ik kan je verzekeren dat ik ze in de winter niet zie. In die tijd voer ik ze dan ook niet en veel natuurlijk voedsel bevat die bak van mij ook niet. Toch komen ze in het voorjaar wel weer te voorschijn en beginnen dan zachtjes aan weer te vreten.

Volgens mij werkt het in de natuur ook zo, de karpers eten minder en zijn stukken moeilijker te vangen en grote aantallen is al helemaal uit den boze. Ik heb vaak genoeg een voerplekje aangelegd van mais ( vanaf de kant te zien, vrij ondiep water ) die in de zomer binnen een halve dag wordt leeggevreten en die 's-winters wekenlang ogenschijnlijk onaangeroerd bleef....

gr. Jan
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

14-10-2005 16:25

ja ik snap je, maar hier gaat het niet om hartje winter. Er wordt gesproken over slechte vangsten na de zomer en in de maand september. Zo koud is dat nog niet. Ik zie zeker ook aan onze koi dat zij in de winter niet veel uitvoeren. Karpers zijn ook koudbloedige dieren en dus de omgevingstemperatuur bepaalt hun lichaamstemperatuur en daarmee de activiteit en stofwisseling. Maar dan heb je het echt over wintervissen en lage temperaturen.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-10-2005 16:41

Ja okej, maar ik begrijp iets niet. Ik tast nu in het duister..

We kunnen hierover blijven discussieren, jij kan blijven zeggen dat het zo is, en ik kan zeggen dat het niet zo is, maar dat schiet zo niet op.

Mijn vraag is, lummelen de karpers maandenlang? Tuurlijk is het zo, dat ze minder actief worden door het koudere weer, maar karpers houden geen winterslaap. Ze blijven dooreten.

Dus wat jij beweert is dat de karpers vanaf september niets meer eten tot het voorjaar? Heb ik het goed of niet?

Of dat ze minder eten? Want als dit het is, als ze minder eten, zijn ze alsnog te vangen.
Laatst gewijzigd door Mourad Aviara op 14-10-2005 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-10-2005 16:45

Jan Talens schreef:Ik heb vaak genoeg een voerplekje aangelegd van mais ( vanaf de kant te zien, vrij ondiep water ) die in de zomer binnen een halve dag wordt leeggevreten en die 's-winters wekenlang ogenschijnlijk onaangeroerd bleef....

gr. Jan


weet je ook waarom? 's winters zoeken de karpers het diepere water op, omdat dit nog het warmst is. ondiepe stukken worden (bijna) niet bezocht.

en 's zomers bezoeken ze vaak het ondiepere gedeelte om lekker te zonnebaden.
Jan Talens
Berichten: 20
Lid geworden op: 04-02-2002 01:00
Locatie: Assen

14-10-2005 16:53

Mourad,

Mijn koikarpers eten helemaal niets in de winter, nog wel in september en nu het nog zo warm is nu ook nog wel, maar zodra de temperaturen echt naar beneden gaan is het gewoon gebeurd tot volgend voorjaar. Ik kon het zelf ook haast niet geloven dat ze niet meer vraten maar het is wel waar.

Natuurlijk eten karpers in het wild ook in de winter wel, anders zou er ook niets gevangen worden lijkt me :) Echter, volgens mij in veel mindere hoeveelheden, maar dan ook echt veel minder. Vandaar mijnvoorbeeld met die voerplek waar na enkele weken niet aan te zien was dat er van gegeten was.

gr. Jan
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

14-10-2005 16:59

Jan Talens schreef:Mourad,

Mijn koikarpers eten helemaal niets in de winter, nog wel in september en nu het nog zo warm is nu ook nog wel, maar zodra de temperaturen echt naar beneden gaan is het gewoon gebeurd tot volgend voorjaar. Ik kon het zelf ook haast niet geloven dat ze niet meer vraten maar het is wel waar.

Natuurlijk eten karpers in het wild ook in de winter wel, anders zou er ook niets gevangen worden lijkt me :) Echter, volgens mij in veel mindere hoeveelheden, maar dan ook echt veel minder. Vandaar mijnvoorbeeld met die voerplek waar na enkele weken niet aan te zien was dat er van gegeten was.

gr. Jan


Jawel, dat is algemeen bekend, zodra het kouder wordt eten karpers veel en veel minder. Maar wat ik bedoel is: Als ze eten, kunnen ze gevangen worden.

Je moet alleen kijken waar ze zich bevinden door logica (meestal gewoon de diepste stekken bezoeken) en wat ze eten.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-10-2005 01:07

Frank Huisman schreef:Jan,

Ik ken jouw probleem maar al te goed. Tot 2001 had ik ook altijd grote moeite om de vissen na half september aan de schubben te komen, totdat.......ik in plaats van 's ochtendsvroeg of 's avonds laat gewoon midden op de dag ging vissen! Lekker uitslapen en pas om een uur of 10, 11 inwerpen en dan tot een uur of drie, vier vissen. Ideaal.
Het ging meteen geweldig! Wellicht helpt je dit verder.

Succes!

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman

Heren...lees deze hele goede tip van Frank nog maar eens goed door :wink:
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

15-10-2005 01:11

Hallo allen.

Leuk geprobeerd, die ideeen over combi-rigs en weet ik wat voor rotzooi nog meer, maar Jan zegt in zijn post duidelijk dat IEDER JAAR de vangsten in SEPTEMBER beginnen te dalen. Heeft dat iets met rigs te maken? Nee. Met aas? Zou kunnen, maar hoogstwaarschijnlijk ook niet. Dus Kevin heeft wat DAT betreft genoeg geleerd, lijkt me zo, Jeroen. Iemand komt met -een- probleem, en anderen beginnen met rigs. Alsof rigs ten aller tijden, voor ieder probleem de oplossing is. Polonaise achter elkaar aan...ja. Enne...ik weet niet wat het is met die combirigs hoor, maar dat is wat mij (en vele andere karpervissers die ik meemaak, en waarmee ik praat) betreft dus echt één van de weinige rigs geweest die in wat voor situatie dan ook GEEN verschil maakte. Ohja..met insmijten gaat ie wat minder snel de knoop in. En ja, ik heb ze gebruikt.

Verder lees ik diverse andere tips in deze discussie, maar veel ervan zijn gebaseerd op algemeenheid. Kortere onderlijnen en kurk op de hair is leuk, maar de vangsten gaan in SEPTEMBER steevast ieder jaar naar beneden, schrijft Jan. Waaruit ik concludeer dat het daarvoor gewoon wél goed gaat! Lees de korte maar zeer waardevolle bijdrage van Klaas van Den Herik er nog eens op na! Eén van de andere weinige waardevolle tips in deze discussie is die van Frank Huisman, lees m nog eens, Jan, ik wil er zo nog even op terug komen.

Nu lijkt het mij sterk dat die karpers vanaf half september al aan het einde zijn gekomen aan de najaars-vreterijen. Alhoewel ik wél één water ken waar zoiets absoluut het geval is. Maar dat gaat meer richting eind-september. Stromend water met ramveel natuurlijk voedsel. Maar ik ga er voor het gemak vanuit dat het op die vijver niet het geval is. Jan, op verreweg de meeste wateren waar je in het najaar echt een super-opleving krijgt (en dat is op nagenoeg alle wateren) moest ik ze wél op wat dieper water zoeken. Echter op voorwaarde dat het water diep genoeg is om een spronglaag te kunnen hebben. Op wateren waar het ondieper is dan pakweg vier a vijf meter merkte ik in het najaar nooit een verschil tussen het vissen op 1 meter, of vier meter. Zeker weten dat er geen diepere plekken zijn? Dan hebben we natuurlijk nog het verschil tussen overdag en snachts. (En alles wat ertussenin zit), waar Frank het over had. Ik hoest nu uit het achterhoofd redelijk snel twee uitersten op: Op een afwaterkanaal bij mij in de buurt vang ik gedurende het hele jaar verreweg de meeste karpers overdag. Wanneer het najaar daar echter is aangebroken, dan beginnen ze eindelijk ook s'nachts te komen. Ik heb er -door toeval- nog amper in het najaar overdag gevist, dus of dat OOK gewoon doorgaat kan ik niet zeggen. Nog een belangrijk detail, een kilometer of twaalf verderop, lijken ze op datzelfde water wel wat vaker in de nacht te komen, gedurende het hele jaar. Kan ook wel verklaard worden allemaal door middel van een hele reeks details en aanwijzingen, maar dat word echt van het goede teveel in deze discussie. Wat ik bedoel te zeggen is dat je wat zowel tijden als stekken betreft, een wereld van verschil kan hebben in het najaar, vergeleken met het voorjaar. Het andere uiterste: Een plasje. naarmate het kouder werd, kwamen de beten simpelweg steeds meer gedurende het licht, en geleidelijk steeds minder gedurende de donkere uurtjes...
Hoe dat allemaal te verklaren valt? Boh...val mij er niet mee lastig. Het zal een ingewikkelde tros van tientallen zaken zijn die hier deel in uitmaken. Dus Jan, we kunnen alleen over dit onderwerp (aastijden en aasplekken per seizoen) met zijn allen waarschijnlijk nog vele pagina's voltypen, maar het komt op het volgende neer, in het zeer kort gezegd: Probeer het eens op andere tijden en/of plaatsen. En dan niet zomaar andere tijden/plaatsen, maar liefst met een redenatie erachter.

Een tipje van Mourid, welke eigenlijk een beetje uit het zicht staat, is een waardevolle: Probeer te achterhalen waar ze in een BEPAALDE PERIODE hun vreten halen. Dat kan in het najaar natuurlijk een compleet andere plek zijn dan bijvoorbeeld in de zomer.

Een bekend gevolg van overmatig vissen op vele wateren kan ook het snel stilvallen van beten zijn. Zelfs al in een periode ver voor de winter. Ga eens na, hoeveel voer gaat er in dat water, zo in het einde van de zomer/prille begin van de herfst? Als ze de reserves half herfst al hebben, dan hoeven ze ook niet meer zo nodig. Hier valt weinig aan te doen...wellicht een afspraak met alle karpervissers onderling.

Nog één tipje van Mourad: Voercampagnes. Waar ze in alle andere jaargetijden nog wel eens falen, heb je in de herfst bijna zeker kans van slagen. Mits je zeker weet natuurlijk dat ze aan de herfst-vreetbuien bezig zijn, en waar ze dat met name doen. Die karpers moeten het gewoon hebben in de herfst, dus ze zijn juist dan veel sneller geneigd om even "om" te zwemmen langs die gedekte tafel.

m.v.g. ChrisN
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-10-2005 01:20

Ik was je net voor Chris ( tip Frank Huisman) :D
Ik mis nog 1 factor in het geheel ...vanaf September wordt het water vaak veel helderder wat ook een rol speelt.
Ik zie en merk dat de vissen dan ook overdag wat fanatieker azen en daarmee bedoel ik iets gretiger(voedselnijd?) Met uitzondering van nu, daar het nog veel te warm is voor de tijd v.h. jaar...de uitzondering op de regel dus :wink: , de helderheid v.h. water overdag heeft natuurlijk wel invloed op wateren met lijndressuur, zoals ik dat hier bij mij veel zie. In dergelijke gevallen vang ik vaak enkel pas vanaf 1.00 s'nachts.
Overdag vang ik ook goed , maar dan vis ik slechts met 1 hengel en ga ik struinen en zorg ik er ten alle tijde voor dat er geen strakke lijn door het water loopt (ook niet met penvissen !)

Verder speelt een rig wel een kleine rol, maar in mijn ogen pas als het water echt koud begint te worden, de vissen azen dan gewoon nog trager en verplaatsen zich dan vaak trager...al moet ik eerlijk zeggen dat ik dit enkel waarneem vanaf een compacte voerplek onder bruggen waarvan ik de karper kan observeren. Voer je (vooaf) meer verspreidt dat heb je in 1 klap je rigprobleem ook opgelost.
Maar ja ik ben nu eenmaal lekker eigenwijs en vindt het nog steeds leuk om de karpers te observeren vanaf een verhoging. :wink:

succ6
Hans
Laatst gewijzigd door Hans Brinkel op 15-10-2005 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

15-10-2005 11:18

Jan,

Als je een pomp hebt, plaats hem op een verhoging zodat in de waterlaag onder de pomp een stagnerende zone kan ontstaan waar het water niet voortdurend vermengd wordt zodat de koi comfortabel kan overwinteren.

Gooi eens een klein handje zinkend voer op de plek waar de koi overwinteren. Na verloop van tijd is dat voer toch echt verdwenen. Als je teveel gooit duurt het langer. Gooi dan eens wat zinkend voer aan de andere kant van de vijver. Dit blijft gewoonlijk onaangetast liggen. Hetzelfde met drijvend voer. Ze komen niet omhoog om het te pakken.

Bij het kouder worden in het najaar ligt de vis niet direct vast op de overwinter plaats, maar je ziet ze wel groeperen en lange tijd op dezelfde plaats, vaak met wat beschutting, hangen. Ze nemen voedsel op, maar niet altijd direct en lang niet zo spontaan als in de zomer. Blijft dus wel eens even liggen om na verloop van tijd gegeten te worden.

Wat dit je leert is dat de voedselopname afneemt als de temperatuur afneemt, maar de instinctmatige drang om voedsel te nemen blijft. Ze naar locaties trekken waar ze zich comfortabeler voelen. Dat ze gebonden zijn aan deze plek en hun actieradius daarmee beperkt is. Zoals altijd moet je het aas aanbieden waar de karper komt. Locatie is dus de voornaamste sleutel. Lokaliseren van karper is voor de karpervisser vanaf de kant een van de moeilijkste bezigheden.

Ik heb trouwens genoeg situaties meegemaakt dat karpervissers hun aas tussen de overwinterende karpers plaatsten en er geen karpers werden gevangen. Even verderop waar zo nu en dan wat karpers vanuit de overwinterplaats langstrokken werd wel gevangen. Deze karpers waren op dat moment kennelijk wat actiever. Tamelijk triviaal dus. Blijft een kwestie van zoeken en proberen. Het lijkt er inderdaad op dat lichtintensiteit de activiteit wat kan verhogen. Trouwens, de reactie van de natuur op de naderende herfst is niet alleen aan temperatuur maar ook aan de afnemende lichtintensiteit gekoppeld. De bladeren vallen nu af, ondanks de hoge temperaturen.

Persoonlijk heb ik nooit duidelijke vreetfestijnen kunnen waarnemen die erop zouden duiden dat karpers foerageren voor de winter. Zeker niet in de vijver, waar ze afhankelijk zijn van wat ze krijgen. De voedselopname is in sterke mate afhankelijk van temperatuur en bij hoge temperatuur eet een karper meer als bij lage temperatuur. In de zomer zijn dus de grootste vreetfestijnen. De karper is trouwens helemaal geen warmbloedig zoogdier die een voedselvoorraad nodig heeft om de winter door te komen. Het is een koudbloedig dier waarvan de lichaamsfuncties zich aanpassen aan de temperatuur. Waarom we dan de indruk hebben van vreetfestijnen in het najaar zal misschien samenhangen met de afname van het natuurlijk voedselaanbod. De karper eet dus niet meer om de winter door te komen, maar ons aas komt eerder aan bod.

In de vijver van Jan van der Molen denk ik dat de karpers gewoon minder voedsel opnemen door de situatie. Wellicht kunnen ze niet op een natuurlijke manier reageren op de veranderingen en voelen ze zich niet gemakkelijk. Het blijven levende wezens. En dan kun je hoog en laag springen...

Groet, Kees

Ps: Wat het met de vraag te maken heeft weet ik ook niet precies. Karpers moeten nou eenmaal eerst het aas opnemen en dan pas kunnen ze gehaakt worden. Een goed inhakende rig is fijn, maar geeft geen doorbraak. Of je moet wel met een heel slechte rig vissen. De combi-rig van gecoat materiaal zoals de meeste hem vissen is slechts prettig anti-tangle. Wil je het effect dat de stijve boom het lastiger maakt om na opname de boilie uit de bek te laten vallen (pfff), dan moet je hem niet van gecoat materiaal binden maar van zeer stijf dik nylon.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-10-2005 16:51

[quote="Kees Ouwehand"]

Persoonlijk heb ik nooit duidelijke vreetfestijnen kunnen waarnemen die erop zouden duiden dat karpers foerageren voor de winter.

Waarom we dan de indruk hebben van vreetfestijnen in het najaar zal misschien samenhangen met de afname van het natuurlijk voedselaanbod. De karper eet dus niet meer om de winter door te komen, maar ons aas komt eerder aan bod.

Groet, Kees
quote]

Kees, echte vreetfestijnen heb ik ook nooit echt duidelijk kunnen waarnemen in het najaar. Wat mij wel telkens opvalt is de gretighied wat samenhangt met volgens mij voedselnijd.
Voorbeeld:
Ik vis ieder jaar rond deze tijd regelmatig op glashelder water met een zinkende broodvlok op plekken waar veel eenden gevoerd wordt . Nu het nog warm is pakken de karpers de zinkende korst nog wel, maar ze zijn toch wel enigzins voorzichtig met azen en regelmatig wordt het zaakje uitgespuwd als ze onraad bemerken. Als de watertemperatuur straks weer wat kouder gaat worden, dan gaat hel allemaal echt veel vlotter en gaan ze vaker en sneller in de fout, ook worden ze dan veel minder voorzichtig en komen ze tot pal onder de kant (Kade waar veel mensen wandelen), waar ze nu op dit moment toch wel enkele meters uit de kant blijven met als uitzondering de hele vroege ochtend.
gr
Hans
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

15-10-2005 16:54

Niet vangen is wat anders dan niet azen he. :-?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Emiel Den Hartog
Berichten: 141
Lid geworden op: 07-03-2004 09:18
Locatie: Sleeuwijk

17-10-2005 18:35

Ik heb pas ergens zitten lezen, dat op heel veel wateren de vreetbuien verplaats word naar het voorjaar, dus dat ze in de herft hun eigen niet meer volvreten. misschien heeft het daar mee te maken.
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

17-10-2005 19:54

Emiel, waar heb je dat gelezen, en wie was de auteur?

m.v.g. ChrisN
Een gewaarschuwd schizofreen telt voor vier.
peter van berkel
Berichten: 75
Lid geworden op: 20-01-2005 15:47
Locatie: drunen

17-10-2005 23:05

je kunt er gewoon helemaal niets van zeggen,wanneer ze azen en waar ze azen,want dat is per water toch heel erg verschillend.
heb er net een sessie opzitten van 10 nachten.samen met een maat van me hebben we 10 nachten gevist op een water waar we 2 weken geleden nog meerdere runs kregen en ik zelfs een nieuw pb heb gevangen.en nu...........
HELEMAAL NIETS
6 platte en geen een karper.
als ze niet azen dan vang je ze gewoon niet



groeten van een van de vele vissende blankers


wel een nieuw pb met aantal blankende dagen achter elkaar.
(dat zij er dus al weer 2 dit jaar)


groeten peter
Gebruikersavatar
Marco Zandvoort
Berichten: 1007
Lid geworden op: 23-09-2005 09:14
Locatie: Rijssen
Contacteer:

18-10-2005 22:12

Staan er eikebomen langs het water?Als dat zo is kun je bijv. een eikeltje aan de hair doen dat werkt ook wel :DZelf heb ik het ook wel eens geprobeerd het klinkt misschien gek maar het werkt wel 8)
><((((°> Denk als een vis,vis als een reiger. <°))))><

Of

><((((°> Denk als een vis,vis als een Tijger. <°))))><
Ray Schra
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00

18-10-2005 22:23

20 graden?

Weet niet hoe het bij jullie zit maar op het water waar ik vis is de temperatuur in 3 dagen gedaald van 15 naar 12 graden. En het is er niet eens extreem ondiep, overal 1,5 meter tot 2 meter.
Gebruikersavatar
dennis van selst
Berichten: 227
Lid geworden op: 15-10-2005 19:38
Locatie: veldhoven

18-10-2005 22:43

wij hebben ook last van slechte vangst waar je ook 10 tot 30 pond vangt.
ik denk dat de karpers van slag zijn omdat ze geen 20 graden in oktober gewent zijn. ze denken dat de winter eraan komt en dan krijg je 20 graden. het kan ook liggen aan de vuiligheid op de bodem ,dat is meestal
in de herfst dat kan je voorkomen door met een pop up te vissen
succes!!
nie lulle maor bewaarzakke vulleh