voer blijft niet op het taluut liggen maar in de vaargeul


Plaats reactie
Nick Kerssens
Berichten: 31
Lid geworden op: 17-12-2004 14:49
Locatie: groningen

18-05-2005 21:56

Beste kenners, ik zit met een klein dilema en zoek wanhopig naar de oplossing. Ik heb mijn zinnen gezt op een mooi stukje kanaal. de kant waar ik ze graag weg wil halen, daar staan wat boompjes en struiken half over het water, loopt schuin af, das mooi zou je zeggen. Het geen wat ik vermoed is dat mijn voer, waarmee ik voorvoer (duiven voer en boilies) van de schuine taluit afrold, zo de vaar geul in. En dat wil ik niet, althans ik heb het gevoel dat ze daar niet zwemmen en zo via de zijkant waar ik ze weg wil halen zo ook de gehele stek voorbij zwemmem.......... lang vehaal, en ik vraag van jullie een reactie hier op......

Nick
:(
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

18-05-2005 22:02

kubusboilies maken, of je boilies halveren., de vraag is natuurlijk ook hoe steil loopt het af.
Nick Kerssens
Berichten: 31
Lid geworden op: 17-12-2004 14:49
Locatie: groningen

18-05-2005 22:15

Tja, nou..... ik denk zo'n 30 tot 35 graden, en die boilies halveren of wat je zegt wat vierkanter maken das wel een optie, maar ja dat duiven voer blijft wel rollen, althans dat gevoel heb ik, mischien zit ik er ook wel naast maar ik zit niet rustig langs de waterkant as ik der niet 100 procent vertrouwn in heb
Gebruikersavatar
Robert Valkeneer
Berichten: 261
Lid geworden op: 30-03-2005 14:19
Locatie: Lelystad

19-05-2005 08:06

Je zou dmv peilen ff kunnen kijken hoe steil het werkelijk is, misschien valt het mee.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-05-2005 10:46

Het dilemma is volgens mij alleen op te lossen door er te gaan vissen, de tijd zal het dan leren of het dilemma idd zo is als jij het voorstelt.
Als ik je posting lees kan ik niet bepalen of die stek onder je eigen kant ligt of aan de overkant, het is een kanaal dus ik neem aan dat het onder je eigen kant is.
Een talud aanvoeren geeft idd de problemen die je schetst, alleen als het talud niet al te steil is zal er voer op blijven liggen tot het, door stroming of beweging door boten, er alsnog van af rolt.
Aast de vis wel op dat talud, of is de route juist aan de onderrand van die vaargeul dat is de belangrijkste vraag die je te beantwoorden hebt.
Komen ze uit de vaargeul, zwemmen ze toch bij de schuine kant op en gaan azen op het ondiepe deel.

Nu wat ik zou doen, ik zou op de rand van het talud naar de kant toe voeren en met 1 hengel op gaan vissen.
De andere hengel komt dan in de vaargeul zo dicht mogelijk tegen de rand aan, dat je daar dan ook moet voeren lijkt duidelijk.
Voer schuin weg zodat er ook "iets" op de schuine kant blijft liggen.
Komen nu op de hengel die op het ondiepe ligt na een paar sessies geen aanbeten verleg dan je hengel naar het midden of als dat tever van de andere hengel is een paar meter verderop.

In mijn visie is dat de enige manier om er achter te komen waar de vis zich op jou stek bevindt.
Op kanalen is mij gebleken dat de meeste aanbeten in de vaargeul komen.
Maar er zijn ook situaties dat de vis wel uit de vaargeul komt en op het ondiepere deel gaan azen.
Een stek kan er nog zo mooi uitzien maar of de vis dat ook in de gaten heeft is nog maar de vraag.
Voorbeeldje is een stek uitkiezen waar regelmatig vis springt.
Die plek zal maar op 6 of meer meter diep water liggen, het lijkt een mooie stek maar zal het in de praktijk niet zijn.

Succes met je onderzoek, Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

19-05-2005 14:44

De bodem van een water in de kanalen bestaat in 99,99999999% van de gevallen uit zand of bagger. Dit is niet glad, duivenvoer is niet groot, en lang niet alle ingredienten zijn rond. Bovendiend zakt het voor meestal in het toplaagje van de bodem wat eiegnelijn in alle gevallen zacht is. Je moet wel een heel erg schuin taluud hebben wil alles naar beneden rollen. Stel dat alles naar beneden zou rollen, is dit ook het lot van natuurlijk aas, dan is er geen karper te vangen op de taluuds.

Jos.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-05-2005 16:18

dix points Jos
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

19-05-2005 16:24

Nick,

Waarom komt er geen vis vanaf de vaargeul?
Ik vang ook meer langs de kant, net achter de stenen(ook een schuin aflopend gedeelte) maar in de vaargeul is zeker te weten ook karper te vangen! :wink:

Kubusbollen, halve bollen, het werkt allemaal voor korte duur.
Als er een boot aankomt dan stroomt je voer toch naar het middelpunt van de stroming, de vaargeul dus.
Met niet-ronde boilie's is dit "probleem" deels te verhelpen.
Voer blijft toch niet liggen waar je het hebt gevoerd. Het gaat altijd wandelen en dit vindt ik zeker geen nadeel! 8)
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Nick Kerssens
Berichten: 31
Lid geworden op: 17-12-2004 14:49
Locatie: groningen

19-05-2005 17:24

Na, ik heb weer eens wat meer informatie om over na te gaan denken en te proberen..... Ik denk dat wat wat Jij zij Douwe, dat ik het op die manier ga proberen, dan is het meteen duidelijk, komen ze uit de vaargeul dan is dat mooi, en anders moet ze maar in de geul gehoekt worden.

Ik laat het jullie weten.........Bedankt
beter een pieper als wekker dan de wekker van maandag ochtend
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

20-05-2005 07:40

Ik voerde op een polderkanaal steeds 1 meter van de kant. Na drie dagen voeren ving de 4e dag niets, tot dat ik een van de lijnen in de vaargeul legde. Meteen 3 runs!! :D

Door de stroming (boten,sluizen) zal het grootste deel er af gerold zijn, maar de vis trekt dan echt wel die vaargeul in als er vreten ligt!!
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-05-2005 13:16

Sterker nog de vis bevindt zich meestal in die vaargeul 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie