proline boilies


Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

02-09-2002 22:40

Liever zonder sponsor, dan met sponsor nadat je een boekje met 'wild vlees' hebt getoond.

Als ik ooit nog eens zoiets zou kunnen krijgen, dan zou het mooi zijn,als een sponsor mij ( of 'iemand'; is iets algemener :razz: ) omdat hij zo'n interesante visie heeft op het karpervissen, en zijn tactiek, gebouwd op ervaringen, apart, logisch en origineel is, en niet omdat de vissen die ik vang, zijn catalogus mooi op zouden fleuren... Maarja, zo is het niet helaas...

Groetjes, Sjoerd
Arnold Haandrik

02-09-2002 22:49

Mij zou dat dus wel wat lijken dat "testvissen"puur en alleen al omdat je grootverbruiker bent.in mijn ogen kun je dan ook veel experimenteren en verschillende soorten uitproberen.
kijk,iedereen voert op zn eigen manier,die een een paar handjes de ander een paar emmers,afhankelijk van taloze factoren natuurlijk.
ik zweer erbij.

met-vetmestende-groet
Harald

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2002-09-02 22:52 ]</font>
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

02-09-2002 22:53

Ja, mij lijkt dat ook fabtastisch hoor, begrijp me niet verkeerd ( en geiteresseerden ogen ook altijd contact met me opnemen :smile: )

Ik ben wel benieuwd, misschien surfen er hier regelmatig mensen rond die werkzaam zijn bij aasfabrikanten zijn. Misschien kunnen die beantwoorden, op welke criteria testvissers gevraagd worden/gekozen worden?

Groetjes, Sjoerd
Cor Blokhof

02-09-2002 23:59

Op 2002-09-02 17:02, schreef Bertil Wielink:
Beste Sjoerd en Cor,

Hoe kunnen jullie de situatie in Belgie beoordelen? Vissen jullie er zelf veel? Zeg er anders niks van.
Er zijn wel degelijk wateren waar de vissen dankzij de enorme toevoer van Proline boilies gigantisch groeien dus NIKS onzin.

Ik kan één ding zeggen, als je grote vis wil vangen pak dan maar gerust de diepvries boilies van Proline dan zal je eens staan kijken wat er in je net komt glijden als je ook nog eens een beetje kan vissen. Dus probeer het eerst eens zelf voor je gaat zeiken op een merk, leer anders gewoon vissen, want als je met die boilies niks vangt weet ik ook niet meer wat je eraan moet knopen om wel te gaan vangen!

En Bart heeft ook gelijk dat Proline de enige of bijna enige is die diepvries boilies via de winkel verkoopt, Bart B. heeft gelijk dat het idee niet nieuw is en dat je vroeger ook al diepvries zakjes kon kopen, maar de laatste jaren niet meer. Dus zijn ze de enige en Sjoerd dat die anderen dat financieel niet haalden is hun eigen schuld dat doet toch niks af aan wat Bart zegt?

Met wel begrijpende groeten,

Bertil
Bertil@Karperwereld.nl


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bertil Wielink op 2002-09-02 17:03 ]</font>


Bertil,

Ten eerste zeg ik alleen dat de karpers niet zwaarder zijn door de Proline Bollies en daar bij hoef ik niet te weten hoe de situatie daar is. Of je nu home made's of Proline voert in flinke maten van allebij zullen ze flink zwaarder worden. Dus leest het voortaan eens goed.

Ook lijkt het mij logischer zoals al eerder is geschreven dat het door het karperras komt wat er zwemt.

Door geweldige bollies alleen zal je geen grootte karper vangen hoor daar komen nog veel meer factoren bij kijken die volgens mij veel belangrijker zijn dan het aas.
Want zoals jij het zegt MOET je met Proline bollies gewoon wat vangen anders kan je niet vissen. Beetje nonsens denk je niet.

Maar ja Proline sponsert jullie he dus misschien heeft dat er wel mee te maken :)

En trouwens ik zeg ook niet dat die dingen slecht zijn alles zonder conserveringsmiddelen is al stukken beter voor de karpers. Alleen vind ik home made's beter omdat ik dan zelf weet wat er in zit tenminste.

En Bart ik heb geen reactie gehad op de vraag waarom er nu geen houdbaarheidsdatum op die diepvries ballen zit ? Ze zijn toch geschikt voor menselijke comsumptie en dan moet het er toch wel op staan dacht ik zo.

Als je regelt dat Proline met met een zooi spullen gaat sponseren zeg ik ook wel dat al die lage twintiger die ik vang gevangen zijn met Proline ballen!

Gegroet,

Cor
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

03-09-2002 09:06

Cor en Sjoerd mijn excuses voor het nogal cru neerzetten van mijn mening, maar ik reageerde zo fel omdat ik vond dat ook weleens de andere kant van de medaille gezegd mag worden, misschien iets te fel maar toch.

Natuurlijk is het TE ver om te zeggen als je daar niks mee vangt je moet gaan leren vissen, maar dat was juist voor het contrast.

Wel sta ik er 100% achter dat het door de boilies komt dat veel vissen zo zwaar zijn in België, en omdat er veel met prolines wordt gevist in Belgë zal het ook wel daaraan liggen.
Op een van de bekendste circuitwateren van Nederland is gigantisch gedumpt met de Proline boilies en al die vissen, hoe oud ook zijn in 1 a 2 jaar gem. 4 a 5 pond aangekomen terwijl ze al jaren!! stilstonden.

Wel is het zo dat er een heel groot verschil zit tussen de Freezers en de Readys Mades. Met deze laatste heb ik zelf geen ervaring en kan daar dus niet over oordelen.

Ik vind gewoon als je iets over een merk, winkel of wat dan ook zegt, negatief of positief het wel op goede argumenten gestoeld moet zijn.

Vr.Gr.

Bertil
Bertil@Karperwereld.nl
Hans-Peter van Ee

03-09-2002 09:37

Bertil

Jij zegt het zelf al er is gigantisch gedumpt op één van Nederlands bekendste circuit-water.

Dat dumpen slaat nergens op, want dat is wat er daar gebeurd en niet alleen met proline ballen.
Vooral doorgaan met het promoten van gigantisch dumpen in functie van het gewicht, dat zal de vangsten en de vissen goed doen.

met spaarzaam-voerende groet

HPE
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-09-2002 10:16

Beste Humphry,

We hebben het verschillend genoemd omdat als je het beide readymades zou noemen er helemaal verwarring zou komen, vindt je niet? Daarom dus readymades en freezerbaits, zo wordt het trouwens ook in Engeland genoemd. Maar je hebt gelijk dat het beide een kant en klare boilie is klaar voor gebruik.

mvg

Bart van den Hurk
Proline carp products.

Cor,

Over de houdbaarheidsdatum: die staat er niet op puur ter bescherming van de winkels. Niet in elke winkel wordt elk product even snel verkocht. Ik kan je alleen vertellen hoe het gaat bij ons en dit kan je aannemen of niet. We werken met leveranciers die de grondstoffen altijd op voorraad hebben. Daardoor werk je met kleine voorraden en is het ingredient dus vers. Als een winkel besteld worden de boilies vers gedraaid (freezerbaits) of zijn ze max. een dag of 14 oud (readymades). Deze tussenperiode moet altijd om te kijken of er geen evt. fouten met conservering zijn gemaakt. Dus het product wat wij leveren is zo vers mogelijk. Nu ligt het verder aan de klanten en winkels hoe snel het product verkocht wordt. Wat wij wel doen als enigste groothandel in Nederland is producten die in een bepaalde hengelsportzaak niet verkopen terug halen en ruilen tegen producten die ze wel goed verkopen. In de ene regio vissen ze nu eenmaal liever met peach dan aardbei en ergens anders is het net andersom.

mvg

Bart van den Hurk
Proline carp products

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart van den Hurk op 2002-09-03 10:17 ]</font>
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-09-2002 10:19

Mannen, met klem wil ik er hierbij op aandringen dat iedereen z'n verstand zal blijven gebruiken bij het voeren. Door echt overmatig te voeren kan leververvetting bij de karper ontstaan en als gevolg hiervan kunnen vissen doodgaan.
Zeker weten dat dit in enkele gevallen reeds de doodsoorzaak van karpers is geweest en dat kan absoluut nooit de bedoeling zijn.
Dit kan vooral op enkele kleinere circuitwateren voorkomen, overleg s.v.p. in zo'n geval met de overige vissers op dat water, zodat de karper niet de dupe wordt!
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

03-09-2002 10:21

Op 2002-09-02 14:50, schreef Cor van Steenoven:
Bart,

Alles wat voor menselijke comsumptie geschikt is hoort een houdbaarheids datum op.



Gegroet,

Cor


Begrijp ik helemaal maar in feite zijn deze ballen niet bedoeld voor menselijke consumptie en omdat ze in de vriezer verblijven is er dus geen houdbaarheids datum aan vast te plakken. Het enigste dat met deze ballen zal gebeuren waarschijnlijk is dat na een drie à viertal maanden in de vriezer te hebben verbleven, de geur en smaak in bepaalde vorm zal gaan afnemen.Verbeter mij als het niet zo is maar dit ondervind ik zelf met mijn eigen home mades.

Met vriendelijke groet Josse de Bruin
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-09-2002 11:28

bertil dat de vissen in belgie zwaarder worden door proline is natuurlijk onzin ze worden zeker zwaarder maar dat komt omdat er veel gevoerd word en dat dat toevallig met proline is....
in princiepe zal dat ook met home mades zo zijn sterker nog ik denk dat home mades in ider geval niet slechter vangen dan diepvries boilies van een fabrikant

mvg martijn
Cor Blokhof

03-09-2002 11:38

Josse,

Je heb gelijk volgens mij wat je de smaak en geur betreft ik heb dat zelf ook daarom probeer ik te zorgen dat mijn bollies nooit langer als twee maanden in de vriezer liggen.

Martijn,

Of je nu veel met Proline voert of met home made's zal volgens mij geen enkel verschil maken hoor. Denk eerder dat de home made's beter zijn.

Hoe duur zijn die freezerbaits eigenlijk per kg ?

Gegroet,

Cor
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-09-2002 11:52

bart: er is een verschil in groei en gewicht toename lengte groei en spier groei vraagt veel eiwitten en gaat niet om het percentage eiwiiten in het aas maar de hoeveelheid grammen per dag
als een vis in lengte uitgegroeid is (ongeveer na 10jaar)is de eiwit behoeft lager word een vis dan nog zwaarder dan is dat gewicht toename dat gaat het makkelijkst door koolhydraten en nog makkelijker met vetten ga maar na: in een bak patat zit nauelijks eiwit maar het maakt wel mensen 200 kilo!(werd een karper maar zo zwaar :wink: )
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

03-09-2002 12:09

Martijn,

Als je goed leest zie je dat ik schrijf wat jij zegt.. het vele voeren maakt de vissen zwaarder, en toevallig is dat best vaak proline in België.. natuurlijk zijn gewone home mades soms, niet elke dus, nog beter dan Freezers, helemaal mee eens.

Maar Vismelen zetten veeeeeeeeeeeel meer aan dan zeg maar neutrale boilies. Volgens Luc de Baets op de laatste VBK meeting zet 1 kilo vismeel ongeveer 600 gram vlees aan bij een karper...

Ik ben het wel met hpe en aart eens dat we zeker moeten oppassen met het overvoeren..
Ik denk dat dat zeker in het vroege voorjaar en vanaf half oktober echt wel veel gebeurd zodat er lange tijden bijna geen vis meer te vangen is.
Dus idd heel goed uitkijken in het voor- en late najaar met de te voeren hoeveelheden want er wordt in die periode wel heeeel snel te veel gevoerd.

Vr.Gr.

Bertil
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-09-2002 13:21

wat ik dan ook nog leuk vind dat we bij mensne spreken van ongezond dik terwijl we, wanneer een vis afvalt we snel de neiging hebben om te zeggen dat die vis ziek is! omgedraaide wereld...maar goed het ging over proline.....
Steve Kinnart
Berichten: 70
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Mechelen (B)

03-09-2002 14:25

Even over die vergelijking wat betreft het zwaarder worden van vissen in Belgie tov Nederland. Dit kan volgens mij verschillende redenen hebben. Dus dat het enkel zou liggen aan veel voeren met Pro Line bollen valt bij mij uit de boot.
De tendens is nu dat veel mensen die Pro Line bollen eens proberen.
Ze voeren misschien meer omdat het maar uit de vriezer te pakken is, je hoeft er niet meer om te zweten om vb 10 kilo bollen te maken en ze dan zomaar in twee drie keer in het water te smijten.
Dat is volgens mij het succes van Pro Line, ze zijn niet al te duur, je hoeft niet zelf te rollen dus wordt er ook al eens wat meer gevoerd.
Ik ben er zeker van als iemand zelf boilies
draait van gelijkaardige kwaliteit de vissen evengoed in gewicht kunnen bijkomen mits er evenveel wordt gevoerd.

In Nederland heb je ook meer uitgestrekte wateren, dus is het niet zo makkelijk om met je voer de vissen te bereiken.ze komen gewoonweg niet zo vaak boilies tegen.Op een klein putje, zoals je die in Belgie vooral vindt, is de kans veel groter om door middel van veel te voeren de vissen in gewicht te laten winnen.

Het ras van de uitgezette vissen
en de hoeveelheid natuurlijk voedsel dat voorhanden is zijn ten slotte ook factoren die kunnen meespelen maar daar gaat het in deze topic niet echt over.

Steve
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

03-09-2002 16:33

Ik heb in mijn biologielessen een jaar of 6 geleden geleerd dat wanneer eiwitten niet meer nodig zijn voor de groei ze omgezet worden in vet! Maar koolhydraten worden niet gebruikt voor de groei. Wat is dan toch beter?? Dus Martijn, geef mij maar een boilie met wat meer eiwitten, natuurlijk tot op zekere hoogte.

Steve,

Dat er vissen zwaarder zijn geworden door de boilies dat staat buiten kijf. Ik ben het met je eens dat mensen met een gekochte freezerbait meer voeren als met een zelf gedraaide bal. Als iedereen maar met diepvriezers ging vissen vond ik het allang prima, of dit nu een al dan niet gekochte is zal mij worst wezen

mvg

Bart van den Hurk

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart van den Hurk op 2002-09-03 16:38 ]</font>
Laatst gewijzigd door Bart van den Hurk op 25-12-2010 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter Stiers
Berichten: 35
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Sint-Truiden, België
Contacteer:

03-09-2002 17:51

Ik begrijp eigenlijk die hele discussie hier niet. Wie niet wil vissen met Proline doet dat toch gewoonweg niet.
Laat iedereen toch vissen met wat hij wil. Ik vis met proline diepvriesboilies en ben er zeer tevreden over. Als je ze goed bewaard in de diepvries blijven ze goed. Eens een paar dagen uit de diepvries beginnen ze te schimmelen.
In ieder geval ben er content van en heb er mij nog bijbesteld.
Hans-Peter van Ee

03-09-2002 18:10

Heren

In de Karper (het magazine) schreef Luc van Litsenborg een kritisch stukje over de vangsten van Eddy Sterkcx.

Twintig veertigers bijeen harken in België is onmogelijk, men zou van goede huizen moeten komen om er vier per seizoen te vangen was de strekking van zijn kritische noot.

Dus als ik het nu goed begrijp heeft Eddy de vissen zoveel voer gegeven dat ze alras allemaal zwaarder als 20 kg zijn geworden??

met ongelovige groet

HPE
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

03-09-2002 18:27

Bart,

"Over de houdbaarheidsdatum: die staat er niet op puur ter bescherming van de winkels. Niet in elke winkel wordt elk product even snel verkocht."


als ik 't goed lees, zetten jullie er geen houdbaarheidsdatum op, omdat de winkelier mischien niet op tijd z'n product kan verkopen.
Maar gaat het er niet om dat 'wij' als 'eindgebruikers' weten, tot wanneer 'onze' boillies te gebruiken zijn ??

Nu staat er niets op, omdat de winkelier het mischien niet op tijd kan verkopen.
Kan jij het (*mischien na een paar maanden na 'data') nog kopen, dan heb je mischien wel 'bedorven' boillies in huis gehaalt, omdat jullie de houdbaarheidsdatum er niet willen opzetten.

Mischien vat ik het verkeerd op, maar ik zie hier in, dat de boillies zo ten allertijde verkocht kunnen worden, ongeacht wanneer ze zijn 'verlopen'.

Christiaan van Klaveren.
Steve Kinnart
Berichten: 70
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Mechelen (B)

03-09-2002 19:04


Wel sta ik er 100% achter dat het door de boilies komt dat veel vissen zo zwaar zijn in België, en omdat er veel met prolines wordt gevist in Belgë zal het ook wel daaraan liggen.



Bart niks verkeerd geïnterpreteerd, was gewoon een antwoord op wat Bertil zei.Trouwens heb ik hier met Eddy zelf al over gesproken, hij heeft ondervonden dat het door het veel voeren met Pro Lines komt, nou ik niet, kan evengoed met een home made.

Gr,

Steve
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

03-09-2002 20:24

Bart,

5 kilo voor 25 euro bij De Heul in Schiedam! Bij grotere afname kunnen ze wel flink zakken met de prijs

worden we daar dus afgezet?

Met genaaide groet,
Kiron
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

03-09-2002 22:34

Effe alles in het juiste perspectief:
1.Ooit weleens een zak readymade's gezien met een houdbaarheidsdatum erop?
Hoe lang zijn eigengedraaide ballen houdbaar in de vriezer?
Juist, gekochte freezerbait net zo lang dus!
2. Dat de gewichten toenemen van de Belgische vissen zal toch een groot deel komen doordat ze flink worden vetgemest met boilies van goede kwaliteit, in dit geval voor het grootste deel waarschijnlijk van het merk Proline omdat dit merk in Belgie een goede mond op mond reclame kent.
3.Kan je nou werkelijk voor €5 een kilo boilie 's maken van goede kwaliteit als je de tijd die je ervoor nodig hebt meerekend?
De vraag is: betalen we teveel?
Als ik de prijs van een zak readymade's van een bekend merk bekijk denk ik dat het allemaal nogal meevalt.
Zo Bart wanneer kan ik die 100 kilo komen ophalen? :smile:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-09-2002 23:03

Nou Eus,

Ik zit nog op een emmertje mix van die mainline boys te wachten. Zal dus wel niks worden met die gratis proline bollekes voor jou. Zullen we toch onze karpervisserij zelf moeten financieren. Kan ik dat Luc’en wel weer even vergeten.

Overigens, zelf draaien en direkt mee vissen, verser kan niet. :wink:

Kees
Gebruikersavatar
Martin Nederlof
Berichten: 544
Lid geworden op: 09-08-2002 02:00
Contacteer:

04-09-2002 01:30

Quote>>
Effe alles in het juiste perspectief:
1.Ooit weleens een zak readymade's gezien met een houdbaarheidsdatum erop?
Hoe lang zijn eigengedraaide ballen houdbaar in de vriezer?
Juist, gekochte freezerbait net zo lang dus! <<<

:S maar dan nog, hoe weet je dan hoe lang de verkoper de freezerbaits in zijn schappen heeft gehad???

dat weet je niet precies, en bij je eigengedraaide ballen wel!
Just another carp fisher.......
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

04-09-2002 09:10

Steve,

Ik zeg toch ook niet dat het alleen door de proline boilies komt? Komt daar al het voer dat iedereen er gezamelijk ingooid in BelgiË.
Als je bijv. hoort wat wat een Phil C. al voerde begin jaren 90! hij voerde de vissen op het Land van Ghow met bosjes over de 15 kilo :smile: dat zal ook hij niet alleen zijn geweest!
Natuurlijk is ook het Ras heel belangrijk. Het is nooit 1 faktor die het hem doet.

HPE,

Als jij wist waar Eddy zat/zit te vissen en de giga bergen voer die er daar ingaan (nee niet alleen ProLine :smile: ) dan snap je dat die vissen er giga groeien en dat gebeurd al jaaaarrrrrreeen. Het is ook absurd 20 20kg vissen, maar ik vind het heel gewaagd van Den Advocaat om zo openlijk iemand als Leugenaar te bestempelen, want dat is het en niks anders.

Dus de conclusie is dat niet alleen Proline er voor zorgt dat de vissen in België zwaar worden, maar door "bijna" al het voer dat erin wordt gegooid EN omdat het gewoon een ras is dat meer potentie heeft dan de meeste Nederlandse vissen.

Dus Kiron, denk jij dat je genaaid wordt voor 5euro de kilo? Echt niet, reken de mix uit, de arbeidsuren, verpakking, reclame, opslagruimte, vervoer etc. dan zie je dat 5 euro heel redelijk is. In Engeland koop je daar nog geen halve kilo voor.

Vr.Gr.

Bertil