Waarom dumbells


Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-06-2005 16:52

De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof ondervindt is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.


maakt de vorm dan wel of niet uit?

100 gram lood plat op rond.

Who knows?

MVG

Klaas

Een voorwerp zal drijven wanneer zijn gemiddelde dichtheid kleiner is dan de dichtheid van water. Zo zal een houten vlot blijven drijven omdat de dichtheid van hout kleiner is dan die van water. IJzer heeft een grotere dichtheid dan water dus een ijzeren vlot blijft niet drijven. Een ijzeren schip drijft daarentegen wel, omdat het inwendig deel van het schip een grote met lucht gevulde ruimte is. De dichtheid van lucht is zeer klein, waardoor de gemiddelde dichtheid van het schip kleiner is dan die van water.
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

16-06-2005 18:44

Klaas excuses aanvaard! :wink:

De opwaartse kracht die een lichaam in een vloeistof ondervindt is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof.

Puur natuurkunde, helemaal waar Klaas!

Een compacte kogel van 100gram zal sneller zinken dan een plat stuk lood van 100gram, omdat er simpelweg meer oppervlakte is wat de weerstand van het water moet overwinnen.
M.I. gebeurt dit dus ook bij een cilindervormige boilie t.o.v. een ronde boilie met hetzelfde gewicht dichtheid.


Bertil, het lijkt er nogal eens op dat mensen reageren maar iets nooit in de praktijk hebben ervaren! :wink:
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-06-2005 19:52

Bertil ik denk dat het ook te maken heeft met het feit dat het iedereen een zorg zal zijn, mijzelf inclusief hoe zacht een voerboilie naar beneden dwarreld.
Er spelen namelijk nog andere dingen mee.
Het lood trekt het haakaas naar beneden daar is geen verschil in snelheid te concluderen daar geloof ik niks van.
Waar is de onderlijn van gemaakt kan aan een stiffrig een boilie dwarrelen en zacht landen, gezien de geringe lengte van de stiff zie ik het verschil niet optreden.
Misschien aan een lange soepele onderlijn dat het enig verschil uit KAN maken maar wederom zal het verschil te verwaarlozen zijn.
Waaruit bestaat de modderbodem is de toplaag echt heel zacht en dik of houdt het na 10 cm op.
Er zijn in mijn gevoel te veel variabelen om een dumbell daarvoor in te zetten dan zoek ik het liever in de ingredieënten.

Heeft een andere vorm dan wel zin, ik ben van mening dat zodra het water het toestaat, dus of de karper het visueel kan waarnemen, het misschien iets uit KAN maken.
Ik geloof persoonlijk meer in het uitlekken van de smaakstoffen dan snijd ik liever een kapje van de ronde boilie af.
Of uit gemak snijd ik de worsten in stukken zodat aan de beide uiteinden de stoffen beter uitlekken.

Dumbells kopen, ik niet ik besteed mijn geld dan liever aan toevoegingen die waarschijnlijk meer attractief zijn dan die dumbells.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

16-06-2005 20:21

Douwe, denk niet dat het uitmaakt of je een boilie of dumbel aan je hair hebt en inwerpt zoals jij al aangaf door de invloed van het lood!

Maar bij het voeren naturlijk wel!
Enne die dumbels of cilinders moet je gewoon zelf maken!
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-06-2005 23:53

Heren,
Paar korte reacties

Robin,
Ik spreek de hele tijd al over een boilie met hetzelfde soortelijk gewicht en indentieke maatvoering, maar goed er zijn te veel factoren onbekend om een gedegen analyse van het geheel te geven. Hoe maken de meeste mensen cilindervormige boilies? ik maak een worst met de spuit en hak ze hierna in indentieke stukken. Op deze wijze wijken ze qua groote niet af van mijn normale maatvoering alleen van vorm. Heb net gekeken en deze vorm wijkt niet extreem af dus simpel gezegd zal het te verwaarlozen zijn.
Je hoort me dus nergens zeggen dat het niet waar is alleen zijn er teveel factoren om mee te nemen daarin tegen begrijp ik prima wat je wilt zeggen alleen is het me te makkelijk om te zeggen dat de inslag anders is dit gaat niet altijd op. Als je enige kennis van de exacte vakken hebt zoals ik je wel inschat dan weet je dit zelf ook :wink:

Bertil,
op het moment als je de boilie compleet plat gaat slaan zal die minder snel zinken en heb je volkomen gelijk maar uuh is plat ook al cilindervormig ?

Mark,
de wet van Archimedes zegt: De opwaartse kracht van een ondergedompled voorwerp is gelijk aan het gewicht van de verplaatste vloeistof. Op het moment als een voorwerp in het water komt treed deze wet op, als voorbeeld als je een boilie pakt met een dichtheid die kleiner is dan de dichtheid van het water dan zal deze blijven drijven. Wel zijn er ook andere krachten die een rol spelen die had ik al kort vermeldt.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

17-06-2005 06:36

Mannen dan lezen jullie toch lekker niet.

Archimedes bla bla bla SG knikker of platgeslagen = zelfde, conclusie opwaartse kracht is zelfde dus verwaarloosbaar.

Dan blijven we dus hangen in de weerstand die het object ondervind tijdens zinken.

Marc

(Oh P.S. zou het zo langzamerhand waarderen indien mijn naam gewoon met een C geschreven wordt)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

17-06-2005 07:20

Heren,

Op de hamvraag terug te komen, is zo'n afwijkende vorm nu moeilijker, makkelijker of even makkelijk door de karper uit te spuwen? En is de opname van dat aas dan even moeilijk of makkelijk?

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

17-06-2005 08:46

Het ging mij alleen om de vorm in mijn antwoord. Ik vis niet met Dumbells of iets dergelijks.

Verder denk ik niet dat er enig verschil is met ronde bollen qua aasopname en spuwen. In iedergeval niet tussen dumbell en rond.. wie weet een platgeslagen boilie wel?
Een maat van mij ving er altijd redelijk mee, maar of ie meer ving als met ronde blijft koffie dik kijken.. dat hebben we niet bewust getest.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

17-06-2005 09:12

Marc,
nu met c :wink: hydrostatica heb ik al meegenomen in m`n antwoord lees afwijkende krachten.

Mark,
qua opname lijkt me dit geen probleem, de karper eet ook mosselen en rivierkreeft deze zijn nog een stuk afwijkender van vorm. Qua uitspuwen weet ik eigenlijk niet zit hier nog over te dubben maar ben dan ook geen bioloog. Op het moment als je iets uitspuwt zijn er bepaalde spiercontracties aan de orde of dit effect heeft denk ik wel maar hoe ?
Misschien dat iemand hier meer vanaf weet en er een goed onderbouwd antwoord op heeft ? ben wel benieuwd namelijk.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Jan Pouwe
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-04-2005 11:02

17-06-2005 14:21

Mannen,

Ben het met Bertil eens dat het waarschijnlijk voor een karper niets uitmaakt of het nu een ronde bol of een dumbell vorm is. Opnemen en uitspuwen gaat even snel.

Voor wie daar aan twijfelt stel ik voor eens naar de Efteling te gaan en -net zoals ik 2 jaar geleden- een stuk brood in je vuist te nemen en die daar in de vijver te stoppen. Een klein beetje brood tussen je vinger uit laten steken zodat de vis het kan zien. Schrik vooral niet van de kracht die een karper van 40 tot 50 cm met zijn bek kan maken. Soms deed het zelfs een beetje pijn, zoveel kracht kan een karper met zuigen en blazen produceren. Ik was zeer verbaasd!

Ik vis al bijna 10 jaar met cilinder vormig aas uit oogpunt van iets anders dan wat de rest gebruikt. Ik kook (stoom) worsten en snijd ze de volgende morgen in cilindertjes. Door de 2 open kanten van zo'n cilindertje kan er veel gemakkelijker smaak uitlekken. Werkt voor mij heel goed. Voor mensen die ver uit de kant willen voeren met de stick gaat dat natuurlijk niet.

Vr.Gr.

Jan