voeren met verschillende diameters van knikkers??


Plaats reactie
Sjoerd de Waal
Berichten: 72
Lid geworden op: 11-05-2005 19:49
Locatie: maassluis

11-05-2005 20:13

ik hoor de laatste tijd voor over voor voeren met verschillende grote van de knikkers?
werkt dit en zoja waarom?

en als je met verschillende merken en smaken knikkers voert heeft dat ook gevolgen??
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

11-05-2005 20:43

Als de boilie in orde is, waarom zou het dan niet werken?

Voordeel zou kunnen zijn, dat op de wateren waar de vissen met wat meer terughoudendheid azen,de vissen moeilijker onderscheid kunnen maken tussen 'free'-boillies en je haak-boillie daar de boillies allemaal een verschillend gewicht hebben.

Zelf gebruik ik altijd verschillende diameters, baat het niet dan schaadt het zeker niet.
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Franz Sammer
Berichten: 83
Lid geworden op: 02-05-2005 20:33
Locatie: roermond

11-05-2005 21:01

Hey Robin

verschillende maten en smaken kan zelfs dressuur doorbrekend werken

Franz
Catch and Release
Patrick van der Geest
Berichten: 68
Lid geworden op: 11-05-2005 11:44
Locatie: Zoetermeer

11-05-2005 21:22

Ik voer ook altijd diverse smaken en maten. Aan de hair die ik het zelfde, eventueel halve.
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

12-05-2005 00:14

Hoi Franz,

Welke vorm van dressuur denk je hiermee te doorbreken?
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

12-05-2005 08:42

Klaas dit verband ontgaat me even?? :-?
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-05-2005 10:20

doorbreekt de dressuur op het internet.

topic 1 doorelkaar voeren, topic 2 zeker niet doen dat door elkaar voeren.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

12-05-2005 12:03

Ha Klaas nou valt het euromuntje! :wink:

Inderdaad soms vraag je je af waar meer dressuur heerst op een watertje als de 'Zwaan' of op dit board.

Mijn maatje zal na zijn SUPER vangst aldaar waarschijnlijk voor de laatste optie kiezen!
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Franz Sammer
Berichten: 83
Lid geworden op: 02-05-2005 20:33
Locatie: roermond

13-05-2005 10:31

de vorm van dressuur waar ik het over heb is dat de karpers zeer twijfelachtig opeten. maar als er nu verschillende maten en smaken liggen gaat de karper hier nieuwsgierig mee om. en voor dat je het weet heeft ie per ongeluk jouw haakboillie te pakken

Franz
Catch and Release
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

13-05-2005 11:31

Een beetje vaag antwoord maar als het jou bevredigt, vind ik het goed!

Wat ik eerder al aangaf is dat de 'dressuurdoorbrekende' werking van verschillende diameters boillies gebruiken m.i. dat er niet op gewicht van de boillie geselecteerd kan worden( boillie met haak is zwaarder dan een 'losse' boillie), hoewel ik betwijfel of karpers hiertoe in staat zijn.
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

13-05-2005 16:04

Robin,

Ik geloof wel zeker dat een karper die de klappen van de zweep kent het onderscheid kan maken tussen een losliggende boilie en een boilie die aan de hair zit bevestigt.
Het verschil zal hij merken tijdens het bolten, hij zl een lichte tegendruk kunnen onderscheiden.

Door met verschillende diameters te voeren kan je ervoor zorgen dat juist deze voorzichtige vissen het vertrouwen krijgen in het aas en zich makkelijker laten prikken!
Juist om vertrouwen te creëeren ga je juist voeren, vooral op de wat moeilijkere wateren.
Gebruikersavatar
Robin Blaauw
Berichten: 130
Lid geworden op: 01-03-2004 12:43
Locatie: Hilversum

13-05-2005 16:13

[quote="marijn ham"]Robin,

Ik geloof wel zeker dat een karper die de klappen van de zweep kent het onderscheid kan maken tussen een losliggende boilie en een boilie die aan de hair zit bevestigt.
Het verschil zal hij merken tijdens het bolten, hij zl een lichte tegendruk kunnen onderscheiden.

Dat is iets anders dan ik stel Marijn, ik denk nml ook dat een al wat vaker gevangen vis na verloop van tijd kan detecteren of een boillie 'free' is of aan een haakje zit.

Marijn schrijft:"Het verschil zal hij merken tijdens het bolten,, Dan is het al te laat voor de vis ,niet?
Ik bedoel het is toch de bedoeling om de vis te laten bolten, als dat je lukt is de dressuur dus eigenlijk al doorbroken!
Laat ze in de waan,ik kom eraan.....
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

13-05-2005 19:42

Dus doordat je verschillende maten boilies door elkaar voert zal de karper de haak niet detecteren? :roll:

Dat vind ik wel een heel vergezochte verklaring.

Naar mijn idee doe je met het voeren van verschillende diameter boilies niets anders als een stukje herkenning wegnemen.

Dit zou voor een kleine opleving in de vangsten kunnen zorgen.

Een vis leert uit opgedane ervaring, redeneren kan een vis niet.
Als een nare ervaring voortvloeit uit een hoopje balletjes die allemaal hetzelfde formaat hebben zal de vis dit in het vervolg asocieren met gevaar.
Door het formaat te laten verschillen zou dit misschien voor enkele vissen dit gevoel van gevaar doen afnemen hoewel ik het eerlijk gezegd betwijfel.

Pas wanneer de vorm beduidend af gaat wijken geloof ik dat je verschil zal gaan maken.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

14-05-2005 23:44

Eus Molewijk schreef:Dus doordat je verschillende maten boilies door elkaar voert zal de karper de haak niet detecteren? :roll:

Dat vind ik wel een heel vergezochte verklaring.



Dit werd niet beweerd. Het gaat erom dat de karper aan het gewicht van de boilie niet kan merken dat er haak aan zit. Als je met boilies van verschillende grootte voert, is het immers normaal dat de ene boilie zwaarder is dan de andere.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

15-05-2005 09:03

Een vis leert uit opgedane ervaring, redeneren kan een vis niet.
Als een nare ervaring voortvloeit uit een hoopje balletjes die allemaal hetzelfde formaat hebben zal de vis dit in het vervolg asocieren met gevaar.
Door het formaat te laten verschillen zou dit misschien voor enkele vissen dit gevoel van gevaar doen afnemen hoewel ik het eerlijk gezegd betwijfel.


Ook dat waag ik te betwijfelen, hoezo zou een karper nu kunnen meten dan? Ook dit klinkt alweer heel erg als beredeneren door vriend vis.

Kan me voorstellen dat ze wel iets van een haakje / hair / boiliestopper kunnen waarnemen en dat associeren met, ja waarmee eigenlijk? laten we het gevangen worden noemen.

Als je soms de redenatie door zou trekken dan kom je op:
x verschillende smaken boilies + x verschillende maten + x verschillende soorten voer (mais/hennep/boilies/pellets enz) om de vis maar in verwarring te brengen.

Al met al denk ik nog steeds dat wij de karper soms veel te veel kennis, ervaring enz toebedelen. Is gewoon een dom beest die wel of niet denkt he daar ligt iets te schransen en het dan ook pakt. Ligt er dan toevallig geen prut om je haakje dan heb je dus een beet en als het haakje scherp genoeg is een run. Mocht het haakje dan sterk genoeg blijken en niet om wat voor reden dan ook uitbuigen / breken dan heb je dus een vis op de kant :lol:

Succes mannen!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

16-05-2005 22:29

Bert Snoek schreef:
Eus Molewijk schreef:Dus doordat je verschillende maten boilies door elkaar voert zal de karper de haak niet detecteren? :roll:

Dat vind ik wel een heel vergezochte verklaring.



Dit werd niet beweerd. Het gaat erom dat de karper aan het gewicht van de boilie niet kan merken dat er haak aan zit. Als je met boilies van verschillende grootte voert, is het immers normaal dat de ene boilie zwaarder is dan de andere.


Bert,

Niet om lullig te doen maar als ik mijn quote lees en daarna jouw antwoord komt dat volgens mij met elkaar overeen, het is alleen iets anders verwoord, of niet? :wink


Marc Schrikkema schreef:
Een vis leert uit opgedane ervaring, redeneren kan een vis niet.
Als een nare ervaring voortvloeit uit een hoopje balletjes die allemaal hetzelfde formaat hebben zal de vis dit in het vervolg asocieren met gevaar.
Door het formaat te laten verschillen zou dit misschien voor enkele vissen dit gevoel van gevaar doen afnemen hoewel ik het eerlijk gezegd betwijfel.


Ook dat waag ik te betwijfelen, hoezo zou een karper nu kunnen meten dan? Ook dit klinkt alweer heel erg als beredeneren door vriend vis.

Kan me voorstellen dat ze wel iets van een haakje / hair / boiliestopper kunnen waarnemen en dat associeren met, ja waarmee eigenlijk? laten we het gevangen worden noemen.

Als je soms de redenatie door zou trekken dan kom je op:
x verschillende smaken boilies + x verschillende maten + x verschillende soorten voer (mais/hennep/boilies/pellets enz) om de vis maar in verwarring te brengen.

Al met al denk ik nog steeds dat wij de karper soms veel te veel kennis, ervaring enz toebedelen. Is gewoon een dom beest die wel of niet denkt he daar ligt iets te schransen en het dan ook pakt. Ligt er dan toevallig geen prut om je haakje dan heb je dus een beet en als het haakje scherp genoeg is een run. Mocht het haakje dan sterk genoeg blijken en niet om wat voor reden dan ook uitbuigen / breken dan heb je dus een vis op de kant :lol:

Succes mannen!


Marc,

Het gaat om het wegnemen van een stukje herkenning.
Een aantal eetbare balletjes van hetzelfde formaat zijn volgens mij voor zelfs het domste beest nog een aardig herkenningspunt.

Ik denk niet dat een vis hoeft te kunnen meten om verschil in formaat te zien, ik heb het dan natuurlijk niet over het verschil tussen een 18 en een 20mm boilie.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Plaats reactie