Tijgernoten schadelijk: ja/nee


Plaats reactie
Robert Franssen
Berichten: 85
Lid geworden op: 16-05-2005 16:23
Locatie: Borculo

05-06-2005 12:04

Hoorde laatst dat tijgernoten (maakt niet uit hoelang geweekt of gekookt) zeer schadelijk voor de vissen zijn. Ze worden door de karper opgepakt en vervolgens niet verteerd. Ze worden dus heel weer uitgescheden en vervolgens weer door of dezelfde of door een andere karper opgepakt. De karper heeft dus het idee dat hij veel eet maar eigenlijk krijgt hij helemaal geen voedingsstoffen binnen. De karper wordt dus magerder (volgens het verhaal).

Wat vinden julllie hiervan? Onzin ofwat?

MVG,

Robert
Ze bijten of ze bijten niet.
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

05-06-2005 13:15

Robert,


Ik denk zelf dat het een fabeltje is.
Karper krijgt er weldegelijk voeding van alleen komt het vrijwel onvertreerd in kleine stukjes uit z'n aars.
Karper heeft geen maag maar een lang darmkanaal.Echt verteren doet de karper het niet, wel breken de enzymen(soort van zuur wat voedingsstoffen uit z'n voedsel haalt) de suikers af die er in overvloed is bij tijgernoten. Suiker wordt omgezet in energie. Dik wordt hij er niet van, wel krijgt hij energie! Ooit opgevallen dat karper harder vecht nadat hij is gevangen met tijgernoten??? :lol: :lol: :wink: Grapje!

Daarbij komt ook nog eens dat karper nooit enkel en alleen tijgernoten eet in de natuur als dit wordt aangeboden door de visser. Een afwisseling met natuurlijk aas en vissersaas; daar zorgt de karper zelf wel voor!

Wat wel schadelijk kan zijn is dat je het niet lang genoeg kookt en/of weekt. Uitzetten in de karperdarm is wel schadelijk dus daarom week je je tijgernoten minimaal 24 uur en kook je ze nog een minuut of 30 a 45.

Succes met je tijgernoten, wees maar niet bang dat ze schadelijk zijn.
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Gebruikersavatar
paul veenendaal
Berichten: 261
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: lathum

05-06-2005 13:52

Robert,

Die discussie is al veel vaker gevoerd ,en er zijn vele opvattingen,
hierbij een link http://members.chello.nl/tmarapengopie/tijgernoten.htm
waar niet de minste personage's hun oordeel over de tijgernoot geven.

Hoop dat je hier een stukje van je antwoord kunt vinden die je zoekt.

Gr Paul 8)
Lesley Ophuysen
Berichten: 10
Lid geworden op: 17-05-2004 22:46
Locatie: IJmuiden
Contacteer:

07-06-2005 22:53

Beste Robert,

ik ben zeer geinteresseert wat de zogeheten grote namen hiervan zeggen.
Alleen jammer dat de link wel werkt maar de buttons op deze site werken niet.
ik ben zelf een liefhebber van tijgernoten omdat het aas zichzelf keer op keer weer bewijst ten opzichte( door mijn ogen gezien )van een boilie.

Als de voedingswaarde van een boilie niet in orde is en je gaat er een lange voercampagne mee opzetten zal dit aas op den duur blijven liggen en zal de karper een ander aas prefereren.
Met tijgernoten heb ik hier nog nooit last van gehad. Het aas heeft mij door de regel heen meer vis opgeleverd omdat er niet zoheel erg veel mee wordt gevist omdat het een relatief kostbaar aas is.

Maar als je een karper op tijgers heb gevangen en je maakt de keuze om hem te zakken moet je 's morgens maar een goed onderin je bewaarzak kijjken. Dan zie dat er in iedergeval geen hele tijgers in liggen maar ze zijn net zo fijn gemalen als de schelpjes die ze van de bodem afzuigen.

Ik vind voor mij zelf dus een fabeltje maar ik sta altijd open voor goed onderbouwde argumenten die het tegendeel beweren.

Ik week mijn tijgernoten ongeveer 36 uur en laat ze vervolgen 1.5 uur koken. Vervolgens laat ik ze nog 2 dagen in het gekookte water staan zodat ik ook nog iets van de pH waarde verander.

Misschien kun je het zelf een keer proberen
Niels
Gebruikersavatar
Ariejan Donker
Berichten: 22
Lid geworden op: 01-09-2004 19:57
Contacteer:

10-06-2005 14:26

Hoi,

Ik was net aan het kijken op de volgende site http://www.pillowbaits.nl/.

Hier hadden ze het erover dat Tijgernoten een fantastische Karperaas is, maar dat je moet opletten dat je niet teveel voert , want anders ligt water de komende maanden lam.

Wat is hier van waar???

Groet,

Arjan
het leven is als een neus haal alles eruit wat erin zit.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

10-06-2005 14:41

wat is teveel?

bovendien lijkt 't me lariekoek....
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

10-06-2005 15:31

Mitsz,

Toch snap ik wel iets in Lesley z'n post. Maar mijn ervaring is anders..
Tijgernoten zitten boordevol met suikers wat energie op korte termijn levert. Vetten etc. zorgen weer voor vertering op de lange termijn.
Vetten en lange-termijn-energie is verreweg niet te vinden in tijgernoten.....Of toch wel? :roll:
Als suikers niet worden gebruikt dan wordt deze omgezet in vetten. Ik zou bij god niet weten hoe een karper dit oplost.

Stel: 2 voerplekken.

Voerplek 1 is alleen bezaait met nootjes.
Voerplek 2 is bevoert met nootjes en vismeelbollen.

Gaat een karper dan selectief azen op alleen vismeelboilie's om zo voor het gemak aan z'n andere bouwstoffen te komen? Ik zou niet weten hoe en wat omdat mijn ervaring met tijgernoten op lange termijn(een week lang, dagelijks 5 kilo nootjes voeren) gewoon goed is.

Mitsz, jij als aas-dokter zal dit waarschijnlijk wel beter weten te formuleren.
Euuuuhhh.......Ik ben een nachtje vissen! 8)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-06-2005 16:14

... daarbij nog een pondje watervlooien, hier en daar wat larfjes. En niet vergeten daar op de hoek nog wat slakken....

TE mensen overal waar TE voorstaat deugt niet. Hooguit tevreden. Als aasproducent zou ik ook liever hebben dat mijn mijn aas kocht. Dan bijv een baal mais van eur 8 of een baal noten van 50 eurie.

Maar ik ben op zich wel benieuwd naar het onderzoek.



MVG

Klaas
Plaats reactie