schimmel?


Plaats reactie
henry Haan
Berichten: 11
Lid geworden op: 14-02-2004 14:25
Locatie: Delfzijl

30-05-2005 19:39

Op mijn boilies onstaat vaak na 2 dagen een witte laag, deze is wel heel makkelijk weg te vegen. Zou dit schimmel kunnen zijn. Het is toch wel heel raar dat er reeds na 2 dagen schimmel ontstaat. Ook gaan de boilies iets zuurder ruiken.
Na het koken laats ik ze eerst drogen op een doek, als ze redelijk droog zijn doe ik ze in een kleine leefnet en laat ze nog 2 a 3 dagen in de garage drogen.
Alle ingredienten die ik gebruik zijn vers, dus daar zou het niet aan moeten kunnen liggen. Mijn vismaat gebruikt dezelfde mix en laat ze drogen op een rekje met kippegaas en hij heeft ook dat probleem

Ik hoop dat jullie hier een antwoord op weten en wat ik er aan zou kunnen doen om dit te veranderen.

Groeten Henry en Lars
Gebruikersavatar
Daniel Legrand
Berichten: 459
Lid geworden op: 23-06-2004 10:17
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-05-2005 19:45

Henry wat ji noemt klinkt niet echt als schimmel maar als oxidatie of hoe je het ook schrijft.

Het houd in de er nog een bepaald vohtgehalte in je boilie zit die eruit wilt.

En van oxidatie komt wel weer op een latere tijdstip schimmel.

Op welk temperatuur kook jij je boilies of stoom je ze ?


Greetz Daan
<Eclips Baitrange-Carpsounder Nederland-Atropa Benelux-Bush Boats Nederland-Carpwear Benelux>
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-05-2005 21:11

tis wel degelijk het begin van schimmel. Ze zijn op dat moment vaak wel erg aantrekkelijk 8)

om het te voorkomen, is luchtcirculatie het antwoord.

bewegende lucht en een lage luchtvochtigheid.

beetje moeilijk soms thuis. Een ventilator werkt al ok met de cv op een lage stand

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

30-05-2005 22:00

Groet'n Henk..

still growing Old.
henry Haan
Berichten: 11
Lid geworden op: 14-02-2004 14:25
Locatie: Delfzijl

31-05-2005 08:29

Na de boilies gekookt te hebben en ze liggen op het doek te drogen zet ik er altijd een ventilator op zodat ze wat sneller drogen. Na een uurtje gaan ze in het leefnet en zet daar ook nog een aantal uurtjes een ventilator op.
Elke keer als ik er langs kom schud ik alles even goed door elkaar zodat alle kanten goed drogen. Ook daarna blijf ik alles goed door elkaar schudden.
Zou ik ze misschien op een andere manier moet laten drogen of moet ik de ventilator er gewoon 3 dagen op houden.

groeten Henry
janwillem hilverts

03-06-2005 09:57

Het kan ook het vet wezen want een hoop boillies gaan naar een paar dagen "doorvetten" en dan zijn de boillies op zen best en kan je ze beter meteen in de vriezer doen of meteen mee vissen...

Wat je ook kan doen is je boillies in een handdoek en (en die handdoek dichtvouwen) dan je boillies daar minimaal een nacht in laten liggen want dan trek je het vocht er wat beter uit en gaat het in de handdoek zitten zo doe ik het ook altijd en mijn boillies gaan bijna allemaal 2 weken mee wat voor weer het ook is en waar ze ook liggen!!

hoop dat je er wat aan hebt
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

03-06-2005 12:56

Jan Willem,

je advies is dubieus. Het is altijd beter, de boilies op een open handdoek te leggen, om luchtcirculatie te realiseren. Niet dichtvouwen die doek dus.

Het is ook van belang, dat de bollen niet te nat het doekje op gaan.

De beste methode is een frame te maken van wat balkjes. Dit kan zo groot als nodig. Niet hierop kippengaas en timmer er weer balkjes op. Als je er zo meerdere maakt, kun je ze nog stapelen ook.

De ruimte waarin de boilies worden gedroogd, moet een lage luchtvochtigheid hebben.

Jan Willem.... wat is vervetten van boilies?

mvg Mitsz
laurens v emmerik

03-06-2005 16:50

hey haloww!

als je je boilies hebt gekookt gaan ze op het droogrek neem ik aan...
zorg ervoor dat je droogrek goed is ontsmet,ik doe dit zelf met n poeder wat ik heb gehaald bij n wijn winkel.
het poeder word gebruikt om flessen bacterie vrij te maken,zodat ze daarna weer kunnen worden gevuld met wijn of iets anders.
als je je boilies goed heb gekookt zijn ze steriel en bacterie vrij,dus als je ze dan op n niet ontsmet droogrek legt gaan de bacterien van het rek direct op je boilies zitten..


bacterien hebben 7 levens voorwaarden:voedingstoffen,vochtgehalte,tempratuur,zuurgehalte,zoutgehalte,zuurstof,en de aanwezigheid van remmende stoffen...
ontneem je een van deze dingen dan zal de groei van bacterien sterk afnemen of zelfs stoppen........hierdoor word het product langer houdbaar!

we laten de boilies drogen dus ontnemen we ze het vochtgehalte,de bacterien hebben nu een probleempje...
wat ook de helft scheelt is de gekookte boilies niet meer met je handen aanraken,je wil namelijk niet weten hoeveel bacterien er op je handen leven,dus ik heb altijd van die steriele handschoentjes als ik boilies maak.
dus vanaf het moment dat ze de pan verlaten tot het moment van invriezen raak ik ze niet meer aan met me handen....scheeelt egt bizar!

probeer maar eens:kook n paar boilies,de ene helft hou je ff vast met je blote handen,de andere doe je met de steriele handschoenen......doe ze in n zakje en leg ze in de koelkast,k weet zeker dat je dan overtuigt ben!

mvg laurens
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-06-2005 19:04

Laurens,

((bacterien hebben 7 levens voorwaarden:voedingstoffen,vochtgehalte,tempratuur,zuurgehalte,zoutgehalte,zuurstof,en de aanwezigheid van remmende stoffen...
ontneem je een van deze dingen dan zal de groei van bacterien sterk afnemen of zelfs stoppen........hierdoor word het product langer houdbaar!)).

En die schimmels waar het over ging?? :wink:
Groet'n Henk..

still growing Old.
laurens v emmerik

03-06-2005 20:10

oke,das interesant ja,ik ging ff over op de bacterien ja.........en het ging over schimmels,maar als je met het maken al rekening houd met hygiene,dan heb je daar ook al minder last van.........en de levensvoorwaarden:zuurstof is voor schimmels de belangrijkste....,maar ze houden ook niet van zuur.....

waar moet het heen met de wereld....haha
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-06-2005 20:50

Zuurstof nodig?

Schimmels zijn aëroob, maar zelfs bij zeer lage zuurstofconcentraties is groei mogelijk.
De schimmels zijn draadvormige fungi waarvan de groei een typisch stoffig, wollig of harig uiterlijk heeft.
Gisten zijn meestal eencellig en vormen gladde kolonies.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Plaats reactie