Waarom dumbells


Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

15-06-2005 20:23

Er staat nergens dat JIJ met dumbels moet vissen toch?

Ik vis er al een aantal jaren mee en ben er zeer over te spreken,
ieder z'n ding zeg ik dan maar.

Enne welke maat boilie vis jij als deze maar 3-5 gram wegen, 'mijne' wegen al snel 15-20 gram de boillie.
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
jacco noordermeer

15-06-2005 20:49

kijk en daar zit nu het verschil robin

die van mij zinken ook zeer traag en zijn wel 22 mm
gewicht per bol is ong 15gr

de dumbels die ik ken zijn kleiner en zwaarder (gb)

ingredienten ook op soortelijk gewicht bekijken helpt op zachte bodems

komt toch mijn 1e punt weer als beste eruit
jacco noordermeer

15-06-2005 21:01

laat ik het anders zeggen

als je veel gries meel of mais meel toevoegd maak je je bollen zwaarder dan nodig
door lichtere producten toe te voegen kan je een lager soortelijk gewicht creeren

en dat is wat jij zoekt

een lichte langzaam zinkende bol of dumbell
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

15-06-2005 22:54

Hee Bart,
heb je de vorm van mosselsen en rivierkreeften wel eens bekeken ?
zegt voldoende lijkt me, hoef ik verder niet uit te wijden :wink:
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

15-06-2005 23:20

Robin,
gaarne uitleg, er wordt hier gesproken over het soortelijk gewicht je spreekt dan over de dichtheid van een stof niet over de massa. Wil graag de relatie van vorm en dichtheid, volgens mijn simpele ziel spreek je hier namelijk over verschillende zaken maar kan dit verkeerd hebben.

Zoals je aangeeft kan de vorm een bepalende factor zijn voor de toenemende versnelling die toe zou kunnen treden op het moment als de wet van archimedes in werking treed, maar volgens mij is dit zeker te verwaarlozen daar er geen extreme wijzigingen zijn in de afmeting en zullen beide vormen normaal op de bodem landen.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

15-06-2005 23:47

Jacco, geen appels met peren vergelijken! Gooi maar een flinke schep garnaalmeel bij je boilies/dumbels, worden ze ook lichter.

Als je van dezelfde mix boilies en dumbels draait zullen de dumbels langzamer zinken dan de boilies PUUR door hun vorm meer beweer ik hier niet!

Peter, ook jij een beetje beter lezen en niet door de war halen wie er wat heeft beweert!

MVG Robin
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-06-2005 00:02

Robin Blaauw schreef:Jacco, soortelijk gewicht zowel als vorm! (een plat voorwerp zal minder snel/diep wegzakken dan bv een kogelvormig voorwerp).

De 'inslag' van een ronde boilie is gewoon heviger dan van een dumble die minder snel zinkt.


Robin, ik kan dus prima lezen en ben zeker niet verward !
Jacco neemt het soortelijk gewicht als 1ste mee, jij bevestigd dit en komt als 2e met de vorm aanzetten. Ik zie graag de relatie in deze twee vanuit je visie.

mvg
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

16-06-2005 00:13

Peter, wat ik beaamde wat betreft het SG van een boilie/dumbel is dat een hoger SG de boilie/dumbel verder in de modder doet wegzakken dan eenzelfde boilie/dumbel van een lager SG, niet meer dan logisch lijkt me.

Wat betreft de vorm, als je twee qua massa gelijke voorwerpen hebt maar de een is groot en plat en de ander klein en rond zal het kleine ronde voorwerp dieper en sneller wegzakken dan een groter en platter voorwerp.
De druk is simpelweg minder per cm2 omdat er een groter oppervlak op de bodem rust.
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-06-2005 06:53

Karper zuigt, aerodynamica zegt dan dat een niet ronde vorm makkelijker mee gaat.

Karper blaast, andere dan ronde vorm zou kunnen betekenen dat deeltje eerder iets raakt en daardoor moeilijker uit te spugen is.

Uiteraard is de samenstelling veel belangrijker, is een afwijkende vorm wellicht tijdelijk dressuur doorbrekend .... maar HE als je er een tijdje beter mee vangt waarom zou je het dan niet doen?

Daarbij is de logica in het karpervissen soms erg ver te zoeken :lol:

Onze logica hoeft niet de logica van onze gevinde vrienden te zijn, onze beleving is niet de hunne enz enz enz.

Marc
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-06-2005 09:20

Robin,

Hoop niet, dat je er in het echies ook altijd de helft naast zit. Heb hier 2 22mmers. Wegen samen geen 15 gram uit de vriezer. Na een uurtje in het water net 16 gram alweer samen. Denk dat iemand je fopt. Heel erg.


Afwijkende voren zijn niet nieuw. Voor mij is de uitvinder John Vink. Kan zijn samen met Niek Blokland. We spreken nu 20 jaar geleden. Dit was bij ons revolutionair. Reken maar dat elke bol rond moest zijn. 2 redenen. 14 mm over 75 meter met de pult en het moest. Door de wind werden er algauw 3 14 mm samengedraaid tot 1. Later 2 18 mm s.
deze waren nog rond maar werden met een badmintonracket gevoerd. Gevolgd door kussentjes en domboos. 14 mm worsten op de 18 mm rollabal. En de mannen vingen. Of het achteraf aan de vormen lag betwijfel ik, had meer te maken met het doorzettingsvermogen.

In die periode doken ook de eerste piramides op. Ook nooit wat geworden. Eind 80 begin 90 begon rond zwijndrecht het worsten knippen.

De ei vorm is voor mij nieuw. Leuk.

Robin,

neem een kilo gewone bollen. Helder water zeg een meter of 3 zicht. Kieper ze in 1 keer in de plomp. Je zal zien dat tussen de 2 verste bollen meer dan 2 meter verschil zit en er maar weinig recht onder je liggen.

Leuke is, dat alles werkt het 1 langer dan het ander. De truc is de juiste methode op het juiste moment op de juiste plaats inzetten. Een uitkerinkje kan hierbij helpen. :lol:


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

16-06-2005 10:35

[quote="Klaas van den Herik"]Robin,

Hoop niet, dat je er in het echies ook altijd de helft naast zit. Heb hier 2 22mmers. Wegen samen geen 15 gram uit de vriezer. Na een uurtje in het water net 16 gram alweer samen. Denk dat iemand je fopt. Heel erg.


Wat probeer je hier nu te zeggen Klaas, want ik begrijp m niet helemaal?
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-06-2005 10:52

Robin,

Je zit er qua gewicht van de bollies de helft naast. ik had hier 2 stuks 22 mm bollen, wogen samen 15 gram. Bij jou per stuk. Of je wordt gefopt en stoppen ze er stiekem lood in of je zat er gewoon de helft naast. Is het laatste het geval, hoop ik voor je dat je er niet altijd de helft naast zit.

Voorbeeld :

je denkt dat het nog 100 meter is. Je geeft gas, zijn het er maar 50 meer. Boem. Je denkt dat je 100 eurie in de knip hebt, zijn het er maar 50



MVG

Klaas
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

16-06-2005 11:03

Klaas,

Wat kan je aan dat laatste doen? Heb er momenteel last van namelijk.

:lol:

Frank
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-06-2005 11:36

Beste Robin,
je relaas klopt voor een deel op het moment als je op land zit, in water gelden andere spelregels, je hebt hier te maken met bijvoorbeeld opwaartste krachten en eventueel stromingsweerstanden. In principe kan het kloppen dat de vorm een bepalende factor kan zijn maar alleen dan als deze extreem afwijkt qua vorm dit is niet echt het geval, de oppervlakte berekening die je er op los zou kunnen laten (wet van archimedes) zal je schat ik zo even in aangeven dat het verschil te verwaarlozen is.

Ik denk dan Klaas trouwens bewust of onbewust een hele goede aangeeft, op het moment als jij de boilies in het water deponeert zul je zien dat ze door hun gewicht niet loodrecht naar beneden vallen maar verspreid neer zullen komen, als je dit logisch beredeneert wel effect zal dit hebben op het wegzakken van de boilie wat je benoemt ?

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-06-2005 12:35

bewust
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

16-06-2005 12:40

Klaas,
had niet anders verwacht :lol:
groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

16-06-2005 13:03

[quote="Klaas van den Herik"]Robin,

Je zit er qua gewicht van de bollies de helft naast. ik had hier 2 stuks 22 mm bollen, wogen samen 15 gram. Bij jou per stuk. Of je wordt gefopt en stoppen ze er stiekem lood in of je zat er gewoon de helft naast. Is het laatste het geval, hoop ik voor je dat je er niet altijd de helft naast zit.


Klaas, moet jij mij maar eens vertellen waar ik het over 22mm boilies heb????
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

16-06-2005 13:06

Als ik een hand gewoon ronde boillies of een hand staafjes in het water gooi wat overigens maar zo'n 1,5m diep is.
Zie ik de ronde dingen sneller zinken dan de staafjes, kan er ook niks aan doen....
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-06-2005 13:27

Er wordt volgens mij toch getracht om gelijk te halen zonder te weten hoe de samenstelling van de boilie is.
Ik meen mij iets te herinneren dat de massa samen met het volume de dichtheid bepaald.
Die dichtheid is weer van belang bij de opwaartse kracht die in dit geval de boilie ondervind.
maw de ingrediënten bepalen de massa niet de vorm.

Maak de boilies met dezelfde ingrediënten en hetzelfde gewicht verander dan de de helft van vorm naar dumbell en kijk dan weer wat de boilie onder water doet.
Dat is volgens mij de enige manier om iets zinvols te zeggen.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

16-06-2005 14:24

Eindelijk Douwe, iemand die WEL leest wat er staat!

Twee boilies van hetzelfde gewicht en samenstelling MAAR de ene rond en de andere meer cilindervormig.
Zal m.i. de ronde sneller zinken dan de cilinder-vormige en dus zal de 'inslag' op de bodem bij de ronde boilie iets heviger zijn.
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-06-2005 14:39

Als je een ronde bol in het water gooit zinkt ie bij mij een stuk sneller dan dat ik exact dezelfde bol plat sla en in het water gooi....
Beiden zijn even zwaar en uit de zelfde ingrediënten samengesteld.. Rara hoe kan dat...?
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

16-06-2005 14:45

Wet van Archimedes, mijn vriend :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-06-2005 15:16

Douwe, waarom gebeurd het bij de meesten die hier reageren dan anders als bij Robin en ikke...
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

16-06-2005 16:37

Wet van Archimedes?

Hoe ik er ook over nadenk, ik kan hem er niet mee in verband brengen.

Weerstand is waar we hier tegen aan lopen. Rond (bijna ideaal qua aerodynamica) zal idd sneller zinken. Mate van snelheid verschil ligt dan weer aan hoe plat je de bol slaat uiteraard.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-06-2005 16:45

Sorry,

Stom stom. Robin. Dacht toch een bol te hebben met een gemiddeld soortelijk gewicht en een iets boven gemiddelde maat. Maar ik geloof ook niet da'k ergens gehad heb dat de ene soort sneller zonk? Alleen dat recht naar beneden van gewone bollen valt tegen.

MVG

Klaas