Bitterstoffen + De koudere tijden


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

07-10-2005 11:12

Ik zat 't web een beetje af te struinen en kwam terecht bij een interessant stukje over bitterstoffen.

Bitterstoffen danken hun naam aan de sterk bittere smaak. Zij vormen geen chemisch homogene groep en behoren deels in de groep van de glucosiden, deels ook tot de terpenen (zie etherische oliën). In tegenstelling met de eveneens bitter smakende alkaloïden zijn zij stikstof vrije verbindingen. Door de sterk eetlustbevorderende werking en de daarmee gepaard gaande verbetering van de vertering kunnen de bitterstoffen een indirecte versterkende werking teweegbrengen. Typische bitterstofplanten zijn: Gentiaan, Duizendguldenkruid, Waterdrieblad, Gezegende Distel.

Ik had nog nooit eerder van bitterstoffen gehoord, maar las dat dit oa ook voorkomt in witlof en robertskruid... Zou een boillie met dergelijke ingredienten geschikt zijn voor het vissen in de winter aangezien de vertering een versterkende werking teweegbrengt of is dit met elkaar in strijd omdat het ook weer eetlustbevorderend is? Ook zitten deze stoffen in Zoete Lupinen die al wel voor de karpervisserij bekend zijn.

Is er iemand bekend met het gebruik van bitterstoffen of raakt deze post kant noch wal?
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

07-10-2005 11:20

Arjen,

Leuk bedacht, maar ik denk dat je de plank mis slaat...

Eetlustopwekkend.... In de winter heeft een karper weinig voedsel nodig en zal hierdoor ook maar minimaal gaan eten.
Geen honmger is geen honger...
Wel kan je ervoor zorgen dat de vis naarmate het kouder wordt toch nog actief blijft om door te blijven voeren.

Dat was dat...

Beter voor de vertering...??
Vertering van wat? Koolhydraten, vetten of eiwitten?
Bij een temp van 7 graden stoppen de enzymen met het verteren van eiwitten.
De enzymen knippen de eiwitten als het ware in kleine stukjes, waardoor deze beter en sneller worden verteerd.

Vanaf 7 graden stoppen de enzymen en zullen de eiwitten niet meer worden verteerd...

Of je dan met deze bitterstoffen aan de gang gaat of niet, in de winter heeft het in mijn ogen geen nut.
Plaats reactie