boterzuurdip


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-08-2004 18:51

Ja, denk je dat Mitz?

Nog beter, een overzichtje van carbonzuren:

http://www.homepages.hetnet.nl/~b1beuke ... zuren.html

Butaan is overigens C4H10, voor de ingewijden.

Kookpunt van C4H10 is 0 °C. C3H8 en C4H10 zijn achtereenvolgens propaan en butaan. Beiden worden samengeperst verkocht als brandstof voor bijvoorbeeld aanstekers en brandertjes. Niet te gebruiken voor boilies dus.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

09-08-2004 18:17

Kees,

ik moet je eerlijkheidshalve bekennen, dat ik geen kaas heb gegeten van scheikunde. Om de boel een beetje op gang te helpen, haalde ik dit linkje van het web, niet wetende wat de waarheid daadwerkelijk was.

Voedingsleer en biologie heb ik redelijk onder de knie en dacht dat dit voldoende was. Het is me echter al een tijdje duidelijk, dat ook scheikunde voor mij van belang zal zijn, om alles te weten te komen wat ik wil.

Hoe zit het eigenlijk met jouw ervaringen met boterzuur? Hoe werkt het precies irt de aantrekkelijkheid van ons aas?

MVG Mitsz
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-08-2004 19:33

Beste Mitsz,

Van scheikunde heb ik wel kaas gegeten, maar biochemie was een bijvak. Voedingsleer is een onderdeeltje daarvan, waarvan ik mij niet meer herinner dat het gedoceerd werd. Ik was al blij dat ik de scheikunde tot een goed eind kon brengen en was zeer verrast dat je leven kon terugbrengen tot simpele chemische reacties. Weliswaar behorende bij die van complexe chemische verbindingen. DNA is tenslotte gewoon een dioxy nucleid acid met een chemisch uit te drukken structuurformule. Hoe bizar. 8

De link geeft genoeg informatie over carbonzuren. In water reageert het als een zuur door te splitsen in protonen. De karper neemt dit waar volgens de theorie. Maar wat hij er mee moet? Dat is dus biochemie. Verder lezend kun je bedenken dat het in de lijn ligt van aminozuren. Een onderdeel van leven en wellicht associeerbaar voor karper met levende organismen die als aas kunnen dienen. In het aas toegepast is het aantonen dat zoiets een verschil maakt een lastige klus, net als al die andere toevoegingen. Eigenlijk ook heel bizar dat sommige karpervissers daarvan zo makkelijk overtuigd raken, zonder te weten waar het over gaat. :wink:

(Dat is geen hint, want ik begrijp dat jij je er wel in wilt verdiepen.)

Groet, Kees
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

12-08-2004 15:36

Aangezien ik volgende week op vakantie vertrek heb ik die aardappelen slechts enkele dagen laten staan in die pot. Ze waren al "roosachtig" uitgeslaan.........en stinke!!
Mitz, ik heb je dosering per ei gebruikt en ben er gisteren mee gaan vissen, er zijn er 2 aan de kant gekomen respectievelijk 21 pond en 18 pond. Dit zijn de eerste vissen die er deze maand uit zijn gekomen voor mij en mijn vismaten. HAngt het af van het aas, of van het kouder en natter weer dat weet ik niet. Maar in ieder geval de vangsten zijn er toch niet slechter op geworden... ik heb nog 1 pot staan en die laat ik staan tot ik terugkom van turkije dus nog een 2 weken.......(in totaal 3 weken dus). Dan nog eens proberen .. boillies rollen voor in de betere maanden! Ik heb deze boterzuur gebruikt als flavour en al de andere flavours weggelaten, ik heb hem gebruikt bij een vismeelmix. de dip ga ik deze avond proberen te fabriceren........als ma en pa slapen zijn :D

Bedankt voor de tips en Mitz hopelijk heb je er wat aan
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-08-2004 18:06

He Joeri,

harstikke leuk dat het is gelukt! :D :D :D

Als je dit nu eens een tijdje volhoud, en dan een hengel ook zonder vist, weet je over een tijdje natuurlijk of het een toegevoegde waarde is aan je aas.

CHAPEAU, bedankt en een fijne vakantie toegewenst.

Mitsz

ps hengels mee he 8)
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

12-08-2004 18:11

Ja, ik zal het eens proberen en ik laat het je weten............de hengels zullen niet meegaan, Turkije is nu niet zo bepaald een karperland en visgerief in het vliegtuig zie ik niet zitten.

M.v.g.,
Onkelinx Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

18-08-2004 16:10

Voor de mensen die interesse hebben: ik heb nog 2 flesjes liggen van UCP in een kokertje, in een afgesloten bakje en daaromheen nog een druk en sluitzak.

Voor 12 euro zijn ze van jullie! Stuur maar een PB! :wink:

Owja, ik had eerst gebeld naar Raven en gesproken met die jongen die die gasten van de WCC had getipt. Hij vertelde dat je zo'n dip ook kunt maken met zonnebloemolie en er dan wat boterzuur in druppelen.
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

18-08-2004 18:48

Is er geen verdere bereiding voor nodig??

M.v.g.
Onkelinx Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

18-08-2004 19:17

Schijnbaar niet!
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

18-08-2004 23:10

[quote="Bas Hofkens"]Schijnbaar niet![/quote]
Afschuwelijk die foto zeg!!...vond die foto van de heer pannekoek (Waar zit je????) al erg, maar deze!!!!! :lol:
Gr
Hans Brinkel
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

19-08-2004 09:56

Hans,

Uw avatar laat ook weinig aan de fantasie over he? :wink:
Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

31-08-2004 22:19

Henk en Hans,

bedankt voor de opfrissing heb ik wel nodig voor de eerste schooldag morgen..... :cry:

misschien kunnen jullie tijdens het vissen wat bijles geven :D

Groetels Bart


p.s. gymnasium 5 niveau :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
Chris Gabriele

01-08-2005 23:22

Mensen, boterzuur kan ik aanraden onder sommige omstandigheden.
Wat te denken voor de winter, wateroplosbaar en smelt geloof ik bij -7.

Boterzuur is in geringe hoeveelheden voeding voor de goede darmbacterien, maar dat is alleen leuk. Helpt niet met extra vangsten.

Als de vis een andere atraktor moet hebben op water waar de druk groot is kan het voordeel hebben.

gr Chris.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

01-08-2005 23:31

HUP Chris.....

naar bed, want anders meng je de giffen weer als een dronken boer :D

mvg Mitsz
Tino Leffering
Berichten: 68
Lid geworden op: 19-09-2002 02:00
Locatie: gelderland

03-08-2005 22:54

heren

Boterzur is inderdaad een carbonzuur. het stinkt naar zweetlucht, of je nu beter vangt met een dip van boterzuur, ik denk het niet.
Een karper vangen op de rivier is .............
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-08-2005 23:07

Boterzuur...ik heb het al eens eerder vermeld
Volgens mij zit de truc hem in het woord ZUUR

Citroenzuur, boterzuur, looizuur (thee), etc etc ....heb zo het vermoeden dat de karper met name enkel het afwijkende zuur goed kan waarnemen. (ph waarde)

Een flink tijdje terug was hierover een artikel in de Karperwereld te lezen met thee als toevoeging in je aas...thee bevat looizuur.
Met zuren moeten we uiteraard heel goed oppassen vanwege de schadelijkheid voor de karper.
Voor menselijke consumptie Thee (Met looizuur..want je moet dan natuurlijk geen looizuurarme thee gebruiken :lol: ) kan weinig kwaad....denk ik
Wellicht weet Chris Gabrielle hier meer zinnigs over te zeggen?
gr
Hans
Gebruikersavatar
hans van keijzerswaard
Berichten: 52
Lid geworden op: 24-02-2002 01:00
Locatie: vught
Contacteer:

04-08-2005 19:19

Hoi Jongens,

Boterzuur is inderdaad ook gewwon te koop, en als je dit dan inderdaad door een neutrale dip doet heb je zo je eigen boterzuur dip.
Het is niet zo duur, dus het lijkt me toch iets makkelijker dat dat gedoe met die aardappelen.

Groeten,

Hans.