Drogen (Deel 74)


Plaats reactie
Gebruikersavatar
pascal huijnen
Berichten: 71
Lid geworden op: 04-07-2005 23:26
Locatie: Den Helder
Contacteer:

05-07-2005 20:21

De laatste keer dat ik zelf boilies had gerolt, wou ik deze goed hard krijgen , en de houdbaarheid verlengen, toen heb ik dit forum geraadpleegt en vond ik vele tips , maar toch begonnen de boillies al naar enige dagen te schimmelen :(
Dit heb ik gedaan;

-gewoon mn vismix met eieren bereid
-bloedpoeder toegevoegd voor kleur en hardheid te verbeteren
-boilies gekookt en op handdoeken neergelegd om te drogen, nadat ik alles gekookt had, alles meegenomen en verspreid op een net in de de garagevloer(beton) gelegd, de garage was afgesloten en donker.

Na 2 dagen stond er wel schimmel op iemand enig idee?

(Ik heb vandaag weer dezelfde mix gemaakt onder dezelfde omstandigheden en alles hetzelfde, behalve dat ik nu wel een ventilator lucht over de boilies laat blazen eens kijken wat er gebeurt)
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

05-07-2005 21:32

zet ook ff ramen open om frisse lucht binnen te laten.
anders blijft de vochtige lucht binnen en gaat het nog schimmelen

Gr. Remko
Gebruikersavatar
pascal huijnen
Berichten: 71
Lid geworden op: 04-07-2005 23:26
Locatie: Den Helder
Contacteer:

05-07-2005 21:49

de garage heeft geen ramen daarom de ventilator, verer is het niet zo'n kleine garage 15 bij 6 meter en gaat de deur regelmatig open (minstens 2 keer per dag voor 10 minuten), zo dit er mee te maken hebben?
Gebruikersavatar
Leon vd Graaf
Berichten: 192
Lid geworden op: 10-05-2002 02:00

05-07-2005 23:06

Pascal,

Weer tips, maar dit werkt bij mij uitstekend. Ik heb rekken gebouwd van een vierkante meter met geplastificeerd kippengaas.
Deze rekken gaan in een kast. Zes boven elkaar.
De kast heb ik op de vliering gebouwd, zodat hij niet zo in de weg staat.
Op de vliering hangt ook de centrale afzuig van mijn huis en deze had nog een aansluiting over. Hier sluit ik een flexibele slang op aan (zon zelfde slang als van een wasdroger).
Het uiteinde van de slang leg ik achter de kast. En de verse lucht komt van voor de kast.
Voor mijn laatste Frankrijktrip had ik mijn boilies een week gedroogd en toen ingevroren. Drie dagen voor vertrek de bollen weer op het rek. (tijdens het vriezen komt er ook nog vocht los, dit wordt een soort sneeuw in de plastic zak) Tien dagen zonder de bollen uit de kar te halen en absoluut geen schimmel. Dit komt volgens mij omdat er bijna geen vocht meer in de bollen zit.

Bij het drogen op handdoeken blijven de boilies toch een beetje vochtig aan de onderkant. Door dat vocht krijg je op den duur schimmel. Voor korte sessies is het niet zon probleem. Na een dag drogen vries je ze in en je haalt alleen uit de vriezer wat je nodig hebt. Voor langere sessies moet je ze echt super droog krijgen, dat lukt niet op handdoeken.

Er zijn ook andere trucken, zoals je boilies conserveren door ze in zout of suiker op te slaan. Is volgens mij op den duur duurder. Maar het komt allemaal op hetzelfde neer. Het vocht moet eruit, anders krijg je schimmel.

Succes met timmeren.

groeten,

Leon
Gebruikersavatar
rene hameeteman
Berichten: 121
Lid geworden op: 15-01-2005 15:03
Locatie: Goedereede

06-07-2005 15:58

:D :D :D Je hebt tegenwoordig van die mooie droognetjes voor een prijs een 6.95. Dit werkt perfect hang het netje op aan een spijker en geef af en toe een klap tegen het droognetje en hoppa. Afgelopen zondag weer gouden ballen gedraaid deze hangen tot nu toe nog te drogen
Werkt perfect. :D
Beter 1 karper op de mat, dan er tien zien springen.
Gebruikersavatar
pascal huijnen
Berichten: 71
Lid geworden op: 04-07-2005 23:26
Locatie: Den Helder
Contacteer:

06-07-2005 21:02

nee ik kan ze niet binnen hangen, zijn namelijk visboilies ,en die van mij wil helemaal niet in je huis hebben.

ik heb ze nu 1 dag op een net liggen met die fan erop en ze beginnen aardig hard te worden, is dit het punt dat ik ze meot invriezen of niet? Zo nee wann dan wel?
Plaats reactie