Boterzuur, looizuur, citroenzuur, pinneappel..kortom ZUUR


Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-09-2005 22:33

Overigens..toch wel opvallend dat een klassieke aassoort zoals Aardappel ook zuren bevat, en wat te denken van roggebrood, en was dat zure desembrood ook niet beter dan gewoon brood? :roll:
gr
HB
Ron Koning
Berichten: 24
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

05-09-2005 22:51

Danish LT-Fishmeal is a wholemeal, produced from absolutely fresh fish. This ensures an extremely low level of biogenic amines. Low temperature vacuum drying and gentle evaporation makes Danish LT-Fishmeal especially suited for all aquaculture species and early-weaned piglets, for pets and young animals of all kinds.




Specifications:



Crude protein:
Min. 70%

Crude fat:
Max. 13,5% acid hydrolysis (equal to 11,5% soxhlet)

Moisture:
Max. 10% , min. 6%

True Protein digestibility
Min. 90% determined with mink

Chlorides (salt):
Max. 2,5% as NaCl

Ash
Max. 14%

TVN
Max. 0,18% NH3-N

Water soluble protein
Min. 18% , max. 32%

Cadaverine
Max. 1000 ppm

Histamine
Max. 150 ppm

Antioxidant
150 ppm ethoxyquin is added both before and after drying

Quality of raw material
TVN max. 50 mg N/100g at entrance to cooker

Salmonellae
Not proved



vr gr
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-09-2005 00:02

Chris, is geen antwoord :roll:
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

06-09-2005 08:58

Hans Brinkel schreef:
Harnold Kikkert schreef:
marijn ham schreef:
Overigens kook ik mijn boilies onder het kookpunt,


Koken onder het kookpunt :wink:

Als de ph-waarde van de boilie onder de ph-waarde van het water ligt,kan dat de karper lokken.
Er is eens een stuk van verschenen in een De Karper van de KSN, ik dacht o.a. van Willem Peters ook over looizuur.
Men gebruikt dan voornamelijk citroen en thee, maar als ik me niet vergis vwb de thee moet je op een pond mix zo'n 50 gram thee doen.

het is het proberen waard...

gr Harnold

Harnold..ik denk dat je je vergist, er heeft in de karperwereld nummer 15 pagina 45 en verder een artikel gestaan over zuren....waaronder ook de veilige suggestie van thee van de hand werd gedaan, dit artikel is van de hand van Rene van Venrooij
gr
Hans


Nee hoor Hans, ik vergis me niet.
In het KSN blad zijn door meerder personen ook info's over gegegven.
Jij bedoelt natuurlijk ; OOK in de karperwereld.

@erik rozen : whiskey van Nash in combi met een klei bodem kan ook samen gaan...

gr Harnold
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-09-2005 09:03

Hans,

Boilies bereiden onder het kookpunt is vrij simpel:
Je zorgt er alleen voor dat het water niet gaat koken, door je boilies in de ban te moeteren, zet je het vuur erg laag.
Zodra de 1e boilie boven komt drijven laat je ze nog een minuut in het water liggen en rijven ze allemaal.

Op deze manier kook je niet de eiwitstructuren kapot en blijven de attractors beter bewaard in je bol.

Gewoon zorgen dat je water niet boven het kookpunt.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

06-09-2005 10:11

@Marijn

Neemt de boelie op deze wijze niet teveel water op?

Hoe lang laat jij de boelies drogen?

gr Harnold
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-09-2005 10:18

harnold,

Ik laat ze na het koken 24 uur drogen onder een ventilator en 2 dagen laat ik ze doordrogen.
De boilie wordt echt goed hard op deze manier.
Als ik ze dan weer te water laat, zijn ze na 24 uur nog goed hard.

Alleen de buitenkant wordt wat weker en laat losse deeltjes vrij, komt ook omdat ik met wateroplosbare ingredienten in mix werk.

Kapotknijpen gaat na 24 uur in het water nog erg moeilijk en veel water neemt het niet op.

Het mooie is dat de losse deeltjes langzaam loslaten en zo een mooi geurspoor achterlaten.
Chris Gabriele

06-09-2005 10:33

Aart,

Waarom vissers zoveel vissers 'zweren' bij voedingswaarden terwijl dit van een groot aantal producten/ingrdiënten nog nooit m.b.t. de karper is onderzocht is simpel.
Men zoekt het ei van columbus en een hoop vertrouwen.
Naast het feit dat er allemaal mooie namen verschijnen, niemand weet wat er in een dip zit, of iets vers is.
Fabrikanten willen ook vissers vangen!
En geef ze eens ongelijk, je kan op het meeste vis vangen en dan is het oke, heeft het vertrouwen.

Voedingswaarde is betrekkelijk, zoals ik al vaak zeg...een crab boilie heeft al voedingswaarde.
Een boilie is in de meeste gevallen een aanvulling op het natuurlijke voeding....gemakkelijk voor een zoetwater varken.
Een heel verschil met kooikarpers die alleen koi voer krijgen bv.
Daar is de voedingswaarde en de kwaliteit belangrijk omdat de vis alleen het voer krijgt wat de eigenaar voorschoteld.

Wat wel is onderzocht is de aantrekingskracht van sommige amino's ed.
koken denatureerd je eiwitten en gemakkelijker opneembaar, koken sloopt sommige vrije amino's om het zo maar te zeggen.
Aangezien niemand weet wat koken met voorverteerd vismeel doet vist men toch met vertrouwen....mooi toch?...vertrouwen...

Aart, vroeger hebben we vaak discussies gehad, zeker in de tijd met de discussies over de EA normen.
Ookal ben ik sceptisch over zijn methode weet ik uit gesprekken met hem en vrienden van hem dat het hun geen windeieren gelegd heeft.
Waar menigeen nachten aan de waterkant zaten voor paar vissen, vingen ze meer dan gemiddeld.
Zo ook Luc de B, door gewoon simpel voer en zonder berekeningen.
Zo ook velen onder ons met allerhande boilies met verschillende samenstellingen.

Wat wel mooi is, Luc gebruikte soms soep bouilions, helf zouten en en veel amino's zitten daarin.
Er zijn echt ingredienten die beter werken.

Beste blijft volgens mij de methode van Rene Venroy, sprayen....je kookt niets kapot.

Aart, probeer eens een amino dipje...boulion bv..

gr Chris.
Harrie Verdonschot
Berichten: 30
Lid geworden op: 19-07-2004 16:19
Locatie: Nijmegen

06-09-2005 11:33

Marijn,

Ik ben ook met wateroplosbare ingrediënten bezig op een vergelijkbare manier als jou. Ik houd het "kookwater" onder de 100 graden en schep ze ook nog graag af voordat ze kompleet gaar zijn.
Hierdoor was het eerst ook nodig om de bollen ruim twee dagen te drogen om tot een stevig resultaat te komen.

Sinds vorige week gebruik ik 3% ei-albumine door mijn mix heen en ben ik van dit gezeik af. Een nacht drogen is nu al genoeg en maximaal een dag volstaat zeker.
Die 3% maakt echt een verschil van dag en nacht!

Zijn er hier trouwens ook mensen die hun boilies 'na-behandelen' voordat ze de vriezer in gaan?

Groet,
Harrie
Chris Gabriele

06-09-2005 11:42

Hoi Harry,

Ik behandel mijn boilies voor ze de vriezer ingaan.
Belangrijkste reden is dat ik ze goed kan koken, de eiwitten lekker gedenatureerd zijn (makkelijker verteerbaar).
Hard tegen andere gasten al helpt dat niet altijd.

Door nabehandeling weet ik iedergeval dat mijn atractors niet kapot zijn gekookt.

Overigens, onder de 100 graden je boilies garen is oke.
Maar de afdoding of kapot koken heeft ook te maken met tijd/temperatuur kombinatie.
Zo willen wij in het bedrif ook wel eens hoog verhitten en kort.
En soms laag en langere tijd.

gr Chris.
Chris Gabriele

06-09-2005 11:46

Aart, vraagje aan jou ;-)

Klopt het dat dieren kunnen reageren op bepaalde geuren?
Een haai op bloed, een hond op geurend vlees of de geur van pens.
Mensen op pannekoeken of patat.

Karpers zijn dieren en ruiken door het water te proeven zeg maar.
Waarom zo er niet iets zijn dat bij een karper interesse wekt, sterker dan bij een bol die de massa gebruikt?

Neem zout, goed product voor in je boilies, neem suikers...of een zoet aminozuur.

Niet altijd is een boilie een boilie...er zijn boilies en boilies.
Ik ben bezig met een mais boilie, met mais extracten, mais aroma (een goeie en nog wat bestandsdelen van mais.
Voor instant zou deze boilie best eens leuk kunnen gaan werken...

gr Chris.
Harrie Verdonschot
Berichten: 30
Lid geworden op: 19-07-2004 16:19
Locatie: Nijmegen

06-09-2005 12:04

Hoi Chris,

Ikzelf ben ook enige tijd bezig met het nabehandelen van mijn boilies.
Nu vroeg ik mij af in hoeverre je 'na-behandel-mengseltje' intrekt in de bol en wat het effect van invriezen hier precies op is.
Wellicht weet jij hier meer over?

Leuke topics hier de laatste tijd!

Groet,
Harrie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-09-2005 13:41

Dat klopt Chris :lol:
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

06-09-2005 14:01

Harrie,

De ei-albuminne maakt je bol zeker harder, dat is zeker waar.
NNadeel is dat het best prijzig is en dat je veelal slechte kwaliteit krijgt.
Wat je in de hengelsportzaken vind is wrkelijk belachelijk...
Erg slechte kwaliteit.

Nadeel is dat het dus prijzig is en aangezien ik momenteel een 100 kilo per maand wegdraai met mijn maat, wordt het een dure grap.

Door ze wat langer te drogen wordt de buitenlant ook erg hard en vooral de wateroplosbare ingredienten werkt dit prima.

Ik heb van de week weer getest...

Na 24 uur nadat ik de bollen in een glas water had gedaan, werd de buitenlant inderdaad wat soppig en zag je de losse deeltjes van de predigested, het water was licht verkleurd door de losse deeltjes van de boilie, maar kapotknijpen kon ik de bol dus niet...
Hij was van binnen nog kneiterhard en alleen de buitenkant werd een beetje week...


Zou ik voor 8 euro een kilio albumine kunnen krijgen van goede kwaliteit zou ik het er zeker indoen, maar zonder de ei-albuminne gaat het gelukkig nog prima!
Harrie Verdonschot
Berichten: 30
Lid geworden op: 19-07-2004 16:19
Locatie: Nijmegen

06-09-2005 14:54

Marijn,

Het toevoegen van 3% ei-albumine in mijn recept heeft gezorgd voor ongeveer een extra 0,28 cent per kg. Voor jou zou dat dus betekenen per maand 28 euro extra, delen door twee man is 14 euro de man, per maand extra.

Weeg dit af tegen de extra moeite van drie dagen drogen. Houd ook rekening met het extra bindend vermogen op je deeg.

Ik heb het hier ook niet over ei-albumine van slechte kwaliteit. (hoop ik 8) )

Groet,
Harrie
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

06-09-2005 19:17

heren,

kheb even een vraagje

als jullie ingredienten gebruiken met vrije amino's
koken jullie die amino's niet weg/kapot?

maar kheb ook al gelezen dat jullie dat proberen te voorkomen met lagere temperaturen
maar als je je boilie bv op 80° "gaart" (zoals jullie dit noemen) is er wel een langere periode nodig tegen dat de boilies boven komen drijven.
En is er zo ook geen mogelijk dat die kapot gekookt zijn?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-09-2005 19:44

gr Harnold[/quote]
Harnold..ik denk dat je je vergist, er heeft in de karperwereld nummer 15 pagina 45 en verder een artikel gestaan over zuren....waaronder ook de veilige suggestie van thee van de hand werd gedaan, dit artikel is van de hand van Rene van Venrooij
gr
Hans[/quote]

Nee hoor Hans, ik vergis me niet.
In het KSN blad zijn door meerder personen ook info's over gegegven.
Jij bedoelt natuurlijk ; OOK in de karperwereld.


gr Harnold[/quote]
sorry dan Harnold..ben ook pas lid geworden van de KSN sinds nummer 61 :oops: ...dus dat kon ik niet weten :P
zo zie je maar weer...het wiel wordt blijkbaar meerdere keren uitgevonden :wink:
gr
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

06-09-2005 19:47

Wat zijn goede wateroplosbare ingredienten?..of is dit het geheim v.d. boiliekok :oops: ?
gr
Hans
Gebruikersavatar
Erik Rozen
Berichten: 588
Lid geworden op: 24-11-2003 01:00

06-09-2005 22:02

@ Chris,

Je hebt er dus ervaring met het citroensap.... Tof, maar waar het mij dus om ging was het effect van citroensap, en ook het soort zuur.

Ben niet voor niets zo lang bezig geweest met typen... :wink:

Maar iemand met jou kennis omtrend aas zal me toch wel iets meer moeten kunnen vertellen betreffende het bovenstaande?
En wat denk je nu eigenlijk van het verband dat ik leg betreffende de zuurtegraad en katvis? Al eens vaker over gehoord, of lijkt je dit klinkklare onzin?

Ik zou zeggen, leef je uit! 8)

@Hans,

Entschuldigung, excusez moi, sorry..... Begin ik over Mr. Cash, terwijl jij net zo beleefd bent geweest om..... Even goede vrienden?

Maar even serieus, zag je net iets vragen over wateroplosbare deeltjes.

Moest ik dus meteen aan puddingpoeder denken. Ja, ik werk in de bakkerij, vandaar.
Maar we kunnen dus wel wateroplosbare zooi gebruiken, als de buitenmantel niet wil oplossen/niets wil loslaten, heb je er nog vrij weinig aan.
Dus ik zou denken aan een groffe structuur (vogelvoer) i.c.m een hardmaker (ei-albumine, caseine etc.) Zo blijft de bolie wel gruwelijk hard, maar door de groffe structuur kan het water wel in beperkte mate in de buitenmantel komen, waar het aldaar de juiste stukjes kan losweken. En met puddingpoeder gaat je dit dus zeker lukken.

Willen we dit bereiken, zullen we de boillies wel bijna zeker moeten stomen, anders beland 99% van je wateroplosbare gedeelte in je kookwater.....

en misschien een testje: Gooi je ingredient in een glas water. Zinkt het na verloop van tijd als een soort vaste massa naar de bodem, dan heb je te maken met iets normaals.
Als het je water troebel maakt, en als het ware blijft ronddwarrelen in hele kleine deeltjes, dan zitten we goed. die deeltjes moet vriend karper namelijk gaan waarnemen.

Nog even uit de losse pols dan; Maizena? Volgens Roelof Schut worden karpers gek als ze het zetmeel uit Mais ruiken..... Waarom dan niet gewoon aan je boillies toevoegen?

Oh sorry..... Daar was jij dus al mee bezig Chris... 8)

Ga weer even aan school werken,

Gr. Erik!

Gr, Erik!
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

07-09-2005 11:10

beste boliekoks, een wat gemakkelijkere of eventuele andere karperbolie opwaardeerjargonwoord voor op lagerere gegaarde temperatuur is POCHEREN.
Het zou wat zijn als de nieuwe hype van 2006 is gepocheerde bolies in het zuur.
Ben nu zelf al een tijdje bezig met Pineapple bolies,zegmaar wat zuurder maar toch zoet. Maar of dat zure een beter resultaat heeft tegenover fish,marine suprime of insomnia weet ik niet.
Ik weet alleen van me eigen persoonlijke smaakontwikkeling dat hoe ouder ik wordt hoe meer ik een zuurtje ga waarderen in gerechten(ben sous-chef in het beste visrestaurant van Zeeland).
Misschien is dat bij karpers ook wel dat hoe ouder hoe meer ze een zuurtje waarderen????????????

visvriendelijke groeten

ps heeft er iemand op de datum 7-9 2005 op de Nederlandse rivieren wat gevangen????
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

07-09-2005 12:00

Boudewijn

Hebben jullie geen steamer in de keuken,dan kun je ze laten garen op elke temperatuur die je zelf wilt

gr Gerrit