vissen met natuurlijk voedsel of boilies


Plaats reactie
tim dortmans
Berichten: 26
Lid geworden op: 09-06-2005 22:30

18-08-2005 00:08

ik heb gehoord dat karpers voor 60% natuurlijk voedsel eten maar is dit dan slimmer om met natuurlijk voedsel te gaan vissen, dan met boilies, pellets enzo..??
alvast bedankt! :wink:
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

18-08-2005 08:43

Hallo Tim, ten eerste is die 60% niet waar. Het is onmogelijk om hier een richtlijn voor te geven; Er zijn wateren waar ze bijna alleen maar boilies vreten, en er zijn wateren waar ze voor 100% natuurlijk voedsel vreten.
Allereerst zou je je moeten afvragen wat je verstaat onder natuurlijk voedsel, en het verschil moeten weten tussen natuurlijk voedsel uit ons oogpunt en uit het oogpunt van een karper. Wij noemen particles bijvoorbeeld al te vaak "natuurlijk voedsel"....er groeien echter geen maple-bomen onder water. En andersom geldt: Er zijn karpers die hun hele leven amper iets anders hebben gezien dan boilies. Is dit dan natuurlijk voedsel voor een karper? Denk over bovenstaande eens goed na, en dan steeds in de context van het water waar je wil gaan vissen.

Natuurlijk zijn wormen (natuurlijk voedsel???), muggelarven, slakken, ed, op de meeste wateren een veel beter karpervoedsel dan onze spullen. De boilies en particles die wij gebruiken echter, zijn een compromis, en in veel gevallen zul je er meer karper mee vangen dan met een lading muggelarven. Waarom? ....Het is een compromis. Vaak weegt de houdbaarheid onder water, de selectiviteit, en alle technische aspecten van het vissen met hard aas veel zwaarder dan de attractiviteit en herkenbaarheid van je aas. En met die laatste twee kenmerken doel ik dan op hetgeen wat jij en ik natuurlijk voedsel noemen.

m.v.g. ChrisN
Plaats reactie